Sivu 1/23
TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 01 Maalis 2015, 20:11
Kirjoittaja Vilijami
Ensimmäisessä kuvassa Flevo nykytilanteessaan.
Sitten projektikertomukseen, miten siihen päädyttiin:
Jorin ideoima MBB:n flevotyyppinen etujousitus "skissi"-ketjussa jäi muhimaan päähän ja siitä kehittyi ajatus hipparionista naruperällä ja kumijousikeulalla.
Mitä raati on mieltä moisesta?
Saa toki esittää muunlaistakin etujousitusvaihtoehtoa!
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 01 Maalis 2015, 20:27
Kirjoittaja jviirret
Tuo jousitussysteemi on käytössä mm. Flevossa. Ilmeisesti ihan toimiva, mutta vähän jämäkämmän nivelen laittaisi kuin takajousitukseen. Melkoiset sivuttaiset vääntövoimat tulee kun painoa eturenkaalla on paljon ja se kallistuu tiukoissa mutkissa paljon.
Jukka
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 01 Maalis 2015, 20:43
Kirjoittaja jooseha
Eikun pajalle vaan 
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 01 Maalis 2015, 21:05
Kirjoittaja Vilijami
Vääntääköhän kukaan 50x50 kanttiputkea tuommoiselle 300-350mm ärrälle?
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 01 Maalis 2015, 21:40
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:Vääntääköhän kukaan 50x50 kanttiputkea tuommoiselle 300-350mm ärrälle?
Varmasti joku firma tekee, kuukkeli löytää useita haulla "neliöputken taivutus". Taivutustyökalu neliöputkelle löytyy tuolta: http://www.torafors.com/putkentangontaivutus.htm
Maksimikoko edellisessä on 40x40x1,5 teräsputki. jota pitäisin riittävänä, kääntyväpuomisessa ketjuvoima ei juuri runkoa rasita.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 09:49
Kirjoittaja Nebulus
Mukavan simppeli. Pidempijoustoisen etupäästä saa helposti, jos jatkaa chainstaytä kampikeskiön sisältävän putken ohi ja laittaa sen päähän kiinni normaalin maastopyörän iskarin. Iskarin toinen pää tulisi sitten kiinni keskiön lähelle.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 16:26
Kirjoittaja Vilijami
En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit? Kuva?
Eikä löytynyt Oulusta kanttiputken vääntäjää, sanoivat ettei 40 x 40 taivu sievästi 300mm säteelle, vaan ruttaantuu sisäreunasta ja kylki pullistuu kaarelle.
Pitänee tehdä kulmikkaampi kaari leikkaa-liimaa menetelmällä? 
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 17:22
Kirjoittaja Pastori
Eiks tää oo vieläkään valmis?
Ei vaiskaan - ihan hyvää kaarta vois tulla kun rälläköi viirun pois ja taittaa mutkalle. Niitä sitten xN.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 02 Maalis 2015, 20:27
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit? Kuva?
Uskoisin Nebuluksen tarkoittaneen tälläistä:

- iskari.png (129.82 KiB) Katsottu 18441 kertaa
Voi sen iskarin sovittaa siihen kumijousen tilallekin:

tai renkaan viereen:

Flevoja on tehty aika erilaisilla jousituksilla peruskumijousituksen lisäksi. Niistä kannattaa tehdä teollisuusvakoilua.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 08:59
Kirjoittaja Nebulus
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit? Kuva?
Uskoisin Nebuluksen tarkoittaneen tälläistä:
iskari.png
.
Juurikin tuollaista, ehdit ensin.
Olen itte sen verran persjalkainen, että tuo toinen kuvaamasi rakenne tahtoo viedä polkimet liian kauas.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 10:34
Kirjoittaja Esko M
Tein Hipparionin ensimmäiseen, ns. testimalliin (Proto 0) Flevo-tyyppisen etujousituksen (kauan sitten, siis v. 1996), jossa joustoelementtinä oli n. 50 mm paksuinen Etolasta ostettu tärinäneristinkumi. Vipuvarsi oli vain 50 mm (etäisyys keinuakselista kumin keskilinjaan), mikä oli aivan liian lyhyt: Joka kuopassa eturengas jousti runkoputkeen saakka ja vonkaisi ikävästi. Oikea vipuvarren pituus lienee 80...100 mm.
Etujousituksen keinahtelu alkoi ottaa päähän. Startissa etupää nousi ylös eikä pyörä heti liikahtanut mihinkään ja oli tunne, että energiaa menee hukkaan. Joka jarrutuksella etupää keinahti alas, mikä sinänsä oli ihan hauskaa, kuin Rätti-Citikassa.
Jäykistin etupään aika pian kahdella vaakaputkella ja pääsin selvästi nopeammin liikkeelle liikennevaloissa.
Testimalli: http://www.saunalahti.fi/dvinci/osa4.html
Hipsu Ykkösessä ja Kakkosessa jousituksen hoitavat ihan hyvin 47 mm Marathon Plus -renkaat. Joustoa voi säädellä rengaspaineilla.
Esko
P.S.
Ajokokemusta Hipsuilla siis yli 100.000 km
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 10:57
Kirjoittaja jviirret
Eskon mainitsema ilmiö johtunee siitä että haarukka on pystysä ja renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän eteen/taaksepäin kuin ylös/alas 
Jukka
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 11:38
Kirjoittaja Esko M
Eskon mainitsema ilmiö johtunee siitä että haarukka on pystysä ja renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän eteen/taaksepäin kuin ylös/alas.
Näin se juuri on.
Esko
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 11:42
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:Eskon mainitsema ilmiö johtunee siitä että haarukka on pystysä ja renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän eteen/taaksepäin kuin ylös/alas 
Jukka
Myös nivelpiste näytti olevan kaukana ketjulinjasta. Ainakin oman kokemukseni (12000 km huonolla jousituksella) mukaan se pahentaa ihan hirveästi pompotusta.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 12:15
Kirjoittaja jooseha
Nebulus kirjoitti:Myös nivelpiste näytti olevan kaukana ketjulinjasta.
Ketju pyrkii protohipsussa vetämään etujousitusta sisään, rengas taas ulos. Ei vaan ketjuvoima riitä kompensoimaan renkaan aiheuttamaa momenttia
Tässä ilmeee korostetusti se Jorin mainitsema vetävän renkaan aiheuttama pompotus, jonka voi tavanomaisessa takavetorakenteessa poistaa oikein sijoitetuilla ketjulinjalla ja haarukan nivelpisteellä. Hieno esimerkki 