Sivu 1/5
Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 12 Kesä 2015, 21:47
Kirjoittaja jooseha
Mielessä on kummitellut kiinteäpuominen etuveto, mutta ketjun taittopyörä on ollut esteenä tekemiselle. Lopetin ongelman pitämistä esteenä pyörän teolle. Asia ratkeaa varmaankin lähes itsestään kunhan tarve tulee
Aikalailla Pastorin Kuudee Sportin mitoissa on. Ohjauskulma kuitenkin pystympi, kiekot 507 ja runkoputki sitä ainoaa oikeaa tavaraa tällaiseen eli pakoputkea
Etuhaarukka oikeni nätisti riittävän isolla vasaralla. En viitsinyt lähteä prässin luokse.
Tulee säädettävä puomi. Runko 45x1,5 ja poljinpuomi 40x1,5. Noiden väliin 1mm jotakin(luultavasti muovia). Kahdella m8 pultilla ajattelin laittaa kiristyksen. Mites pitkiä nuo puomin halkiot pruukavat olla?
Valmiina:

edit romutettu 2016
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 12 Kesä 2015, 22:14
Kirjoittaja jori
Tässä on nyt toimivaksi osoittautunut versio, mutta halkio tosiaan minimoitu pituudeltaan. Tämä on tehty hitsaamalla pari 10 x1,5 putkea kiinni torven päähän rinnakkain ja ajamalla rälläkällä putket poikki ja isompi putki halki tämän jälkeen. Ruuvit ovat M8, koska putki oli noin ohutseinäistä ja M6 mutterin avainvälikin on vain tuon 10 mm, joten olisi jäänyt nolosti vinoon ja osa putken päästä näkyviin. Jos löydät jostain ohuempaa putkea, voi nuo ihan hyvin olla M6 ruuvejakin, kunhan putket ovat riittävän pitkät, jotta muttereille jää pyöritystilaa. Väliholkin pitää olla melko tarkasti oikean mittaista, jotta kiristettävää ei jää liikaa, sillä rälläkän kivessä ei ole liikoja paksuutta, eikä muutenkaan ole hyvä puristaa torvea liian paljon kartioksi. Tuossa näkyy kiristysvara käytetyn melko loppuun. En ollutkaan katsonut tuonne alle koskaan. 

Tuo ei näytäkään alkuperäiseltä välipelliltä, kun ei ole taottua kunnon kaulustusta, vaan ainoastaan tuo herrasmiehen kravattikaulusversio.
Voi olla, että se oli vain siinä alumiinisessa ensimmäisessä versiossa, joka liukui huonosti.
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 12 Kesä 2015, 22:47
Kirjoittaja mhelander
Minä tekisin halkion kahdesta pidemmästä M6 tai M8 mutterista jotka hitsauksen jälkeen rälläkällä halki ja toisesta puoliskosta poralla jengat veks.
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 12 Kesä 2015, 22:51
Kirjoittaja jori
Pitkä kierre taivuttaa pulttia, jos se on kiinteästi kierteytetty, jos kiristys muuttaa muotoa merkittävästi. Ainakin pitää olla väljä reikä siinä toisessa puoliskossa, jos tekee kiinteällä mutterilla. Sinkitty on myös paskaa hitsattavaa. 
Jooseha, onkos tämä pyörä Giagomettilainen veistos.

Alberto Giagometti
PS. Minulla on muutama ylimääräinen taittopyöräpari, tosin vähän hankalalle kuulalaakerikoolle isompi sorvattuna, mutta kuitenkin jo olemassa. 
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 12 Kesä 2015, 23:03
Kirjoittaja jooseha
Ai M6 passaa kanssa, kiva! Mulla onkin pätkä 11x2 putkea. Ihan noin lyhyttä en taida tehdä 
Käyttöesine.
Puomi katkomatta, koska pituus vielä arpomatta
Mulle riittäisi varmaan 10 senttinen, mutta jos jättäisi kasvunvaraa 
jori kirjoitti:
PS. Minulla on muutama ylimääräinen taittopyöräpari, tosin vähän hankalalle kuulalaakerikoolle isompi sorvattuna, mutta kuitenkin jo olemassa. 
Minkälaiselle laakerille?
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 12 Kesä 2015, 23:07
Kirjoittaja jori
En nyt muista laakerin tyyppiä, mutta se on kevyempi malli sisämitaltaan 17 mm laakerista. Pyörät ja piirustukset on työmaalla, kerron maanantaina tarkemmin. Vai onkohan täälläkin jossain "Taittopyöräketjussa" kuva ja tieto noista. 
Tuolla on joku versio aiheesta. En nyt muista onko juuri tuo mitta, mutta melko varmasti. Pienemmän pyörän laakeri on juuri tuo, mikä kuvassakin.
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 12 Kesä 2015, 23:41
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:
Tuolla on joku versio aiheesta. En nyt muista onko juuri tuo mitta, mutta melko varmasti. Pienemmän pyörän laakeri on juuri tuo, mikä kuvassakin.
Jos se on tuo, niin kyllähän siihen laakerin löytää. Voin ottaa jollet ihan nylkyri ole 
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 13 Kesä 2015, 07:50
Kirjoittaja PW
Hienolta näyttää, odottelen innolla taiteellisia kuvia tämän pyörän reissuilta
Mutta mistä motivaatio MBB-pyörien jälkeen kiertyväketjuiseen? Kyslen kun itsekin tartteis tuommosta motivaatiota, PW1:n kunnostuksessa - rissojen rassaaminen ei jotenkin ...
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 13 Kesä 2015, 09:49
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
Mutta mistä motivaatio MBB-pyörien jälkeen kiertyväketjuiseen? Kyslen kun itsekin tartteis tuommosta motivaatiota, PW1:n kunnostuksessa - rissojen rassaaminen ei jotenkin ...
Kokeile rissatonta ratkaisua. Loivakaarinen pelti ohjaamaan ketjua. Itseäni kiinnostaisi kokemukset tällaisesta, mutta ei jaksa nyt uhrata aikaa värkkäämiseen 
Jukka
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 13 Kesä 2015, 10:10
Kirjoittaja jori
On mulla sullekin Petri sellaiset taittopyörät.
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 13 Kesä 2015, 10:13
Kirjoittaja jooseha
Onhan tämä muutenkin aika kuikelo. PIti päättää laitanko 507 renkaat vai 152mm kammet. Laitoin sitten molemmat niin mitoituksessa on mukavasti väljää, helpottaa rakentamista 
PW kirjoitti:Mutta mistä motivaatio MBB-pyörien jälkeen kiertyväketjuiseen? Kyslen kun itsekin tartteis tuommosta motivaatiota, PW1:n kunnostuksessa - rissojen rassaaminen ei jotenkin ...
Eihän pyörän rakentamiseen syytä tarvita
Pitää saada sopiva ajopeli alle että voi maalata pyyttonin. Aatteelliseksi en tunnustaudu 
Jostain syystä on mukavampi tehdä uutta kuin rassata vanhoja.
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 13 Kesä 2015, 10:46
Kirjoittaja jori
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 13 Kesä 2015, 10:55
Kirjoittaja jooseha
Sorvari on mennyt sieltä missä aita on matalin
Aina tarttis itse olla vieressä katsomassa.
Mulle tommoset. Pelkäsin että voisi olla paljon kalliimmat. Sorvarit osaa monasti hinnoitella itsensä ulos.
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 13 Kesä 2015, 23:02
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Laitan valokuvan maanantaina.
Pastori on ammattilaisena oletettavasti ehtinyt ensiksi 
Eilen pyörän runko jäi takahaarukka heftiin, kun en keksinyt miten sen saa linjattua suoraan. Tänään asiaa katsoi eri silmin ja ongelma oli kadonnut
Tein myös penkin kiinnikkeet ja keulapuomiin halkion.
Tuli myös mallailtua ohjaustangon ja keskiön paikkoja. Pari senttiä jää väliä kammen ja renkaan väliin. Mitoitus siis onnistui halutulla tavalla. Ohjaustangoksi tulee luultavastikin aerobar tai sitten sellainen Kuudee-tyyppinen. Sovittelin käsiä syliin ja ei tuntunut luontevalta.
Pyörä on ajateltu nojakulmille 25-35, jolloin 70-80 asteinen ohjauskulma antaa 1cm offsetin kanssa jätöksi 4,5-10cm. Aiemmassa kuvassa on loivin asento. Tässä pystyin.
Re: Kiertyväkettinkinen
Lähetetty: 14 Kesä 2015, 00:24
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Eilen pyörän runko jäi takahaarukka heftiin, kun en keksinyt miten sen saa linjattua suoraan. Tänään asiaa katsoi eri silmin ja ongelma oli kadonnut 
Tuo on totta. Kun alkaa rakentaminen tuntumaan hankalalta, niin monesti auttaa kun nukkuu yön välillä
Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?