Netti on juuri oikea paikka omien mielipiteiden puolustamiseen ja aiheelliseen/aiheettomaan väittelyyn.
Kuvan tapauksessa ihan selvästi kunta on säästänyt väärässä paikassa ja tehnyt pätemättömän järjestelyn. Tätä käy kohtalaisen usein kun kaikkien merkkijärjestelyiden perustana on säästää pystytettävien liikennemerkkivarsien lukumäärässä. Kuvaa tarkkaan katsoessa näkee, että vastakkaisesta suunnasta on myös pyörätiellä kärkikolmio, ja siellä se on oikealla puolella.
Perustelut edellisissä viesteissä, en viitsi toistaa itseäni. Asiaa on selvennetty ensi kesänä voimaan tulevan tieliikennelain 77§:ssä kirjoittamalla sinne selkosuomeksi "Pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle."
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Merkin 363 vaikutus päättyy vasta kun ohitat merkin 364, eli aluenopeusrajoitus päättyy merkin, eli se jatkuu kaikille sivukaduille ja kujille.
Noi 364 merkit asennetaan 363 selkäpuolelle, eli ne on usein väärällä puolella katua joka hankaloittaa niiden huomaamista huomattavasti.
Koitin tänään katsoa tarkasti, Imatrankosken nopeusrajotukset ku on ollu vähän epäselvä, esimerkiksi silloilla. Ensin 363 40km/h - seuraavaksi 363 30km/h ja sitten 364, 30km/h loppuu. Kysymys, mitä nopeutta saa tuon merkin jälkeen ajaa? Olemme siis taajamassa. Eli onko se 40km nopeusrajotus viel voimassa, vai loppuuko sekin tuohon viimeseen merkkiin?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Olisit lukenut linkistäni merkin 364 määritelmän. Siinä todetaan että merkin 363 vaikutus loppuu sekä merkkiin 364 että uuteen 364:ään.
Ensimmäinen aluerajoitus loppuu siis seuraavan alkaessa ja toisen päättyessä alkaa(jatkuu) normaali taajaman yleisrajoitus 50km/h.
Olisit lukenut linkistäni merkin 364 määritelmän. Siinä todetaan että merkin 363 vaikutus loppuu sekä merkkiin 364 että uuteen 364:ään.
Ensimmäinen aluerajoitus loppuu siis seuraavan alkaessa ja toisen päättyessä alkaa(jatkuu) normaali taajaman yleisrajoitus 50km/h.
Sori, en lukenu - mutt selvishän tää näinkin kiitos ja anteeks
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Olisit lukenut linkistäni merkin 364 määritelmän. Siinä todetaan että merkin 363 vaikutus loppuu sekä merkkiin 364 että uuteen 364:ään.
Ensimmäinen aluerajoitus loppuu siis seuraavan alkaessa ja toisen päättyessä alkaa(jatkuu) normaali taajaman yleisrajoitus 50km/h.
Sori, en lukenu - mutt selvishän tää näinkin kiitos ja anteeks
Ajellessa tuota aluetta katellu ja rajotuksia, tänään kävin useman alueelle tulevan tien katsomassa ja ainakin kahdessa on miusta ristiriitaset merkit.
Vuoksentieltä tullaan 50km/h 30km aluerajotukselle, niin
sen loppuessa (merkki 364) pitäisi sääntöjen mukaan jatkua 50km/h Kuitenkin siis toisesta suunnasta on 40km/h aluerajotus.
Laitoin palautetta kaupungille.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuo on ainoa tapa saada oudot järjestelyt ruotuun. Merkkien logiikka on juuri kuten Jooseha sanoi. Tuo käyttötapa kuitenkin kertoo, ettei kaupungilla suunnittelija tai toteuttaja ymmärrä tehneensä järjestelyn sekavaksi.
Nopeusrajoitus voi olla tiellä eri suuntiin eri. Tämä on normaalia maanteillä risteysten lähellä ja tietyissä mietityissä paikoissa. Kaupunkien nopeusrajoitusalueilla ei pitäisi ikinä tulla vastaan tilannetta, jossa rajoituksen edes pitäisi kuvitella olevan eri suuntiin eri perusteinen.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Kaupunkien nopeusrajoitusalueilla ei pitäisi ikinä tulla vastaan tilannetta, jossa rajoituksen edes pitäisi kuvitella olevan eri suuntiin eri perusteinen.
Helsingin Kulosaarssa tuli vastaan viime viikolla ainakin kahdella kadulla merkinnät joissa ilmoitettiin nopeusrajoitjksen olevan toiseen suuntaan 30km/h ja toiseen 40km/h. Tosin se saattaa johtua siitä, että Helsinki on muuttamassa asuntokatujen nopeusrajoituksen kolmeenkymppiin ja työ on keskeneräinen. Pyöräilijän kannalta tervetullut muutos. Autoilijoiden ohittamisen tarve vähenee tai poistuu kokonaan.
Ei kuulunu mitään vastauskommenttia tuohon nopeusrajotus kyselyyni ja kaupungintalossa kun muutenkin kävin, ni kävin kysymässä onko viesti tullut perille. Asiasta vastaava henkilö sanoi siirtäneensä asian kaupungin kiinteistöyhtiölle - selvittävät. Liikenne suunnitelman on tehny joku konsulttiyhtiö Millanenhan se suunnitelma lienee ja mitä siitä on kaupunki maksanut? Tuo ristiriitainen tilanne on siis tullu siitä kun koulun läheisyyteen on haluttu 30/h nopeusrajoitus, konsultti suunnittelemaan, kinteistöyhtiö pystyttämään merkit ja nyt ehkä joku selvittää??? Hohhoijaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ei kuulunu mitään vastauskommenttia tuohon nopeusrajotus kyselyyni ja kaupungintalossa kun muutenkin kävin, ni kävin kysymässä onko viesti tullut perille. Asiasta vastaava henkilö sanoi siirtäneensä asian kaupungin kiinteistöyhtiölle - selvittävät. Liikenne suunnitelman on tehny joku konsulttiyhtiö Millanenhan se suunnitelma lienee ja mitä siitä on kaupunki maksanut? Tuo ristiriitainen tilanne on siis tullu siitä kun koulun läheisyyteen on haluttu 30/h nopeusrajoitus, konsultti suunnittelemaan, kinteistöyhtiö pystyttämään merkit ja nyt ehkä joku selvittää??? Hohhoijaa.
On todella tärkeää, että joku näitä ristiriitaisuuksia ja muita hölmöyksiä palauttelee vastuullisille. Vain tuolla tavalla kannustuvat miettimään edes hiukan, mitä ovat tekemässä.
Tarjoudu konsultiksi selvittämään näitä liikennejärjestelyjä pyöräilijän näkökulmasta. Olikos se Helsinki, kun oli palkannut pyöräilyvaltuutetun tutkimaan katuremontteja pyöräilijän näkökulmasta. Onko tästä kuulunut mitään tuon palkkausuutisen jälkeen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kerroin vielä mielipiteeni tuosta kolmenkympinalueesta kun se olis miusta voinu olla vähän pidempi, koskien koko sitä aluetta jossa oppilaat koululta purkautuu. Nyt rajotus alkaa yhden mielestäni hankalan suojatien jälkeen (suojatie ilman risteystä) kun se olis aivan hyvin voinu alkaa jo liikenneympyrän jälkeen. Tähän tämä virkamies, vastasi, "niin miekin oon aatellu" En ymmärrä, oisko sen voinu tehdäkin sitten, eikä vaan aatella ja tilata konsultin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tulihan se vastaus, huomasivat ristiriitaisuudet nopeusrajoituksissa - varmaan joku päivä myös korjaavat merkinnät, jee
Laita selkeä ehdotus korjaustavaksi, niin eivät rupea suunnittelemaan mitään sekavaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tulihan se vastaus, huomasivat ristiriitaisuudet nopeusrajoituksissa - varmaan joku päivä myös korjaavat merkinnät, jee
Laita selkeä ehdotus korjaustavaksi, niin eivät rupea suunnittelemaan mitään sekavaa.
Mie vakaasti luotan, ett toisella kerralla menee oikein
No joo, ei se vissiinkään ihan pykälien mukaan menny - ottivat se 30-aluenopeusrajoitusloppuukyltin pois ja lattoivat 40-aluerajotuksen tilalle. Siis vasemmallepuolen tietä Ei tarvinnu uutta tolppaa laittaa, säästää rahaa ja aikaa - luovaa Imatralaista
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.