Sivu 3/23

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 17:29
Kirjoittaja Vilijami

Joo 406 bmx renkaan kävin jo biltsusta ostamassa. Shimanon 7-vapaarataspakkaa kun koitin asentaa kierteille, niin laakerin kiristysmutteri oli 23mm avainvälillä, joten pakka ei mennyt läpi siitä. Ratkaisin ongelman poistamalla kiristysmutterin, pakka paikoilleen, 16mm pitkä holkki akselin päälle eli vapaarattaan sisälle ja kiristysmutteri pakan ulkopuolelle. Akselissa oli onneksi pituutta niin paljon että sen pystyi siirtämään tuon 16mm sivuun, niin molemmin puolin jäi kierrettä vielä riittävästi.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 19:24
Kirjoittaja Jarcco

Flevoja - sekä osia että valmiita pyöriä - myydään ebayssa: http://stores.ebay.de/velocologne?_trks ... 7675.l2563
Että voi halutessaan käyttää ihan alkuperäisiä varaosia.
Onnistunut konsepti täytyy olla, ei niitä muuten olisi paria vuosikymmentä myyty.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 22:44
Kirjoittaja Vilijami

Mallinsin rungon valmiiksi, niin mahtuihan siinä 406 olemaan. Käsin tuherretut ohjeet vaan tuottivat aluksi tulkintaongelmaa.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 22:46
Kirjoittaja Vilijami

Sivuprofiilia. Jos jollain kiinnostaa työkuvat rungosta ja osista, niin voin tehdä nekin mittojen kanssa.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 23:21
Kirjoittaja Vilijami

On muuten nerokkaasti suunniteltu tuo runko. On todellakin mietitty valmistustekniikkaa. Ainoastaan 45 asteen kulmia ja joka liitoksen voi puristaa ruuvipenkin väliin, niin saa rungon osat suoraan. Sitten kun eturunko ja keskirunko ovat valmiit, niin nekin voi puristaa kahden rhs palkin väliin, jolloin ohjausnivelenkin saa hitsattua suoraan. Taka-akseli on pulttikiinnitteinen, niin se ei vääntyile hitsauksessa ja saa säädettyä keskelle. Ammattikoululla tai aikuiskoulutuskeskuksella kun teettää vaan muutaman koneistettavan osan, niin sen jälkeen reipas rakentaja kasaa tuon päivässä. :mrgreen:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 23:24
Kirjoittaja jori

Totta hitossa kiinnostaa valmistuskuvat, mutta vasta, kun niillä on valmistettu osat. :wink: CADimallikaan ei välttämättä olisi haitaksi pistää jakoon. Mikä ohjelma sinulla muuten on käytössä?
Tällainen muutos kannattaa tehdä eturunkoon, niin joustovaraa jää paremmin. Ehkä onnistuu 45 asteen liitoksena, ehkä ei. :roll:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 23:38
Kirjoittaja Vilijami

Niin toki ajattelinkin, että tekee pyörän ensin käytännössä ja sitten piirtää kuvat puhtaaksi.
Tuo eturungon muutos olisi kyllä aiheellinen. Tulee lisää joustoa ja vähän räyhäkämpää näköä kun putki on enemmän etukenossa. Eikä se niin vaarallista ole vaikka kulmasta tulee joku muu kuin 45 :mrgreen:
Ohjelma on Autodeskin Inventor.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 00:02
Kirjoittaja Vilijami

Tuleeko tuon flevon muotoilusta muilla nostalgisia itäblokin pysähtyneisyyden ajan fiiliksiä?
Tuohan pitää maalata aatteen värillä punaiseksi ja kirjoittaa keltaisella kyrillisillä aakkosilla "Лежачем велосипеде"
"nojapyörä" rungon kylkeen :mrgreen:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 00:07
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:

Ammattikoululla tai aikuiskoulutuskeskuksella kun teettää vaan muutaman koneistettavan osan, niin sen jälkeen reipas rakentaja kasaa tuon päivässä. :mrgreen:

Jos teetät niin sitten samalla useempi.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 01:31
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Tuleeko tuon flevon muotoilusta muilla nostalgisia itäblokin pysähtyneisyyden ajan fiiliksiä?

Mitään tuon mallista en muista itäblokin pyörissä tavanneeni, joten en yhdistä tuota sinne. Selvästi siis länsimainen, mutta kantikkaat muodothan olikin 80-luvulla kova sana :mrgreen:


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 07:16
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Tuleeko tuon flevon muotoilusta muilla nostalgisia itäblokin pysähtyneisyyden ajan fiiliksiä?

Mitään tuon mallista en muista itäblokin pyörissä tavanneeni, joten en yhdistä tuota sinne. Selvästi siis länsimainen, mutta kantikkaat muodothan olikin 80-luvulla kova sana :mrgreen:

Citroen BX
http://www.carstyling.ru/en/car/1982_ci ... ges/19129/


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 08:07
Kirjoittaja Vilijami

https://m.youtube.com/watch?v=CwsZNHpM2cM
Tuossa on paljon pidempi joustoliike. Mittaatko Jori tuon haarukan mitan nivelestä renkaan akseliin?


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 08:32
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

https://m.youtube.com/watch?v=CwsZNHpM2cM
Tuossa on paljon pidempi joustoliike. Mittaatko Jori tuon haarukan mitan nivelestä renkaan akseliin?

Mie sanosin ett 400mm, ensin arvioin ja sitten mittasin - sama tulos.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 08:57
Kirjoittaja Vilijami

Kiitos.


Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 18:45
Kirjoittaja Vilijami

markhodson.nl varmisti asian, pysähtyä voi jalat polkimilla, kunhan pitää yhdellä kädellä tangosta kiinni.

"You never have to unclip your feet, but you do need to keep one hand on the bars or the tailbox to keep upright when stationary."