Sivu 1/3

Uusi vanha Quest

Lähetetty: 03 Touko 2015, 22:19
Kirjoittaja tm

Mangon myymisen taustalla oli aikomus kokeilla jotain toista kinnerimallia, joka käyttäytyisi rauhallisemmin isommassa vauhdissa. Itseäni on häirinnyt Mangon perän turhan suuri sivuttaisjousto, joka yhdistettynä sivutuuliherkkyyteen on aiheuttanut jokusia sydämentykytyksiä isommissa alamäissä. Liekö kuskin koko ja massa osasyynä tähän, tai sitten olen vain ronkeli ajo-omituisuuksien suhteen :wink: .

Selvennystä otsikkoon: uusi lisäys Suomen kinnerikantaan, mutta vanha (käytetty) yksilö. Valinta päätyi Questiin, joka on ollut markkinoilla jo pitkään, joten edukkaita käytettyjä näkyy silloin tällöin myynnissä. Toiveissa oli, että Mangon myynnissä saatavat rahat riittäisivät Questiin. 26" takapyörä oli vaatimus. Alkupään Questeissähän on 20" takapyörä, ja voimansiirto väliakselilla kuten Mangossa.

Ligfiets.net -palstalta sitten bongailin muutaman yksilön, joista ostoneuvottelut ovat edenneet loppuvaiheeseen tämän kanssa:

Quest.jpg
Quest.jpg (97.47 KiB) Katsottu 5435 kertaa

Quest no 233, vuosimalli 2008, ajettu kuulemma 26 tkm. Majailee Hollannissa, joten kuljetus piti jotenkin järjestää. Omaan aikatauluun ei sopinut itse noutaminen, eikä toisaalta sen odottaminen, että joku muu (yksityinen) saisi järkkäiltyä kalenteristaan aikaa sen Suomeen ajamiseen. Siispä päädyin kuljetusfirman palveluihin. Parista paikkaa kyseltiin myyjän kanssa tarjousta, ja tämän firman palveluihin olen päätymässä:
http://www.muuttoexpress.fi/
Plussaa tuolle firmalle siitä, ettei kinneriä tarvitse pakata normaalia rahtikuljetusta kestävään vanerilaatikkoon (Velomobiel.nl veloittaa laatikosta 150 euroa). Lopullinen kuljetushinta selviää lähipäivinä, alustava noutopäivä olisi ensi viikon lopulla.

Kirjoittelen tänne päivitystä sitä mukaa kun homma etenee.


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 03 Touko 2015, 23:52
Kirjoittaja jori

Kyllä on räväkkää toimintaa. Kinnerit sen kun suhahtelee eri paikkoihin. Ei mikään ihme, että niitä ulkomailla kutsutaan Velomobiileiksi. :mrgreen:


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 04 Touko 2015, 00:03
Kirjoittaja PW

Hyvä kun "rekisterinpitäjä" perässä pysyy :mrgreen: Onnea vaan valinnalle - Quest taitaa vieläkin olla Hollannin yleisin kinneri, varmaan siihen on syynsä.


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 04 Touko 2015, 17:39
Kirjoittaja Premnas

Hieno kinneri!


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 05 Touko 2015, 03:53
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti:

Selvennystä otsikkoon: uusi lisäys Suomen kinnerikantaan, mutta vanha (käytetty) yksilö. Valinta päätyi Questiin, joka on ollut markkinoilla jo pitkään, 26" takapyörä oli vaatimus. Alkupään Questeissähän on 20" takapyörä, ja voimansiirto väliakselilla kuten Mangossa.

Hieno väri!


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 06 Touko 2015, 11:46
Kirjoittaja tm

Askelkuviot tarkentuu: Questin nouto sovittu myyjän ja kuljetusfirman kanssa tämän viikon sunnuntaille -> Suomeen lähetys saapuisi ensi viikon keskiviikkona. Loppupään kuljetukset (Hki - Nokia) ja niiden aikataulut on vielä vähän auki, selviävät lähempänä.


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 07 Touko 2015, 00:11
Kirjoittaja VeloWagon

No jopas on tosiaan vauhdikasta kinnerimaailmassa nyt! Quest on vakuuttava peli. Onnea hankinnallesi! :D


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 11 Touko 2015, 14:56
Kirjoittaja tm

Quest oli kuulemma lähtenyt eilen kuljetusfirman kyytiin, ja toimitus Nokialle olisi perjantaina.
Odottavan aika on pitkä... :D .


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 11 Touko 2015, 17:45
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:

Quest oli kuulemma lähtenyt eilen kuljetusfirman kyytiin, ja toimitus Nokialle olisi perjantaina.
Odottavan aika on pitkä... :D .

Hyvä kun viikonlopuksi niin ei ole ajamista haittaavia häiriötekijöitä :D


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 11 Touko 2015, 20:14
Kirjoittaja TMS
tm kirjoitti:

Quest oli kuulemma lähtenyt eilen kuljetusfirman kyytiin, ja toimitus Nokialle olisi perjantaina.
Odottavan aika on pitkä... :D .

Hieno homma, tätä saa varmaan Nokialla sitten testata kun säädötkin oli meillä lähes identtiset ainakin silloin viimeksi kun Mangolla ajoin?

Kivasti tuntuisi kinnerit lisääntyvän, kohta puhutaan jo sadoista Suomessa ;) ( no taitaa siihen hetki vielä mennä).

Paljonko muuten rahti kustantaa?


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 13 Touko 2015, 23:52
Kirjoittaja tm
TMS kirjoitti:

Hieno homma, tätä saa varmaan Nokialla sitten testata kun säädötkin oli meillä lähes identtiset ainakin silloin viimeksi kun Mangolla ajoin?

Kivasti tuntuisi kinnerit lisääntyvän, kohta puhutaan jo sadoista Suomessa ;) ( no taitaa siihen hetki vielä mennä).

Paljonko muuten rahti kustantaa?

Toki saa testata Nokialla :D .

Rahdin kanssa tuli vähän takapakkia ensiarvioon, kun kuljetusfirman Saksaan suuntautuneelle muuttoreissulle tuli Hollannin kautta paluun takia enemmän pituutta kuin alkuun kaavailtiin. Hinta nousi 500 -> 600 euroon. Verrokkina Finntran (jota Pieter käytti kinnerien tuomiseen valmistajalta Suomeen) tarjous 550 €.

Ero näiden kahden välillä oli, että Finntra olisi edellyttänyt kinnerin pakkaamista kovaan kuljetuslaatikkoon (Velomobiel.nl olisi veloittanut sellaisesta 150 euroa) ja sen omatoimista kuljettamista terminaaliin. Muuttoexpress taasen nouti kinnerin myyjän kotoa, mitään pakkausta ei tarvittu ja toimitus Suomessa meikäläisen osoitteeseen. Ja pitempään odottelemalla olisi selvitty alkuperäisellä 500 eurolla (esim. jotain Englannin muuttokeikkaa odottelemalla).
Kaiken kaikkiaan asiointi ko. firman kanssa sujui mallikkaasti. Yhteydenpidossa kannattaa suosia puhelinta sähköpostin sijaan.


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 15 Touko 2015, 21:54
Kirjoittaja tm

Quest saapui tänään iltapäivällä. Päällisin puolin vaikutti olevan sellaisessa kunnossa kuin myyjä oli kertonut (mitä nyt yksi pinna oli molemmista etukiekoista yllättäen poikki...). Kävin ajamassa korttelin ympäri, eikä mitään isompia yllätyksiä tullut ainakaan vielä vastaan. Keskiö oli liian lähellä, eli jalat koukussa ei innostanut lähteä pitemmälle. Pitkät (170 mm) kammetkin vielä. Jousitus toimi herkemmin kuin Mangossa, varmasti kilometritkin vaikuttaneet tuohon. Saapa nähdä vaappuuko puolelta toiselle, kun kunnolla alkaa vääntää.

Ketjussa ei riittänyt pituus keskiön siirtoon, joten kävin hakemassa paikallisesta liikkeestä neljät (!) ketjut. Kun uutta palikkaa alettiin vaihtamaan, niin katsoin ajankohtaiseksi laittaa samalla wattikammet (140 mm) paikalleen. Viime mainittuihin vaihdoin pienemmän rattaan (39-hampainen) tilalle netistä bongaamani rattaan (38-hampainen, outo koko), jossa on kiinnityssakarat kolmannelle rattaalle. Eli näin 2-rattaisista kammista saa 3-rattaiset ilman diy-adapteria (jollaisen tein terpalle). Rattaiksi tuli nyt 53-38-28. Ans kattoo pelittääkö tuo setti hyvin etuvaihtajan kanssa.

Illasta loppui tunnit kesken, eli uutta ketjua en ehtinyt vielä asentaa. Sitä ennen pitää vielä vaihtaa takapakkakin, kun 26 tkm ajettu pakka tuskin pelaa mukisematta uuden ketjun kanssa. Orginaali pakka on 11-28 ja hyllyssä oleva uusi 11-32, toivottavasti mahtuu takavaihtaja vielä toimimaan suojakotelossaan (rutusen Quest-ketjua mielenkiinnolla seurattu...).

Sori ei kuvia tällä erää, ei malttanut paljoa kuvata :D . Kunhan tuon saa kasaan ja ajokuntoon niin sitten.
Viritys jatkuu huomenna illalla, aikaisemmin on muuta ohjelmaa.


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 15 Touko 2015, 22:55
Kirjoittaja jooseha
tm kirjoitti:

(38-hampainen, outo koko), jossa on kiinnityssakarat kolmannelle rattaalle.

Maastopyörissä yleinen koko :wink:


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 15 Touko 2015, 22:59
Kirjoittaja jori

Hehe, hymy paistaa Tepon tekstistä läpi. Onnellinen kinnerinomistaja taas. :D


Re: Uusi vanha Quest

Lähetetty: 16 Touko 2015, 08:30
Kirjoittaja tm
jooseha kirjoitti:
tm kirjoitti:

(38-hampainen, outo koko), jossa on kiinnityssakarat kolmannelle rattaalle.

Maastopyörissä yleinen koko :wink:

Joo muttei yleinen maantiekampien 130 mm pulttikehällä...