Sivu 1/1
Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona
Lähetetty: 25 Touko 2015, 11:35
Kirjoittaja Esko M
http://www.saunalahti.fi/dvinci/Hipparion6_3D.pdf
Fillari on teoriaa, tuskin rakennan, koska tykkään vakaasta ajosta. Mutta kilpakentille joku voisi kokeilla. Oikea kahva on kallistuskahva, jolla säädellään kallistusta. Vasen kahva on osa jalkaohjausta, kuten nyky-Hipsussa. Teoriassa kallistuvaa kolmipyörää on mahdollista ajaa tasapainolla. Ja monet osaavatkin, onhan niitä YouTubessa.
Ajopelin kokonaisleveys jää pieneksi, n. 40 cm.
Tiedosto aukeaa ainakin Adobe Reader XI:llä. Sitten klikkaus ja pyöritys hiirellä.
Esko
Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona
Lähetetty: 25 Touko 2015, 14:17
Kirjoittaja Jarcco
Ahaa, sama idea kuin mitä Cruzbike on kehitellyt, luulisin koska minun pdf ohjelma ei osannut käännellä.
http://www.cruzbike.com/tilting-trike-prototype-testing
Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona
Lähetetty: 26 Touko 2015, 09:53
Kirjoittaja Esko M
Ahaa, sama idea kuin mitä Cruzbike on kehitellyt
Kyllä, sama idea. Idea on peräisin YouTubesta siitä pyörästä, jossa taka-akseli oli tehty Fauberin poljinkammista.
Pidän kuitenkin matalaa rakennetta parempana: ohjausvirheiden vaikutus on pienempi -- ja, kun kuitenkin kaatuu, tälli on pienempi. Luulen, että matalaa ajetaan enemmän kolmipyöräisen tapaan ja kallistusta käytetään lähinnä tiukoissa kaarteissa ja vinolla alustalla. Korkeaa pyörää pitää koko ajan ajaa tasapainolla kuin kaksipyöräistä (siitä olen halunnut eroon) ja vain vauhdin pysähtyessä käytetään kallistusjarrua tai pannaan töppöset maahan.
Kuvittelen, että riittävän vankka ja pitkä kallistuskahva antaa tarpeeksi momenttia pitää kallistus hallinnassa ilman kallistusjarrua oikean käden voimin (toivottavasti joku testaa). Alunperin ajattelin, että kahvat pitää olla molemmille käsille, jolloin kallistusliikkeestä tulee luonnollinen (kääntö oikealle: oikeaa kahvaa vedetään taakse ja vasenta työnnetään eteen), mutta ohjaus jää pelkästään jaloille (!). Kallistuskammet voivat olla molemmin puolin, jos keskellä on kolmas kahva ohjaukseen. Jarrukahvat pitää olla kaikissa kahvoissa.
Esko
Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona
Lähetetty: 26 Touko 2015, 10:58
Kirjoittaja Vilijami
Tuo taka-akselirakenne kiipeää katukivetyksen nätisti. Vertaa porraskärryt. Normaali kolmipyörä tökkää korkeaan kivetykseen rajusti, kun saman akselin renkaat osuvat yhtäaikaa siihen.
Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona
Lähetetty: 26 Touko 2015, 11:16
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Normaali kolmipyörä tökkää korkeaan kivetykseen rajusti, kun saman akselin renkaat osuvat yhtäaikaa siihen.
Tökkää kaksipyöräkin vaikka yhtä aikaa törmääviä renkaita ei ole kuin yksi
Jukka
Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona
Lähetetty: 26 Touko 2015, 12:08
Kirjoittaja jooseha
Telihän tuo on. Pyörät ei vaan ole peräkkäin vaan kumpikin omalla raiteelllan. Tasaa mukavasti töyssyjä.
Normaalilla kaksi pyörää rinnakkain akselilla saa kuski syyttää itseään, mikäli ottaa suorat linjat kahdella renkaalla samaan aikaan. Vähän viistoon, kun ottaa menee paljon nätimmin
Kovassa vauhdissa ei tietenkään voi välttää.