Etuhaarukkaa käyttämällä riittää pienemmät putkikoot, kun putket ovat voimien linjalla. Massa lisää hitausmomenttia. Älä pelkää kuitenkaan sitä. Ei tuossa kokonaisuuteen nähden merkittävää eroa tule. Jalkojen paino pitää ottaa laskelmissa mukaan, joten muutama satagrammaa on kovin pieni muutos hitausmomenttiin.
Ok, en pelkää - tässä tuli ensin valittua putkikoot tai siis kasa putkia ja sitten sommittelin niitä paikoilleen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ohjauksen hitautta minäkin tuumaillu, mutta lähinnä geometriamielessä. Kannattaako kamalan pitkällä akselivälillä olevaan pyörään tehdä kovin makavaa ohjauskulmaa?..
Pitkän akselivälin takia etupyörää täytyy kääntää julmetusti, notta kone kääntyy edes jotenkuten säädyllisessä tilassa. Loiva ohjaus puolestaan on ei ole niin äkäinen muuttamaan menosuuntaa ja mahdollisesti haukkaa jyrkissä kurveissa vaaditulla kulmalla..
Nuo punaset on siis lattaa ja kulmarautaa? Mitenkäs tuo purkaantuu jso tarvetta ilmenee? Mutterin löysää alhaalta - latta jää kuitenkin akseliin Jos latassa olis reikien tilalla hahlot alkuperäsessä pyyttonissa tai olla hahlo. Tai alalatta pultattuna myös yhdysputkenoksaan
Taas ajattelin asian väärinpäin - akseli pitääkin vetää alaspäin pois
Pää sekasin, ei niin yksinkertanen olekaan kasata ja purkaa tuommonen nivel Tai sitten olen vaan ite liian yksinkertanen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Piirtelin "paintilla" ohjausniveltä tallensin sen koneelle jipeg:nä tähän yritin liittää mutt ilmottaa ett liian suuri Kuinka voin pienentää kuvaa, vai pitääkö piirtää uusi? Kun piirrän mistä tiedän ett tulee sopivan kokonen, alle 1200*1200 pikseliä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sainpas pienennettyä kuvan pikselimäärää
Teoriassa toimis noin - vaaleansininen on kulmarautaan hitsattu mutteri, pultti tulee alakautta ulos. Mutta onko liian vaikea tehdä putkenpätkistä nuo holkit, niin ett kaikki kiristyy sopivasti? Ja pysyykö kireellä, vai löystyykö ohjauslikkeestä, vähitellen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Piirtelin "paintilla" ohjausniveltä tallensin sen koneelle jipeg:nä tähän yritin liittää mutt ilmottaa ett liian suuri Kuinka voin pienentää kuvaa, vai pitääkö piirtää uusi? Kun piirrän mistä tiedän ett tulee sopivan kokonen, alle 1200*1200 pikseliä?
Kuvaa pitää rajata "crop" tai pienentää "resample" tai "scale". Minä en kuitenkaan viitsi Paintia avata tarkemmin neuvoakseni. Sen kuitenkin muistan, että rajaustyökalu "crop" on vasemmalla ylhäällä. Ensin valitaan ruutuvalinnalla haluttu alue ja painetaan sitten "crop".
Tässä kuitenkin maatalous-tyyppinen tapa pienentää (vaikka kuinka suuri) kuva foorumikelpoiseksi. Ilman "scale" tai "resample" käskyjä.
Ota kuva Paintissa tai vaikka selaimessa näytölle ja skaalaa ikkuna sopivan kokoiseksi ruudulla. (800 pikseliä on noin puolet näyttöruudun leveydestä.)
Kopioi ruudun näyttö leikepöydälle painamalla printscreen-nappia (kolmas oikealta ylärivissä)
Avaa Paintissa uusi tiedeosto ja liitä leikepöydän sisältö tähän.
Rajaa ikkunavalinnalla tästä reunat pois ja paina "crop"
Talleta kuva. Ruutukaappaus kannattaa tallentaa .PNG tiedostona.
ED. Ehditkin saada kuvan pienennetyksi. Kun katsot kuvaa, huomaat, että se näyttää suttuiselta. Se johtuu .JPG tiedostomuodosta, joka sopii hyvin valokuviin, mutta huonosti piirroksiin. Siksi kannattaa käyttää piirrosten tiedostona tuota .PNG-muotoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei no holkit ole pahoja. Niiden ja laakereiden yhteispituus on kouraväli. Tekee ensiksi keskiholkin ja toisen päätyholkin. Sitten vaan mittaa mitä viimeisen pitää olla ja se mitta ei ole niin justiinsa. Kouran alaosa on lattaa, joka antaa hieman periksi tehden hieman huolimattomasta sovituksesta täydellisen. Vähän väljä on helpompi kasata
Ei no holkit ole pahoja. Niiden ja laakereiden yhteispituus on kouraväli. Tekee ensiksi keskiholkin ja toisen päätyholkin. Sitten vaan mittaa mitä viimeisen pitää olla ja se mitta ei ole niin justiinsa. Kouran alaosa on lattaa, joka antaa hieman periksi tehden hieman huolimattomasta sovituksesta täydellisen. Vähän väljä on helpompi kasata
Joo, "Ei oo väljän voittanutta"
Pitikö se keskiholkki olla aavistuksen pidempi ku laakerin ulkoholkki? Tuo on jo vaikee/mahdoton toteuttaa kun ulkoholkin päätkään ei oo käsivaralla tehtynä täysin suorat Mutta laakerit on halpoja, vaihdetaan niitä kun menevät sököksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20*160mm pultti löyty, pituus riittää mutta laakereiden välistä holkkia pitänee lyhentää koska kierteetöntä osaa pultissa on 97mm. Laakereiden väliholkin mitaksi jää korkeintaan 60mm - rittänee kuitenkin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20*160mm pultti löyty, pituus riittää mutta laakereiden välistä holkkia pitänee lyhentää koska kierteetöntä osaa pultissa on 97mm. Laakereiden väliholkin mitaksi jää korkeintaan 60mm - rittänee kuitenkin.
Älä lyhennä turhaan liikaa. Kierteelinen osa voi mennä laakerin kohdalle eikä ole sen huonompi. Parempi että laakerien väli on suuri.
20*160mm pultti löyty, pituus riittää mutta laakereiden välistä holkkia pitänee lyhentää koska kierteetöntä osaa pultissa on 97mm. Laakereiden väliholkin mitaksi jää korkeintaan 60mm - rittänee kuitenkin.
Älä lyhennä turhaan liikaa. Kierteelinen osa voi mennä laakerin kohdalle eikä ole sen huonompi. Parempi että laakerien väli on suuri.
Aikasemmasta Joosen lausumasta, päättelin ett laakerit olis hyvä olla kierteettömällä osalla mutta sei kai sen niin väliä - tästä täydellistä tuu kumminkaan, kunhan toimiva En kerenny viel lyhentää jotan kokeilen noin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20 x 160 pultti ilman mutteriakin painaa 470 grammaa, etkä saa mitään lisäarvoa siitä, että pultin voi kiristää. Minä laittaisin vain putken, jonka työntäisin läpi rei'istä. Yläpuolelle sivulta sokka pitämään putki ylhäällä ja alapuolelle hitsattu levy putken päähän (yhteensä noin 100 g). Kiinnityksen voi tehdä myös laittamalla M5 ruuvin alalevyn läpi alempaan lattaan. Ehdotan siis samaa rakennetta, jota käytettiin kuparisen Airbikessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
20 x 160 pultti ilman mutteriakin painaa 470 grammaa, etkä saa mitään lisäarvoa siitä, että pultin voi kiristää. Minä laittaisin vain putken, jonka työntäisin läpi rei'istä. Yläpuolelle sivulta sokka pitämään putki ylhäällä ja alapuolelle hitsattu levy putken päähän (yhteensä noin 100 g). Kiinnityksen voi tehdä myös laittamalla M5 ruuvin alalevyn läpi alempaan lattaan. Ehdotan siis samaa rakennetta, jota käytettiin kuparisen Airbikessä.
Käyn nappaamassa kuvan. Pieni hetki...
Jaa olen luullut ett paketti pitää kiristää kasaan
20mm hydrauliikkaputkesta jos tekee, n. puolet säästää painossan. 200g - 400g.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20 x 160 pultti ilman mutteriakin painaa 470 grammaa, etkä saa mitään lisäarvoa siitä, että pultin voi kiristää. Minä laittaisin vain putken, jonka työntäisin läpi rei'istä. Yläpuolelle sivulta sokka pitämään putki ylhäällä ja alapuolelle hitsattu levy putken päähän (yhteensä noin 100 g). Kiinnityksen voi tehdä myös laittamalla M5 ruuvin alalevyn läpi alempaan lattaan. Ehdotan siis samaa rakennetta, jota käytettiin kuparisen Airbikessä.
Airbike emäputki takaa yläviistosta.JPG
Airbike emäputki sivulta.JPG
Niin, tuossa ylhäälläkö on sokka, jonka poistamalla akseli tippuu alas? Ja paketti ei tarvitse kiristystä? Kaikki välys pitäs tietyst saada pois, akselin/laakereiden/reikien välistä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.