Vilijami kirjoitti:tm kirjoitti:Vilijami kirjoitti:...Ab Tepon kampi Oy vois alkaa vaikka nuita tekeen
Ei tule valikoimiin, koska mun mielestä lisää turhan paljon riskiä rikkoa kammet. Kammen pään kuormitus poljinakselin reiän ympärillä lisääntyy, voi kovemmilla polkemisvoimilla aikaa myöten pettää.
Olen eri mieltä, koska lukkopolkimilla jalat tulevat luonnottoman lähelle kampia ja ilman lukkopolkimia jalat asettuvat luonnostaan samalle kohdalle kuin lukkojen ja levennyspalojen kanssa. Rasitus ei siten ole yhtään suurempi kuin 100kg ukko pystärillä ilman lukkoja seisoo ylämäessä polkimen päällä repien tangosta vielä voimaa.
Katsokaa jalkojenne luonnollista paikkaa ilman lukkoja ajettaessa, kukaan ei pidä jalkoja millin päässä kammista.
Lisäksi jalkojen luonnollinen asento ei ole suorassa niin kuin lukoilla, vaan jalkaterät osoittavat hiukan ulospäin.
Todennäköisesti näistä seikoista johtuen osa ihmisistä valittelee polvikipuja lukoilla ajettaessa.
Olen samaa mieltä, nykypyörissä on liian kapea Q-factori johtuen lähinnä kilpapyöräilijöiden ruumiinrakenteesta ja halusta tavoitella pientä leveyttä ja pientä ilmanvastusta. Nojapyörässä tuo lisäleveys ei lisää ilmanvastusta, joten kannattaa rekenteilijoiden -varsinkin peruskilpapyöräilijää raskaammalla ruumiinrakenteella varustetulle rakennettaessa- valita niin leveä Q, kuin kätevästi mahdollista. Vähintäänkin pidempi kasetti tai ainakin pidemmällä akselilla.