Jaksoin viel väkisin vääntää tommosen hymyksitarkotetunirvistyksen - pian hyytyi
MBB tandem 2WR
Re: MBB tandem 2WR
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB tandem 2WR
Perjantaina tultiin iltapimeellä elokuvista, vauhtia seuraavaan ylämäkeen - eturengas terävään monttuun. Meinas lähtee pyörä käsistä mutta sain kuitenkin pidettyä sen tiellä ja pystyssä - koko pyörätien leveys piti kyllä käyttää. Mielessä kerkes jo käydä, miten tässä käy jos kahestaan rymäytetään ja vauhdilla. Valo oli kyllä mutt eihän sillä välttämättä erota joka monttua.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB tandem 2WR
PW kirjoitti:Valo oli kyllä mutt eihän sillä välttämättä erota joka monttua.
Ei erota, ei. Tullu työmatkallakin koettua kun viereisellä valtatiellä joku ajaa epähuomiossa pitkät päällä tai on muuten vaan kirkkaat valot autossa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: MBB tandem 2WR
Ei ois ehkä ollu niin paha töksäys jos ois ollu Big Applet alla Kojakkien tilalla. Jarrukahvakin on sen verran kaukana, ett ei sormet yltäny kun piti vaan keskittyy ohjaamiseen. Pitänee siirtää kahvaa niin ett ylettyy jarruttamaan kättä siirtämättä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB tandem 2WR
Laitan kisakuvan uudestaan kun on näköjään hävinny, edelliseltä sivulta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB tandem 2WR
Ekat lumet satanu meillekin, pitäs vaihtaa Kojakkikiekot Bigapplekiekkoihin, vähitellen - laiskottas vaan kun pitäs samalla virittää vannejarrut ja missä nekään on
Pääsiskö pitkänpäälle helpommalla jos tekis talvipyörän erikseen? Mukavampaa ajanvietettä rakentelu ku ees taas osien vaihtaminen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: MBB tandem 2WR
Rakenna.
Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis
Re: MBB tandem 2WR
Tottakai teet uuden. Saadaan samalla foorumille hieman eloa
Re: MBB tandem 2WR
Pastori kirjoitti:Rakenna.
Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis
Levyjarrukiekkoja ei oo viel kauheesti varastossa mutta sitä kohti pyritään.
Ootellu, Pommin valmistumista ja testiä - josko sen kopiois, paitsi puuttuu ne läskikiekot
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: MBB tandem 2WR
Pommin kanssa vielä hetki menee. Mulla on nyt lapsiviikot, pääsen pajalle vasta päivien tahi viikon päästä.
Mutta hyvä niin. Hoksasin just sen nivelen vaihtoehtoisen kohdan.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB tandem 2WR
Pastori kirjoitti:Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis
Mitenkähän tandemissa kestää vakio levyjarrukiekot? Jarruvoima kun menee levy- ja napajarruissa pinnojen kautta ja tandemissa nämä voimat on kaiken järjen mukaan mahdollista olla jopa tuplasti suurempia kuin yhden hengen pyörässä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: MBB tandem 2WR
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis
Mitenkähän tandemissa kestää vakio levyjarrukiekot? Jarruvoima kun menee levy- ja napajarruissa pinnojen kautta ja tandemissa nämä voimat on kaiken järjen mukaan mahdollista olla jopa tuplasti suurempia kuin yhden hengen pyörässä.
Jukka
Kesän ajan on olleet käytössä, 622 kiekot levyjarru edessä käytössä. En oo huomannu ongelmia - eihän tuolla oo kauheesti kilsoja tullu kakspäällä. Jarruja käytän muutenkin maltillisesti.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13805
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB tandem 2WR
Pastori kirjoitti:Rakenna.
Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis
Kirjoitan minäkin tähän ajatuksiani pyörän jarruista, vaikkei minulla ole oikein muuta kuin teoreettista pohdintaa ja tekniikan historian näkökulma. Tästä tuli kuitenkin liian laaja ja pitkä kirjoitus tähän ketjuun, joten vastatkaa tähän uudessa "Polkupyörätekniikan kehityshistoria"-ketjussa.
Etuvetoisessa hyväksyn levyjarrun etupyörässä lähes varauksetta. Etuvetoisen ajokin etupyörän puolaus pitää joka tapauksessa olla ristissä vetomomentin takia. Sama puolaus kantaa hyvin myös jarrumomentin. Vaatiihan se toki etuhaarukalta jarrusatulaan kiinnittyvältä haaralta enemmän lujuutta, muttei niin merkittävästi, että se kokonaan söisi levyjarrun tuoman helpomman kiekonvaihdon edun. Silti minua vaivaa polkupyörään ympätyssä levyjarrussa konstruktiivisen perustelemattomuuden lievä katku.
Vannejarrussa puolat eivät kanna jarrumomenttia, pelkkää säteittäistä jarruvoimaa ja haarukan varret kuormittuvat tasaisesti ja paljon vähemmän. Käytännössä vannejarrussa etuhaarukkaa kuormittaa vertikaalin pyöräkuorman lisäksi noin saman suuruinen jarruvoima vaakatasossa. Levyjarrussa toista haarukan vartta kuormittaa jarrulevyn ja kiekon halkaisijasuhteessa moninkertaistuva jarruvoima, mikä on siis toisele haarukan puoliskolle lisämomenttia koko jarrutusvoiman kertaa haarukan pituuden verran. Jarrulevyn puoleinen haarukan puolisko kantaa siis vastapuoleen verrattuna kolminkertaisen taakse taivuttavan momentin. Lisäksi vielä puolaukselta vaadittu jarrumomentin siirto.
Näistä syistä olen sitä mieltä, että vähintäänkin etuvetoisen takapyörässä, varauksin myös takavetoisen etupyörässä vanteesta jarruttaminen on konstruktiivsesti fiksumpaa.
Levyjarrujen käyttöä näyttää puolustavan paksujen renkaiden yleistyminen. Pullean renkaan kiertäminen perinteisillä jarrulängillä on ongelmallista. Ratkaisu tähän on kuitenkin melko helppo. Pidentämällä v-jarrun jarruvartta ja asentamalla se hieman v-asentoon saa aikaan vannejarrun, joka sietää paksunkin renkaan. Jarrukahvojen vaijerinsiirtomatkaa (välityssuhde) pitää toki jarruvivun pituudenmuutoksen verran kasvattaa, mutta siihen suuntaanhan kehitys on kulkenut jo useamman vuosikymmenen muutenkin. Vaijerivoimat pienenevät ja liikematka lisääntyy, mikä tekee vaijereista myös luotettavampia ja pitää ne kauemmin toimintakuntoisena, kun ruoste ja kertynyt sonta liikkuu paremmin pois kuoren sisältä Samalla pienenee vaijerivälityksen jousto, mikä tekee myös vaijerijarruista napakoita ja tunnokkaita. Oikeastaan pitää vain ihmetellä, mitä entinen insinööri ajatteli, kun mitoitti vaijerivälitykset ennen niin kireiksi.
Nyt kun kirjoitin tuon, huomaan, miten sama ilmiö on havaittavissa myös pyörän vaihteiden välityksissä. Ennen pyörän välitykset olivat tyypillisesti paljon pidemmät kuin nykyisin. Miksiköhän tässä näin on käynyt. Tai oikeastaan, miksi ihmeessä nuo olivat ennen noin paljon kireämmät, vaikka materiaalit olivat huonompia. Isot voimat kun vaativat lujia ja jäykkiä materiaaleja. Nyt huomataan, että aivan turhaan. Mielenkiintoinen kehityskulku tässäkin.
Paksut renkaat vaikeuttavat vannejarrun käyttöä myös kapeiden vanteiden takia, mutta kapeat vanteet paksuissa renkaissa ovat pelkkää historian rasitusta ja menossa jo kovaa vauhtia pois muodista. Konstruktiivisessa mielessä vanteiden kannattaa olla huomattavasti peruspyörissä käytettyjä leveämmät. Tämä onkin huomattu ja leveät, jopa rengastakin leveämmät vanteet yleistyvät vauhdilla. Rengasta leveämmät vanteiden ei mielestäni kannata olla, mutta muuten leveydestä on pelkkää hyötyä. Samalla korjaantuu myös vannejarrun käyttöä hankaloittavat piirteet.
Hassu tämä teknohistorian kulku. Alkujaan polkupyörän vanteet olivat leveitä, noin renkaan levyisiä. Sitten jossain vaiheessa 70-luvun alussa (samoihin aikoihin, kun pyöräteknologia muutenkin degeneroitui vauhdikkaimmin) ne kapenivat ns. "retkipyörän" vanteiksi. Kun sitten 80-luvun lopulla tulivat maastopyörät, pantiin niiden "huippuleveät" jopa 50 mm renkaat noille kapeille retkipyörän vanteille ja myytiin huonoa yhdistelmää parikymmentä vuotta, ennen kuin keksittiin ongelmaan korjaus levyjarru. Kun levyjarrua oli myyty lähes kaikille, alkoivat vanteet levitä takaisin renkaan levyisiksi. Ympäri käydään ja yhteen tullaan.
Näin kun tarkemmin tarkastelee tuota pyöräteknologian historiaa, huomaa helposti, että viisaat insinöörit haparoivat pimeässä ja osuvat milloin oikeaan, milloin harhaan. Harhaosumat hyödynnetään markkinoilla myymällä korjausta ongelmaan, jota ei oikeastaan ole, ellei ensin oteta käyttöön ongelman aiheuttavaa uudistusta. Hmm. alkaa kuulostaa tietotekniikalta ja politiikalta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 427
- Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
- Paikkakunta: Viiala/Akaa
Re: MBB tandem 2WR
Pastori kirjoitti:Sukulaiskone Venäjältä.
http://photo.qip.ru/users/hoff/96132938/all/
Eikös tuossa ole ihan tehtaalaisen Flevoracerin etupää, tai ainakin hyvä kopio?