Sivu 1/2
559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 11:49
Kirjoittaja Pastori
Juu. Kuten toisessa ketjussa ja ainaisessa jaabaamisessa on huomattu 559 kokoon ei oikein ole keveyttä ja kapeutta saatavilla. Mulle tosin ehken riittäisi se rengaskoko 28 milliä - Contin kumeihin saa kovat paineetkin. Jos nyt otetaan se lähtökohdaksi niin auttakaas silleen - jos sattuisi löytymään asiallinen kapea ja kepsakka vanne. Tyyliin Mavic Open Pro. Semmoinen on mulla nyt 622 takakiekossa ja tuntuu kivalta. Sehän on hintaluokassa 50 euroa.
Niin. Olishan sitä saatavilla 650c kokoisena. Mutta talous. Sitten pitäisi olla myös takakiekko samaa kokoa ja talous romahtaa kun pitäisi investoida monta sataa euroa.
Ja vastauksia mahdollisiin kyssäreihin.
Miksi 559?
Pienempi otsapinta-ala jne. Ja koska mulla on renkaita jo valmiina. Takakiekko kasassa - painoa ja mallia siedettävä.
Renkaita olis parit Kojakit ja yhdet kapeammat Contit.
Mikset tee niillä tämän vuoden 622 kiekoilla?
No kun poikkeuksellisesti olen sitä mieltä että säilytän tämän vuoden pyörän ajokuntoisena ja aattelin että voisi olla yhtä-aikaa kasassa parikin nojapyörää joilla voi ajella kun fiilis iskee.
Oliko muuta?
Oli. Mulla on semmoinen romukasasta löytynyt poikkeuksellisen solakka - mutta melkoisen tanakka 559 kiekoille tehty etuhaarukka. Siitä tulisi nyt pienellä maltilla sikahienosti uusi etupää.
Etuosan idea olisi siis semmoinen että hankin kivan sinkulanavan = jotka on merkittävästi kapeampia kuin normaalit takanavat.

Esim. tommoisen MIchen navan leveys on 120 millii - ja silmällä arvioiden tota akselia olisi riittävästi ETTÄ: selviäisi pikkaisen pienemmällä levityksellä JA MBB syntyisi käteväsi silleen että sen etuosan (takakolmiosta väsätty) saisi siihen samalle akselille. Silloin voisi aluksi (ja miksei lopuksikin) etsiä sitä soveliasta kulmaa poljinkeskiön ja muun rungon välille kun sitä voisi kätsysti käännellä akselin muodostamasta saranasta.
Oliko tässä jokin ongelma mun ajatuksessa - ite on tässä vaiheessa tyytyväinen kun ei ole hukkaantunut rahaa, eikä paja-aikaa.
EDIT: Vinkkejä vastaanotetaan myös kapeista (110-120mm) navoista joissa on pitkä akseli. Niitähän voi olla vaikka BMX tai Trial pyörien osastolla.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 12:04
Kirjoittaja jooseha
Akselinhan voi vaihtaa, jos se ei ole riittävän pitkä. Katsoo vaan että napa on muuten sopiva.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 12:06
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:Akselinhan voi vaihtaa, jos se ei ole riittävän pitkä. Katsoo vaan että napa on muuten sopiva.
Toki. Olis vaan niin kätsy kun olis kerralla kohillaan. Tää on niin säätöä muutenkin koko ajan.
EDIT: Noihan on noissa navoissa 10 millisiä - joten viilaamaan joutuu jo muutenkin.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 12:54
Kirjoittaja PW
Ite en pystys sinkulalla vetään montaa kierrosta Nokian rataa
Ylämäkeen vaihdoin ainakin kaks kertaa pienemmälle ja jos alamäessä vaihto kolme tai neljä kertaa isommalle, ni tuulen takia piti jo mutkassa pienentää heti jo yks pykälä ja suoralla toinen. Loppu päivästä ehkä viel enemmän vaihteita käytössä tai ainakin kevyemmästä päästä.
Kaupunkipyöränä kyllä menis sinkula - kauppakassina.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 13:30
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Ite en pystys sinkulalla vetään montaa kierrosta Nokian rataa
Ylämäkeen vaihdoin ainakin kaks kertaa pienemmälle ja jos alamäessä vaihto kolme tai neljä kertaa isommalle, ni tuulen takia piti jo mutkassa pienentää heti jo yks pykälä ja suoralla toinen. Loppu päivästä ehkä viel enemmän vaihteita käytössä tai ainakin kevyemmästä päästä.
Näin minäkin ennen ajattelin
Mutta jos alamäkeen välityksien loppuminen kesken pakoittaisi rullaamaan ja kuski lepäisi niin voisi polvet/kunto riittää pidemmälle.
Alkupäivästä keskinopeus laskisi ehkä 0,x km/h, mutta loppupäivästi kiertäisi rataa sen sijaan että pakkaisi pyörää autoon ja rupattelisi varikolla 
Jukka
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 13:33
Kirjoittaja tm
Kyllähän noita kapoisia kumeja on 559-koossakin, tosin huonommin kivijalkakaupoissa ja etenkään alennuksissa:
http://www.bike24.com/p299499.html
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 13:44
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Ite en pystys sinkulalla vetään montaa kierrosta Nokian rataa
Ylämäkeen vaihdoin ainakin kaks kertaa pienemmälle ja jos alamäessä vaihto kolme tai neljä kertaa isommalle, ni tuulen takia piti jo mutkassa pienentää heti jo yks pykälä ja suoralla toinen. Loppu päivästä ehkä viel enemmän vaihteita käytössä tai ainakin kevyemmästä päästä.
Kaupunkipyöränä kyllä menis sinkula - kauppakassina.
Ihan vertailun vuoksi miten tunninajossa? Ajettiin molemmat toistemme ohi joka kierroksella
Itse ajoin 4,2 metrin vaihteella, mutta alamäessä kaksi pykälää isommalla. Takasuoran auetessa saikin vaihtaa takaisin. Ajoin siis alamäkeä lukuunottamatta yhdellä vaihteella. Voisin kuvitella pärjääväni helposti sinkulallakin, kunhan välitys on oikea. Myös sunnuntaina.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 13:48
Kirjoittaja Pastori
Kumit ei oo siis ole ongelma - kiitos tm tuosta. Kepoisen vanteen löytyminen on 559 kokoon.
Tiättekö - mulla selvästi auttaa aivotoimintaa tämä foorumikirjoittaminen. KOSKA:
Nythän mä tajusin jumalauta että mullahan on tuossa kuistilla 622 - FS automatic.
Jos tosiaan kokeilis sillä ensin. Sehän on vaan noin 115 millii levee, nopeesti mitattuna- melkein mahtuu tohon haarukkaan. Jos siihen sitten hankkisikin sen 622 vanteen ja kapoisen renkaan niin se mahtuis juuri ja juuri tuohon haarukkaan. Nyt siinä on joku levee teräsvanne.
Mahtavaa. Mitään en oo rakentanu ja nyt on jo säästynyt monta sataa euroa.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 13:57
Kirjoittaja Pastori
Tutkimukset kertoivat navan olevan valmistettu vuonna 1975.
Noin suurinpiirtein tämän kuvan ajoilta siis.

Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 18:10
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:
Tiättekö - mulla selvästi auttaa aivotoimintaa tämä foorumikirjoittaminen.
Ihan irl olen huomannut saman asian, jos on tallissa puuhaamassa ja siihen tulee toinen ihminen katselemaan, niin usein ongelma ratkeaa omassa päässä samalla hetkellä kun kertoo ongelmasta toiselle.
Foorumikirjoittaminen on ehkä vielä tehokkaampaa, kun voi käydä lukemassa omat ajatukset yhä uudelleen.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 18:23
Kirjoittaja Vilijami
Hieno pyörä sulla ollut! Mulla oli samanhenkinen nopsa-merkkinen, crank forward luokkaanko tämä sijoittuu? Keulimiseen aivan lyömätön peli, kun istutaan takarenkaan päällä ja asensin siihen vielä mummolan vintiltä löytyneen chopper tangon. Keulien tuli ajettua tuolla paljon ja silloin siinä ollaankin nojapyörästä tutussa ajoasennossa 
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 18:35
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:
Foorumikirjoittaminen on ehkä vielä tehokkaampaa, kun voi käydä lukemassa omat ajatukset yhä uudelleen.
Niin. Molemmissa on puolensa. Mutta perusjuttuna on se että pääsee jostain ajatusluupista irtin kun sen sanoo ääneen. Ihan oikea puhuminen on vielä parempi juttu - mutta kyllä tää kirjoittaminenkin on aika hyvä vaihtoehto.
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 18:59
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Mitään en oo rakentanu ja nyt on jo säästynyt monta sataa euroa.
Sama täällä, pidin parin vuoden tauon pyörän rakentelusta ja säästin 
Jukka
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 21:00
Kirjoittaja jooseha
Mulla oli selaimessa auki tälläinen kauppa. Näytti olevan kapoisia 559 vanteita. Painoista ei hajua.
https://hugbikeshop.fi/tuote-osasto/osa ... at/vanteet
Itse etsin ydinsodan kestäviä kapeita. Painolla ole väliä, kunhan kestäisi.
Tuo Pastorin laittama mallikuva navasta näyttää olevan flip-flop-napa mallia fiksi/sinkula. Varautuu selvästi fiksiaikaan 
Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Lähetetty: 23 Elo 2015, 21:04
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Tuo Pastorin laittama mallikuva navasta näyttää olevan flip-flop-napa mallia fiksi/sinkula. Varautuu selvästi fiksiaikaan 
Minusta toiselle puolelle ei kannata laittaa fiksi ratasta vaan eri välityksen antava hammasratas vapaarattaalla. Voi kusitauolla kääntää kiekon jos välitys tuntuu väärältä tai loppu päivää kohti tulee tarve keventää välitystä. Kiekkoja voisi olla myös kaksi, joissa kaikissa erikokoiset rattaat 
Jukka