Sivu 1/3

Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 15:01
Kirjoittaja Pastori

No ni. Tätä mietin eilen ja jo toki vähän aiemminkin.

Mulla on siis normaalin kokoinen poljinkeskiö - nelikanttilkeskiö tässä tapauksessa.

Nyt kun ajelee etuvetoisella on tietysti kiva että se taittopyörä on mahdollisimman lähellä runkoa. Noo. Tässähän on toki ketjuvaihteen ketjut jotka kestää ja säästää ja voi olla vähän sinne tänne vinossa.

Mutta eikse nyt mee niin että, jos tästäkin haluaisi maksimoida sen tehon, niin tämäkin linja voisi olla suora. Eiks vaan.

Ohessa mallikuva. Nyt ketju on jotenkin tuontyyppisesti vinossa.

ketjulinja.jpg

Eikös tämä nyt tarkoittaisi sitä että pitäisi hankkia tai rakentaa kapeampi keskiö?

Optimaalista siis olisi että linja on suora ja se menisi sitten siellä kiekossakin parhaiten suorassa olevalle rattaalle.

Tässä haen nyt takaa tämmöistä juttua. Ajelin taas Nokialla vain kahdella vaihteella. Jos nyt saisi vähän lenkkii alle ja optimoisi vauhtia ensivuonna sopivaksi > niin tekisi mieli ajaa ja rakentaa sinkula ylämäkeen vähän puristusta ja muuten sopivasti pyörivä välitys. (eemeli taisi kommentoida samaa). Eilisen lenkin ajoin kokonaan yhdellä vaihteella - tai no sen mäen toisella. Mutta oli vähän eri luokkaa kuin Nokialla.

Ei siis olisi haitaksi jos se ketjulinja olisi trimmissä?
Mites tämä nyt hoidetaan himaan?


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 15:19
Kirjoittaja eemeli

Tekase Mbb :D . Sopiva sinkulapyörä aihioksi niin ei tartte soveltaa...


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 15:23
Kirjoittaja Pastori
eemeli kirjoitti:

Tekase Mbb :D . Sopiva sinkulapyörä aihioksi niin ei tartte soveltaa...

Joo. Tottahan toikin on :)


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 16:02
Kirjoittaja jooseha

Saako eturatasta siirrettyä keskemmälle vaikka pidentämällä kiinnityspultteja ja laittamalla sinne holkit väliin?

Mä olen kanssa kattellu kietyväkettinkisellä ajaessani että pitäisi kääntää etulehdet toisin päin eli pienin ja suurin vaihtaisivat paikkaa. Ketjut olisivat silloi suurimman osan aikaa suoremmassa, mutta hankaloittaisi varmaankin jalalla vaihtamista ylämäessä :(


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 16:14
Kirjoittaja Pastori

Hmm. Tosi pitkät pultit vois auttaa. Hyvä idea. Kiitos.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 16:36
Kirjoittaja Nojanalle

Huono idea , joskus kokeillut . Pultit ei kestä , ilmeisesti ovat liian kaukana tuennasta. Mulla on sama ongelma nyt Stern 3:ssa. Olen ajatellut että vaihdan siihen kapeemman keskiön . Saan ketjut kulkeen suorempaan .


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 16:43
Kirjoittaja jooseha

Kovin pitkillä pulteilla tulee pultille taivutusrasitus, joka pahimmillaan särkee kammen ja rattaan :( Tämän voi ehkäistä käyttämällä yhtenäistä rengasta jossa on jokaiselle pultille oma reikä. Tällöin pulteille tulee vain leikkausrasitus.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 16:44
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Olen ajatellut että vaihdan siihen kapeemman keskiön . Saan ketjut kulkeen suorempaan .

Sitten jalat tulevat kapeammalle ja taittopyörä on taas haitoilla :(

Jukka


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 17:27
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Olen ajatellut että vaihdan siihen kapeemman keskiön . Saan ketjut kulkeen suorempaan .

Sitten jalat tulevat kapeammalle ja taittopyörä on taas haitoilla :(

Jukka

Nallella on pedaalinlevittimet auttamassa tuohon ongelmaan.


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 21 Elo 2015, 17:48
Kirjoittaja Nojanalle

Ei tässä pyörässä . Vaan ne tuli Stern 5:seen . Tähän 3:vaihdoin nyt kapeeman keskiön . Huomenna näkee paljonko homma muuttu . Noin 2.5mm puolellensa kapeni . Vielläkin kapeempi olisi mennyt . Ainkin silmämääräisesti ketju kulkee nyt luonikkaammin .


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 22 Elo 2015, 18:17
Kirjoittaja Nojanalle

Tänään ajoin lenkin ja jotenkin tuntu paremmalta . Hain Bilsusta pikkusen kapeeman viellä ja huomenna koitan sillä ajaa sit lenkiä . Jotenkin tuntuu että suuremmilla nopeuksilla jalatkin pyörii herkemmin. Voi olla että se on pelkää mutua vaan .
Tästä aiheesta omalta kohdalla lisää sit. :P


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 23 Elo 2015, 07:04
Kirjoittaja KPS

Napavaihde (ja hammashihna).


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 23 Elo 2015, 10:06
Kirjoittaja Nojanalle

Napavaihde on . Se pelaa hyvin . Tuota hammashihnaa ei taira kukaan kokeillut etuverossa. En tierä kuinka sen siihen sais pelittään . Löytyykö eres sopivia hihnoja mistään . :D


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 23 Elo 2015, 10:20
Kirjoittaja Pastori

Mitä hyötyä sillä tässä tapauksessa saavutetaan. Muuta kuin se ettei varaosia ole missään saatavilla. Onko siinä jotenkin parempi hyötysuhde kuin ketjussa?


Re: Ketjulinja

Lähetetty: 23 Elo 2015, 10:30
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

Mitä hyötyä sillä tässä tapauksessa saavutetaan. Onko siinä jotenkin parempi hyötysuhde kuin ketjussa?

Epäilen ett päin vastoin.