Sivu 1/1

Luonnostelua

Lähetetty: 21 Tammi 2008, 18:46
Kirjoittaja Pastori

Laitan kommentoitavaksi luonnoksen jota olen tässä viime päivinä tuumiskellut. On tässä joutoaikaa, toipumisloma urheiluvamman puukotuksesta päällä.

Kuva

Kuvan linjavahvuudet on vähän paksummat kuin 1:1 kuvassa - että näin webissäkin saisi jotain selvää. Piirros on tosin Illustratorissa piirrelty - kun en ole mikään insinööriohjelmien guru.

Piirros on sukua noille amerikassa suosituille highracer rungoille - mutta tuon etuosan ajattelin taittumaan tollaviisiin alemmaksi - joidenkin touring pyörien lailla ja edessä on 20 tuumainen rengas 26:n sijaan.

Pyörän rakentamiskokemusta ei juuri ole - heh - aionkin kiristää koulutusta työtovereilta (metalliosaston opet) - ja mennä iltamyöhäisin metallipajaan treenaamaan.

Ohessa kommentointia helpottava äänestys.


Re: Luonnostelua

Lähetetty: 21 Tammi 2008, 19:12
Kirjoittaja jori

Piirräpä tuohon kuvaasi polkevat jalat - pelkät jalkaterät riittävät. Huomaat heti, että kantapäät, jopa polkimet ovat sivulle kääntyvän etupyörän etuosan tiellä.
Tilanteen saat korjaantumaan siirtämällä etupyörää taakse päin ehkä 15 cm. Pyörästäsi tulee ns. SWB. Toinen vaihtoehto on siirtää etupyörää eteen niin pitkälle, että polkimet ja kantapäät viuhuvat alimmillaan etuhaarukan kohdalla. Tällä kohtaa etupyörän sivuliike on pienimmillään ja pyörä mahtuu kääntymään haluamaasi suuntaan. Pyöräsi on nyt. MWB. Kolmas vaihtoehto on siirtää etupyörä niin eteen, että jalat ja polkimet viuhuvat kokonaan etupyörän takapuolella, jolloin pyörästäsi tulee LWB. Tällöin pyöräsi on kyllä jo melko pitkä. Tätä voit korjata nostamalla istuimen takapyörän päälle, jolloin runko lyhenee ja ja etupyörän kuormitus vähenee, jolloin sen kokoa voi vielä tuostakin pienentää. Nyt sinulla on CLWB.
Edellä kuvattu tarkoittaa, että pyörän mitoitukset voivat vaihdella vain melko pienissä rajoissa, milloin ollaan tekemässä kaksipyöräistä nojapyörää. Kääntyvä etupyörä vaatii tilansa.

Jori


Lähetetty: 21 Tammi 2008, 20:57
Kirjoittaja Pastori

Selkiyttävä vastaus. Kiitos.

Mä olin kyllä mittaillut tarkasti raajojeni mittoja, mutta unohdin että jalkaterät ovat olemassa.

Tässä luonnos etupyörän siirryttyä taaksepäin 15 cm.

Kuva

Mittanauhaa on syytä käyttää. Mulla on nimittäin semmoinen hassu ongelma mitoituksessa - olen normaalipituinen (184) mutta mulla on hiukan lyhyet kädet suhteessa muuhun. No siis muutaman sentin vaan - mutta sehän muuttaa istuimen asentoa kaikissa kulkupeleissä aika pystyksi suhteessa ohjaustankoon/ohjauspyörään.


Lähetetty: 21 Tammi 2008, 21:20
Kirjoittaja jviirret

No nythän se näyttää jo ihan toimivalta. Kaupalliset valmistajat päätyneet suunnilleen samaan. Esim. Nazca cruiser

Kuva

Tosin täysjousitettuna.

Jukka


Lähetetty: 21 Tammi 2008, 22:18
Kirjoittaja Pastori

Nyt mä ymmärsin paremmin myös nämä suoralla, yhdellä runkoputkella tehdyt pyörät. Niissähän nousee kintut ylemmäksi ja eivät osu tuohon etupyörään.

Kuva

Pyörän olisi tarkoitus palvella työmatka-ajoa kaupungin läpi - ja vähän isompaa lenkkiä kaupungin ulkopuolella kesätöissä ja liikuntamielessä.

Jotenkin mä olen ajatellut että tuommoinen luonnosten 1 ja 2, hivenen alas etuviistoon suuntautuva jalkojen asento sopisi tarkoituksiini paremmin, kuin tuommoinen yläviistoinen. Tässä vaiheessa (+40v) ei ole ylettömiä sporttitarpeita.

Jousituksesta - mulla on yhdessä pyörässä Schwalben Marathon Plus pyörät - jotka tuntuvat toimivan hyvin isollakin kuormalla, rouvan pyörässä pulleat renkaat (Westwood tms.) joista on ihan hyvät kokemukset. Webbiä selaillessani olen tässä vaiheessa ajatellut että kyytiin saadaan pehmeyttä tuommoisilla BIG APPLE tyyppisillä renkailla > http://tinyurl.com/32lm3x


Lähetetty: 21 Tammi 2008, 22:39
Kirjoittaja visiopetteri

Radiuksen Hornet voisi olla kans yksi hyvä malli vakoiltavaksi. Myös nuo Slywayn pyörien rungot on niin simppeleitä kun nyt vain voi olla. Ei tarvi turhan vaikeita jigejä että saa suoran rungon aikaan.


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 07:54
Kirjoittaja jviirret

Paksut kumit ei rullaa niin keveästi kuin ohuet.

Jos kaipaat yksinkertaisuutta, niin käytä takapäänä tavallista pyörän takakolmiota: http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Tulee paljon osaa ja nippeliä(dropoutit, tarakan ja lokarien kiinnitykset, jarrujen tapit...) automaattisesti oikeaan kohtaan yhdellä kertaa.

Jukka


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 09:15
Kirjoittaja visiopetteri

Kuva
Tuo slywayn explorer on toteutettu aika ovelasti, varsinkin tuon etuhaarukan osalta, tuossa kun on selkeästi isommalle vanteelle tarkoitettu haarukka. Boonuksena slyway jakaa hövelisti runkojensa mitoituskuvia. Ideaahan voisi soveltaa silleen, että hankkii 26" maastopyörän joustohaarukan ja laittaa siihen 20" vanteen levyjarrulla. Noita 26" joustohaarukoita saa alle 100e (tiiä sitten miten hyviä) ja se meks:in 20" joustohaarukka on noin 200e. Rungon jos mitoittaa 20" etuvanteelle, niin senhän saa toimimaan myös 26" etusella (kulmat loivenee, mutta siihen suuntaan ei ole odotetavissa isompia ongelmia, vrt kulmat jyrkkenisi kun laittaa liian pienen etuvanteen). Biltemasta saa vajaaseen 30 euroon kelvollista 26" levyjarrunavallista maastovannetta :)

Kohta alkaa olemaan niin monta mallia tehtäväksi, että pian huomaa että pyörävarastoon ei sovi enää muiden talon asukkaiden pyöriä 8)


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 09:55
Kirjoittaja Pastori

Mä en huomannutkaan että Slywaylla on tuommoisia mittapiirustuksia näkösällä. Pitää tutkia tarkemmin. Tutkimisessa on se hyvä puoli - että tämähän on aika edullista ennen mittavia investointeja osiin. Toki Kuusakoski vetoisissa malleissa nekin jäävät osin aika pieniksi.

Slywayn mallistossa on aiemmin pistänyt silmään tuo takahaarukan tanakkuus - tai siltä se ainakin näyttää. Itse olen pohtinut ja moni varmaan on tehnytkin silläviisiin, että takahaarukka onkin tehty tanakasta etuhaarukasta.


Pyörien rullaamisen osalta Schwalbe esim. väittää Big Apple:n olevan Marathon Plussaa nopeammat. Tiedä sitten. Marathon Plussilla voi kyllä ajella aika huolettomasti kaupungin läpi - vaikkei kaikkia lasinsiruja viikonlopun jäljiltä vielä ole siivottukaan kaduilta. Sehän se niiden suurin ilo taitaa olla.


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 10:10
Kirjoittaja visiopetteri
Pastori kirjoitti:

Itse olen pohtinut ja moni varmaan on tehnytkin silläviisiin, että takahaarukka onkin tehty tanakasta etuhaarukasta.

Tarvii vaan rälläköidä aika paljon, kun se takanapa vaatii 135mm leveän haarukan ja etuhaarukka taitaa olla 100(?)mm, lisäksi taakse tarvii takavaihtajalle/ketjunkiristimelle korvan.

Minkähänlainen olisi hyvä yleismallinen takakorva (dropoutti), siis ihan vaan ideana, että jos sais laserilla leikkautettua nipun korvia jostain perus rakenneteräksestä. Noi kun on aika ikäviä väkertää tallissa viilan ja rautasahan kanssa, mutta laserilla noita saisi helposti kasan leikautettua. Joku sellanen "jokapaikkaansopiva" malli kun olisi, niin niitä voisi sitten diilailla tarvitseville :D


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 11:47
Kirjoittaja JTH

"Tuo slywayn explorer on toteutettu aika ovelasti, varsinkin tuon etuhaarukan osalta, tuossa kun on selkeästi isommalle vanteelle tarkoitettu haarukka."

Mun mielestäni tuo haarukka on perus suspension corrected-keula. Ainakin v-jarrutapit näyttäis menevän kohdalleen. Ihan kuin Konan P2-keula, muuten.
Noi mittasivut olis saanut löytyä vuosia sitten, olis jäänyt enempi aikaa ajella, eikä funtsia mittoja! :lol:


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 11:47
Kirjoittaja tavasti
visiopetteri kirjoitti:

Minkähänlainen olisi hyvä yleismallinen takakorva (dropoutti)
...
Joku sellanen "jokapaikkaansopiva" malli kun olisi, niin niitä voisi sitten diilailla tarvitseville :D

Täällä jo diilataan:
http://sklep.poziome.pl/en/czesci_ramy.html


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 11:54
Kirjoittaja visiopetteri
tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Minkähänlainen olisi hyvä yleismallinen takakorva (dropoutti)
...
Joku sellanen "jokapaikkaansopiva" malli kun olisi, niin niitä voisi sitten diilailla tarvitseville :D

Täällä jo diilataan:
http://sklep.poziome.pl/en/czesci_ramy.html

Onneks noilla ei ole sellasta mallia mihin saisi levyjarrun kiinni ;)


Lähetetty: 22 Tammi 2008, 17:27
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Pastori kirjoitti:

Slywayn mallistossa on aiemmin pistänyt silmään tuo takahaarukan tanakkuus - tai siltä se ainakin näyttää. Itse olen pohtinut ja moni varmaan on tehnytkin silläviisiin, että takahaarukka onkin tehty tanakasta etuhaarukasta.

Slywayn rungot taitaa olla alumiinia, joten on ollut tarpeen käyttää riittävää putken halkaisijaa ettei takapää notku. Jos alumiini pääsee taipumaan liikaa, se ei kauaa kestä. Vastaavasti alumiinista johtuen nuo ei välttämättä paina niin paljoa kuin miltä näyttää.