Sivu 1/5

Scouter Tampereelta

Lähetetty: 30 Kesä 2015, 13:26
Kirjoittaja Puusilmä

Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 30 Kesä 2015, 13:47
Kirjoittaja Wacky

Ei sinällään mitään uutta. Ehkä vähän erilainen idea lähteä rakentamaan alustaa eikä suoraan kinneriä, mutta hinta tulee ratkaisemaan tuonkin kohtalon hyvin pitkälti koska kilpailijoita silläkin on. Vaikkei ehkä aivan suoraan samanlaisia, mutta ruotsista on tulossa erittäin lupaava rahtinojanelipyörä jossa on sähköavustus ja siitä on esitelty 400kg kuormaa kantava perävaunuversio ja DHL käyttää niitä jo parissa kaupungissa tavaroiden kuljettamiseen.


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 30 Kesä 2015, 15:25
Kirjoittaja jviirret

Mikä tuosta tekee polku-/nojapyörää paremman?

Jukka


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 30 Kesä 2015, 15:52
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Mikä tuosta tekee polku-/nojapyörää paremman?

Sillä ei tarvitse lähteä yhtään minnekään, jos akku on tyhjä. 8)


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 09:53
Kirjoittaja E-Cruiser

Veloschmitt on mielestäni paljon järkevämpi ja kauniimpi design. Rinnakkain istuminen on hölmö konsepti monessakin mielessä. Tietysti aina hienoa, että kotimaassa yritetään. Missään ei mainita laitteen painoa. Veikkaan olevan lähemmäksi 100kg. Veloschmitt kaksipaikkaisena on luokkaa 60kg sähköjen kanssa. Hesarin lehtijutun kuvan perusteella ajoasento vaikuttaa huonolta. Ensinnäkin kunnon takaseinä puuttuu, mitä vasten ponnistaa poljettaessa, ja toiseksi polvet näyttävät tulevan poljettaessa jo lyhyellä Juha Torvisellakin käsivarsien yläpuolelle, jolloin polvia on pidettävä poljettaessa V-asennossa edessä ja käsiä siinä välissä. Hankalaa.
Uusi lakiesitys kevyistä sähköajoneuvoista ei tuota hyväksy, koska siinä esitetty maksimileveys on 80cm. Naurattaa, myötätuntoisesti.


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 10:11
Kirjoittaja PW
E-Cruiser kirjoitti:

Uusi lakiesitys kevyistä sähköajoneuvoista ei tuota hyväksy, koska siinä esitetty maksimileveys on 80cm. Naurattaa, myötätuntoisesti.

Jos tuo 80cm pitää paikkansa - ei mitään järkee, polkupyörä saa olla leveempi :?


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 10:29
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:

Veloschmitt on mielestäni paljon järkevämpi ja kauniimpi design. Rinnakkain istuminen on hölmö konsepti monessakin mielessä. Tietysti aina hienoa, että kotimaassa yritetään. Missään ei mainita laitteen painoa. Veikkaan olevan lähemmäksi 100kg. Veloschmitt kaksipaikkaisena on luokkaa 60kg sähköjen kanssa. Hesarin lehtijutun kuvan perusteella ajoasento vaikuttaa huonolta. Ensinnäkin kunnon takaseinä puuttuu, mitä vasten ponnistaa poljettaessa, ja toiseksi polvet näyttävät tulevan poljettaessa jo lyhyellä Juha Torvisellakin käsivarsien yläpuolelle, jolloin polvia on pidettävä poljettaessa V-asennossa edessä ja käsiä siinä välissä. Hankalaa.
Uusi lakiesitys kevyistä sähköajoneuvoista ei tuota hyväksy, koska siinä esitetty maksimileveys on 80cm. Naurattaa, myötätuntoisesti.

Hyviä huomioita. Tuo laite hakee markkinarakoa nimenomaan sähköavusteisen polkuyörän äärirajoilta. Se on ns. sarjahybridi, eli siinä veto on vain sähköllä ja polkeminen on lähinnä feikkiä (ainakin vielä) ja 250 W sähkötehoa käytetään kaikkeen liikkumiseen. Sähkölaitteet on mitoitettu siten, että tuo 250 W olisi käytössä aivan hitaista nopeuksista lähtien. Tähän tarvitaan suuret akut ja vähintäänkin laajavälityssuhteiset vaihteistot tai suuret sähkömoottorit, joiden teho on elektronisesti rajoitettu tuonon 250 W maksimitehoon. Tämä edellyttää säännöllistä akkujen latausta, sillä tuo painaa aivan varmasti yli sata kiloa, eikä sitä siis (vaikka polkemalla saisikin aikaan tehoa) jaksa polkea mainittavia matkoja. Valitettava takaisku tuo leveysrajoitus. Miksiköhän siihen on lakiehdotuksessa päädytty, vai koskeeko se vain kaksipyöräisiä. Poljettavissahan monipyöräisellä maksimileveys on 1,2 m.

Scouter.jpg

Siinä näkyy olevan kampikeskiön yhteydessä ylentävä kulmavaihde ja pienet generaattorit niiden perässä. Teho ei kuitenkaan voi olla näillä kovin suuri, sillä noin pieneen koteloon ei kovin suurivälityssuhteinen vaihde mahdu, eikä noin pienestä generaattorista saa paljon tehoa ilman suuria kierroksia. Kammen kierrosluku on niin hidas, että tuon laatikon sisälle mahtuvan hammaspyörän kehävoima nousee auttamatta liian suureksi, eikä täyttä polkemisvoimaa voi käyttää, tai sitten välityssuhde ei ole riittävän korkea generaattorikäyttöön. Arvaisin vaihteen välityssuhteen alle kymmeneksi , jolloin generaattorin kierrosluku olisi selvästi alle 1000 rpm ja teho enintään muutaman kymmenen wattia. Ylennysvaihde ja suureksi nostettava kierrosluku huonontavat vielä hyötysuhdetta, joten nettoteho ei voi olla kovin suuri. Siksi sanoin tuolla "lähinnä feikkiä".
Nämä vain päätelmänä videosta. En tiedä laitteesta sen enempää, vaikka aivan alkuvaiheessa olinkin sitä ideoimassa. Ketolan Pekka lupasi minulle tuota näyttää, muttei ole vielä ehtinyt. Kiinnostuneena odotan.


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 12:05
Kirjoittaja vph

Hei jätkät, nyt on kesä ja kärpäset! Pieni positiivisuuden pilkahdus ei ehkä olisi asenteessa pahaksi. Kattokaa nyt tätäkin ketjua, tuhat negaa ja nolla posaria.

Parannettavaa varmaan on, mutta niin oli ensimmäisessä mersussakin, missäpä ei olisi. Täältä suunnattoman iso ja varaukseton peukku hankkeelle!


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 12:16
Kirjoittaja Esko M

Mahdoton istuma-asento! Tulee mieleen Töölönlahden muinaiset muoviset polkuveneet, joilla sain hierettyä nahat irti ristiselän kohdalta ihan lyhyelleäkin polkemisella. -- Tämä siitä positiivisuudesta.

En muista tarkkaan, kuinka kalteva selkänoja on Twikessa, mutta sehän onkin rekisteröity autoksi polkimista huolimatta, ei tarvitse polkea lainkaan ja kulkee 80 km/h.

Esko


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 12:31
Kirjoittaja PW

Olihan tuolla positiivista mainintaa siitä ett hyvä ett joku kotimaassa yrittää - yhdyn tuohon näkemykseen. Toivotaan ett kehittyy.


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 12:42
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Valitettava takaisku tuo leveysrajoitus. Miksiköhän siihen on lakiehdotuksessa päädytty, vai koskeeko se vain kaksipyöräisiä. Poljettavissahan monipyöräisellä maksimileveys on 1,2 m.

Mutta tuon Scouter-sivun mukaanhan tämä ei pyrikään olemaan polkupyörä vaan L1e-A-luokan moottorikäyttöinen ajoneuvo. Eu-luokituksen mukaan niiden maksimileveys on tuo metri. Tuo luokka sisältää enintään 1kW:n apumoottorilla olevat poljettavat laitteet, joiden moottori ei toimi yli 25km/h nopeuksissa.
Tälläiseen vain muodon vuoksi poljettavaan passaisi lyhyet kammet kuin nyrkki silmään 8)


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 13:12
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Tälläiseen vain muodon vuoksi poljettavaan passaisi lyhyet kammet kuin nyrkki silmään 8)

...tuohan on kuin minun Pakoputkipyöräni. Kuka sitä muun vuoksi polkisi -toisinaan hyvällä tuurilla myös monikossa. :wink:

Huomaa, että aurinko on alkanut paistaa ja ilmat lämmetä. :mrgreen: :oops:


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 14:22
Kirjoittaja jviirret

Iso plussa sille että on saatu prototyyppi asteelle. Tämä on harvinainen poikkeus siinä suhteessa. Kun on ajovalmis prototyyppi niin on helppo todeta itsekkin suunnittelun mokat. Myös mahdollsille rahoittajille parempi esitellä ajovalmis prototyyppi kuin cad-kuvia powerpointilla.

Jukka


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 15:26
Kirjoittaja Tehdastehdas

Hyvää:
-4-pyöräinen (pysyy pystyssä, kaikki pyörät helppo vaihtaa)
-Reiätön lattia (ei murra nilkkoja)
-Tavaratila
-2-paikkainen
-Matkustajan polkimet
-Sarjahybridi (halvempi sarjatuotannossa, säästää polvia, peruutus"vaihde" helppo toteuttaa)
-EU-tietoinen
-Yrittää olla monikäyttöinen alusta moneen polkuautomalliin
-Myöntää olevansa vain alusta, ei auto

Puuttuu:
-Sadekatos (jonka kanssa olisi monelle "minimum viable product")
-Ympäröivä kori (melulta ja kolareilta suojaava, kesällä helposti avattava) (no joo, ei kuulu alustaan)
-Päänojat (peräkolareihin)
-Polkimien etäisyyssäätö (istuimia siirreltäessä lyhytjalkaisesta matkustajasta tulee näköeste)
-Polkemisen kierrosnopeusrajoitin ja voimarajoitin (säädettävät)
-Lataustelakka (asennettavaksi parkkipaikan sähkötolppaan) ja siihen sopiva liitin keulassa
-Varapyörä, nopeasti vaihdettava (vaikkapa sateessa) (mutta onneksi on kestävän näköiset renkaat)
-Tavaratila/lastenistuin -monikäyttöisyys (tyyliin Aku Ankan 313)
-GPS-seuranta (varkaille)
-ABS, ESC (onnistuu periaatteessa yhdellä 2-moottorisella akselilla)
-Stereot

Pielessä:
-Ratti (mieluummin alaohjaus: istuimen sivuilta nostettavat kahvat, jotka liikkuvat pitkittäin tai rattimaisesti reisien sivuilla)
-Käsijarru (korvaisin jalkajarrulla, jota käytetään samoista polkimista kuin generaattoreitakin, vaikkapa perinteisesti taaksepäin pyörittämällä, tai ehkä painamalla kumpaakin poljinta samaan aikaan tai yhtä poljinta kovaa alakuolokohdasta eteenpäin)
-Kännykkäteline on liian alhaalla ajon kuvaamiseen
-Ei ota kantaa valmistettavuuteen, eli miten pystyisi kilpailemaan esim. Green Auto Industry SH1000 kanssa (luullakseni se on levystä prässätty).
-Joukkoutus ei toimi, vaikka emoyhtiö on "ideascout – osallistavan kehityksen edelläkävijä".

Masentaa, kun melkein kaikki kyseenalaistamatta kunnioittavat ajoneuvoihin kohdistuvia EU-rajoituksia huomaamatta, että ne ovat mielivaltaisia, järjenvastaisia, ilmeisesti perinteisen autoteollisuuden kinnereitä ja mopoautoja haitatakseen lobbaamia, eikä liikenneturvallisuuden puolesta ole mitään syytä noudattaa niitä. Päinvastoin, on vaarallista ajaa mopolla autotiellä lain mukaan rajoitettua 45 km/h, kun millään tiellä ei ole sellaista nopeusrajoitusta. Eihän autoillakaan ole teho- ja nopeusrajoituksia, vaan vain tiekohtaiset nopeusrajoitukset, mikä kymmeniä vuosia sitten tajuttiin parhaaksi ratkaisuksi liikenneturvallisuuden kannalta.


Re: Scouter Tampereelta

Lähetetty: 16 Heinä 2015, 22:17
Kirjoittaja Jarcco

Näyttää kutistetulta autolta, eniten ehkä VW rantakirpulta. Vähän rohkeammin voisi kokeilla muitakin mahdollisia tapoja kuljettaa 2 hlöä ja tavarat. Esim. mitä jos siinä istuttaisiin limittäin, siten että hartiat olisi eri kohdissa niin saisi vähän kapeamman. Penkit voisi olla kiinteät kun poljinsysteemi on helppo tehdä liikkuvaksi.