Sivu 2/23

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 12:32
Kirjoittaja Vilijami

Entä jos haarukka tulisikin toisesta suunnasta?
Tällöin jarrutus nostaa keulaa ja massa painaa alaspäin, joten liike on pienempi tai jopa olematon. Ainakin sen suunta on miellyttävämpi kuin nyökkäys.

Polkemisen aiheuttama pompotuskin mielestäni vähenee, kun haarukka on vetosuuntaan.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 12:44
Kirjoittaja jooseha

Tuossa joutuu etuosan kaariputki kantamaan ketjuvoimankin. Sen jousto syö tehoa.
Pompotuksen saa tuolleen hyvin kuriin. Renkaan aiheuttama osa on pieni koska nivel on lähellä tietä. Samalla nivel on ketjulinjalla, jten ketjutkaan eivät aiheuta pompotusta.

Ei se etupuolinenkaan hirveän huono voi olla kunhan siinä on nivel ja ketjulinja oikeissa paikoissa. Flevoa sentään tehtiin pitkään samalla kumijousiratkaisulla :) Väärin tehtynä saa kaikki ratkaisut huonoiksi ja ite kun tekee on mahdollisuus tehdä vielä huonompaa :mrgreen:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 13:30
Kirjoittaja Vilijami

Tosi kaukana ketjulinjasta on tuo nivelpiste, mutta onko se tarkoituksella tehostamassa ketjuvoimaa, jolloin keula ei nouse kiihdytyksessä.

Onko täällä kukaan ajanut tuommosta jousitettua flevoa? Olisi kiva kuulla kokemuksia jouston toiminnasta.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 13:58
Kirjoittaja jooseha

Keskiö liikkuu kuskin pituuden mukaan. Lyhyellä nivelpiste ja ketju on kaukana toisistaan pitkällä taas lähellä. Joku pompotus siinä varmaankin on, koska flevo-raceristä on etujousitus jätetty pois.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 08:04
Kirjoittaja Vilijami

Varmaan tuttu kaikille, mutta http://flevofan.ligfiets.net/ch5/bike-trike.pdf tuolla oli aika hyvät ohjeet flevotriken (ja biken) rakentamiseen.
Miksen tekisi siis flevoa? Ois valmiiksi pohdittua ja testattua rakennetta. Siinä olis se kuljettajankallistussysteemikin, niin pysyy helpommin mutkassa pystyssä. Jukka valitteli hipparioninsa taipumusta nostaa sisäkurvin rengasta herkästi ilmaan. EskoM ei ole tuonut ainakaan esiin tätä ongelmaa. Onko geometriassa joku ero, vai ajaako Jukka kovempaa mutkaan? Deltassahan painopisteen pitäisi olla takarenkaiden välissä hyvän stabiilisuuden saavuttamiseksi, mutta hipsussa paino on suurelta osin eturenkaalla.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 08:43
Kirjoittaja Pastori

Tee ihmeessä. Saataisiin kivasti päivitetty kotimaan kielinen ohje tänne kun dokumentoit tekemistä. Se oli hyvä hommeli.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 08:59
Kirjoittaja jooseha

Ihan hyvin Esko on hipsunkin testannut :)

Tuli mieleen Sakarin olkatappijousitus. Sitähän voisi käyttää hipsun ohjausnivelessä.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 11:25
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:

Ihan hyvin Esko on hipsunkin testannut :)

Tuli mieleen Sakarin olkatappijousitus. Sitähän voisi käyttää hipsun ohjausnivelessä.

Voisi hyvinkin toimia, jos laittais akselitapiksi vaikka 12 mm:n pultin. Minulla on SH26:ssa 10 mm:n pultti. Tuollaiset nivelvarret ovat osoittautuneet mainioiksi varsinkin säätömahdollisuuksien suhteen. Kuvassa jousi on korvattu Al-putkella. Jousen voi asentaa myös alemman nivelvarren alapuolelle, jos on tarpeen.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 14:08
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Ihan hyvin Esko on hipsunkin testannut :)

Tuli mieleen Sakarin olkatappijousitus. Sitähän voisi käyttää hipsun ohjausnivelessä.

Miksi - jos renkaissa on jo kaikissa jousitus?


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 15:35
Kirjoittaja Vilijami

Ehkä tuossa tarkoitettiin pelkkää niveltä, eikä jousitusta runkoniveleen.

Mallintelin cadillä tuota flavofanklubin ohjetta ja totesin ettei 406 renkaalla jää yhtään joustovaraa. ilmeisesti ohje on 16" renkaille tai sitten etuhaarukka nostetaan tosi pystyyn?
Onneksi kokeilin ensin tietokoneella. Itku pääsis jos hitsailee tarkasti ohjeen mukaan monta päivää ja sitten renkaat ei sovi pyörimään :mrgreen:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 16:10
Kirjoittaja jooseha

En tietenkään tarkoittanut tuplajousitusta vaan että etupää olisi jousitettu ainoastaan nivelestä. Tiedä vaan miten lähellä nollaa jätön pitäisi olla että jousitus toimisi :?

Joku flevon piirustus oli rengaskoolle 438.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 19:09
Kirjoittaja Jarcco

Tuosta Flevotrikestä sen verran että koska takapää on nivelöuty, se toimii kuten kaksipyöräinen kääntyväpuominen. Se tarkoittaa että pyörällä ajaminen pitää opetella uudestaan. Flevo on vielä vaikeammasta päästä, tosin ei omaa kokemusta ole. Tuossa on hyvät ohjeet alkuun: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2099
Hipsu taasen on helppo tapaus, toki aluksi mutkittelee ennenkuin jalkaohjauksen hanskaa. Mutta koska on matala eikä kallistu niin kaatumista ei tarvitse pelätä, kunhan ei rupea ihan hurjastelemaan. :roll:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 11:08
Kirjoittaja Vilijami

Olipa hyvä myyntipuhe! Tämähän alkoi kiinnostamaan kovasti, jos se kerran on noin haasteellinen oppia. Voi kai flevotrikellä pysähtyä jalat polkimilla, jos pitää kädellä kiinni ohjaustangosta? Tietenkin sillä edellytyksellä että tanko on kiinni takarungossa.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 12:38
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Olipa hyvä myyntipuhe! Tämähän alkoi kiinnostamaan kovasti, jos se kerran on noin haasteellinen oppia. Voi kai flevotrikellä pysähtyä jalat polkimilla, jos pitää kädellä kiinni ohjaustangosta? Tietenkin sillä edellytyksellä että tanko on kiinni takarungossa.

Juu, meinasin kirjoittaa saman ajatuksen, mutta hyvä, kun teit sen itse. Olen sen verran ajellut tuollaisella kolmipyöräflevolla, että minusta tuo kertomus ajamisen oppimisen vaikeuksista oli liioiteltu. Ei etupyörän kaatuminen linkkuun kaatumista aiheuta, vaan ainoastaan etupyörän kaatumisen. Sinnikkäästi polkemisen jatkaminen piittaamatta etupyörän kaatumisesta pelastaa tilanteen ja kaatuminen oikenee. Muistelen kokeilleeni tuota ensi kerran Jyväskylän Lowride tapahtumassa illalla muutaman oluen jälkeisellä rohkeudella. Onnistuin ensi yrittämällä ajelemaan sillä minne halusin. Tuossa yksilössä oli vieläpä oikaisukumi poikki, joten etupää meni linkkuun tosi pahasti. Takaosaan kiinnitetyistä kahvoista kiinni pitämällä tuolla oppii kyllä ajamaan, kun ei ole turhan varovainen alussa. :mrgreen:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 12:40
Kirjoittaja Pastori

Milläs kiekoilla toi on tulossa?
Tulikos tää 406:lla.

On niin hyvät läpät että pitää sit joskus eläkepäivillä tehdä KUN tästä saadaan hieno ja kattava ohjeketju.