jviirret kirjoitti:Lähinnä jarkolle, mutta varmaan muillekkin rakentajille hyötyä: Oletko havainnut että mikä jättö toimii LWB:ssä parhaiten? Näyttää noissa te-kuvissa olevan ihan laidasta laitaan, eli vakiohaarukoita ja vastaavasti myös niin paljon taivutettuja että jättö on negatiivinen.
Jukka
Kun ohjausakseli on kovin vino, alkaa ohjausstabiliteettiin vaikuttaa huomattavissa määrin myös kääntyvän rakenteen painopisteen asema.
Haarukan akselin etu ja yläpuolelle jäävä osa toimii samoin, kuin geometrinen jättö, taakse ja alapuolelle jäävä osa taas kuin negatiivinen jättö. Näiden summavaikutus on se, joka ratkaisee. Kovin vinoilla ohjausakselin kulmilla vaikuttaa merkittävästi myös renkaan leveys.
Tässä on jo niin paljon kaikenlaista yhteenlaskettavaa, että laskemisen sijaan, kannattaa vaan kokeilla. Hyvän kuvan antaa koe, jossa pyörää kallistetaan sivulle. Etupyörän ohjaussuunnan tulisi kääntyä tasaisesti kallistuksen mukana kallistuksen suuntaan. Kallistettaessa pyörää pitää hiljaa työntää, tai ainakin nytkytellä edestakaisin, jotta eturenkaan kitkavaikutus eliminoituu. Pystypyörästä voi ottaa mallia millainen kääntökulma vastaa kutakin kallistuskulmaa. Jos pystypyörän ohjausakseli on kovin pysty täytyy pyörää hiukan työntää, jotta renkaan kitkat antavat etupyörän kääntyä; tai ravistaa rungosta. Alustan pitää olla tasainen eikä pystypyörässä saa olla ylimääräisiä massoja kuten etukoria tms.
Yleisesti ottaen mitä kauempana etupyörä on, sitä vähemän jätöllä on vaikutusta ajokäyttäytymiseen. Pitkä keula on pitkä vipu kantamaan ajoneuvon rungosta tulevia sivuvoimia ja kääntyvän osan reagointi oman massansa tuottamiin sivuvoimiin nousee merkittävämmäksi.
Jori
Edit: Lisäsin opastusta testin suorittamiseen.