Houkuttelee itseäkin aerokokeilut ja nollakuiturakennuskokemus.
http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Carbon_S ... /Tailbags/ sanoo mm M Racer mallin perälootasta seuraavaa: "28% powergain = ca. 9% speedgain. Data from SRM-measurements".
http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Models/M-Racer M Racerin tuotekuvaus sanoo mm: "Speed at 250 Watt of this machine in C-version is an incredible 48 km/h or 30 mph"! Tämä on siis boksiton malli. Missään ei lukenut, oliko boksin mittaustulokset tehty c mallin M Racerilla, vai jollain muulla. Lisäksi ei speksattu, oliko tuo 9 % nopeuslisäys tehty juuri 250 W teholla, vai suuremmassa vauhdissa, missä ilman vastus kasvaa ja aeroedut helpommin tekevät noin suuria etuja.
Ari, pitää tehdä tarkentava kysymys, mitä tarkoitit mahdollisimman kapealle perällä? Mitä mieltä olet Kamm perästä, joka ei ole kapein mahdollinen perä ja ja ainakin jotkut väittävät sitä vähempivastuksiseksi kuin käytännössä, limes tai tasan 0 kapea perä? Oletan viestistäsi, että tarkoitit käytännöllistä kapeutta, et absoluuttista.
Jukka kai kate estää jo turbelentin ilman sotkeentumista vielä lisää kuskin takana, joten iloa hyvästä katteesta pitäisi tulla. Huonosta voi tulla jopa haittaa muuhunkin kuin ylämäkien kiipeämiseen lisämassan muodossa.
Käyttöpyörään on haasteelista pelkällä takakatteella tehdä hallittavissa oleva takaboksi, joka suojaa mahdollisiman paljon takarengasta tuuleta, kun katteen pitäisi yletyä niin lähelle maata kuin mahdollista, jotta ei osu maahan maksimaalisella kallistuskulmalla, jota aikoo käyttää plus turvavara maaston epätasaisuuksille. Mitä ylemmäs akte jää, sitä enemmän kitkaa. Ja lähellekään maata menevä kate luulisi olevan hyvä kallistamaan pyörää sivutuulessa.