Sivu 1/5

"Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 18:14
Kirjoittaja kogam

Onko paremmin pistosuojattuja renkaita kuin Marathon Plus ? Mulla trikessä menny kolme kertaa viikon sisällä rengas rikki. Renkaana edellämainittu rengas 47 mm leveänä. Pystärissä saman merkkiset mutta kapeammat. Ei ole ennen näin huonoa tuuria ollu. Tai onko renkaiden laatu huonontunut !!!!


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 18:25
Kirjoittaja Pastori

Jos laittais Marathon plussien kanssa vielä litkut sisään. Eiks sitä nyt voi käyttää vaikkois sisurikin? http://www.wiggle.co.uk/stans-no-tubes- ... e-sealant/


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 18:46
Kirjoittaja Stapani
kogam kirjoitti:

Tai onko renkaiden laatu huonontunut !!!!

Schwalben insinöörit taitavat olla voimattomia,
sillä tappajasepeli lienee pitkäaikaisen evoluution tulos, todettiin fillarifoorumilla.
Viime kerralla Catrikellä ajaessa pääsin tunnissa 4 km, siinä
ajassa kerkesi 2 sisäkumia saada ilmavaivoja......


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 19:10
Kirjoittaja jori

Mitäs ne on olleet, kun on puhkoneet renkaat. Siihen MaratonPlussan vaahtomuovimassaan mahtuu kivasti piiloon piikkejä ja tappajasepeliliuskoja, jotka eivät lainkaan näy, mutta puhkaisevat renkaan, kun massa painuu littuun. Jos ne jää sinne sisälle, ne vain odottavat, että saat uuden sisäkumin takaisin ja puhkaisevat sen uudelleen.

Jos renkaan joutuu paikkaamaan, puhkeamisen syy pitää aina selvittää, muuten on liian todennäköistä, että joutuu paikkaamaan uudelleen. Tätä puhkemisen aiheuttajan etsimistä helpottamaan kannattaa aina tarkkaan merkitä sisärenkaan ja ulkorenkaan keskinäinen asento. Ulkorenkaaseen merkki, joka aina asennetaan venttiilin kohdalle. Hyvä tapa, jolla selviää ilman merkkiä ulkorenkaassa, on asentaa ulkorengas aina siten, että venttiili on tarkasti suosituspaineen merkinnän pilkun kohdalla. Siitä sen paineen voi helposti tarkistaa pumpatessaan. Sisärenkaaseen kannattaa vielä merkitä ketjun puoli. Pieni pyyhkäisy viilalla venttiilin varteen ketjulinjan puolelle tai hyvä tussimerkintä renkaan kylkeen auttaa muistamaan miten päin sisuri pyöri.

Kun sisä- ja ulkorenkaiden asento on selvillä, on helppo asettaa sisärengas oikein päin oikeaan asentoon ulkorenkaan viereen ja siitä mittailla, mitä löytyy sisärenkaasta löytyneen reiän kohdalta ulkorenkaasta. Reikä siitä nyt ainakin pitäisi löytyä, mutta yllättävän usein siellä reiässä lymyää yhä sen puhkeaman aiheuttajakin. Pahaltahan se tuntuu, mutta pienellä saippuoidulla ruuvarilla kannattaa painaa löytyneestä reiästä läpi ja häätää pahantekijä reiästä, ennen kuin laittaa paikatun sisäkumin takaisin paikoilleen. Ilman tätä operaatiota, on liian todennäköistä, että paikkaustyö toistuu pian.

Älä pahastu, jos edellinen oli tuttua, sillä tämä helposti unohtuva ohje täytyy säännöllisesti toistaa, ettei vain kukaan tuon takia jätä pyöräilemistä.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 19:33
Kirjoittaja J-Drums

Onpa todella huonoa tuuria!! Mulla on olleet Marathon Plussat trikessä pari vuotta ja oon vetänyt niillä täysin surutta tappajasepelissä ilman ainoatakaan puhkeamista.

Millaisia paineita pidät renkaissa? Voisiko se vaikuttaa? Tai sitten niiden laatu on tosiaan heikentynyt.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 19:38
Kirjoittaja kogam

Juu, eka kerralla löytyi kivensiru renkaan sisästä jonka poistin, takarenkaasta. Nyt kolmas kerta oli eturenkaassa.... Ehkä huonoa tuuria. Mulla pystärissä myös plussat ja niissä ei ole koskaan sattunut noin huonoa tuuria, vaikka ajanut muutaman kymmenen th.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 21:41
Kirjoittaja Premnas

Mullakin on sattunut noita puhkeamisia M. plussilla ja muistaakseni yhtä orapihlajan piikkiä lukuunottamatta kaikki ovat olleet sepelinmuruja. Joitain pieniä mutta yleensä järeitä ja pitkiä veitsenteräviä "sepeliviipaleita", jotka menevät kerrasta läpi. Se on kun sellanen kiviveitsi painuu suorassa kulmassa renkaaseen eikä pääse väistymään minnekään ja sille sitten painoa...vaikka plussissa on se sitkeä keskiosa. Ai niin, yleensä nämä puhkeamiset vielä sattuvat juuri siitä paksuimmasta kohtaa, eivät sivusta. Mitäköhän tästä pitäisi päätellä.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 21:50
Kirjoittaja kogam

Juu, melkein keskilinjassa ollu reiät.. Täällä sepeliä tosi paljon pyöräteillä..


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 22:10
Kirjoittaja Stapani

Oletteko muuten huomanneet, että tämä
nykysepeli tarttuu myös helpommin
tavallisiin kenkiin ja kulkeutuu sisälle.
Pyöräilykengissä sitä vasta eteiseen tuleekin.
Imuri on 24/7 päivystysvalmiudessa olohuoneen nurkassa.....


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 22:11
Kirjoittaja Premnas

Joo, on huomattu. Jatkuvasti saa nyppiä sepelinmuruja ja kivenkappaleita kengistä pois. Tarraavat tosi äkkiä ja tiukasti kiinni.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 22:28
Kirjoittaja fillarji

Kannattaa tsekata schwalben venttiilit aina kun ne ovat pari kertaa mulla vuotaneet ilmaa ja sitten tietysti tarkistaa vannenauha, tämä siis jos usein menee rengas puhki.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 22:35
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

vaikka plussissa on se sitkeä keskiosa.

Oletteko muuten muistaneet kaivaa kaikki murut siitä töhkästä irti? Siitä jos sepelin murun kiskoo väkisin irti niin saattaa murentua ja osa jäädä kumin sisään. Puhkaisee sitten ajan kans uuden reiän.

Jukka


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 22:40
Kirjoittaja Premnas

Olen noita kaivellut pois. Lähes poikkeuksetta kuitenkin renkaan puhkonut sepeli on ollut kooltaan iso tai vähintään pitkä, ei siis mikään pieni muru. Ja tämä iso sirpale on sitten tosiaan ihan pienessä ajassa työntynyt läpi, eikä väsyttänyt ensin ittensä kudoksen läpi.

Tuossa yksi päivä kun epäilin jo omia kuminpaikkaustaitojani, selvisi lopulta ilmavuodon olevan venttiilissä. Tarkemmin venttiilin sielu oli vaan löystynyt ja päästi sitä kautta ilmaa. Sielun tiiviste oli kuitenkin ehjä.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 22:45
Kirjoittaja vaaka

Pystärillä olivat ammattilaiset ihmeissään, kun kerroin ajaneeni muutaman tonnin talvella Helsingin tappajasepelissä 32 mm KiinaSpectrarenkailla (Raskaaat) ilman puhkeamisia. Ymmärsivät yskän, kun kerroin usiemmiten kivien jumittavan nystyjen väliin ja että nypin kivet pois ennen lähtöä, jotteivat painu syvemmälle joka renkaan kierroksella. Ja jos pysähdyn, uusi siivous. Leveyteen nähden painava rengas, ostettu Velo & Oxygen Helsinginkatu, Helsinki. Ihme idea osoitteessa, yleensä kadut nimetään sen mukaan, minne ne vievät. Helsinginkatu= matkalla Helsinkiin? Onnea saavuit heti, etkä tarvitse edes gummeja 8) Kyseinen rengas ei sisällä näkyvää pistosuojaa, mutta kumissa piisaa, jos toki paljon ohuemmin kuin Marathonin+ kumi plus suojamatsku. En vanno, että kumia on Marathon+aa enemmän, mutta on sitä paljon joka tapauksessa. Voi tokl kumia ollakin Marathon plussaa enemmän.


Re: "Paras pistosuojaus" ???

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 23:08
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Pystärillä olivat ammattilaiset ihmeissään, kun kerroin ajaneeni muutaman tonnin talvella Helsingin tappajasepelissä 32 mm KiinaSpectrarenkailla (Raskaaat) ilman puhkeamisia.

Juu, ollut täällä aiemmin juttua tästä. Tämä perustuu huonomman kumin parempaan pistolujuuteen. Juttelin kauan sitten eräässä seminaarissa nokian renkaiden dirikan kanssa. Kysyin, miksi ennenvanhaan renkaat kestivät paremmin sekä kulumista, että pistoja, eikä varsinkaan sivuhalkeamia tullut yhtä helposti, kuin 80-luvun alun jälkeen. Vastasi juuri noihin aikoihin lopetetun kierrätyskumin käyttö fillarin renkaiden kumiraaka-aineen seassa. Kierrätyskumin muruset massan seassa katkaisevat repeämän etenemisen ensimmäiseen muruseen, eikä halkeama siksi kasva pitkäksi, eikä voi venyä leveäksikään. Sama ilmiö estää otsonia haurastuttamasta kumia syvemmältä halkeamista ja vaikeuttaa terävien esineiden työntymistä kumiin. Moitin, että tekevät tietoisesti vähemmän aikaa kestäviä renkaita. Vastasi lakoonisesti: "Täytyyhän meidänkin elää" :? :shock: :evil:

Sama ilmiö on havaittavissa erittäin vanhoissa renkaissa, joissa kumi on jo kovettunut ja lasittunut pinnaltaan. Sellaiset renkaat kestävät mitä vain ilman pistosuojaustakin. Niitä vain ei saa, kuin itse vanhentamalla. Vähän kuin viskillä; hyvää ei saa kuin varastoimalla oikein riittävän pitkään. :mrgreen:

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 75&#p58263
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 45&#p10045