Naruperäflevoraaseriin näyttäis osat löytyvän. Jospa tuosta vävypojalle saatais nojailulaite. Ei taida Nokialle kuitenkaan ehtiä
Flevo raceri
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Flevo raceri
- Liitteet
-
- 20150729_203319.jpg (137.18 KiB) Katsottu 9159 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevo raceri
Nyt on kaikki osat tehtynä. Pitäs motivoitua hitsaamaan. Muutin nojakulmaa loivemmaksi, kun tähän on tulossa vaneripenkki suoraan rungon päälle. kävi häivähdyksen mielessä, että pystyisinkö itse ajamaan tällä?
- Liitteet
-
- 20150807_193757.jpg (156.88 KiB) Katsottu 8983 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevo raceri
Mietin, että tekisinkö vaihtoehtoisen takapään kahdella rinnakkaisella haarukalla, jolloin takarenkaiden raideväliksi jäisi noin 15cm. Se auttaisi liikkeelle lähdössä, mutta mutkassa voisi ehkä kallistaa sisäkurvinpuoleisen renkaan varaan. Googletin tietoa tällaisesta ratkaisusta, ja vastaus löytyikin yllättävän läheltä Katkaistava ja kallistuva deltatrike ketjusta:
jori kirjoitti:Yksinkertaisimmillaan tuollainen kallistumisen mahdollistava järjestelmä voisi olla 15 cm päähän toisistaan asennetut takapyörät. Laitetta voi ajaa varovasti pystyasennossa, mutta tarpeen vaatiessa sen voi kallistaa sisemmän takapyörän varaan. Tällä tavalla toimivia potkulautoja käytetään teollisuushallien sisäliikenteessä. Takapyörät olisi fiksua asentaa v-asetoon, jotta matkatavaratila ei menisi kokonaan takapyörien kuljettamiseen
Jori
Onkohan tuota kukaan koittanut 622 tai yleensä millään polkupyörän renkailla?
Re: Flevo raceri
Eikös toi 15cm raideväli olis vähän niinkuin ajais 150mm leveellä neliskanttisella kummilla. Voi olla että sitte ku kallistus palautuu niin tulee ainakin haasteita pystyssä pysymiseen?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevo raceri
Syväri kirjoitti:Eikös toi 15cm raideväli olis vähän niinkuin ajais 150mm leveellä neliskanttisella kummilla. Voi olla että sitte ku kallistus palautuu niin tulee ainakin haasteita pystyssä pysymiseen?
Tuo voi olla totta, että kallistuksen palautus keikuttaa puolelta toiselle ja/tai aiheuttaa kaatumisen.
Re: Flevo raceri
Mitenkäs olisi joku tällainen:
Nivelenä keskiö ja polkimien tilalle renkaat.. kammet 45 asteen kulmassa ylöspäin tai kuten cruzbiken protossa ilmeisesti vaakatasossa?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Flevo raceri
Tai sitten vaan ankkuri köyden nokkaan ja perään roikkumaan
Ei pysy mikään tuollainen viritys pystyssä ilman aktiivista ohjaamista, eli extra renkaasta ei ole kuin haittaa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevo raceri
Jos tekis cone race tyyppiset laskutelineet, niin pärjäis kaksrenkaisena. Tai no pitää kokeilla ihan ekana pääsiskö liikkeelle ilman apuvälineitä, sujuuhan tuo flevotrikellä ajokin ilman käsiä kunhan pääsee liikkeelle.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Flevo raceri
En mahda mitään , mä tarjosin sulle niitä apupyöriä . Ops.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Flevo raceri
Minähän kokeilin SH24:ään kaksi pyörää taakse, mutta olipa aivan mahdoton ajaa.
- Liitteet
-
- SH24 25.2.2014.jpg (150.32 KiB) Katsottu 8803 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevo raceri
irakas kirjoitti:Minähän kokeilin SH24:ään kaksi pyörää taakse, mutta olipa aivan mahdoton ajaa.
Kerro toki tarkemmin. Mikä ajamisesta teki mahdottoman?
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Flevo raceri
Vilijami kirjoitti:irakas kirjoitti:Minähän kokeilin SH24:ään kaksi pyörää taakse, mutta olipa aivan mahdoton ajaa.
Kerro toki tarkemmin. Mikä ajamisesta teki mahdottoman?
Mikäli oikein muistan ei sillä yksinkertaisesti pysynyt pystyssä. Kahdesta pyörästä oli vain haittaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Flevo raceri
Taitaa vain käydä niin, että kaartaessa pyörä ei pääse kallistumaan sisäkurviin päin joten keskipakovoima kippaa sen nurin ulkokurviin. Jos vauhti on niin hidas ettei tarvi kallistella niin ajo onnistuu, mutta vähän vauhtia ja nurin ollaan.
Sama kävi pojalleni kun opetteli ajamaan apupyörillä. Oli tottunut ajamaan potkuttelupyörällä ja kallistamaan kurveihin. Ensimmäisessä polkupyörässä oli apurattaat ja vippas nurin 50m ajon jälkeen kun pyörä ei päässytkään kallistumaan. Äkkiä kotiin ja apupyörät pois niin alkoi sujumaan...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Flevo raceri
irakas kirjoitti:Vilijami kirjoitti:irakas kirjoitti:Minähän kokeilin SH24:ään kaksi pyörää taakse, mutta olipa aivan mahdoton ajaa.
Kerro toki tarkemmin. Mikä ajamisesta teki mahdottoman?
Mikäli oikein muistan ei sillä yksinkertaisesti pysynyt pystyssä. Kahdesta pyörästä oli vain haittaa.
Koska painopiste on korkealla, on kaarreajossa kallistaminen välttämätöntä. Suoraan mennessä kahdesta rinnakkaisesta renkaasta tuskin on suurempia vastuksia ja isompaa painoa enempää haittaa.
Ilman rungon mukana kallistuvaa rengasparia nousisi toinen rengas ilmaan ja samalla pyörän tukipiste siirtyisi puolen raidevälin verran sivuun. Muutos ohjaukseen vaikuttavassa geometriassa kesken kaarreajon voi hyvinkin olla melko haastava oppia hallitsemaan. Taaskin kallistamatta jättäminen johtaa kaatumiseen ulkokaarteen puolelle.. myöskään se ei auta asiaa että flevo haluaa pääsääntöisesti kaatua. Itse en ole uskaltanut parin vuoden ajojenkaan jälkeen vielä kokeilla ilman käsiä lähtöjä/pysähtymisiä racerillä.
Kolmipyöräinen flevo hyvin kapealla raidevälillä voisi olla mahdollinen ajaa, joskaan sen hyödyt leveämpiraideväliseen lienevät täysin olemattomat.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevo raceri
Päivän hitsauksella tuossa vaiheessa, eikä ite tarvinnut koskea migin kolviin. Vävypoika turas ja mää seisoskelin tietävän näköisenä vieressä
- Liitteet
-
- 20150813_151455.jpg (169.26 KiB) Katsottu 8658 kertaa