Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Wacky kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Ja sitten jäin ihmettelemään että mites minulla toimii SRAM X7-etuvaihtaja Tiagran häkin kanssa. Varmaan tuo on niitä tapauksia että rattaiden koko ratkaisee.

Vipu tai kahva on ohjautangolla josta vaihdat vaihteen ja vaihtaja tai häkki on se joka siirtää ketjua, takavaihtajan tapauksessa se on se joka taittuu eteenpäin ja siinä on rissat ruuvattu, ihan jotta terminologia menee oikein ja puhutaan samasta asiasta.
Onko sulla siis edessä X7-etuvaihtaja ja takana Tiagran häkki, vai meinasitko että edessä on X7-vipu ja Tiagran etuvaihtaja, eli häkki?
Jos sulla on sekaisin edessä ja takana eri merkkiset vaihtajat ei aiheuta ongelmia.
Jos etupäänkahva/vipu on sram X7 ja etuvaihtaja eli häkki on Shimano Tiagra ei ongelmia synny. Niitä voi sekoittaa ihan rauhassa. Itselläni on sram X9 vipu ja Shimano Ultegra etuvaihtaja toimineet kiltisti vuosia yhdessä.

Kahvat ovat tyyppiä X7 eteen sekä taakse. Vaihtajina edessä Tiagra ja takana X7. Noita tutkittiin kun kaveri muuntelee trekking/XC -pyörää maantiepyöräksi ja siihen liittyy komponenttien vaihtelua.

Tänään mietin kun pyörätiellä käy tosi usein sitä, että jos ajaa nopeammin kuin suurin osa pyöräilijöistä niin joutuu ohittamaan paljon. Tämä yhdistettynä siihen, että usein pyöräilijät ja kävelijät kulkevat vähän millä ajolinjalla sattuu, niin kello on kovassa käytössä ja jotkut eivät ota sitä rimputtelua kohteliaana. Onneksi nämä tilanteet ovat harvassa. Soittokellossa on vielä se haitta, että se ei kuulu kauas. Jos nopeusero ohitettavaan on merkittävä, niin ohitettava kuulee kellon (Ai se soittaa sitä mulle!) vasta hyvin läheltä, jolloin törmäykseen on aikaa enää sekunteja. Yleensä siis käy niin, että joutuu jarruttamaan, ohittamaan mateluvauhtia ja taas kiihdyttämään.

Mutta mutta, halusin vetää aasinsillan siihen kun repesin täysin tähän tuotteeseen. Tajusin että hei, tuo jos olisi kiinni pyörässä niin ihmiset varmasti kuulisivat jo kauempaa, että takaa lähestytään nopeasti ja heillä olisi enemmän reagointiaikaa ja se lisäisi turvallisuutta. Pitäisi varmaan ajaa samalla mp-kypärä päässä ettei kuolisi häpeään :)

Viimeksi muokannut rutunen, 17 Touko 2015, 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

:lol: tuunattu räpätin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Asensin nyt tuon aiemmin tilatun varashälyttimen Questiin. Kolmesta tilatusta hälyttimestä yksi oli rikki jo paketista ottaessa. Joku sähkövika.

Hälytin on hintaansa nähden erinomainen. Kuudella eurolla ei oikein voi vaatia parempaa kuin sellaista hälytintä, joka ujeltaa jos tärähtää. 105 dB. Hälyttimen deaktivointi on hankalaa ilman, että sen irroittaa ensin työkaluilla. Patteria siitä ei saa revittyä irti. Hankalinta asennuksessa on keksiä paikka, josta korin liikuttelu välittyisi herkimmin hälyttimeen. En ole vielä kokeillut kaikkia vaihtoehtoja.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 20.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 566

Kokeilin ekaa kertaa lukkopolkimia&kenkiä Questissa. Ennen on koskenut aina 20km jälkeen mutta nyt ei! 1cm leveämpi keskiö oli vissiin se ratkaiseva tekijä. Viime viikonloppuna polvet kipeytyivät ja tämän takia aion jatkossa käyttää lukkokenkiä enemmän jakamaan rasitusta.

Huomasin samalla, että oikean eturenkaan jarruvaijeri on liian kireällä. Jos tuossa härvelissä on säätöruuvi jarruvaijerille niin se oli minimissä eli vaijeri löysimmällä. Silti laahasi. Siirsin vaijerin kiinnityspään kiinnikettä muutaman millin. Nyt oikea etujarru ei enää hankaa ollenkaan, mutta sen säätöruuvin etsiskely jatkuu. Kaiken järjen mukaan se on ihan siinä vaijerin alkupäässä missä onkin pyöritettävät ruuvit, mutta näyttää kuin ne pyörisivät tyhjää eli eivät olisi kierteillä ollenkaan. Pähkäily jatkuu.

Manuaalissakin näkyy että ne ovat juuri ne ruuvit siinä jarrukahvan vieressä. Varmaan taas joku törkeän simppeli kikka miten ne saa pois minimiasennosta.

Edit: Näköjään en ole ainut jolla on ongelmia noiden kanssa. Ymmärsin kirjoituksesta että siinä tillerissä pitäisi olla kierteet noille säätöruuveille. Ei herrajumala, mitä siellä on ajateltu jos pistetään kiinteään, vaihtamattomaksi tarkoitettuun osaan kierteet? Tuli heti flashback Fuegon rungon kierteistä joihin menevillä pulteilla etukeskiön putki on paikallaan. No niitä kierteitä minulla ei tillerissä ole, joten kai ovat oppineet ajan kanssa. Toiseksi nuo mutteritkin puuttuvat joten mahdotontahan tuota jarruvaijeria on säätää... Linkki

Edit klo 01:22. Sain tilapäisratkaisulla oikeankin renkaan lukkiutumaan jarrukahvasta.

Kuva jarrun säädöstä sellaisenaan kuin se toimitettiin:
Hätäratkaisu, jonka sujautin säätöruuvin ja tillerin väliin kiristämään vaijeria:

Pitäisi joku ilta ottaa projektiksi pujotella mutterit tuonne tilleriä vasten. Samalla jarruvaijerit saattavat mennä vaihtoon.

Edit seuraavana aamuna pirteänä: säätö vaati 8 & 10 mm jakarit.

Viimeksi muokannut rutunen, 21 Touko 2015, 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

No niitä kierteitä minulla ei tillerissä ole, joten kai ovat oppineet ajan kanssa. Toiseksi nuo mutteritkin puuttuvat joten mahdotontahan tuota jarruvaijeria on säätää...
Kuva jarrun säädöstä sellaisenaan kuin se toimitettiin:

Minusta näyttää että tuossa on mutterit. Piirsin keltaisen nuolen osoittamaan

brake%20adjuster_zpsjvnsfa9iaaa.jpg

Eli kun pidät keltaisen nuolen kohdasta toisella lista-avaimella kiinni ja pyörität punaisen nuolen kohdasta toisella niin vaijerin kuoren pitäisi kiristyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tämä on juurikin niin kuin Jukka yllä sanoi, tuosta se säätö löytyy.

Sitten tuli mieleen kun tuossa toisessa ketjussa kyselit takarenkaan hankaamisesta niin se on tuttu ilmiö omasta Stradastakin. Rengas ottaa kiinni kotelon oikeaan reunaan kun on paljon kuormaa tai kun kääntyy reippaasti vasemmalle. Näin käy/kävi minun tapauksessa leveillä noin 50 mm renkailla. Tein uuden takahaarukan kiinnityskulman jossa reikä hieman eri paikassa, jolloin takakiekko siirtyi keskemmälle kotelossaan ja nykyään hankaamista tapahtuu enää hyvin harvoin. Takahaarukka ja -akseli joustavat sen verran että hankaaminen on mahdollista. Sinänsä yllättävää että uudella jäykemmällä hiilikuitutakahaarukallakin tätä tapahtuu. Kannattaa hieman tutkia kuinka keskellä koteloa rengas on, veikkaan että selvästi lähempänä oikeaa reunaa.

Kun joskus aikaa sitten minulla oli joku 35 mm rengas, väheni hankaaminen silläkin huomattavasti. Jos sellaisen laittaisi nyt kun haarukka on tosiaan uudessa paikkaa kiinni, ei hankaamista tapahtuisi varmasti ollenkaan.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 21.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 592

Tosiaan oletin eilen että tuo on yhtä ja ainutta osaa kun käsin ei saanut säädettyä ollenkaan tuota jarruvaijeria. Etenkin sen jälkeen kun huomasin tuon minioppaan valokuvan, jota katoin väsyneenä vähän väärin. Kyllä tuossa on säätö eli valtakunnassa kaikki hyvin. Kiitokset havainnollistamisesta, se oli kuin olikin se yltiösimppeli ratkaisu mitä eilen ounastelin toiveikkaana.

Tilasin muutamia päiviä sitten 35-559 takarenkaan, hyvä tietää nyt varmemmin mistä se hankausääni johtuu jos TMS:llekin se oli tuttu.

Kinneristiyhteistietojen vaihtoa ja Katajan voitonjuhlassa piipahdus. Kiva ja sateinen päivä. Kuulin, että Joensuussa olisi kolmaskin kinneri, mahdollisesti itse rakennettu. Huomenna olisi tarkoitus lähteä 2-3 päivän reissulle kinnerillä Juuan suuntaan. Jännää...

Tarkistin vielä Questin penkin säädön ennen nukkumaanmenoa ja huomasin, että olin laittanut sen jenganhajotuspelossa liian löysälle. Istuin siis oli valunut vähän taaksepäin. Säädin istuimen uudelleen ja kiristin pultit. Huomasin samalla että liima, jolla ventisin tarran vastakappale on kiinni istuimen alaosassa, on pettänyt. Pesin istuimen astianpesuaineen ja veden sekoituksella toissapäivänä ja se+kosteus oli ilmeisesti liikaa liimalle. Noh, liimaan tarrapinnan takaisin kun tulen Juuasta. Istuin pitää näköjään tuulettaa tosi hyvin jos ajaa pidemmän lenkin.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 21.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 795

203 km ajelu porukoilla Juuassa. Ekana päivänä poljin kirkonkylälle 81 km aikaan 2h 55 min. Keskinopeus oli 27,8 km/h. Tulomatkan tein kahdessa osassa koska kävin Kolilla matkan varrella. Tänään ajoin 52,8 km matkan takaisin keskarilla 29,2 km/h lievään vastatuuleen. Juuka on Joensuuta korkeammalla eli oli enemmän myötämäkiä tänään. Huippunopeus reissun aikana oli 70 km/h. Huomasin, että kun sadesuojaa pitää paikallaan, niin pohjan extrasuurien aukkojen kautta tulee paljon ilmaa sisälle ja se puskee ulos pään aukosta. Uskon että se myös lisää vähän ilmanvastusta. Jos jaksan niin voisin katsella joskus jotain kikkaa miten voisin hienosäätää aukkojen kokoa. Unelmanahan olisi sellainen palanen joka tukkii aukot kokonaan vrt. Milan.

Lauantai-aamuna sattui ihan hirveä juttu josta onneksi selvisi periaatteessa onnella onnettomuudessa. Olin jo aamulla käynyt kurkkaamassa pihalla Questia onko se vielä siellä ja noin vartti sen jälkeen kuului kolahdus kun tuuli heitti sen katon kautta ympäri porukoiden auton kylkeen. Pari naarmua tuli ja jatkossa tiedän että jos tuulen nopeus on vähänkään yli 10m/s niin en missään nimessä parkkeeraa tuota muualle kuin tuulensuojaan. Se lähtee oikeasti lentoon! Ensi viikolla käyn ostamassa maalit ja alan lukemaan miten saa nätisti maalattua hiilikuitupintaa. VL.nl:n mukaan se tapahtuu ihan kuin auton maalaus.

Oikeasta eturipustuksesta kuuluu narinaa. Irroitin ripustuksen ylhäältä, liikuttelin sitä ja laitoin sen takaisin paikoilleen. Narina jatkui mutta iskari toimi ihan normaalisti. Päättelin että iskarin sisällä on jotain joka hankaa ja pitäisi vain irroittaa ripustus, putsata se ja voidella ennen kasaanlaittoa. Narina kuuluu A. Silloin kun kinneriä painaa todella kevyesti oikealta puolelta kädellä alaspäin. B. Ajaessa jatkuvana pienenä narinarolinana. Jos kinneriä painaa voimakkaasti oikealta puolelta, niin narinakohdasta ikäänkuin mennään ohi ja jousi painuu normaalisti sisään. Pallonivelistä se ei kuulu, koska painoin korvan kinnerin kylkeä vasten ja ääni kuulu jostain 50cm korkeudelta. Kinnerin manuaalissa näytetyn öljyn lisäys ei auta.

Linkki samanlaiseen operaatioon jonka jo toinen kinneristi on dokumentoinut.

Autoilijat ja niiden reaktiot:

Tosi moni suhtautui minuun kuin pieneen autoon, ohitti vilkun kanssa ja kaistaviivan yli. Keltaisen viivan alueella pari autoa jäi perään roikkumaan vaikka ajoin reunassa kuin mopo. Jopa yksi vastaantulija hiljensi rajusti ja ajoi tien reunaa pitkin hiljaa ihmetellen. Minusta se oli vähän vaarallista jos takaa olisi tullut jotain joka olisi joutunut ohittamaan hidastavan auton.

Viikonlopulle sattui tosi rajuja tuulenpuuskia ja sivutuuli ei ole vitsi. Kinneri liikahti puoli metriä sivusuunnassa täysin yllättäen. Vaara aiheutuu silloin jos heilahduksen hetkellä auto ohittaa todella läheltä ja/tai ajat niin lähellä tien reunaa että oikea rengas siirtyy pientareelle. Rekat ja bussit eivät heilutelleet yhtään pahasti, yllätyin suorastaan.

Paikat eivät menneet kipeiksi. Käytin lukkopolkimia jopa!

Quest Carbon -2015

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Oot kyllä kova polkemaan ja hyvät vauhdit sulla ollut!

En tiennyt että kinneri voi lähteä tuulen mukaan :shock: . Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen tällaisesta. Onhan sillä laitteella kuitenkin jonkin verran painoa, joten ei kuvittelisi ihan heti lähtevän tuosta noin vaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Ankkuri ja tai kiinnitysköysi hommattava :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Onhan sillä laitteella kuitenkin jonkin verran painoa, joten ei kuvittelisi ihan heti lähtevän tuosta noin vaan.

Tilavuuteensa nähden ovat todella kevyitä, kuin ilmapalloja...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No juu, mutta silti :o .

Kinneri liekaan ettei se kirmaa vapaana :mrgreen: ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja terppa »

rutunen kirjoitti:

Huomasin, että kun sadesuojaa pitää paikallaan, niin pohjan extrasuurien aukkojen kautta tulee paljon ilmaa sisälle ja se puskee ulos pään aukosta. Uskon että se myös lisää vähän ilmanvastusta. Jos jaksan niin voisin katsella joskus jotain kikkaa miten voisin hienosäätää aukkojen kokoa. Unelmanahan olisi sellainen palanen joka tukkii aukot kokonaan vrt. Milan.

Lauantai-aamuna sattui ihan hirveä juttu josta onneksi selvisi periaatteessa onnella onnettomuudessa. Olin jo aamulla käynyt kurkkaamassa pihalla Questia onko se vielä siellä ja noin vartti sen jälkeen kuului kolahdus kun tuuli heitti sen katon kautta ympäri porukoiden auton kylkeen. Pari naarmua tuli ja jatkossa tiedän että jos tuulen nopeus on vähänkään yli 10m/s niin en missään nimessä parkkeeraa tuota muualle kuin tuulensuojaan. Se lähtee oikeasti lentoon! Ensi viikolla käyn ostamassa maalit ja alan lukemaan miten saa nätisti maalattua hiilikuitupintaa. VL.nl:n mukaan se tapahtuu ihan kuin auton maalaus.

Oikeasta eturipustuksesta kuuluu narinaa. Irroitin ripustuksen ylhäältä, liikuttelin sitä ja laitoin sen takaisin paikoilleen. Narina jatkui mutta iskari toimi ihan normaalisti. Päättelin että iskarin sisällä on jotain joka hankaa ja pitäisi vain irroittaa ripustus, putsata se ja voidella ennen kasaanlaittoa. Narina kuuluu A. Silloin kun kinneriä painaa todella kevyesti oikealta puolelta kädellä alaspäin. B. Ajaessa jatkuvana pienenä narinarolinana. Jos kinneriä painaa voimakkaasti oikealta puolelta, niin narinakohdasta ikäänkuin mennään ohi ja jousi painuu normaalisti sisään. Pallonivelistä se ei kuulu, koska painoin korvan kinnerin kylkeä vasten ja ääni kuulu jostain 50cm korkeudelta. Kinnerin manuaalissa näytetyn öljyn lisäys ei auta.

Mulla toinen jalka-aukko on ummessa muovikalvolla, ihan vaan teipattuna, muistaakseni VeloWagonilla oli tuohon ihan kaupan peitteet missä on viillot keskellä mistä jalan saa työnnettyä läpi? sen osan nimeä en nyt muista... toinen jalka-aukko kannattaa ihan turvallisuussyistä jättää avoimeksi niin peruuttaminen onnistuu.

Harmi juttu tuo tuulen armoille joutuminen, Questissa on enemmän tuulipinta-alaa niin varmaan vielä herkemmin lähtee... mun keksinnössä on yleensä myös kilokaupalla painolastia :mrgreen: kotipihassa se on myös takarenkaastaan u-lukolla kiinni niin ei karkaa kauas... muuten voisi mennä kun tuulisella mäellä asun.

Narinan varmaan saa poistumaan rasvauksella, kuulema iskarin yläpäässä on reikä/tai se on ontto ja siitä jos tuikkaa rasvaa sisään niin narina lakkaa, en ole itse testannut mutta tällaisen tarinan kuulin viimeksi Nokialla käydessä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Narinan varmaan saa poistumaan rasvauksella, kuulema iskarin yläpäässä on reikä/tai se on ontto ja siitä jos tuikkaa rasvaa sisään niin narina lakkaa, en ole itse testannut mutta tällaisen tarinan kuulin viimeksi Nokialla käydessä :)

Jep, täydellisessä maailmassa se menisikin noin. Laitoin Shimanon wet lubea sinne jo kahdesti muttei auta, joten pitää tehdä toi purkaminen ja kasaus kun on saanut operaatio maalauksen tehtyä. Kiitti tuosta VeloWagon-vinkistä :)

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Naarmukohdat hiottu tonnisella vesihiomapaperilla sileiksi. Saan RAL-sekoitteet huomenna ja pääsen maalaamaan hiotut mattapinnat.

Samalla selvisi että rubbing compound ja polishing compound ovat eri tuotteita ja molempia vissiin käytetään vasta maalauksen jälkeen. Rubbing compound, mikä se ikinä onkaan suomeksi, on maalipinnan tasoitukseen (vanha maalipinta?) ja polishing compound sitten kiillon aikaansaamiseksi.

Pointti oli siis, että voin venata noiden kanssa ja antaa maalin kuivua ihan rauhassa. Saan huollettua maalatun kohdan jälkikäteen noilla. Stressi puolittui :)

Video auton maalipinnan huollosta:

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin