HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olen pahatapainen ajaja ja turistyyppinen, mitähän tuolta löytyy ajelu navigaatiomallina syö miestä tänään ja vielä enemmän tulevina päivinä. Ei ehkä paras dea nostaa tri pyörällä pisintä päiväreissua 126>186 km ja nyt 23>70 km nojakilla, kun olen toipilas ja talven treenit ovat tosi vähissä sairastelusta johtuen ja lihaksia ei kauheasti ole ehtinyt totuttaa nojailuun riittävästi. Todisteena varsinkin pakaroiden alaulkokulmat, ristiselän lihakset kosketusherkkinä, lähes kramppi oikeassa jalassa polven yllä sisäsyrjässä, molemmissa nelipäisissä reisilihaksissa ja etureisilihaksissa ikäviä' tuntemuksia, kun korjasin penkillä valumista ja lievä kramppi vasempaan etureiteen 10 ulko-ovelta.

Ei ollut tarkotus lähteä soitellen sotaan, kun 2 l vettä oli mukana ja ajattelin käydä työmatkan saikkupaprein tulevaa palautusta ajatellen ja jotain pientä pyörintä kunnon mukaan. No tuli vaiheittain mäköjään julistettua itselleen sodan. Taas osoitti, että yksin voi aloittaa rähinän, jopa itseään vastaan. Au.

Kun valot olivat vihreät ohi työpaikan, käännyin loppuvaiheessa pois työmatkalta ja mitään suunnittelematta ajattelin olon mukaan ajella pohjoiseen. Tarpeeksi edettyäni heräis idea kokeilla nousukykyä Vantaan Ilolan ja pohjoisempana olevan Korson 4 km risteyksen pahemmassa mäessä ja sitten palata. Yllätyksekseni nousin kaikki mäet koko reissulla, vaikka tosi hitasti menin pienimmällä vaihteella usein. Sports Tracker sanoi pystynousuksi 1384 m ja laskuksi 1459. Ei luottoa ja kävin mukamas 9 m meren pinnan alla ja muka Linnanmäki on alempana kuin joku paikka muutamaa sataa metriä aiemmin. Not! Eli ihan odotettavan epäluotettavat tulokset kyseisellä softalle. Kun lentokentän itäpuoliset mäet oli noustu, jatko Hyrylään on helppoa, joten eikun menoksi. Perillä keskustassa tauko proteinipatukan syömisen verran ja se oli ainoa valoissa seisomisen ulkopuolinen tauko reissulla ja sekös syö taukoja pitävällä turistipyöräilijälle. Kun vettä oli liian vähän niin pitkälle reissulle kuin tästä suunnittelematta tuli ja aamumagnesiumkin unohtui. Nerokasta. Hieman Hyrylästä etelään tulin risteykseen, jossa pähkin, kumpi on Kerava ja kumpi Hesa ja menenkö suorinta reittiä takaisin, vai en? Asia ratkesi itsekseen, kun ajattelin kääntyä sen mukaan, miltä viitat näyttivät aiemmin mielestäni, kun risteyksessä ei tietenkään ollut viittoja. No lantin heitto kääntyi Keravan suuntaan, kuten pian päättelin ja seuraava kyltti todisti. Sinne siis. Alikeravan lähettyvillä kysyin kokeneelta timanttikuskilta suorinta reittiä Helsinkiin ja hän saattoi minua hyvän matkaa ja juteltiin niitä näitä pyöräilystä ja kerroin nojakki vs timantti eroista ja demosin eroja käytännössä.

Vantaan Hakkilassa loppui vesi ja olin ollut koko ajan janoinen. Sukuvikana suuret ihohuokoset ja hikoilevuus, joten nesteen tarpeeni on iso. Voi rähmä, että neste- ja ehkä energiavaje kostautui loppumatkasta. Ikinä en ole bonkannut näin pahasti. Jakomäessä siitä vaan suunnistuksella hiekkateitä mäen päälle vei hyvin mehuja. Tullivuori=ööf. Ajateltelin mäen nousun aikana ottavani tauon mäen päällä. Ahne paskianen iski jälleen ja jatkoin vaan. Pihlajamäki ei kutsunut, kun ajattelin, ettei mäet siellä hotsita, joten länttä kohti ja Keravan jokea pitkin etelään. Oulunkylässä olin lyhyen jyrkähkömn mäen niin tiltissä, että en monta kertaa päässyt isoimmalle eturattaalle lopun reissun aikana. Kertaakaan en omin voimin, vain alamäissä. Koivista otti. Ajattelin taluttavani Mäkelnrinteen, mutta yllätyin, miten mukavasti se nousi, joten yläpäässä vaihdoin toiseksi pienimmälle vaihteelle pienimmästä. Lintsi kevyemmästä päästä oli aika ongelmaton aiempaa kovemmin ajaen, kun oli koti lähellä. Ylempi osakin meni ihan kivasti pienimmälä vaihteella, mutta kotiovelle kurvatessa vasemman jalan käyttö tiukkaa mutkaa yrittäessä löi etureiden lievään kramppiin.

Oli kiipeämistä pyörältä pois, kun jalat ja kädet vapisivat. Olisi kai pitänyt pitää juoksupipo päässä, jonka poistin Hyrylässä 15 C lämmöissä ja takin vetskarin avasin ja pidin sen päällä olevat tarrat kiinni. Taisi tulla turhan kylmää ja kovaa viimaa palatessa, kun nokka vuosi ja tuntui vilustumisen merkkejä. Lämpö palatessa 13 ja tuulta oli paljon enemmän. Tuuli pakotti usein vaihteiden keventämiseen ja toi raskautta lisää reissuun. Pystäri näissä tuulissa... Nojoo 8 kg kevyempi tri pyöräni nousee paljon helpommin, joten paha sanoa, kumpi olisi tuntunut pahemmalle. Tuuli olisi varmaan tuntunut jatkuvalta ylämäeltä pystärillä.

En ryntäillyt, kun mäet söivät ja Sports Tracker valehteli 54 kilsaa tunnissa huipuksi, kun en täysillä polkenut alamäessä ja graafin mukaan karvan ali 50. Nousunopeuden pohja oli 3,5 km/h.

Ei jäänyt turvavaraa, joten ihan ylimittainen rasitus tälle vaiheelle lihasten sopeutumista. No homeostaasi ja laiskalöhövaihe katkesi tähän. Voi olla hyllä liikaa ja saa nähdä, pystynkö kävelemään huomenna. Kipuja on pakko olla monta päivää. Voi purra pahasti kilometrikisan tuloksen tekemistä. Tulipa trenattua lihaksia, mutta vähempi turvallisempi. Ei udet kuskit saa näin hulluja vetoja tehdä. HIton turismimoodi navigoinnin välttämisellä :roll: En voi suosittaa ollenkaan tälläistä omien resurssien rajille menoa ja vielä hullumpa se on lihaksia sopettavalle udelle kuskille. Näin pöhköistä tempuista on kyllä suostuteltava uusia kuskeja pois.

Ehkä pitäisi tehdä tarkempia suunnitelmia reissusta ja otettava eväitä sen mukaan. Enhan mä ehdi mitään juoman ostoa ja safkan hakemista tekemään, kun oli kuukauden ylitävän saikun takia seinällekiipeilyvaiheessa ollut. Paineiden purkamista :-D

Lisäsin penkin etuosaan fylliä ja ei riitä vielä, enkä ole varma edes, paraniko tilanne vielä tällä versiolla. To do listasta ei voi tätä projektia vielä poistaa.

Shimanon sandaaleissa tuntui lisäpohjallisen kanssa vähän matkaa lievää puutumisen merkkiä Hyrylästä Keravalle pätkällä, mutta se meni ohi. Pitää ajaa lisää ja kuumemmalla säällä voi käydä nihkeästi. Varsinkin pidemmillä reissuilla.

Kipuja esintyi välillä oikean polven alla edessä. Penikkatautipaikka? Yksittäisiä ikäviä fiiliksiä ja lihasten pullistumista esiintyi epämielleyttävästi monissa paikoissa jaloissa. Ylämäissä eniten. Vatsa oli ikävän kipeä pitkään. Aineenvaihdunta ei pelannut, taisi tyhjentyä liikaa, kaasutti reilusti ja kotona näki, että munuaisille ei tehnyt hyvää näin vähäinen vesi. Ei hirveästi ollut nesteenpoistotarvetta matkalla ja liian vähäinen juominen teki tyypillisen reaktion virtsan tummentumisena ihan liikaa. Hikoilin kauheasti näköjään, kun rakko ei vaivannut, kun kumminkin laitoin noin 2 l sisään reissun aikana. Pötsi ei helpottunut aluksi, kun mitään ei tullut ulos, olin ilmeisesti polttanut aamupalan aika tarkkaan. Sports Tracker hasikahtaa laskuiltaan. Väitti energian kulutukseksi 2563 kcal. Vasta syöminen normalisoi tilanteen, mutta on kai ollut rajut myrkyt talven yli varastoitumassa, kun liike ajoi paljon myrkkykaasuja ulos kotona. Urheilijoiden vaivoja kai tyypillisesti nämä ilmailuvaivat. Hei en nähnyt Helsinki-Vantata, mutta näin Malmin sentään lentokentistä, joten ihan oikealla asialla olin :-P

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olen aikapommi ja tuhoa tulee yleensä vasta rääkkiä seuraavan päivän iltapäivällä, jos ei ole niin tappokeikka ollut, että herää kivuissa ja jumissa. Olen yllättynyt kipujen vähäisyydestä. Ainoa paikka, jossa on kipua on pakaroiden alaulkokulmat, eli samat kohdat, joita rassasi eniten ajaminen eilen.

Peffassa oli muitakin kivun aiheuttajia eilen. Penkki tuntui kovalta, vaikka siinä on ohut tehtaan pehmuste ja jousitus vei terän tärinästä. Kun loppua kohden reidet olivat tööt, en riskeerannut kotiin jaksamista jännittämällä äärirajoille pysyäkseni suoralla viivalla ylämäissä. Kun reisissä teki höböä nousut ja penkissä liukumisen korjaus, ei huvittanut nostaa peppua penkistä ilmaan, kun ainoa kerta, kun tein sen, rassasi ihan riittävästi. Auttoi kyllä paljon, kun paine poistui pakaroilta ja happea pääsi veren kierron normalisoituessa. Kun kunto kasvaa, pitää nostaa pidemmillä reissuilla peppua penkistä useammin ainakin vähemmän mäkisessä maastossa tai on pidettävä enemmän taukoja. Oli sadevaara, joten oli pienimmästä päästä taukoja ikinä, mitä olen pitänyt, kun ei tarvinnut käden, hartioiden tai niskan takia pysähdellä. Ja syödä/juoda. Nestepussi juomapuruletkulla vähentää juomataukojen tarvetta. En turvallisuuden vuoksi ole juonut pyörän päällä timanteilla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hanuri lähes ongelmaton, istuessa ei edes huomaa mitään. Käsi edelleen sen verran arka, että seuraavaa työvuoroa peläten, lepuuttelen siihen asti. Tuli lekurilta uusia diagnoosi, miksi käsi on pahana ja oli kylmä suihku, joten on syytä ottaa iisisti :-( Jottei homma menisi helpoksi, mutsia hoiti eilen asiaa tuntematon ja jouduin paikkaamaan hänen "työnsä" jälkiä saaden käteen kipua luokkaa viikon aikaa taakse kääntäen. Pah.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

61 km tietä 170 pyörätien loppuun asti ja back ikävässä tuulessa. Sama havainto kuin edellisreissussa, mäet saa kiivettyä pienimmällä vaihteella aika suoraan, jos voimat riittävät jaloissa kontrolloimaan suuntausta. Väyneenä viivanpitokyky hajoaa. 120 m pystynousua Sports Trackerin mielestä. Ei tällä koneella nouse tuo kuorma mieltä ylentävästi. Mutamia matalampia ja loivempia pätkiä rypistin yli matkatehon ja se maksoi voimissa näissä tuuliolosuhteissa. Pitäis varmaan Pääskylänkatua kokeilla nousta alkulämmittelyn jälkeen hyvissä voimissa, jos vaikka nousisi, kun nyt valmiiksi piestynä paluumatkan lopussa puolessa välissä vasemman etureiden alaosa kramppasi lievästi. Ei ole lähiaikoina testin paikka, kun yläpäässä raksa on tukkinut tien jalankulkijat on ohjattu väliaikaisin seinin ajotielle kävelemään ja leveyttä on tosi nihkeästi. Liikennettä on aina, joten sekaan ei sovinnolla mahdu. Näiden mäkikärvistelyjen jälkeen kiinnostaa kokeilla kevyttä nojakkia ylämäissä. En pääse kolmen päivän päästä nojakkitapaamiseen, kun olen henkilökuntana urheilukisassa. Ei tule houkutuksia :-)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Käsi on niin arka, että en uskalla hyödyntää tilaisuutta ajaa, kun koivet mahdollistaisivat lyhyen reissun. Poiketen viime viikon lenkin jälkeisestä päivästä. Tälle viikolle ei tule ajoja enää, kun saan nakkia muutenkin tarpeeksi.

Säästin kättä pitämällä suuremman osan ajasta vain ohjaustangosta, en jarrukahvasta myös. En uskaltanut pitää kättä yhtä paljon lepäämässä vatsan päällä kuin viimeksi, koska tiessä oli paljon enemmän ja paljon pahempia routavaurioita. Lähinnä miedohkoissa nousuissa sain kättä lepuutettua, kun nousin hitaasti kun jyrkissä nousuissa jalat väsyneenä suunnan pidosta karsin säästäen jalkoja piti ote olla molemmista tangoista.

Vaikka peili on laajakulmainen, tuli ongelma. Väsyneenä loppumatkasta pahoihin mäkiin varautuen rullailin mäkeä alas ja katselin mutkaan eteen vasemmalle, että onko vastaantulevaa liikennettä, kun silta esti näkyvyyden kauas. Katsoin yläosassa mäkeä peliä ja en nähnyt ketään ja keskityin mutkan tarkkailuun. Kurkkasin peiliä mutkan alettua ja kallistin, kun en nähnyt mitään ja mutkan tiukkuudesta sekä kiihtyneestä vauhdista johtuen siirryin mutkan sisälaitaa kohden, kun kuulin liikenteen melun ja viiman yli toisen pyörän. Kuski tuli nopeammin kuin minä mäen ja huomasin hänet äänestä, kun pään käännön jälkeen havaitsin hänen eturenkaansa olevan osin takarenkaani rinnalla. Oli riittävän alhainen nopeus, joten kallistuksen oikaisemalla siirryin ulkoreunaan ongelmitta. Turhan ahtaaseen paikkaan pystäri tunki sokeassa mutkassa, mutta ei syyttely auta, olisi pitänyt tiheämmin kurkkia peliä ja vielä laajakulmaisempi peili auttaisi näkemään eri kulmista ja etäisyyksiltä muita liikkujia kuin tämä Bilteman laajakulmapeili.

Ongelmana on se, että peili on kohtuullisen pienihalkaisijainen ja silti se osuu turhan helposti jalkaan. Varsinkin pyörään istuessa tai noustessa. Ehkä pidempi peilin kannatin auttaisi reiden ohituksessa ja mahdollisesti sama peili korkeammalla suuntautuisi paremmin taakse näkemistä auttavasti, kun etäisyys silmään vähenee peilin noustessa korkeammalle. Muuten tarvitsen suuremman peilin. Ilman vastus kasvaa pöh. Jos ei jostain löydy tosi laajakulmaista peiliä samalla halkaisijalla.

Z Eye Zefalilta ei edelleen houkuta huonon kokemuksen johdosta. Ainakin se vaatisi nivelen lukittamista ja teipillä saisi purettavan lukituksen joo, mutta ei herättänyt luottamusta vuoden jälkeen irtoaminen kypärästä. Puhumattakaan pienestä peilistä ja kapeasta näkökulmasta. Päätä pitäisi käännellä koko ajan ja pelkään sen vaikuttavan ohjaukseen. Niskatukea en ole tehnyt ja en ole päättänyt, haluanko sellaista. Jos niskatuen tekee peilin käyttö menee vaikeaksi ja riskeeraa ohjauksen kiemurtelua vielä enemmän kuin ilman tukea, kun painopiste muuttuu.

Penkki unohtui tuunata, joten valuin penkissä eteen edelleen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tehdäänpä negatiiviharjoittelumerkintä. Frisbeegolfaajat taistelevat aina lajin oletetun keveyden virhemielikuvaa vastaan. Jengi luulee kyseessä olevan kadun henkilölle tutun rannalla kopittelun. Pöh. Yksi fysiatri sanoi selästäni, että ei tuollaista lajia saisi olla -on liian rasittava terveellekin. Toinen fysiatri ihmetteli, että sain käteni kestämään lajia vammautumisen jälkeen. Fysioterapeutit päivittelevät myös. Kolme.

Totuus iskee. 70 km nojakilla 1300 m väitetyllä pystynousulla nestevajeessa krampilla ei satu kaksi päivää jälkikäteen. Vuoden eka kahden tunnin, siis lyhyempi, kenttätreeni tunti per käsi on mummokävelyyn kivun puolesta pakottava kahden päivän jälkeen. Kun pisin nojakkikeikkani ei juuri vaikuttanut seuraavana päivänä. Arvatkaa kummasta saa rakkoja?

Eli ei tuloksia kilsakisaan toisen lajin takia. Ei pysty edes palauttavaan treeniin pyörällä, kevyemmin on otettava. Kyllä pyöräily on pehmeää ja turvallista, kuten lääkäri määräsi. Kröh todellisen urheilun sijaan hehe. Provoa molemman lajin harrastajana 8) Vain pystärin satulakipu, niskan ja hartioiden kipu pitkillä reissuilla vertautuu fribarevittelyn tottumattomuuden vaikutuksiin kahta päivää myöhemmin. Navan alla yllättävän moni sama paikka on kipeä fribailusta johtuen kuin nojailuun tottuessa. Friba tuo monta bonuskipupaikkaa navan ylle.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kivut helpottaneet normaalille kovan lenkin jälkeisen päivän tasolle. Ei uskalla töihin ajaa, kun tarpeeksi tulee turpaan muutenkin. Hatuttaa, jos ei tule kilsoja ollenkaan tälle viikolle. Su on yleensä löysä olo duunista johtuen.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vaaka kirjoitti:

Kivut helpottaneet normaalille kovan lenkin jälkeisen päivän tasolle. Ei uskalla töihin ajaa, kun tarpeeksi tulee turpaan muutenkin. Hatuttaa, jos ei tule kilsoja ollenkaan tälle viikolle. Su on yleensä löysä olo duunista johtuen.

Kivempi lukea, kun olet lyhentänyt viestejä. Hip!

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

La duunissa alku jäykkää, parin tunnin jälkeen helpotti pahimmat jäykkyydet. Su lievää jäykkyyttä ja kauhea unen tarve, joka ei vielä helpottanut täysin. Ikä ei tule yksin, mutta molemmilla käsillä kentällä sarjatulella heittäminen tauon jälkeen on ensimmäinen kerta urallani ja liikaa. Plantaarifaskiitti helpotellut, kun vaelluskenkien matalan jalkaholvituen sijaan olen mennyt lenkkareilla koko ajan. Kauheat menohalut eilen jo ja käsi ei ole ihan oireeton, joten pitkin hampain en lähtenyt aamulla ajamaan ja parin tunnin päästä iski kauhea väsymys. Joten lepo tuli tarpeeseen. Nytkin pitää kai ottaa nokkaunet ennen lähtöä. Lyhyttä lenkkiä vain ennen pehtoorismiehelle ajokokemusta tarjoilua. Lyhyt lenkki käden ja kunnon säästämiseksi, jotta huomiseksi luvatun kevään/kesän parhaan sään voi hyödyntää. Sormet syyhyävät ja jalat kuopivat jo maata :D

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pehtoorismies oppi kolmannella yrityksellä starttaamaan omin avuin pyörän minimaalisessa alamäessä, joka on käytännössä tasainen. Muutama startti lisää ja lievä ylämäkistarttikin onnistui. Hänellä on niin lähellä suunniteltu touring matka niin pitkillä tavoitteilla päiväetapille, että on kiire sopeuttaa lihakset ja verisuonet nojakkeihin pyörän hankinnan ohella, joten otetaan pidempi ajopohjainen setti huomenna. Tänään tuli paljon puhetta lyhyiden ajopätkien välillä.

Huomiset aikataulut osuvat lämpimimpään aikaan päivää kuskin vaihtamisen aikaan, joten vähän viielämmässä kuin toivoin ajelen huomenna ennen tapaamista, joten ei tule ahneena revittyä kilsoja, muttei tule tukotettua itseään niin helposti. Voi olla hyväkin, etten revittele liikoja ja ei passaa olla ahne kilometrien nielemisen suhteen, jos saa ajoista ja lämmöistä tinkimällä värvättyä uuden nojailijan :D Innostusta löytyi mukavasti.

Pitää jossain vaiheessa kirjata lyhyt ajo ennen tapaamista ja jälkeen kilometrikisaan. 8 km yhteensä. Kun olin freesihkö, mäet nousivat mukavan suoraan. Ja vauhdilla. Linnanmäki Helsinginkatua 12 km/h lopuksi ja se tehon tarve oli liikaa pitkän reissun väsyneenä ajon, muttei mitenkään ongelmallista vireänä lyhyen matkaa ajaneena, vaikka ajoinkin tehoilla, jotak ovat reilusti yli pitkänmatkan reissun ylärajatehon, jota jaksaa pitää yllä. Noilla tehoilla tri pyöräni ei olisi mennyt enkkavauhtia, luulen tehojen olleen max 300 w nyt, kun en uskaltanut revitellä lihaskireydestä ja liikenteestä johtuen enempää. Taka-ajatuksena hyödyntää parempia tuulioloja huomenna pidemmän reissun aikana.

Ennen lämpenemistä mennessä tapaamiseen nousin Vauhtitien suunnasta Sealifen parkkipakalle mäen ja ilokseni nousihan se ekalla yrittämällä, kun aiemmin pidin sitä kiikun kaakun tapauksena. Kerran olen noussut mäen aiemmin lämmitelleenä ihan kivasti. Kylmin lihaksin ja ei täysin kai nojakkeihin tottuneena aika kireäksi veti vasemman pakaran. Kun vielä kaahailin vauhdilla jäähdyttyäni session jälkeen, kireyttä on havaittavissa vielä venyttelyn ja magnesiumsitraatin oton jälkeen. Helpottaa kyllä koko ajan naputtelun venyessä. Sen verran uusi olen kai nojailussa, että lihakset eivät siedä lämmittelemätöntä tehon tuottoa. Olen ennenkin ajanut yli matkatehojen lyhyinä pätkinä ongelmitta, kun vain ensin olen lämmitellyt.

Tuli turhan havainnollisesti demottua heel strike. Yritin rajatussa paikassa u käännöstä alamäessä ja jarrutin vauhdin pois, jolloin kallistaessa vauhti laski liian alas pystyssä pysymiseksi ja poljin lisävauhtia. Vasen kantapää lenkkarissa oli lipunut liian alas ja osui eturenkaaseen heilauttaen pyörää. Jarrutin vauhdin pois ja jäin liian jyrkkään kallistukseen, jolloin muutuin matkustajaksi hitaasta kävelyvauhdista kaatuen vasemmalle kyljelle. Tuskin olisi ongelmaa ollut lukkokengällä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Onkohan tullut ajettua käsijarru päällä? Ensimmäinen ajo ilman nynnyjä, jotka ovat tekniset paksut ja poljennan helppoudesta päätellen hieman polven taittumista jarruttavat :roll: Pääskylänkatu nousi rakennustyömaasta huolimatta, kun oli 27 km alla. Mäet nousivat näin lyhyellä matkalla ja suuremmissa lämmöissä (puuvillahousut ja ilma) lihakset tuntuivat toimivan paremmin kuin kerrankaan tällä pyörällä ajaen. Sen verran tykittelin että lihakset lämpenivät ja tuloksena polkeminen oli tehokasta kiihdytyksissä ja nousuissa. Kätsyä. Pari fribasessiota ja pehtoorismiehelle treeniä varten pyörän lainaus söivät ajomatkaa, mutta rassia lisäsin kaahaamalla ja kovaa nousemalla. Lintsi nelosella tavallisen ykkösen tai kakkosen sijaan. Näin lyhyellä matkalla ei passaa elvistellä. Ehkä kuntokin on palautumaan päin treenin myötä, mutta ei haitannut aiempaa vähemmät tuulet. Baanalla itään lievään alamäkeen menin lähes polkematta kahden pystärin takana. En ennen ole tajunnut, miten vähän tarvitsee polkea minimaalisessakin alamäessä, jos ei pidä kiirettä. Olen kaahaillut kuntoa kohottaakseni ja rullailua tai löysäilyä ei ole paljon tehty. VAuhtisokeus, vai -ahneus? Whatever haaskaa olla pittää -korppikotka ja kaverit.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kun sä selität linnanmäen mäen noususta niin tarkoitatko Helsinginkatu + Sturenkatua vai Tivolitietä?
Kummastelen vaan kun oot selittänyt että on kovin vaikeeta päästä mäkeä ylös.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vaikeeta ja vaikeeta, kun ero on yö ja päivä riippuen pohjista, onko 0, 20, vai 70 km alla. Normisti tarkoitan Helsinginkatua ja se ei ole tuottanut ongelmaa pitkän reitin jälkeen. Sturenkatu putkeenkaan ei ole ongelma. Tivolitie on muistaakseni Vauhtitieltä Sealifelle nouseva mäki ja ei ole tarvinnut kesken lopettaa. Mutta aluksi vei kaiken voiman paksuissa vaatteissa ja viimeksi aluksi ilman lämmittelyä se kiristi vasemman pakaran vasemman alakulman. Välillä olen ajanut sen ongelmitta, kun saavuin alkuverryttelyn tehtyäni. Todelliset haasteet Lintsillä ovat takaportin mäki ylemmältä parkkipaikalta Leninin puistoon. Pehtoorismiehelle nousukykyä näyttäessä hyvissä voimin ajoin toinen käsi pään päällä jyrkimmän yläosan. Ei toivoakaan pitää suorassa pyörää kahdella kädellä väsyneenä ja yllättävän helposti meni löysissä lämpimissä puuvillahousuissa, joissa on resorit, joten tuuli ei jäädytä lahkeesta sisään puhaltaen. Mäkien kunkut Lintsillä ovat off roadia ja en ole niitä päässyt ylös nojakilla. Tivolitien Pasilan puolella on rappusiin loppuva kävelytie, joka on Tivolitietä jyrkempi. Leninin puistossa jatko takaportin mäestä on jyrkin paikka, jonka olen löytänyt. Menee maantiepyörällä juuri ja juuri lämmenneenä ja vääntäen kylmänä tri pyöränä. Helpommin kuin maantiepyörällä tri nousee lämmenneenä. Nojakilla jään kammelle viimeistään kahden kolmasosan kohdalla. Puolessa välissä useimmiten. Virallista ajoreittiä tuo ei ole, joten kokeilut tehty silloin, kun ei ole puistossa ollut ketään.

Hesan ikävin mäki titteli, jota olen ajanut lienee reissuista johtuen pitkän matkan päätteeksi usein tuleva Pääskylänkatu, jonka taltutin ensimmäinen kerran tällä viikolla 27 km ajettua, tai Mellunmäessä yksi ikävä pätkä, joka ahdistaa Porvoon suunnasta palatessa. Mäen päällä on huoltoasema.

Nyt ilmojen lämmitessä ja lämpimämmät sekä tuulta blokkaavat hiusut saivat lihakset toimimaan paremmin. Kireissä paksuissa vaatteissa Hesarin osa Lintsiä 12 km/h hieman alle maksimitehoilla kakkosvaihteella. Viimeksi lyhyen ajon aikana nelosvaihteella peffaa nostamatta vielä kovempaa ylös, mutta en ole arponut Sports Trackeristä, mikä mäistä oli kyseessä, joten pitää myöhemmin mitata vauhti. Jolla nyt pääsen ylös freesinä. Väsyneenä ei ole asiaa nelosvaihteelle. Tri pyörä 22 km/h sprintissä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vasen pakara oli taas kireä välipäivästä huolimatta. Paha päivä olikin edellinen. Neljine treeneineen. Kosto tuli 11 h sängyssä maaten viime yönä. Alle 4 h unta ja pari pyörintää ennen uudelleen nukahtamista. Nilkka oli ongelmaton eilen ja nyt liikkumattoman päivän jälkeen tuli joko viivästynyt reaktio rasitukseen, tai jalka oli vääntynyt nukkuessa. Leikattu nilkka oli raivompana kuin kertaakaan leikkauksen jälkeisen palautumisen jälkeen. Talven treenivaje kostautuu? Käsi ärtyi, kun en saanut apuja omaishoitoon ja jouduin ylimääräiseen rääkkiin. Ei asiaa pyörän päälle vähään aikaan. Ärsyttää työmatka bussilla kesällä grr. Ei tule houkutusta nilkasta huolimatta riskeerata työmatkaa, kun käsi on liipasimella hajoamaan koko ajan. Höh. Pitää heittää kiekkoja harvemmin ja enemmän vasemmalla kädellä lähiajat. Nilkka pakotti askelten lyhentämiseen ja klenkkaukseen aluksi kauppareissulla. Painot päällä palatessa alku söi kovaa. Ratikalla loput ja helpotti. Hevoskuuri hammasta purren, mutta nyt ei satu enää Ihme aikapommeja terveydessä.

Käden tulehdus lähtee hitaasti vanhan kokemuksen perusteella ja nilkan kunto kai parantuu, kun pääsen normikuntoon treenin myötä. Jos kuumat säät eivät turvota nilkkaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Minkälainen tuo mäki on jyrkkyydeltään ja pituudeltaan? Pari viikkoa sitten yritin etsiä fillarifoorumin puolelta, kun sieltä löytyy myös mäkien jyrkkyyksiä, mutta tästä ei ollut kuin maininta että on hyvin lyhyt ja kohtuullisen jyrkkä. Paikan päällä käymättä on vaikea saada selkoa. Kartassakaan ei näytä kummoiselta.

Vastaa Viestiin