Onko kukaan tehnyt lokasuojia itse? Jos on, millaisilla tekniikoilla ja materiaaleilla?
Minulla on tuon talvipyörän kanssa sellainen ongelma, että oikeastaan siinä olisi kiva olla lokaritkin, mutta maailmassa on vähän huonosti sarjatuotettuja 10 senttiä leveitä fillarin lokareita. Mikään hengen hätä ei ole, joten voisin hyvin alkaa askarrella prototyyppejä itse, jos vain saisi viisaammilta jonkun järkevän osoittimen siitä mikä voi ehkä toimia ja mikä ei ainakaan toimi.
Heti tuli mieleen american chopperista, kun occ:n pojat oli vastaavan ongelman edessä. Hienoa lokaria ei ollut kuin liian kapeana. Eli lokari tarkasti keskeltä suoraan halki, ja sitten hitsattiin sopiva soiro väliin.
En nyt sitten tiedä onko tuo ihan paras saatika helpoin keino, jos pelkkää kurasuojaa kaipaa. Itsellä kun ei metallitöistä ole juuri kokemusta ala-asteella värkättyä saunakauhaa lukuun ottamatta.
Pistä kaksi tavallista lokaria rinnakkain
Joskus oli kakarana mopossa sinkitty peltisuikale(0.5mm paksua). Toimi, mutta rumahan se on.
Ottaako rengas niin leveästi tiehen, että lennättää rapaa koko leveydeltään. Onhan noita fillarin lokareitakin aika leveinä.
Leveimmät SKS:n lokarit on 65-milliset, mutta 26-tuumaisille tehtyinä säteissuuntainen taivutus on liian raju eikä niitä varmaan saa väännettyä tarpeeksi auki. Lisäksi rapaa kyllä varmaan lentää hieman laajemmaltakin alueelta. Pitää varmaan katsella jos jostain löytyisi sopivan ohutta peltiä ja sitten tehdä joku muotti jota vasten voi alkaa naputella.
Muutamissa pyörissä näkyy olevan puiset - ilmeisesti vanerista taivutetut lokarit.
Esim. tässä Mike Burrowsin uuden tavarapyörän protossa:
Toinen valmis tuote jossa on vastaavat lokarit on Altena Bikesin lapsille tehty Estrellita.
Tämä kuva ei ole niin havainnollinen kuin Velovisionin jutussa numerossa December/2007. En laita kuvaa tähän näkösälle - ettei tule sanomista. Mutta siellä on oikein havainnollinen kuva - miltä konstruktio näyttää.
Jos olet tilaaja - niin löydät sen heti webistä. Mikäli et - kröh virkayskää - niin jokuhan voi mahdollisesti toimittaa sulle kopion meiliin?
Samalla tekniikalla onnistunee leveämmät lokarit.
Tämmöisestä vaneri tekniikastahan täällä on asiantuntemusta tarjolla.
Vanerista taivuttamalla saisi varmaan jonkinlaisen version, tosin en ole ihan varma mahtuisiko täyslevyiset, voi olla että nuo kaaret on liian lähellä rengasta
Jos ottaa mallin tuosta kaaresta ja käy kysymässä lähiamiksen peltisepiltä löytyykö semmoista mankelia jolla tommoisen saisi taivutettua jostain pellistä. Siisti kantit siihen reunoihin.
Nojoo, eikai tuosta ihmeempiä kuvia tarvita. Mulla on yksi veneenrakentaja tuttu, joka lupas jeesata lokarien teossa. Sanoi tosin, että ka niistä tehdään kuperat, niinkuin muovilokareista. Saas nähä miten onnistuu...
-JTH MCM #50
" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"
Leveimmät SKS:n lokarit on 65-milliset, mutta 26-tuumaisille tehtyinä säteissuuntainen taivutus on liian raju eikä niitä varmaan saa väännettyä tarpeeksi auki. Lisäksi rapaa kyllä varmaan lentää hieman laajemmaltakin alueelta. Pitää varmaan katsella jos jostain löytyisi sopivan ohutta peltiä ja sitten tehdä joku muotti jota vasten voi alkaa naputella.
No entäs näitä ns. "bigfoottien"(29" renkaisia maastopyöriä) lokareita?
Jos siitä pitää kupera saada, niin en lähtis pellistä naputtelemaan.
Vanerista taivuttamalla saisi varmaan jonkinlaisen version, tosin en ole ihan varma mahtuisiko täyslevyiset, voi olla että nuo kaaret on liian lähellä rengasta
Jonkun levyiset nyt mahtuu varmasti.
Ohoh, onpa komeat renkaat!
Minä laittaisin noihin ainakin 100 mm leveät lokarit 3 mm lentokonevanerista loveamalla ne haarukoiden kohdalta jotta etäisyys pyörästä ei jäisi liian pieneksi. Lokareiden haarukoiden kohdat vahvistaisin liimaamalla niihin tukipalat samasta vanerista.
Pelkäänpä, että alumiinilevystä itse naputellen, tulee työlään äheltelyn jälkeen kuitenkin aika muhkuraiset roiskesuojat.
Kannattaa ensin kokeilla, tarvitaanko täysleveitä lokareita. Se kura kun irtoaa kuitenkin valumalla ensin kohti keskikohtaa ja vasta sitten irtoaa renkaasta. Ajakaapa kaverin vieressä sadekelillä niin näette, kuinka kapealta alalta rapaa irtoaa. Tuossakin kuvassa on selvästi kapeampi lokari, kuin rengas.
Ps.
Peltisepällä on työkalu, käsimankeli, jolla lokarin voi tehdä teräs tai alumiinipeltisuikaleesta melko helposti, jos on taitava peltiseppä. Harvinaisia tahtovat kuitenkin olla taitavat peltisepätkin nykyään.
Kannattaa ensin kokeilla, tarvitaanko täysleveitä lokareita. Se kura kun irtoaa kuitenkin valumalla ensin kohti keskikohtaa ja vasta sitten irtoaa renkaasta. Ajakaapa kaverin vieressä sadekelillä niin näette, kuinka kapealta alalta rapaa irtoaa. Tuossakin kuvassa on selvästi kapeampi lokari, kuin rengas.
Tämä on toki totta, mutta pitää muistaa, että sivutuuli siirtää sitä irtoamiskohtaa, ja läskissä renkaassa se siirtää sitä enemmän. Lisäksi sivutuuli vaikuttaa myös siihen suuntaan mihin se vesisuihku lähtee. Näistä seikoista johtuen perinteinen lokari on päätynyt niin leveäksi kuin se on. Yleensä se on tarpeettoman leveä, mutta se on sitä varmuusvaraa.
Tämä kuva ei ole niin havainnollinen kuin Velovisionin jutussa numerossa December/2007. En laita kuvaa tähän näkösälle - ettei tule sanomista. Mutta siellä on oikein havainnollinen kuva - miltä konstruktio näyttää.
Jos olet tilaaja - niin löydät sen heti webistä. Mikäli et - kröh virkayskää - niin jokuhan voi mahdollisesti toimittaa sulle kopion meiliin?
Samalla tekniikalla onnistunee leveämmät lokarit.
Tämmöisestä vaneri tekniikastahan täällä on asiantuntemusta tarjolla.
Kröh..
Tuolta noita kuvia löytyy lisää. http://www.flickr.com/photos/44642610@N00/page2/
Ykkössivulla (page1 loppussa) löytyy ainakin riittävän leveä takalokari ja runkoon integroitu etulokari.