Sivu 1/1
Syysspekulaatioita - 559 ja 622 todellinen ero?
Lähetetty: 18 Elo 2015, 20:54
Kirjoittaja Pastori
Tätä on arvailtu ennekin mutta onko joku osunut todelliseen mittaritietoon tai testannut.
Kuinka iso ero nyt on siinä jos on 559 kiekot alla verrattuna siihen että on 622 kiekot. Jos vaikka ajatellaan että on samat vanteet ja renkaat alla.
Prosentin eroa olen kuullut arveltavan.
Kokoero tekee siis sen mitälie eron - joten se painuma on siis erikokoa ja diiba daaba - mutta onhan se 559 sitten taas pienempi otsapinnaltaan.
Missä tästä nyt on tietoo?
Re: Syysspekulaatioita - 559 ja 622 todellinen ero?
Lähetetty: 18 Elo 2015, 21:07
Kirjoittaja Pastori
Se ero toki on ettei 559 koossa tule helposti saatavilla vanteilla mitään painoeroa - ainakin noi mun 622 kiekot on melkoisen kepsakat verrattuna noihin tankkityyppisiin 559 kiekkoihin joita on nurkissa.
Re: Syysspekulaatioita - 559 ja 622 todellinen ero?
Lähetetty: 18 Elo 2015, 22:22
Kirjoittaja jviirret
Taitaa se ero vaan olla siinä että 559 on selvästi maastokiekko ja 622 maantiekiekko.
559:t siis kestää ja painaa, 622 ei kestä eikä paina
Kumit kans samalla tavalla. 622:een on jopa 18mm kumia pilvin pimein kun 559:lle koot alkaa kai jostain 10-15mm ylempää.
Jos samat 35mm Kojakit laittaa molempiin niin ihme on jos eroa löytyy mitattavissa olevia määriä.
Jukka
Re: Syysspekulaatioita - 559 ja 622 todellinen ero?
Lähetetty: 18 Elo 2015, 22:40
Kirjoittaja jori
Minulla on vanha mittaussarja, jossa 559 kiekkojen vierintävastukset samoilla renkailla olivat keskimäärin prosentin 622 kiekkoja huonommat. 406 renkaiden ero oli 10%. Renkaita oli mitattu kymmeniä.
Re: Syysspekulaatioita - 559 ja 622 todellinen ero?
Lähetetty: 19 Elo 2015, 13:23
Kirjoittaja vaaka
Olisiko trikeillä suurempi merkitys pienemmästä kiekosta, kun kestää paremmin sivuttaisvääntöä? Toki ajomukavuus on merkittävä asia joillekin ja normaalit nopeudet vaihtelevat pyörästä toiseen, kuten kuskien välillä. En silti osaa sanoa varmaksi tulevaa työmatkaasi ajatellen, missä kunnossa tiet kumpuun ovat, vaikka olen ikäni lähialueen teitä pyyhältänyt. Eniten pelottaa Joensuun länsipuolisilla teillä siirtyminen, jso ei ole pyörätietä, vaan joutuu tien syrjässä ajamaan. Ei ole kaikin paikoin tasaisinta ja ohittajia piisaa. Sikäli tuirvamarginaalia tulisi järeästä vanteesta, mutta on niitä 622 koossakin. Kuten 32 mm laipalla olevan yli 2 kg painava pari Felt TTR4, josta Hesan pyörälikkeet pyrkivät halvoilla hinnoilla eroon viime vuonna ainakin. Jessus, mitä kivirekiä. Nopeita kapeahkoja 622 kiekkoja on ja ainakin 28 mm leveää Conti Grand Prixiä on 559 koossa. Wacky epäili lyhyehköksi elinikää Helsingissä lukkojarrutusvaaran ja pehmeän pitävän kumiseoksen yhdistelmänä. Ei pitäisi olla ongelma siellä päin ja Schwalben kumeja parempi pito auttaa märällä paljon. VAlitettavasti myös roskan tarttumiseen, joten pitäisi kumien keskiosat pyyhkiä joka lähdössä vähintään toisin kuin Schwalbet, jotka liukkaampina pudottavat useimmat tarttuneet esineet, joita on samasta syystä paljon vähemmän. Ulkomailta saa ainakin 559 kossa myös Panaracer T-Serv ja Paselan eri versioita nakeista kapeina, joten sporttisiakin vaihtoehtoja on keveinä. Mitä enemmän tykittää, sitä enemmän iloa on aerossa kapeista renkaista ja sitä enemmän hakkaa hanuriin. Ei kiva nupukivillä Joensuun keskustassa.
Ei kokemusta sama pyörä ja vanne sekä erikokoiset renkaat kombinatioista. Liikkuuhan tuo 559/406 nojakkini ihan kivasti ja on vastatuuleen selvästi aerompi kuin tri pyöräni, joka on siinä mittakaavassa huonoin kai, mitä on, eli kipeälle selälle paras. Joten mitäpä minä eksakteista numeroista tietäisin? Tosin Felt TTR4 vs 600 g kevyempi pari ei silti ihmeellisillä navoilla oli yö ja päivä ero. Kiihtyvyys ja mäennousukyky muuttuivat täysin ja lisää eroa tuli hieman kapeista keveistä GP4000 s2 nakeista Schwalben Duranoihin verrattuna. Rengastarjonta on ylivoimaista 622 koossa. Kaikkia malleja ei ole tarjolla 559 koossa ja gp4000 s2 on fantastinen rengas ja iso puute 559 koossa.