Päivämäärä: 08.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 374
Säädin takavaihtajan vaijeria löysemmäksi. Säädin L ja H -ruuvit siten, että ne menevät aavistuksen verran leveälti, eli molemmille ulkopuolille kasettia, mutteivät kuitenkaan niin paljoa että ketju tipahtaisi ulkopuolelle. Jätin vaijeriin reilusti löysää ja sitten kiristin sen säätöruuvilla. Kun vaihteissa alkoi mennä ysiltä ykköstä kohti (pienemmältä rattaalta isommalle) niin säätöruuvia piti edelleen kiristää, että kaikki vaihteet saa päälle. Takaisinpäin mentäessä sitä joutui löysäämään. B-tension on säädetty kans.
Johtopäätös: jokin mättää. Oppaissa neuvottiin tarkistamaan että vaihtaja on varmasti ehjä ja suorassa. Lienee aika turvallista olettaa että on suora, koska uusi. Oppaita on katottu älytön kasa ja kukaan ei väitä täällä eikä siellä, että L ja H vaikuttaisivat mihinkään muuhun kuin vaihtajan ääriasentoihin. Kaikissa ja kaikkialla sanotaan samat yksinkertaiset jutut.
Kuitenkin toissapäivänä kun kaverin kanssa säädeltiin kaksi tuntia L ja H -ruuveja mielivaltaisesti niin se vaikutti todella selkeästi siihen, mitkä vaihteet eivät meinanneet pelittää milloinkin. Jos ne vaikuttaisivat vain ja ainoastaan liikettä rajoittamalla äärivaihteilla, niin miten saan sitten selitettyä sen, että osa vaihteista meni päälle ja osa ei? En tajua.
Ovatko muut Quest/Strada/Mangokuskit huomanneet että tuossa olisi joku jippo? Pyrin siis siihen että kaikki vaihteet vaihtuvat täydellisesti eikä rolise ollenkaan.