Sivu 1/1

O/V: Avid BB7 Road jarrusatulat

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 20:25
Kirjoittaja Mahe

Oisko jollain ylimääräsenä maantievipujen kanssa yhteensopivat BB7 satulat?

Voisin ostaa pois tai mahdollisesti vaihtaa BB7 maastoversioihin.

Tekis mieli vaihtaa jarruvivut bar end -mallisiin, saisi jarruvaijerin vedettyä suorempaan ja sitä kautta lisää herkkyyttä jarruihin, mutta v-jarrujen ja mekaanisten (maasto)levjen kanssa yhteensopivia bar end -vipuja ei saa järkihintaan mistään (löysin netistä tasan yhdet mutta ne maksaa maltaita)


Re: O/V: Avid BB7 Road jarrusatulat

Lähetetty: 01 Huhti 2015, 05:17
Kirjoittaja Wacky

Mulla on käytetyt maantieversiot jotka voisin vaihtaa ihan hyvin maastoversioihin.


Re: O/V: Avid BB7 Road jarrusatulat

Lähetetty: 01 Huhti 2015, 07:53
Kirjoittaja jviirret

Öö, nyt tyhmänä kyselen että mikä rajoittaa käyttämästä noita ristiin :shock: Ei kai se satula tiedä minkälainen kahva siellä vaijerin toisessa päässä vaijeria kiristää?
Ei jaksa netistä kaivaa :oops:

Jukka


Re: O/V: Avid BB7 Road jarrusatulat

Lähetetty: 01 Huhti 2015, 08:58
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Öö, nyt tyhmänä kyselen että mikä rajoittaa käyttämästä noita ristiin :shock: Ei kai se satula tiedä minkälainen kahva siellä vaijerin toisessa päässä vaijeria kiristää?
Ei jaksa netistä kaivaa :oops:

En minäkään tiedä, mutta arvaan, että kyse on vipujen pituuksista. Jos alapäässä on lyhyt vipu ja ylhäällä pitkä, ei voima riitä, jos taas alhaalla pitkä vipu ja ylhäällä lyhyt, ei riitä irrotusmatka. Luulisin, en tiedä.

ED. Ei ollutkaan kyse vipujen pituuksista, vaan pelkästään liikevarasta. Mutta sama asia. Maastomallissa tarvitaan pitkävipuisemmat kahvat.
Kuva


Re: O/V: Avid BB7 Road jarrusatulat

Lähetetty: 01 Huhti 2015, 09:11
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Öö, nyt tyhmänä kyselen että mikä rajoittaa käyttämästä noita ristiin :shock: Ei kai se satula tiedä minkälainen kahva siellä vaijerin toisessa päässä vaijeria kiristää?
Ei jaksa netistä kaivaa :oops:

En minäkään tiedä, mutta arvaan, että kyse on vipujen pituuksista. Jos alapäässä on lyhyt vipu ja ylhäällä pitkä, ei voima riitä, jos taas alhaalla pitkä vipu ja ylhäällä lyhyt, ei riitä irrotusmatka. Luulisin, en tiedä.

ED. Ei ollutkaan kyse vipujen pituuksista, vaan pelkästään liikevarasta. Mutta sama asia. Maastomallissa tarvitaan pitkävipuisemmat kahvat.

Todellinen ongelma on siinä että jos kahvat on maantie eli vaijeri liikkuu lyhemmän matkan kuin maasto/cyclo-cross kahvoissa niin maasto-BB7 satuloissa joutuu palat säätämään noin 50% lähemmäs (tai ei ehkä ihan noin paljoa) levyä joka johtaa helposti laahaukseen. Samoin jarrukahvan tuntuma on löysempi ja jarrun teho huonompi.

Mulla on Metassa edessä maastosatula ja takana maantiesatula. Tahmeampi etujarru ei haittaa, on ehkä jopa suorastaan etu kun levyt siinä on talviaikaan. Takajarrullahan sitä yleensä hidastellaan enemmän ja sen toiminnalla on suurempi vaikutus pyörän hallintaan ainakin muualla kuin maantiellä.


Re: O/V: Avid BB7 Road jarrusatulat

Lähetetty: 01 Huhti 2015, 11:28
Kirjoittaja Mahe

Juurikin tuosta vipujen vetopituudeta on kyse, maantiejarruille ja vanhoille cantilevereille tarkoitettu vipu vetää vaijeria vähemmän.

Tutkailin asiaa netistä, ja noi on tosiaan ulkoisesti samanlaiset mutta sisuskalut eroaa, maatieversiossa palat liikkuu saman verran pienemmällä vaijerin liikkeellä.


Re: O/V: Avid BB7 Road jarrusatulat

Lähetetty: 03 Huhti 2015, 18:11
Kirjoittaja Mahe

Valmistajankin kanssa juteltuani pääduin nyt kuitenkin kokeilemaan ensin jarrukahvojen kääntöä toisin päin vaijerin lyhentämiseksi. Kuorta ja vaijeria lähti yteensä toista metriä :roll: Eli en tarttekaan toistaseksi uusia satuloita...