Questin vaihdevipujen vaihto
Vaihdoin Questin vanhat, käsiä sotkeneet Gripshift-kiertovaihtimet Shimanon tangonpäävipuihin.
Grippareiden kumiosien tahmaantuminen vanhemmiten taitaa olla yleinen "ominaisuus"?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Vaihdoin Questin vanhat, käsiä sotkeneet Gripshift-kiertovaihtimet Shimanon tangonpäävipuihin.
Grippareiden kumiosien tahmaantuminen vanhemmiten taitaa olla yleinen "ominaisuus"?
MItä toi punainen teippi on tossa tangossa?
Noi tangonpäävaihtajat on kivoi. Pitää varmaan siirtyä jonakin vuonna senverran uusiin välineisiin että tommoiset saa. Niitä ei ole näille 7 vaihteen ikäluokalle olemassa.
Pastori kirjoitti:MItä toi punainen teippi on tossa tangossa?
Ihan tavallista kippurasarvisille tarkoitettua tankonauhaa, taisi olla Cinellin. Jäänyt hyllyyn, vajaa puolet kului tuohon. Toinen puoli olisi tarjolla, jos haluat.
tm kirjoitti:Pastori kirjoitti:MItä toi punainen teippi on tossa tangossa?
Ihan tavallista kippurasarvisille tarkoitettua tankonauhaa, taisi olla Cinellin. Jäänyt hyllyyn, vajaa puolet kului tuohon. Toinen puoli olisi tarjolla, jos haluat.
Onkohan se jotenkin samanmoinsta kuin sulismailan grippi. Mulla olis kivaa oranssia froteegrippiä 10 metrii vielä jäljellä
Oon ihmetelly, miten tangonpää vaihtajilla vaihdetaan - pikkurillilläkö? Joskus ajoin jonkun pyörällä, jossa oli tommoset ja käden joutui aina irrottamaan kädensijasta vaihtamisen ajaksi
PW kirjoitti:Oon ihmetelly, miten tangonpää vaihtajilla vaihdetaan - pikkurillilläkö? Joskus ajoin jonkun pyörällä, jossa oli tommoset ja käden joutui aina irrottamaan kädensijasta vaihtamisen ajaksi
Yleensä itse pidän tangon päästä kiinni niin, että vaihdevipu on kämmenen sisällä, riippuu tosin vähän missä asennossa vaihdevipu on. Kyllä siihen useamman sormen tarvii kuin pelkän pikkurillin.
Tuo Questin tanko on turhan leveä, optimi noille vivuille olisi paljon kapeampi, jolloin samalla käden asennolla ylettäisi sekä vaihdevivuille että jarrulle. En nyt kuitenkaan halunnut (ainakaan vielä) sahailla tankoa kapeammaksi...
Pastori kirjoitti:Onkohan se jotenkin samanmoinsta kuin sulismailan grippi. Mulla olis kivaa oranssia froteegrippiä 10 metrii vielä jäljellä
Liian pitkä aika kun on viimeksi sulista pelannut... . Testaa ihmeessä. Ei sillä mitään väliä ole, mihin käyttöön on alunperin tarkoitettu. Pääasia että tuntuu mukavalta käsiä vasten eikä ole liukas märkänäkään.
tm kirjoitti:Pastori kirjoitti:Onkohan se jotenkin samanmoinsta kuin sulismailan grippi. Mulla olis kivaa oranssia froteegrippiä 10 metrii vielä jäljellä
Liian pitkä aika kun on viimeksi sulista pelannut...
. Testaa ihmeessä. Ei sillä mitään väliä ole, mihin käyttöön on alunperin tarkoitettu. Pääasia että tuntuu mukavalta käsiä vasten eikä ole liukas märkänäkään.
Sehän se gripin idea taitaa olla - ettei luista märkänä. Toi kuminen hantaaki ärsyttää hitusen. Ja olishan se aika hippimeininkiin froteisella gripillä
Pastori kirjoitti:Noi tangonpäävaihtajat on kivoi. Pitää varmaan siirtyä jonakin vuonna senverran uusiin välineisiin että tommoiset saa. Niitä ei ole näille 7 vaihteen ikäluokalle olemassa.
Ainakin Shimanoissa saa valittua vivut toimimaan portaattomasti, ilman naksuja. Silloin toimii missä vaan!
Niko
NikoK kirjoitti:Ainakin Shimanoissa saa valittua vivut toimimaan portaattomasti, ilman naksuja. Silloin toimii missä vaan!
Joo on noissa kitkavipu-moodi. Ei pykälätön vaihdevipu mikään mahdoton käytettävä ole, ei ollut ainakaan taannoin pystypyörän viistoputkeen sijoitettuna. Ekassa retkipyörässäni (serkun vanha 10-vaihteinen Mercier) sellainen oli, nopeasti siihen tottui. Ihan näppärä tosiaan myös silloin, jos takavaihtaja saa tälliä ja vääntyy, jolloin pykälien säädöt menee pieleen (no tämän nyt ei kinnerissä pitäisi tulla vastaan...).
tm kirjoitti:Ei pykälätön vaihdevipu mikään mahdoton käytettävä ole, ei ollut ainakaan taannoin pystypyörän viistoputkeen sijoitettuna.
Toimii hyvin nojakeissakin. Ei ole indeksejä ja niistä johtuvia vaihteiden säätöongelmia ikävä.
Tuli sitten ajettua Kokkolan pyöräretki takavaihdevipu kitka-moodissa. Olin ennen reissuun lähtöä tehnyt pikaisen pihatestauksen tyhjällä kinnerillä, jolloin tuntuu vaihteiden säädöt (pykälät) toimivan. No retkikamat kyydissä ei sitten toiminutkaan niin hohdokkaasti kaikilla vaihteilla, joten käänsin vivun kitka-asentoon noin kilometrin ajon jälkeen. Loput 859 km ajelin sitten ilman pykäliä, kun ei se hullummalta tuntunut.
Vaihtamisen kanssa sai kyllä olla tarkempana, erityisesti jos vaihtoi useamman rattaan kerralla. Säätelen kyllä vaihteiden pykälät takaisin käyttökuntoon, on ainakin kovempitempoisessa ajossa jotenkin varmemman tuntuista pykälien kanssa (kunhan ovat säädöissään ).
Questissa vaihteiden säätö ei onnistu ajaessa, vaan ensin pitää irrottaa kolmella ruuvilla kiinni oleva korin huoltoluukku, jonka takana takavaihtaja on. Vaihdevivun päässä ei ole vaijerin säätöä.
Sorvaa sinne vaijerin väliin säätöruuvi .
Nojanalle kirjoitti:Sorvaa sinne vaijerin väliin säätöruuvi .
Vaihdevivun luona tila on vähän kortilla, mutta saattaisi sinne sopia.
Tai sitten pätkäisee vaijerinkuoren vaikka 30 cm:n päästä vaihdevivulta ja laittaa säädön sinne, mahtuisi paremmin.
Ei nämä questin vaihteet ole ihan parasta a-ryhmää. Gripshit kai näiden lempinimi on. Kun tilakin on rajallinen niin mietin että miten nuo sähkövaihtajat menisi? Pitkät vaijerit voisi korvata sähköjohdoilla.
SIllä aikaa pitää vain säädellä nykyisiä...
Mika