Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Sommittelu jatkuu.
Muok. näyttää tyhmältä ja heikolta, koska piirsin liian lyhyen emäputken, todellisuudessa yltää lähelle yhdysputkea. Sitten pitää estää jotenkin, hiekan pääsy laakereihin:?
Emäputken sovitusta, alan ymmärtää miks jotkut tykkää neliskanttisesta putkesta;)
Saatko lisättyä tuen myös emäputken alapuolelta eturunkoon? Tulisi moninkertaisesti vahvempi niin. Siinähän voi olla pantaliitos että saa purettua.
PW kirjoitti:Muok. emäputken pituudeksi vaikoitui 113mm koska semmonen pätkä sattu käteen. Ohjausakseli parempi tehdä kuitenkin 20mm hydrauliikkaputkesta - riittävän pitkää pulttia voi olla vaikee löytää.
Kyllä M20:sen löytää helposti riittävän pitkänä. Iso halkaisijaisella on pituustarpeetkin suuremmat kuin ohuilla Yksipuoleisena 130 millinenkin riittäisi niukasti. Kouran kanssa 140 millinen on minimi, mutta lisäpituus tuo varaa mitoitukseen ja hyvä olisi saada kierteetöntä osaa laakerille. Kierteen kohta on ohuempi. Hydrauliputkesta tulee kyllä kevyempi.
Itse laittaisin kouran niin on tukevampi. Tämä kun on tandemi.
Jarcco kirjoitti:Saatko lisättyä tuen myös emäputken alapuolelta eturunkoon? Tulisi moninkertaisesti vahvempi niin. Siinähän voi olla pantaliitos että saa purettua.
Sitä tuossa yllä just pähkäilin, ett pärjäiskö ykspuoleisella mutta tottahan se on ett huomattavasti kestävämpi olis molemminpuolin tuettuna - ja kuten Joose sanoi, koska tandemi.
PW kirjoitti:Sommittelu jatkuu.
Muok. näyttää tyhmältä ja heikolta, koska piirsin liian lyhyen emäputken, todellisuudessa yltää lähelle yhdysputkea. Sitten pitää estää jotenkin, hiekan pääsy laakereihin:?
Minusta tandemissa ei kannata tehdä yhtään huterampaa ohjauslaakerointia kuin on pakko. Minä laittaisin näin.
ED. Heh, sillä aikaa kun piirtelin tuota oli päädytty samaan johtopäätökseen.
Jorilta hieno piirros. Alas ilmeisesti kiristys mutteri?
Mitä Jarkko tarkotit pantaliitoksella? Yhtä ku Koura?
PW kirjoitti:Jorilta hieno piirros. Alas ilmeisesti kiristys mutteri?
Mitä Jarkko tarkotit pantaliitoksella? Yhtä ku Koura?
Niin jollakin koura täytyy kiinnittää ohjausakseliin. Luulin että käytät tavallista ohjainlaakeria, mutta myös hydrauliputkessa pelaisi kiristettävä klamppi.
Muista jättää tilaa runko- ja emäputken väliselle kolmiojäykkärille siihen penkin eteen..
Härski kirjoitti:Muista jättää tilaa runko- ja emäputken väliselle kolmiojäykkärille siihen penkin eteen..
Näinkö?
Onkos sulla pula haarukoista vai meinaatko laittaa etujousituksen, kun flevo-keulaa suunnittelet? Raskaampi tulee ja vielä niin että hidastaa ohjausta. Tiedä sitten huomaako eroa, mutta periaatteessa on huonompi.
Tee kuitenkin aitoon imatralaiseen tapaan epäsymmetrinen
jori kirjoitti:Härski kirjoitti:Muista jättää tilaa runko- ja emäputken väliselle kolmiojäykkärille siihen penkin eteen..
Näinkö?
Hyvä muistutus, penkki tulee oikeesti varmaan vähän taaemmaks.
jooseha kirjoitti:Onkos sulla pula haarukoista vai meinaatko laittaa etujousituksen, kun flevo-keulaa suunnittelet? Raskaampi tulee ja vielä niin että hidastaa ohjausta. Tiedä sitten huomaako eroa, mutta periaatteessa on huonompi.
Tee kuitenkin aitoon imatralaiseen tapaan epäsymmetrinen
Flevo keulaa suunnittelen, koska pelkään ett nuo putket ei mahdu, reisien väliin. Haarukoistakin on pulaa mutta toisaalta halusin tähän tehdä neliskanttisesta haarukan, ulkonäkösyistä.
Miten siitä tulee raskaampi jos jätän kaks putkee pois? Miten se ohjaus hidastuu haarukkaputken paikkaa vaihtamalla? Laakeriin tulee vääntöä?
Etuhaarukkaa käyttämällä riittää pienemmät putkikoot, kun putket ovat voimien linjalla. Massa lisää hitausmomenttia. Älä pelkää kuitenkaan sitä. Ei tuossa kokonaisuuteen nähden merkittävää eroa tule. Jalkojen paino pitää ottaa laskelmissa mukaan, joten muutama satagrammaa on kovin pieni muutos hitausmomenttiin.