Sivu 1/8
Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 11 Huhti 2015, 20:26
Kirjoittaja joonas
Uutta pyörää pitäsi alkaa tehdä. Edellinen projektini löytyy täältä.
Tällä kokemuksella kiinnostus olisi tosiaankin etuvetoiseen. Jos tuon takavatoisen tekis kunnolla niin olis oikein hyvä, mutta en keksi miksei etuvetoinen olisi vieläkin parempi. Rissa on evessä pakko tehdä kunnolla, joten pääsee rohisevista rasvaisista ketjuputkista. Penkin sijoitus ja ketjun piiskaaminen mm. penkin pohjaan polkaistessa jää myös pois.
Tykkään simppelistä disaininsta. Luin jo pyyttoneista ja vastaavista, mutta hylkäsin ajatuksen koska pyörällä pitää pystyä luottamuksella ajamaan kahden kahden autojonon epämuotoisessa ja välissä. Edellisellä pyörällä pystyi helposti ajamaan kävelyvauhtia ihmisten seassa.
Tuo narujousitus vaikuttaa aivan loistavalta, mutta jori mainitsi MBB tyyliset ajokit mahdollisena vaihtoehtona. Onko tarjota jotain hyviä linkkejä? Onko sellaista mahdollista oikeasti oppia ajamaan tarkasti muutamassa viikossa?
Voiko MBBssä olla "normaalit" ylhäältä ohjattavat sarvet vai ohjataanko pelkillä jaloilla?
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 11 Huhti 2015, 20:29
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:Tykkään simppelistä disaininsta. Luin jo pyyttoneista ja vastaavista, mutta hylkäsin ajatuksen koska pyörällä pitää pystyä luottamuksella ajamaan kahden kahden autojonon epämuotoisessa ja välissä.
...
mutta jori mainitsi MBB tyyliset ajokit mahdollisena vaihtoehtona. Onko tarjota jotain hyviä linkkejä? Onko sellaista mahdollista oikeasti oppia ajamaan tarkasti muutamassa viikossa?
Voiko MBBssä olla "normaalit" ylhäältä ohjattavat sarvet vai ohjataanko pelkillä jaloilla?
Python on MBB(negatiivisella jätöllä) ja pakko ohjata jaloilla. Ei käsillä jaksa eikä pysty kääntämään jos pitää jalkoja suorassa.
Jukka
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 11 Huhti 2015, 21:02
Kirjoittaja jooseha
joonas kirjoitti:
Tuo narujousitus vaikuttaa aivan loistavalta, mutta jori mainitsi MBB tyyliset ajokit mahdollisena vaihtoehtona. Onko tarjota jotain hyviä linkkejä? Onko sellaista mahdollista oikeasti oppia ajamaan tarkasti muutamassa viikossa?
On ja ei
Riippu henkilöstä ja harjoittelun määrästä. Satoja kilometrejä kannattaa varata harjoitteluun. Turvallisin veikkaus on kieltävä, mutta saattaa olla vääräkin 
Naruperä on helppo toteuttaa etuvetoiseen etupään rakenteesta riippumatta. Mulla on sekä MBB:ssä että Pythonissa 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 11 Huhti 2015, 21:12
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:joonas kirjoitti:
Tuo narujousitus vaikuttaa aivan loistavalta, mutta jori mainitsi MBB tyyliset ajokit mahdollisena vaihtoehtona. Onko tarjota jotain hyviä linkkejä? Onko sellaista mahdollista oikeasti oppia ajamaan tarkasti muutamassa viikossa?
On ja ei
Riippu henkilöstä ja harjoittelun määrästä. Satoja kilometrejä kannattaa varata harjoitteluun. Turvallisin veikkaus on kieltävä, mutta saattaa olla vääräkin 
Naruperä on helppo toteuttaa etuvetoiseen etupään rakenteesta riippumatta.
Sanoisin ett vartissa oppii MBB-pyörällä ajon - aivan liiottelua väittää ett ovat vaikeita oppia. Tottakai kehitystä sitt tapahtuu ja ajoon tulee varmuutta, ajanmittaan.
Tuosta kaupunkiajostakin ja siis hitaasta ajosta oon sitä mieltä ett sujuu ihan siinä ku kiinteepuomiset. Eikä tartte rissoja väistellä reidellä.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 11 Huhti 2015, 21:15
Kirjoittaja PW

- 2015-04-02%2009_17_32.jpg (152 KiB) Katsottu 4449 kertaa
Esimerkiksi tän tyyppistä, jonka ite oon tehny ja viime syksystä koko talven ajellu - voisin suositella myös kaupunki käyttöön.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 09:22
Kirjoittaja PW
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 09:32
Kirjoittaja PW
http://forum.poziome.pl/index.php
Tuossa Paikallinen foorumi, sieltäkin muistaakseni löytyy MBB-nojakkeja ja kaikkea muuta. Muistaakseni vaikutat Puolassa. Ootko siellä nähny muita nojakkeja? Suomeenhan sieltä on tilattu nojakin penkkejä, edullisesti porukalla - nytkin tilauksessa jokunen.
http://www.thorseat.eu/
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 11:15
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:joonas kirjoitti:
Onko sellaista mahdollista oikeasti oppia ajamaan tarkasti muutamassa viikossa?
On ja ei
Riippu henkilöstä ja harjoittelun määrästä. Satoja kilometrejä kannattaa varata harjoitteluun. Turvallisin veikkaus on kieltävä, mutta saattaa olla vääräkin 
Sanoisin ett vartissa oppii MBB-pyörällä ajon - aivan liiottelua väittää ett ovat vaikeita oppia. Tottakai kehitystä sitt tapahtuu ja ajoon tulee varmuutta, ajanmittaan.
Kun kerran olet lainannut tuon tekstini syystä jota en ymmärrä lausun jonkun kommentin
Puhehan oli nimen omaan siitä kuinka nopeasti oppii ajamaan tarkasti. Ensimetrit ovat kokonaisuuden kannalta täysin merkityksettömiä. Pyörän rakentamisaika on ehkä parikymmentä tuntia ja ajo-opettelu joonaksen edellyttämälle tasolle todennäköisesti kymmeniä tunteja lisää. Noihin kun vertaa on aivan sama kuluuko ensimmäisen kymmenen metrin pätkän ajamiseen 5 sekuntia vai tunti. Ei ihan vartissa tarkkaa ajoa taida kukaan oppia 
ps. Mä pysyin vartin kohdalla pystyssä, mutta suuntaa en kyennyt määräämään.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 11:21
Kirjoittaja jori
Eikös pikametri opetellut MBB-ajon Nokian 6h kisassa. Pyörä valmistui edellisenä iltana ja ei kun kisaan vaan. 
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... lit#p61532
Minusta tuolla pikametrin MBB ajaminen oli helppoa heti ensi polkaisusta.
https://plus.google.com/photos/10017248 ... 2615214001
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 11:46
Kirjoittaja PW
Se vaan hidastaa ajo-oppomista kun pelotellaan vaikeeksi. Miulta meni 4vuotta, kunnes uskalsin rakentaa MBB-pyörän. Ekana päivänä pyörätielle ja tokana 50km.
Eli 4vuotta ja 15min meni miulta 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 14:26
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:2015-04-02%2009_17_32.jpg
Esimerkiksi tän tyyppistä, jonka ite oon tehny ja viime syksystä koko talven ajellu - voisin suositella myös kaupunki käyttöön.
Tuossa istutaan korkealla ja polkimet matalalla, niin tasapainoilu on varmasti helppoa. Mutta miten on, painaako penkin etureuna takareisiin tuolla sijoittelulla?
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 14:36
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:2015-04-02%2009_17_32.jpg
Esimerkiksi tän tyyppistä, jonka ite oon tehny ja viime syksystä koko talven ajellu - voisin suositella myös kaupunki käyttöön.
Tuossa istutaan korkealla ja polkimet matalalla, niin tasapainoilu on varmasti helppoa. Mutta miten on, painaako penkin etureuna takareisiin tuolla sijoittelulla?
Ei paina mutt riippuu penkistä.
Varmaan keskiö kannattaa laittaa vähän korkeemmalle.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 16:24
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Liitetiedosto 2015-04-02%2009_17_32.jpg ei ole enää saatavilla
Esimerkiksi tän tyyppistä, jonka ite oon tehny ja viime syksystä koko talven ajellu - voisin suositella myös kaupunki käyttöön.
Tuossa istutaan korkealla ja polkimet matalalla, niin tasapainoilu on varmasti helppoa. Mutta miten on, painaako penkin etureuna takareisiin tuolla sijoittelulla?
Ei paina mutt riippuu penkistä.
Varmaan keskiö kannattaa laittaa vähän korkeemmalle.
Tässä minun versiossa keskiö ja penkki on niin matalalla että takareidet osuu haarukkaan. Jos olisi kapeampi haarukka niin ei ehkä osuisi. Tästä syystä nostan keskiötä 5 senttiä ja lisään siihen säädön. Lisäksi lyhyemmät kammet on toivelistalla. Muuten on mitoitus onnistunut ja ajaminen alkaa sujua ilman että tarvitsee siihen erikseen keskittyä. Minulla on myös kiertyväketjuinen enkä osaa sanoa vielä kumpi parempi, mutta ensin kannattanee kokeilla mbb, koska on helpompi rakentaa. Käyttötarkoitus tietysti huomioitava myös. Tämä minun on vähän kuin nojapyörien hybridi, tuulipukupyöräilijälle sopiva. 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 16:29
Kirjoittaja PW
Jarkon ja miun pyörät on aikalailla samoilla mitoilla ja geometrialla - veljeksiä.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 16:36
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:Jarkon ja miun pyörät on aikalailla samoilla mitoilla ja geometrialla - veljeksiä.
Juu samalta suunnaltakin, Kaakkois-suomen vaalipiiristä
Samanlaisuus johtuu siitä että kun sinä kehuit täällä pyörääsi niin uskalsin tehdä (lähes) samanlaisen 