Sivu 1/1

Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 17 Touko 2015, 19:41
Kirjoittaja Mahe

Ibexissä on oikeastaan alusta saakka ärsyttänyt vaijerien etotavan aiheuttama lussu jarrutuntuma. Jarru- ja vaihdevivut on asennettu kahvaan niin, että vaijeri lähtee niistä "ylöspäin" ja joutuu tekemään tiukan silmukan. Kuva selittää:

kahvat_orig.jpg

Nyt keväällä päätin tehdä asialle jotain. Eka jatus oli vaihtaa maantiejarruihin ja käyttää bar-end-vipuja, niitä kun ei järkihinnalla löydy maastojarruille. Tämä olisi kuitenkin tarkoittanut uusien jarrusatuloiden hommaamista, ja vaihdevaijerin silmukka olisi silti jäänyt (vaihteiden toimintaan sillä ei tosin ole ollutkaan haivaittavaa vaikutusta).

Ennen uusien jarruvermeiden hommaamista, ja Azubin suosituksesta, päätin kuitenkin kokeilla kääntää sekä jarru- että vaihdevivut toisin päin. Lopputulosta voi koittaa tihrustaa kuvasta:

kahvat_käännetty.jpg

Lopputulos: Vaijerien reitti yksinkertaistui huomattavasti, pois lähti yhteensä lähes kaksi metriä vaijeria ja kuorta. Takavaihtajan vaijeria (kaari takahaarukan päällä kakkoskuvassa) joutaisi lyhentää vielä lisää, mutta en ole jaksanut, teen sen seuraavassa huollossa sitten.

Jarrutuntuma on ihan eri planeetalta.

Vaihdevipujen käyttö vaati vähän harjoittelua, mutta ihan kivasti niitä pystyy käyttämään noinkin. Vaihdevivupujen pohja on vaan nyt pyörän uloin osa, joten niitä saa vähän varoa kolhimasta joka paikkaan.

Ymmärrän, että tehtaalla vipuja ei voi asentaa näin, luultavasti Shimanon suunnitteluosasto saisi kollektiivisen slaagin kun näkisivät :) Tätä kantsii kuitenkin kokeilla, jos alaohjatun Azubin jarrutuntuma ärsyttää.


Re: Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 19 Touko 2015, 11:31
Kirjoittaja mhelander
Mahe kirjoitti:

Lopputulos: Vaijerien reitti yksinkertaistui huomattavasti, pois lähti yhteensä lähes kaksi metriä vaijeria ja kuorta. Takavaihtajan vaijeria (kaari takahaarukan päällä kakkoskuvassa) joutaisi lyhentää vielä lisää, mutta en ole jaksanut, teen sen seuraavassa huollossa sitten.

Jarrutuntuma on ihan eri planeetalta.

Vaihdevipujen käyttö vaati vähän harjoittelua, mutta ihan kivasti niitä pystyy käyttämään noinkin. Vaihdevivupujen pohja on vaan nyt pyörän uloin osa, joten niitä saa vähän varoa kolhimasta joka paikkaan.

Ymmärrän, että tehtaalla vipuja ei voi asentaa näin, luultavasti Shimanon suunnitteluosasto saisi kollektiivisen slaagin kun näkisivät :) Tätä kantsii kuitenkin kokeilla, jos alaohjatun Azubin jarrutuntuma ärsyttää.

Paljon asiallisemman näköinen setuppi. Toki jos vielä haluaa hifistellä niin vaihteistorempan yhteydessä vaihtaa TT-tangonpää vaihdekahvat jota jenkit paljon käyttävät niin avot.

Mullahan on juuri noin tehty etuvetosen ohjaamo:

Kuva

Tuossa on periaatteessa maastojarrusatulat ja TT-lisäjarrukahvat mutta ihan hyvin ne toimii. Vaijerit voisi vielä vaihtaa compression-less tyyppisiin niin varsinkin takajarrun tuntuma paranisi. Jos meinaat pysyä mekaanisissa levyjarruissa niin noita TRP Spyre satuloita uskaltaa suositella, ovat hyvät, ainakin jos vertaa Avid BB7 satuloihin.


Re: Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 19 Touko 2015, 11:39
Kirjoittaja mhelander

Ai niin, olin unohtaa että tämmönenkin vaihtoehto löytyy:

Kuva

Eli kun otetaan tämmöset tangonpää kahvat:

Kuva

Ja ruuvi irti sekä vaihdetaan sen vastakappale-holkki tuohon jarrukahvaan, saadaan molemmat tangonpäähän ja vaijerit kiltisti tangon pintaa pitkin taakse/alaspäin:

Kuva

Olivat vaan vähän liian arvokkaat noi jarrukahvat...


Re: Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 19 Touko 2015, 12:46
Kirjoittaja jori

Tai tällainen.
Kuva


Re: Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 19 Touko 2015, 14:56
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Tai tällainen.
Kuva

Tuossa on kurjasti vedetty vaihdevaijerit. Samaa itsekin mietin V:n tapauksessa ja päädyin poraamaan tankoon reijät joilla vaihdevaijerit saadaan tangon sisään juuri ennen jarrukahvoja, ja -rakenteen takia -vaijerit piti sitten jättää "löysälle" että toimivat. Mun setup on kutakuinkin sama kuin mitä Cruzbike on yrittänyt patentoida :shock: 8).

Mikä tahansa on ok kunhan itse tykkää kahvan tuntumasta. Mun nykyinen ei ole täydellinen mutta kokonaisuudessaan paljon parempi kuin vanha joka oli 2013 Nokialla...


Re: Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 19 Touko 2015, 18:12
Kirjoittaja Mahe

Valitettavasti Alfine 11 ei ole tangonpäävaihtajaa, muuten olisin toki laittanut sellaiset jo pyörää tilatessa


Re: Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 19 Touko 2015, 20:30
Kirjoittaja mhelander
Mahe kirjoitti:

Valitettavasti Alfine 11 ei ole tangonpäävaihtajaa, muuten olisin toki laittanut sellaiset jo pyörää tilatessa

En hokassu että kyseessä on Alfine 11... Tällä kerrotaan että juuri J-Tek:llä olisi tangonpää vaihdevipu...


Re: Azub Ibexin modausta

Lähetetty: 19 Touko 2015, 21:28
Kirjoittaja Mahe

Ei ole niilläkään 11-vaihteiselle Alfinelle, kasille vaan. "Suunnitteilla" ollut vissiin jo pitkään mutta en pidättele hengiystä odotellessa. Ja hintaa on riittävästi jos joskus tulee :)