schlumpf Speed-drive

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

schlumpf Speed-drive

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Speed-drive keskiö vaikuttas aika fiksulta systeemiltä. Onko tuollaisista kellään kokemusta tai havaintoa? Noihin saa vaihdettua eri mittaisia kampia, jolloin rattaat jne hilut pysyy samoina, mutta kammet saa vaihdettua. Tuossa ois vaan se iso etu, että ei tarvisi etsiä mitään jumalattoman kokoista eturatasta. Toisena boonuksena se, että tuo ei tarvitse kierteitä runkoon, eli itserakentajalle taas vähän helpompaa, niin ja ei tarvi etuvaihtajallekaan putke tms. Tarkemmin kun tuohon nyt tutustui, niin tuossahan on tosiaan kaksi vaihdetta, jolloin välitysten skaalan saa todella laajaksi. Tuossa speed-drivessa on 1:1 välitykset ja 1,65:1. Jos tuokaan ei riitä, niin tuohon saa kiinni kaksi ratasta :D

Noita on ainakin joihinkin nojakkeihin ollut optiolistalla ruksittavana, sillä ajattelin että jos jollakin olisi moiset systeemit käytössä. Noista ei tunnu löytyvän oikein mitään juttua suomalaisita pyöräilyfoorumeilta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Peruspessimistinä kiinnostaa aina, että onko yhtään normaalia rumpuvaihdetta parempi hyötysuhteeltaan?
Myös rumpuvaihteen korjauskelvottomuus "ärsyttää".
Kokemusta ei siis ole, joten siinä mielessä turhaa kommentointia...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyötysuhteissa tilanne on ihan sama kuin takapään rumpuvaihteessakin. 1:1 välityksellä hyötysuhde on erinomainen. 1,65:1 suhteella (ylennysvaihde) kaikkea muuta. Tuossa ei tietenkään ole kuin yksi planeetta pyörästö kerrallaan kytkettynä, mutta noin hitaalla pyörimisnopeudella max 160/min :D kitkat ovat suuret. Pahinta tuossa on, että tyypillinen käyttö on tuolla ylennysvaihteen puolella, eikä painokaan ei ole ihan merkityksetön tekijä.
Ketjuvaihteella hyötysuhde on kaikilla etuvaihteilla (vähintään) yhtä hyvä, kuin tuon Schlumpfin 1:1 välityksellä parhaimmillaan. Sitäpaitsi välitysalue on helposti yli 2.

Jori

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Lainaukset valmistajan sivuilta.

Hyötysuhteesta..
"Efficiency
High quality planetary gearing systems have efficiencies of about 95 - 97%. By using only the best technology for gears, bearings and lubrication, we try to get to the highest possible level. The possibility to easily lubricate the speed-drive gearing system guarantees to keep this high level for lifetime."

Onhan tuossa hävikkiä useampi prosentti.

Painosta..
"Weight
Including spindle, bearings and spider, excluding chainring and cranks: 790g (46 tooth chainring with chainring bolts: 90g, cranks 180g each).
Please compare the total weight of speed-drive with the total weight of a triple chainring set including shifter, cable, derailleur. Example: Shimano Altus (48/38/28 teeth): weight incl. right crankarm: 1255g"

Painoa siis säästyisi, mutta ei ole reilua verrata johonkin shimanon halpis sarjaan. Ei jaksa alkaa selvittään ja ynnäileen mitä XT-sarjan osat painaisi, varmaan sillon 3-lehtinen kampisarja olisi keveämpi. Onhan tuossa ainakin se, että tuolla speed-drivea ei tarvi säätää niin usein kun etuvaihtajalla normaalisti :)

Huollettavuudesta löytyy huolto-ohjeista (17 MB PDF) juttua ja purku- sekä kasausohjeet. Laakerit on ihan stannukamaa ja muutenkin rakenne on simppeli. Tuskin tuota tarvii aukoa muuten, kun noiden laakereiden vaihdon yhteydessä. Laakereille lupaillaan 20000 mailia ja Speed-drivelle paljon enemmän.

Ei toi ole kyllä ihan ilmainen kokeilu, jos tuosta joutuu maksaan 275 GBP, eli noin 368e :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Onhan tuossa hävikkiä useampi prosentti.

Lisäksi avovaihteen prosentti(tai kaks), joka tulee ketjunkiristimen mutkista ja pikkurattaiden vierintävastuksesta. eli noin puolet rumpuvaihteen häviöistä, muistaakseni nexus-7 pyöri jossain vajaassa 90%:ssa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: schlumpf Speed-drive

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Onko tuollaisista kellään kokemusta tai havaintoa? Noihin saa vaihdettua eri mittaisia kampia, jolloin rattaat jne hilut pysyy samoina, mutta kammet saa vaihdettua.

Eipä kokemusta. Jos rahasta ei ole kiinni, niin itse ehkä ottaisin yhdistelmän Rohloff + eteen 2-3 ratasta. Vaihtaja eteen on vapaavalintainen, jos ketju tulee putkessa niin putkestakin vaihtaminen menettelee kun ei tarvi ihan jatkuvasti.

Tietysti yhdistelmä High Speed Drive (1:1 ja 1:2.5) + Rohloff mahdollistaisi riittävän välityssuhde-alueen, vaatimaton 1300% (tjsp). Voisiko tuolla polkea alas vaikka Lukonmäestä tai Sarkolan ahteesta ilman tarvetta kohtuuttomaan syhentämiseen? No, Lukonmäessä ei saa polkea, siinä on liian pieni nopeusrajoitus pystypyörälläkin :-)

Speed-drive (1:1 ja 1:1.65) toki huolii kaksi ratasta, laittamalla 32+53 skaala olisi prosenteissa jokseenkin sama.

Jos Schlumpheihin menee, niin onko sitten Speed Drive + rattaat, vai High Speed Drive oikea valinta?

Mahdollisuus erilaisiin kampiin on toki plussaa sopivaa etsiessä, varsinkin kun valmistaja sanoo 'others on request'.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jjonas »

(Ihan asiaton sivuhuomautus: Schlumpf on saksaksi smurffi :)

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: schlumpf Speed-drive

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Onko tuollaisista kellään kokemusta tai havaintoa? Noihin saa vaihdettua eri mittaisia kampia, jolloin rattaat jne hilut pysyy samoina, mutta kammet saa vaihdettua.

Eipä kokemusta. Jos rahasta ei ole kiinni, niin itse ehkä ottaisin yhdistelmän Rohloff + eteen 2-3 ratasta. Vaihtaja eteen on vapaavalintainen, jos ketju tulee putkessa niin putkestakin vaihtaminen menettelee kun ei tarvi ihan jatkuvasti.

Tietysti yhdistelmä High Speed Drive (1:1 ja 1:2.5) + Rohloff mahdollistaisi riittävän välityssuhde-alueen, vaatimaton 1300% (tjsp). Voisiko tuolla polkea alas vaikka Lukonmäestä tai Sarkolan ahteesta ilman tarvetta kohtuuttomaan syhentämiseen? No, Lukonmäessä ei saa polkea, siinä on liian pieni nopeusrajoitus pystypyörälläkin :-)

Speed-drive (1:1 ja 1:1.65) toki huolii kaksi ratasta, laittamalla 32+53 skaala olisi prosenteissa jokseenkin sama.

Jos Schlumpheihin menee, niin onko sitten Speed Drive + rattaat, vai High Speed Drive oikea valinta?

Mahdollisuus erilaisiin kampiin on toki plussaa sopivaa etsiessä, varsinkin kun valmistaja sanoo 'others on request'.

Tässä speksaan osasarjaa jotka meinaan seuraavaksi hommata, ja se rohloffi nyt ainakin on tulossa. Siitä jouhevana jatkona menee sitten se, että rohlolla on minimi välitykset speksattu (liika momentti ilmeisesti vaarantaa vaihteiston). Rohloffin FAQ:issa on ihan yks kantaan kielletty mountain-drive (alennusvaihteella se suhteellinen välitys on liika lyhyt) sekä high speed-drive (tuota saa vaan 27 hampaisella rattaalla = 1:1 välityksellä liian pieni ratas rohlolle). Hgh speed-drivessa mainostetaan että planeetta pyörät on neulalaakeroitu, mutta speed-drivesta ei ota selvää.. tuo vaan vaikuttanee hyötysuhteeseen.

Toi speed-drive on siis se mikä vois olla mahdollinen sijoitus :lol: -kohde. Siihenhän vois kiusallaan laittaakin kaksi ratasta, niin ajelis niillä 1:1 vaihteella, sitten kun tulee kiire, niin laittas ylennysvaihteen ja isomman rattaan :twisted:

CRConrad
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: schlumpf Speed-drive

Viesti Kirjoittaja CRConrad »

visiopetteri kirjoitti:

Speed-drive keskiö vaikuttas aika fiksulta systeemiltä.

No ainakin nyt se on fiksu systeemi, kun se on jenkkien keksimä... :?

Tässä: Hammerschmidt

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kohtalaisia hermoja vaativa flässisivusto.
Tässä suora linkki pdf manuaaliin muille heikkohermoisille.

http://magicmechanics.com/hammerschmidt ... nglish.pdf

Vastaa Viestiin