Sivu 1/3
2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 18 Elo 2015, 12:35
Kirjoittaja PW
Tommosella navalla (sininen) oleva 28" kiekko tuli Nallelta Nokialla ostettua ja se palvelee nyt uuden uutukaisessa pyyttonissani
https://hubstripping.wordpress.com/fs-torpedo-automatic
Yritin Sheldon Brownin laskurilla laskee tommoselle kiekolla nopeuksia. Listassa ei kuitenkaan ollu just tuota napaa mutt Duomatic napa oli. Kun noissa navoissa on molemmissa 1vaihde 1:1 (tarkottaa ymmärtääkseni suora vaihde) ja 2vaihde 1:36, onko silloin nopeudetkin samoilla rattailla samat?
Vähän ihmettelen edelleen kuinka tuo välitys on noin raskas, 38/24 rattailla - vai tuleeko tunne noista 120mm kammista, joihin en ole tottunu?
Lyhyet kammet näyttää nyt muuten löytyvän myös Sheldon Brownin laskurista, muistini mukaan aikasemmin loppuvat 152mm kohtaan - kuulleet lahkostamme 
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 18 Elo 2015, 12:39
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Vähän ihmettelen edelleen kuinka tuo välitys on noin raskas, 38/24 rattailla - vai tuleeko tunne noista 120mm kammista, joihin en ole tottunu?
Lisäksi iso kiekko. Vertailukelpoista tietoa raskaudesta saa kun mittaat että montako metriä eri pyörät etenee yhden kampikierroksen aikana.
Jukka
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 18 Elo 2015, 12:41
Kirjoittaja Pastori
Siellä voi olla vähän kovat rasvat sisällä ja siten on jäykkä.
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 18 Elo 2015, 12:49
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:Siellä voi olla vähän kovat rasvat sisällä ja siten on jäykkä.
Joo, Nallehan neuvoi laittamaan öljykylpyyn, se on tietysti viel tekemättä 
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 19 Elo 2015, 11:08
Kirjoittaja PW
Löysin kakkosvaihteen muutamaan otteeseen kun pyyttonilla harjottelin. Tuo vaihde toimii ymmärtääkseni keskipakovoimalla. Mietin miten se käyttäytyy eri tilanteissa, alamäkeen mennessä tai ylämäkeen mennessä - kai siihen tottuu. Säikäytti vaan äsken pariin otteeseen ku vaihde oli vaihtunu vapaalla rullatessa ja kadenssi onkin jotain muuta ku luuli.
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 19 Elo 2015, 11:50
Kirjoittaja Pastori
Paineen kasvaessa ylämäkeen mennessä vaihtaa vaihteen 1 ja alaspäin mennessä kepeemmällä paineella vaihtaa isompaan. Eikse noin mee.
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 19 Elo 2015, 11:53
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:Paineen kasvaessa ylämäkeen mennessä vaihtaa vaihteen 1 ja alaspäin mennessä kepeemmällä paineella vaihtaa isompaan. Eikse noin mee.
Kyll, kyll mutt kun se tekee sen itekseen, mitään kuskille etukäteen ilmottamatta ja se riippuu ilmeisesti renkaan pyörimisnopeudesta, eikä kampienpyörimisnopeudesta. No yritetään tottua ja kun Zenin oon löytäny ni tuotakaan "ongelmaa" tuskin enää huomaa.
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 19 Elo 2015, 11:57
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:Paineen kasvaessa ylämäkeen mennessä vaihtaa vaihteen 1 ja alaspäin mennessä kepeemmällä paineella vaihtaa isompaan. Eikse noin mee.
Kyll, kyll mutt kun se tekee sen itekseen, mitään kuskille etukäteen ilmottamatta ja se riippuu ilmeisesti renkaan pyörimisnopeudesta, eikä kampienpyörimisnopeudesta. No yritetään tottua ja kun Zenin oon löytäny ni tuotakaan "ongelmaa" tuskin enää huomaa.
Joo. Siksi se on automatic 
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 19 Elo 2015, 13:03
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:No yritetään tottua ja kun Zenin oon löytäny ni tuotakaan "ongelmaa" tuskin enää huomaa.
Huomaa sen
mutta ei haittaa kun oppii tietämään kummalla vaihteella milloinkin on.
Jukka
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 31 Maalis 2016, 19:52
Kirjoittaja PW
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 31 Maalis 2016, 20:12
Kirjoittaja PW
"The shifting point is defined by a little spring which is in contact with one of the centrifugal weights. This means that the centrifugal bodies have the same weight (15 gr./body. I stripped the hubs and checked this!)
This is great because stretching or pushing this little spring makes it easy to optimize the shifting point for your purpose."
Eli siellä on jousi, jota taivuttamalla voi muuttaa vaihtamisnopeutta - jos ymmärsin oikein (enkussa impropatur
)
Pitää siis avata se ja taivuttaa, luulis ett taivuttaminen kasvattaa vaihtonopeutta?
Olen aina kaihtanut sellaisen purkamista, jonka sisällä tiedän olevan jousia
Jousen englanninkielinen nimihän tuleekin siitä äänestä joka kuuluu kun se jousi singahtaa jonnekkin kaapin taa - "spring" 
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 31 Maalis 2016, 20:19
Kirjoittaja PW

- f_s_automatic_2gang_04.jpg (27.41 KiB) Katsottu 4614 kertaa
Valaiseekohan tuo kuva asiaa, kenellekään? Jouset ei vissiin tuossakaan näy?
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 31 Maalis 2016, 20:31
Kirjoittaja PW
http://www.scheunenfun.de/f+s_automatic.htm

- feder.jpg (54.77 KiB) Katsottu 4606 kertaa
Hiinä se jousikin kait sitten on.
"Diese Feder läßt sich verbiegen.
Das ist etwas für Spezialisten die genau den Schaltpunkt bei einer bestimmten Geschwindigkeit wollen." Kuva teksti? - saksani vielä huonompi ku enkkuni 
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 31 Maalis 2016, 20:49
Kirjoittaja vph
Sama asia tuossa on kai saksaksi sanottu. Jotenkin melkein sanatarkasti liioiteltuna niin että
"Tämä jousi antaa itseänsä taivutella. Tämä on Spesialisteille jotakin, jolla he voivat haluamansa kytkentäpisteen nopeuden tarkasti asettaa."
Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Lähetetty: 31 Maalis 2016, 21:44
Kirjoittaja Pastori
Tää on hyvä ketju. Opiskele tää ja dokumentoi. Mä voin sit tehdä saman omalle kiekolle 