Velomobiili:
Oranssi Mango Sport vm. 2011 Ajettu ostettaessa n. 23 001 km.
Ajoasennon säätöä:
Edelliset omistajat olivat varmaan minua vähän pitempiä.
(Velonautti ja Velau)
Ensin penkkiä siirrettiin eteenpäin 6 cm ja polkimia taakse päin.
Mutta sitten penkki ottikin kiinni ketjunohjainrissaan, sillä olihan se penkin alla.
Sen jälkeen penkkiä siirrettiin vähän takaisin päin ja ylemmäksi.
Näin pääsin ensimmäisille koeajoille.
Mutta ketjut olivat vielä liian löysällä.
Keskimmäisellä eturattaalla ajettaessa tosin ketjun pituus ei ole ihan niin tarkkaa.
Edessä on kolme ratasta ja takana 10.
Ohjaustanko tuli melkein olkapäille asti ja se sai ohjauksen tuntumaan hieman kiikkerältä.
En nyt kuitenkaan ottanut rautasahaa käyttöön.
Vaan siirsin penkin niin taakse kuin mahdollista ja lyhensin ketjuja 14 cm.
Ajaminen alkoi sujua jo paljon paremmin.
Mutta olkapäät ottivat reunoihin kiinni ja tuli pieniä mustelmia.
Sitten hain niskalle parasta tukea pienillä penkin kulman ja korkeuden säädöillä.
Tähän tyyliin meni ensimmäinen viikko.
Onhan se mielenkiintoista ja paljon uuden opettelua.
Ostin myös ensimmäiset pyöräilykenkäni,
koska en halunnut jalkojeni tippuvan velomobiilin alle 60 km/h nopeudessa.
Toisella viikolla vaihdoin uudet eturenkaat Duranot.
Kahden päivän päästä toinen eturengas alkoi vuotaa.
Pieni reikä oli sisäkumissa vanteen puolella.
Etuvaihtajan lukitus myös löystyi ja se putosi alemmaksi.
En muistanut, millä kohdalla se aikaisemmin oli ollut.
Sitten ensimmäistä kertaa elämässä etuvaihtajaa säätämään.
Tuli ajettua välillä vain pienemmällä eturattaalla, kun muut ei toiminut.
No tulihan harjoiteltua pyörittämistä ja kulkeehan se noinkin 30 km/h.
Vaihteiden säätäminen on mielenkiintoista, koska välillä ei nää mitä pitäisi tehdä tai sitten ei ylety.
No viikon päästä vaihteet oli jo hyvissä säädöissä kuitenkin.
Ketjun pituus on kyllä oltava toisi tarkkaan oikea. Vaikuttaa myös ääneen.
Yhdessä vaiheessa otin ketjusta vielä kaksi lenkkiä pois ja lyhyellä koeajolla tuntui hyvältä.
Mutta isommalla eturattaalla ketjut olivat niin kireällä, että takavaihtaja ei enää vaihtanut.
Joten ei ajoasentoa ihan hetkessä muille sopivaksi säädetä.
Yhtäkään matkaa ei kuitenkaan ole tarvinnut pienten ongelmien takia jättää tekemättä.
Ja sehän on hyvä juttu.
Ajatuksia:
Rullaa kyllä kiihdytyksen jälkeen pitkään polkemattakin.
Ja nimenomaan oranssin värisenä ihan paras.
Vain kaikista jyrkimmissä mäissä hidas.
Jos nopeus putoaa alle 10 km/h, niin kevyinkin vaihde, voi olla liian raskas.
Ahdasta on välillä pyörätiellä, kun muut menee niin leveesti ja hiljaa.
Jos taivuttaa oikealle ohjaustankoa kääntyy Mango vasemmalle.
Siis vaikka ei käännä yhtään, siis kuten rattia kääntäisi.
Tuon kun tajuaa, niin ymmärtää olla heilumatta liikaa hytissä.
Kulkee alamäessä kovaa. Ennätys 80 km/h.
Vastatuuleen kulkee myös hyvin.
Ei ole mielestäni meluisa. Tuuli humisee eniten. Ei ole kattoa.
Vertaa vaikka, pikkuauto moottoritiellä on meluisampi.
Lämmintä on, koska penkki lämmittää koko selän matkalta.
No onneksi mulla on hikoilematon penkki.
Hyvässä vauhdissa pelottaa, jos joku tulee autolla pihasta puskan takaa pyörätielle.
Tuntuu tekevän monet iloisiksi.
T:Jere