Parin päivän kolmipyörä fiilistely ajelussa, ajatus kinnerin kattaminen kankaasta heräsi taas - onhan kankaisista katteista ollu puhetta ennenkin vaan en muista ett kukaan olis meijän foorumilla tehny.
Jos siis kiinnittäis kankaan etuosan kinnerin etukaareen, joka kulkis suurinpiirtein emäputken kohdilla, poljinkampien etupuolella ja katteen takaosa olis penkin takaosassa kiinni. Penkki olis saranoitu, etuosastaan poikkitukeen ja kun kuski käy makuulleen, kangas kiristyy kinnerin muotoon. Polvien kohdalla pitäs varmaan olla jonkinlainen kaari, jolla muotoillaan kohoumat polvien vaatimalle tilalle. Takakiekot jää ulkopuolelle, tai niille voi tehdä kiinteät katteet/lokarit. Myös etukiekolle voi tehdä katteen, kankaasta, retkipatjasta, kuidusta tai vanerista jos ja kun tarvetta aerommalle menolle on. Pohjakin vois olla erillinen. Äänimaailma luulis olevan hiljaisempi ku kuitusissa jos ei kangas lepata kauheesti.
Kinnerin kate
Kinnerin kate
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kinnerin kate
Juuri noin. Polvien kohdalle pituussuuntaiset kaariputket etu- ja sylikaaren väliin, jolloin vähänkin venyvä kangas tuottaa polvien väliin näkemäaluetta laajentavan kanjonin Tuohon on tosiaan erittäin helppo virittää kate. Pitää vain valita riittävän joustava kangas, niin ei tarvitse olla liian tarkka ompelun ja kaavojen kanssa ja silti selviää ilman lepattavia ryppyjä.
Tämä teltta on sattuneesta syystä venymätöntä kangasta, mutta silti kaarien väliin muodostuu kanjoni.
Tässä taas käytössä venyvä jättikokoinen trikoopaita ihmisen kattamiseen. Kinnerinkatekangas pitäisi olla jotain näiden väliltä.
Muistakaa käydä katsomassa Erwin Wurmin näyttely Sara Hildenin taidemuseolla Tampereella. Avoinna enää kolme viikkoa.
Lahtisen Markkukin on näköjään käynyt näyttelyssä tekemässä oman installaationsa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kinnerin kate
Olisko spinnukangas liian venymätöntä? Ei tosin oo revennyttä spiinua - rankempaa purjekangasta kyllä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kinnerin kate
Tee ensin kokeilut venyvämmällä kankaalla, niin pääset paljon vähemmällä säätämisellä, kun kankaan venymä hoitaa mittavirheet. Käy ostamassa trikoota jostain palahallista. Ei maksa paljon. Sitten kun alkaa näyttää hyvältä, kopioi kaavat jäykemmälle ja vedenpitävämmälle kankaalle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kinnerin kate
jori kirjoitti:Tee ensin kokeilut venyvämmällä kankaalla, niin pääset paljon vähemmällä säätämisellä, kun kankaan venymä hoitaa mittavirheet. Käy ostamassa trikoota jostain palahallista. Ei maksa paljon. Sitten kun alkaa näyttää hyvältä, kopioi kaavat jäykemmälle ja vedenpitävämmälle kankaalle.
Eikse trikoo kätsysti muutu kovaksi kun sitä vähän maalaa etc.
Re: Kinnerin kate
Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:Tee ensin kokeilut venyvämmällä kankaalla, niin pääset paljon vähemmällä säätämisellä, kun kankaan venymä hoitaa mittavirheet. Käy ostamassa trikoota jostain palahallista. Ei maksa paljon. Sitten kun alkaa näyttää hyvältä, kopioi kaavat jäykemmälle ja vedenpitävämmälle kankaalle.
Eikse trikoo kätsysti muutu kovaksi kun sitä vähän maalaa etc.
Trikoo vaan venyy niin paljon, ett penkin tuki pitää tehdä liinoilla tai narulla. Mutt joo sillä sais sen muodon.
Miks se pitää saada kovaksi? Jos sen kankaan kovettaa jollain, ei sitten enää voi kauheesti liikutella - sisään meno aukko pitää tehdä toisenlainen. Pelkällä kankaalla ja saranoidulla penkillä sisäänmenoaukoksi riittää auki oleva sauma.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Kinnerin kate
PW kirjoitti:Miks se pitää saada kovaksi? Jos sen kankaan kovettaa jollain, ei sitten enää voi kauheesti liikutella - sisään meno aukko pitää tehdä toisenlainen. Pelkällä kankaalla ja saranoidulla penkillä sisäänmenoaukoksi riittää auki oleva sauma.
Ja kovempi luultavasti on meluisampi.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Kinnerin kate
tavasti kirjoitti:PW kirjoitti:Miks se pitää saada kovaksi? Jos sen kankaan kovettaa jollain, ei sitten enää voi kauheesti liikutella - sisään meno aukko pitää tehdä toisenlainen. Pelkällä kankaalla ja saranoidulla penkillä sisäänmenoaukoksi riittää auki oleva sauma.
Ja kovempi luultavasti on meluisampi.
Hankalampi laittaa pesukoneeseen myös.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kinnerin kate
Onko vetoketju liian ghetto tai epäaero viritelmä mahdollisine tarranauhakiinnityksin sisäänmenoaukon levittämiseksi siirtymissä ja tiukasti kaulaan kiinni ajaessa? Tarranauhoin on kevyttä kiinnittää ja irrottaa kangas ja jos kaupallisissa nähty idea kovasta nokasta ja kangas perää kohti on käytössä, tarralla voi kiinnittää rullatun kankaan kovan nokan taakse, jos on kuuma, tuuli tönii sivuttain (kiva parkkeeratessa ulos myrskyssä, jotta pyörä löytyisi samasta paikasta), tai haluaa näkyvyyttä ulos enemmän. Lycraa kaupallisesti käyttävät, tiedä sitten, mikä olisi paras materiaali mekaanisesti ja sateen kestolta ynnä painolta.
Läpinäkyvyys voi olla kiva, joten ehkä jokin muovikin voisi mausta ja tarpeista riippuen toimia. Lamput voisi ainakin laittaa sisäpuolelle sateelta turvaan. Ehkä jonkin esteen näkee paremmin ja voi töyssyjä välttää renkaita säästäen. Siinä määrin kuin se on mahdollista trikellä.
Ei automaattisesti ole huono juttu kovettaa osaa materiaalista, jos väpätys tuulessa poistuu pahasta paikasta, kuten suurimpien paineiden kohdasta. Nokka tulee mieleen. Kovuus saattaa auttaa rakenteita pysymään paikallaan täyslötköä paremmin, mutta yhdestä palasta tehden konepyykkäys voi olla niin ja näin. Tosin pyykkikoneen puolesta huolettaa, miten paljon ja kuinka suurirakeista hiekkaa/kiveä menee sisään katteen kanssa. Telineellä pihalla painepesuri voisi olla turvallinen nopea pesutapa kankaalle ja silloin ei ole niin väliä, onko kangas kovaa, pehmeää tai eri osissa molempaa.
Eikö kovetettu kangas ole helppoa kiinnittää kaariin vakaasti aina saman muodon säilyttäen? Saa lötkönkin oikein mitoitetulla riittävin kiinnikkein ja pingottaen tehdyllä rakenteella kohdilleen, mutta vaatinee enemmän vaivaa.
Mikä olisi paras kovetin kankaalle sateensietoisuudelta? Eikö sekä lakkoja että maaleja ole sateenkestävinä? Lakoista luulisi löytyvän läpinäkyviä sateenkestäviä.
Re: Kinnerin kate
Tämä Australialainen pariskunta on tehnyt Scorpion FX:iin jo useamman kangaskatteen. Perusperiaate aina sama, mutta pientä virittämistä & parantamista on säädetty joka vuosi. Linkin takana suoraan hyvät kuvat ja tarinoissa lisää.
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 25385&v=6X
Azub puuhasi tätä Dryve -velomobiiliaan, jossa olisi ollut kangaskate. Eipä vaan ole ilmestynyt markkinoille (tai en mä ainakaan ole nähnyt). Taisi jäädä piirrustuspöydälle tuokin keksintö.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Re: Kinnerin kate
Tuli tuossa mieleen kun katsoin jotain superauton kehitysdokumenttia, että onko kukaan ikinä savesta tehnyt muottia. Ohjelmassa oli tehty varsin aidon näköinen täysikokoinen savimalli autosta, johon tehtiin sellaisia muotoja mitä 3d cadilläkin on vaikea piirtää.
Savea menis kyllä paljon, jos ei rakenna sisälle jotain "kuplaa"
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Kinnerin kate
vaaka kirjoitti:Onko vetoketju liian ghetto tai epäaero viritelmä
Ainakin F40 sisäänmenoaukko on vetoketjulla:
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Kinnerin kate
Katteen kehikkomateriaalina tulee mieleen muovinen sähkösuojaputki. Halpaa, kevyttä, helposti jousen kanssa muotoiltavaa ja muodonpitävää, joustavaa, jatkoholkkeja valmiina ja haaroitukseen vaikka Motonetin muovisia jäähdytysvesiyhteitä sisä- tai ulkopulisina holkkeina. Pyöreänä kangasystävällistä.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinnerin kate
MM kirjoitti:Katteen kehikkomateriaalina tulee mieleen muovinen sähkösuojaputki. Halpaa, kevyttä, helposti jousen kanssa muotoiltavaa ja muodonpitävää, joustavaa, jatkoholkkeja valmiina ja haaroitukseen vaikka Motonetin muovisia jäähdytysvesiyhteitä sisä- tai ulkopulisina holkkeina. Pyöreänä kangasystävällistä.
Haittapuolena ei tule mieleen kuin UV-suojauksen puute, eli syytä jäädä kokonaan katteen sisään tai aurinko haurastuttaa. Vai onko minulla vanhaa tietoa tästä?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kinnerin kate
tavasti kirjoitti:vaaka kirjoitti:Onko vetoketju liian ghetto tai epäaero viritelmä
Ainakin F40 sisäänmenoaukko on vetoketjulla:
Kysyin tuota pyörää ajatellen lähinnä makumieltymyksiä vetskarin käytöstä.
Sähköputkea minäkin olin ajatusleikeissäni miettinyt mahdollisena katteen rungon materiaalina. UV kriittisyyttä en ajatellut, kun kuvittelin kankaan suojaavan, mutta asiaan olisi tosiaan hyvä saada selvyys. Aina voi suojamaalin tai teipin laittaa putken päälle.