Sivu 1/2
Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 26 Maalis 2015, 21:05
Kirjoittaja jooseha
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 26 Maalis 2015, 21:15
Kirjoittaja jviirret
Penkin osalta en sano juuta enkä jaata, mutta rungon osalta putkivalinnat kuulostaa järkeviltä. Itsekkin tekisin lyhyempirunkoiset tuosta 45mm putkesta, jos sitä olisi helposti saatavilla. Takahaarukkana 30x15 on riittävän kestävää, mutta hieman jättää kiertojäykkyyteen toivomisen varaa. Sinun pyöräsi on kuitenkin varmasti paljon kevyemmin kuormattu peräpään osalta, eli tuskin on häiritsevä ominaisuus.
Jukka
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 26 Maalis 2015, 22:55
Kirjoittaja jooseha
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 29 Maalis 2015, 16:41
Kirjoittaja Jarcco
Tämänhetkisellä kokemuksella tekisin takajouston kuten M5: Ketju kulkisi takahaarukan alapuolella. Suojaputket voisi olla paljon lyhyemmät tai ehkä voisi jättää poiskin.

Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 29 Maalis 2015, 19:15
Kirjoittaja jooseha
Mitäs tekemistä tuolla on suojaputkien kanssa?
Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä 
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 29 Maalis 2015, 19:26
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä 
Eikö se ole oikealla puolen kun menee vähän nivelen alapuolelta? Polkaistaessa painopiste siirtyy taaksepäin ja perä painuisi hieman alaspäin, mutta samalla ketju kiristyy ja estää tämän.
Jukka
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 29 Maalis 2015, 19:34
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä 
Eikö se ole oikealla puolen kun menee vähän nivelen alapuolelta? Polkaistaessa painopiste siirtyy taaksepäin ja perä painuisi hieman alaspäin, mutta samalla ketju kiristyy ja estää tämän.
Toisaalta polkaistessa takapyörä kiihdyttää pyörää tien pinnan tasosta, joka pyrkii nostamaan takahaarukkaa pystympään. Joskus laskin jollain haarukan pituudella ja jollain vaihteella, että neutraali ketjun paikka oli parikymmentä milliä nivelen yläpuolella. Joka tapauksessa lähellä niveltä.
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 29 Maalis 2015, 19:52
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Joskus laskin jollain haarukan pituudella ja jollain vaihteella, että neutraali ketjun paikka oli parikymmentä milliä nivelen yläpuolella.
Sama muistikuva täälläkin 
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 29 Maalis 2015, 20:26
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:Mitäs tekemistä tuolla on suojaputkien kanssa?
Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä 
Ideana on että ketju saa huoletta roikkua eikä osu haarukkaan kuten käy jos se olisi yläpuolella. Ainakin pitäisi olla paljon rakoa. Kun noissa etuvedoissa ei tarvi putkia niin haluis laittaa niitä enää muihinkaan.
Nivelen voi passata kohalleen kun tekee siitä epäkeskeisen.
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 29 Maalis 2015, 21:05
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:Ideana on että ketju saa huoletta roikkua eikä osu haarukkaan kuten käy jos se olisi yläpuolella. Ainakin pitäisi olla paljon rakoa.
Antaa roikkua vaan. Mies vanhenee muutenkin 
Laittaa muovin väliin mikäli haittaa. Veto päällä se on kuitenkin irti.
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 30 Maalis 2015, 08:30
Kirjoittaja jviirret
Roikkuva ketju hinkkaa maalit ja sotkee puoli runkoa:

Toisaalta, tuosta kuvasta näkee että jos se heiluu valtoimenaan niin sotkee myös yläpuolelle.
Kyllä mä vetopuolelle "kelluvan" ketjuputken laittaisin. Itse ainakin ajelen sen verran usein tuulipuvulla tms. että muuten on mahdoton välttää vaatteiden sotkeutumista, vaikka olisi etuveto 

Jukka
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 30 Maalis 2015, 09:19
Kirjoittaja PW
OT: Onks tuossa kumin vieressä halkeema, vai maali vaan lohennu?
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 30 Maalis 2015, 09:33
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:OT: Onks tuossa kumin vieressä halkeema, vai maali vaan lohennu?
Halkeamahan siinä, aiempaa keskustelua mm. täällä pyörän omassa ketjussa: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... it=#p60392
Jukka
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 30 Maalis 2015, 22:44
Kirjoittaja jooseha
Miettinyt että jos ei löydykään 45x1,5 putkea, niin arvaisikohan rungossa kokeilla 40x1,5:ttä
Sitä löytyy varmasti ja kestää kyllä, mutta jäykkyys ei ole kuin puolet 50 millisestä. Pyyttonissa se riitti.
Ootko Jukka harkinnut tälläistä? Estäisi ketjun osumisen runkoon heiluessa.

Tähän pitenee laittaa tuollainen tai ketjuputki pitämään ketju paikoillaan, kun taittaa haarukan.
Re: Toinen tikkurunkoinen
Lähetetty: 30 Maalis 2015, 23:02
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Ootko Jukka harkinnut tälläistä? Estäisi ketjun osumisen runkoon heiluessa.
Tuo ei oikein avovaihteella vetopuolella toimi, kun ketjun pitää päästä liikkumaan myös sivusuunnassa. Sitten jos reikä on niin iso ettei siihen hinkkaa millään vaihteella niin päästää jo ketjun värähtelemään ja kolisemaan runkoon. Nykyisin geopyörän ketjuputki on kiinni kumimaton suikaleella. Se estää ketjun heilumista paljon paremmin kuin naru, mutta vahinko on jo tapahtunut 
Highracerissa maalin rapautuminen on estetty tällaisella aurauskepin pätkällä:

Penkin alta eteenpäin ketjuputki estää runkoon hinkkaamisen.
Mutta paras konsti näiden välttämiseksi tuli Jarkolta, rakennetaan runko ja haarukka ketjun yläpuolelle...
Jukka