prelude kirjoitti:Tarkoitus olisi sähköistää hasen kettwiesel. Ajatus on että laittaisin moottorin pyörittämään ketjua joka menee takavaihteistolle seuraavasti:
Keskelle runkoa tulee akseli johon tulee kolme ratasta.
1) Polkimilta (tähän tarvitaan vapaaratas, jotta polkimet eivät pyöri moottorin voimasta)
Tässä pitää vähän kysyä lisää... että jos pyörän on tarkoitus olla katulaillinen, tämä vaatimus ei ole ehkä tarpeen. Nimittäin laillinen sähköapu on 250W moottorilla, toimii vain kun poljetaan ja avustus loppuu 25 km/h nopeuden ylittyessä.
Toki foorumilta löytyy asiaa paremminkin tuntevia mutta noilla ehdoilla toimii suurin osa kaupallisista sähköavuista. Tuoreimmat ja ehkä parhaimmat (mun mielestä) on sellaisia joissa moottori on vapaarattaalla suoraan keskiössä kiinni ja näin itse sähköavusta ei tule muita hankaluuksia kuin akun sijoitus (ja käyttökytkimen/kaasukahvan johdotus).
prelude kirjoitti:2) moottorilta (Tähän tarvitaan vapaaratas, jotta voin polkea ilman moottorin tuomaa lisä vastusta kun se ei ole päällä)
3) Vaihteistolle taakse. Tämä saa olla kiinteästi kytketty akseliin.
Takana on siis takapyörille napa- tai avovaihteisto jossa on vapaaratas ? Eikä ole tasauspyörästöä ?
prelude kirjoitti:Sinäänsä rakenne on yksinkertainen, mutta kuinka tämä rakennetaan kaupasta saatavilla standardi osilla sillä en omista metallityövälineitä joilla akselin voisi tehdä?
Helpoin väliakseli vapaarattaalla olisi sellainen jossa käytetään levyjarrullista single-speed takanapaa mutta "väärin päin". Eli jarrulevyn tilalle pultataan hammasratas takanavalle menevälle ketjulle, tulee siis vasemmalle puolelle. Oikealle puolelle sitten sinkulan vapaaratas-hammasratas josta veto keskiölle. Tällöin pitäis moottorin veto tehdä vasemmalle puolelle laittamalla kaksi levyjarru-hammasratasta päällekäin ja moottorille erillinen vapaaratas.
Toinen järkevämpi vaihtoehto olisi se jossa ketju kulkee keskiöltä takanavalle ja väliakseli on levyjarru-hammasrattaalla taittopyöränä vetopuolella tai ehkä vielä parempi paluupuolella. Ja vapaaratas on moottoria varten. Tällöin ilman sähköapua polkeminen ei hidastu moottorin takia mutta avustaessa moottori vetää paluupuolelta ja näin mukana pyörii ilman teknisiä ongelmia keskiön kammet.
Itselläni on joskus ollut mielessä rakentaa tämä viimeinen vaihtoehto mutta koska vaimon fillarointi-innostus ei tälläkään ole lisääntynyt ja itse en mokomaa tarvitse niin on jäänyt tekemättä.