ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Mango Sport velomobiili
Mango Sport velomobiili
MANGO.JPG (42.33 KiB) Katsottu 20785 kertaa

Velomobiili:
Oranssi Mango Sport vm. 2011 Ajettu ostettaessa n. 23 001 km.

Ajoasennon säätöä:
Edelliset omistajat olivat varmaan minua vähän pitempiä.
(Velonautti ja Velau)

Ensin penkkiä siirrettiin eteenpäin 6 cm ja polkimia taakse päin.
Mutta sitten penkki ottikin kiinni ketjunohjainrissaan, sillä olihan se penkin alla.
Sen jälkeen penkkiä siirrettiin vähän takaisin päin ja ylemmäksi.
Näin pääsin ensimmäisille koeajoille.

Mutta ketjut olivat vielä liian löysällä.
Keskimmäisellä eturattaalla ajettaessa tosin ketjun pituus ei ole ihan niin tarkkaa.
Edessä on kolme ratasta ja takana 10.

Ohjaustanko tuli melkein olkapäille asti ja se sai ohjauksen tuntumaan hieman kiikkerältä.
En nyt kuitenkaan ottanut rautasahaa käyttöön.
Vaan siirsin penkin niin taakse kuin mahdollista ja lyhensin ketjuja 14 cm.
Ajaminen alkoi sujua jo paljon paremmin.
Mutta olkapäät ottivat reunoihin kiinni ja tuli pieniä mustelmia.
Sitten hain niskalle parasta tukea pienillä penkin kulman ja korkeuden säädöillä.
Tähän tyyliin meni ensimmäinen viikko.

Onhan se mielenkiintoista ja paljon uuden opettelua.
Ostin myös ensimmäiset pyöräilykenkäni,
koska en halunnut jalkojeni tippuvan velomobiilin alle 60 km/h nopeudessa.

Toisella viikolla vaihdoin uudet eturenkaat Duranot.
Kahden päivän päästä toinen eturengas alkoi vuotaa.
Pieni reikä oli sisäkumissa vanteen puolella.

Etuvaihtajan lukitus myös löystyi ja se putosi alemmaksi.
En muistanut, millä kohdalla se aikaisemmin oli ollut.
Sitten ensimmäistä kertaa elämässä etuvaihtajaa säätämään.

Tuli ajettua välillä vain pienemmällä eturattaalla, kun muut ei toiminut.
No tulihan harjoiteltua pyörittämistä ja kulkeehan se noinkin 30 km/h.

Vaihteiden säätäminen on mielenkiintoista, koska välillä ei nää mitä pitäisi tehdä tai sitten ei ylety.
No viikon päästä vaihteet oli jo hyvissä säädöissä kuitenkin.

Ketjun pituus on kyllä oltava toisi tarkkaan oikea. Vaikuttaa myös ääneen.
Yhdessä vaiheessa otin ketjusta vielä kaksi lenkkiä pois ja lyhyellä koeajolla tuntui hyvältä.
Mutta isommalla eturattaalla ketjut olivat niin kireällä, että takavaihtaja ei enää vaihtanut.
Joten ei ajoasentoa ihan hetkessä muille sopivaksi säädetä.

Yhtäkään matkaa ei kuitenkaan ole tarvinnut pienten ongelmien takia jättää tekemättä.
Ja sehän on hyvä juttu.

Ajatuksia:

Rullaa kyllä kiihdytyksen jälkeen pitkään polkemattakin.

Ja nimenomaan oranssin värisenä ihan paras.

Vain kaikista jyrkimmissä mäissä hidas.
Jos nopeus putoaa alle 10 km/h, niin kevyinkin vaihde, voi olla liian raskas.

Ahdasta on välillä pyörätiellä, kun muut menee niin leveesti ja hiljaa. :oops:

Jos taivuttaa oikealle ohjaustankoa kääntyy Mango vasemmalle.
Siis vaikka ei käännä yhtään, siis kuten rattia kääntäisi.
Tuon kun tajuaa, niin ymmärtää olla heilumatta liikaa hytissä.

Kulkee alamäessä kovaa. Ennätys 80 km/h.

Vastatuuleen kulkee myös hyvin.

Ei ole mielestäni meluisa. Tuuli humisee eniten. Ei ole kattoa.
Vertaa vaikka, pikkuauto moottoritiellä on meluisampi.

Lämmintä on, koska penkki lämmittää koko selän matkalta.
No onneksi mulla on hikoilematon penkki. :)

Hyvässä vauhdissa pelottaa, jos joku tulee autolla pihasta puskan takaa pyörätielle.

Tuntuu tekevän monet iloisiksi. :D

T:Jere

Viimeksi muokannut takakeno, 19 Loka 2024, 12:09. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14032
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja jori »

takakeno kirjoitti:

Tuntuu tekevän monet iloisiksi. :D

Kuten tämä tekstikin. Hauska tyyli. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Takakenolle antoisia vauhdin hetkiä. Kunhan saat säädöt ja ajoasennot itselleen sopivaksi niin sitten ei tarvitse säätöihin paljoin koskea ,syö joskus aikaa ja hermoja. DF: ssä myös etuvaihtaja ongelmia ,hermot männööö.
Hienolta näyttää entinen ajopeli :D

karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Saat lukkopolkimilla tehoja enemmän irti kun muistat polkea kaksivaiheisesti potkaisu ja pieni veto.
Opit nopeasti teknikan, potkaisi menee automaattisesti, mutta veto liikkeeseen keskity, pieni nykäys takaisin koukistusvaiheessa,

Polkuteknikasta on kerrottu foorumissa lisää. Siis jos ei vielä ole hallussa.

T Jouni

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ja sitten seuraava vaihe on pyöritys. Liike muuttuu kaksitahtisesta pyöriväksi.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Hyvin on viime viikot sujuneet, kun ajoasentokin on löytynyt.
Velomobiililla on hyvä kyllä vähän tietää mihinkä on menossa,
ettei joudu umpikujaan.

Polkutekniikan opettelu jatkuu kyllä vielä.
Kuin myös tänne kirjoittelun opettelu.

Pyörittäminen onnistuu hitaalla kadenssilla.'
Mutta ei vielä nopeammin.
Jos pyörittämistä alkaa liikaa miettimään, niin helposti katoaa rentous polkemisesta.

Tasaisesti pitäisi pyörittää ainakin hiekkatien nousuissa.
Muuten pito katoaa takarenkaalta.

Välillä tuntuu, että vasen polvi voisi olla keskemmällä.
Mutta ei minun jalat ole kipeäksi tulleet.

Nopeasti kävely sujuu parhaiten kampien mittaisella askeleella.
Hassua, mutta voiko pyöräily vaikuttaa noin ? :D

T:Jere

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Ensimmäinen 1000 km nyt ajettu velomobiililla.
Viime viikon sunnuntain 91 km lenkin jälkeen tuli
vasemman jalan akillesjänne kipeäksi.

(Akillesjänne eli kinnerjänne eli kantajänne tai akilleen kantapää.)

Olin aikaisemmin siirtänyt penkkiä 1 cm taaksepäin.
Olisiko voinut polkimet olla liian kaukana ?
No siirsin niitä sitten taaksepäin.

Penkkiä säädin myös makaavampaan asentoon ja niskakin alkaa nyt ylettyä niskatukeen.
Käyttävätkö muut vielä jotain lisäniskatukea ?

Käytin yhtenä päivänä aukonpeitettä ajaessa, kun kerran satoi.
Hauskasti peitteen reuna tulee nenän puoleen väliin.
Näyttää varmaan aika erikoiselta.

No, joku keksikin kutsua velomobiiliani hauskasti Bat-mobiiliksi. :D
En nyt taida uskaltaa sitä kuitenkaan mustaksi maalata.

T:Jere

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14032
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja jori »

takakeno kirjoitti:

Olin aikaisemmin siirtänyt penkkiä 1 cm taaksepäin.
Olisiko voinut polkimet olla liian kaukana ?
No siirsin niitä sitten taaksepäin.

Kyllä tuo rasittaa lisää kinnerjännettä, jos polkimet on kaukana. Polvi painuu suoremmaksi ja jalkapohjan alta poljinakselin nivelöimänä jalan paino kiristää kinnertä. Siirrä klossit mahdollisimman taakse kengissäsi ja aja välillä pätkiä kintereitä lepuuttaen työntämällä nilkat aivan suoriksi, jolloin joka polkaisulla nilkat ojentuva lisää ja rentouttavat pohkeita. Jalka-aukoista puhaltava kylmä ilmakaan ei ole sekään akilleen kantapäille hyväksi, joten aukot tukkivat suojat tai kunnon sukat kylmällä ilmalla eivät ole pahitteeksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

takakeno kirjoitti:

Ensimmäinen 1000 km nyt ajettu velomobiililla.
Viime viikon sunnuntain 91 km lenkin jälkeen tuli
vasemman jalan akillesjänne kipeäksi.

91 km 1000 km:n jälkeeen kuulostaa jo aikamoiselta ponnistukselta, noin yht' äkkiä. Jospa se vaan oli liikaa? Yleensähän on niin, että keho tottuu siihen, mitä sillä tekee. Ensin hieman vähemmän ja sen jälkeen lisätään kuormaa ja vaatimusta asteittain suuremmaksi. Keho oppii, koska selviytyminen on siitä kiinni. Jos ei jaksanut juosta savannilla kauriita kiinni, niin ei saanut syödäkseen...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ajarmala kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Ensimmäinen 1000 km nyt ajettu velomobiililla.
Viime viikon sunnuntain 91 km lenkin jälkeen tuli
vasemman jalan akillesjänne kipeäksi.

91 km 1000 km:n jälkeeen kuulostaa jo aikamoiselta ponnistukselta, noin yht' äkkiä. Jospa se vaan oli liikaa? Yleensähän on niin, että keho tottuu siihen, mitä sillä tekee. Ensin hieman vähemmän ja sen jälkeen lisätään kuormaa ja vaatimusta asteittain suuremmaksi. Keho oppii, koska selviytyminen on siitä kiinni. Jos ei jaksanut juosta savannilla kauriita kiinni, niin ei saanut syödäkseen...

Ai.
Ok.
Mulla on ollut viime vuosina mallina antaa kunnon shokki ensin ja lepäillä sit pari päivää ja uusi shokki. Jos ei kerkii ajella usein, niin pitää sit ajella pidempään kun pääsee liikkeelle = on mun teesi.

Toissavuonna eka lenkki 115 kilsaa ja vielä Bromptonilla - toinen seuraavana päivänä 90 samalla koneella. ja sitten paluu normaaliin 45-50-60 linjaan kun sain nojakin tien päälle.
Tänä vuonna vähän hillitympää. Eka lenkki 65, toka seuraavana päivänä 83 ja kolmas parin päivän päästä 137. Vikan lenkin jälkeen tuntui akillesjänteessä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14032
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Ensimmäinen 1000 km nyt ajettu velomobiililla.
Viime viikon sunnuntain 91 km lenkin jälkeen tuli
vasemman jalan akillesjänne kipeäksi.

91 km 1000 km:n jälkeeen kuulostaa jo aikamoiselta ponnistukselta, noin yht' äkkiä. Jospa se vaan oli liikaa? Yleensähän on niin, että keho tottuu siihen, mitä sillä tekee. Ensin hieman vähemmän ja sen jälkeen lisätään kuormaa ja vaatimusta asteittain suuremmaksi. Keho oppii, koska selviytyminen on siitä kiinni. Jos ei jaksanut juosta savannilla kauriita kiinni, niin ei saanut syödäkseen...

Ai.
Ok.
Mulla on ollut viime vuosina mallina antaa kunnon shokki ensin ja lepäillä sit pari päivää ja uusi shokki. Jos ei kerkii ajella usein, niin pitää sit ajella pidempään kun pääsee liikkeelle = on mun teesi.

Toissavuonna eka lenkki 115 kilsaa ja vielä Bromptonilla - toinen seuraavana päivänä 90 samalla koneella. ja sitten paluu normaaliin 45-50-60 linjaan kun sain nojakin tien päälle.
Tänä vuonna vähän hillitympää. Eka lenkki 65, toka seuraavana päivänä 83 ja kolmas parin päivän päästä 137. Vikan lenkin jälkeen tuntui akillesjänteessä.

Tämä akillesjännevaiva johtuu jalkojen painon aiheuttamasta lisärasituskesta akillesjänteille verrattuna pystypyöräilyyn tai kävelyy/juoksuun, joissa jalan paino ei jatkuvasti kiristä jännettä. Tämä on siis oikeastaan ainoa ergonomiaongelma, joka on nojapyörässä, muttei pystypyörässä, joten siitä olisi kyllä hyvä päästä eroon, jotta voisi hyvällä omatunnolla sanoa nojapyörän hakkaavan pystypyörän kaikessa. 8)

Jossain toisessa ketjussa kehittelemäni jalustinpoljin on ratkaisuehdotus juuri tähän vaivaan –joskin se ratkaisee samalla kampiakselillisen pyörän poljinongelman. Ideanahan tässä on, että polkimen nivelpiste siirretään jalkaterän yläpuolelle, jolloin akillesjänne ei jännity jalan painosta, vaan pikemminkin löystyy ja nilkka ojentuu. Tästä jalustinpolkimesta olisi monta muutakin hyötyä, mutta olen niin saamaton rakentamaan mitään, etten ole tuota vieläkään kokeillut, vaikka ensimmäinen piirros on jo yli kymmenen vuoden takaa. Kaikki, mitä olen saanut aikaiseksi on yleensä tehty jollekin muulle avuksi. Itselleni en näytä kykenevän tekemään mitään valmiiksi.:oops: :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Shokkiterapia on tuttua itsellenikin muista ajansyöpöistä johtuen.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Kiitos hyvistä neuvoista.
Oppia tulee, vaikka sitten kantapään kautta. :D

Klossit on jo mahdollisimman takana kengissä.
Muuten kantapää voisi ottaa pohjassa olevan jalka-aukon reunaan.

Polkimien siirtäminen taaksepäin vähensi jalkapohjan keikkumista.

Laitoin aamulla lämpimät sukat myös, vaikka shortseilla ja T-paidalla vielä muuten mennään.

Töihin jo ajellaan siis, mutta vähän varovaisesti pitää vielä mennä.

Työmatkalla juttelin yhden miehen kanssa, joka
oli osallistunut hyväntekeväisyys pyöräilyyn.
Täältä pyörällä Hankoon,sitten laivalla Saksaan, josta sitten pyörällä Pariisiin.

Minua kovasti kiinnostaisi pyörällä matkailu.
Suomikin kyllä riittää aluksi.
Sitä varten tässä vähän yritänkin kuntoa nostella.

T:Jere

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Sunnuntailenkki on nyt tehty, tosin jo lauantaina 70 km yhteensä.
Nokia-Siuro-Jumesniemi Hämeenkyrö-Mahnala-Sasi-Ylöjärvi-TRE Kolmenkulma-Nokia.

Lähdin toki Nokialta. Tässä loppumatka.
Lähdin toki Nokialta. Tässä loppumatka.
Loppumatka.JPG (74.56 KiB) Katsottu 19629 kertaa

Akillesjänne tuntuu jo kestävän ajoa hyvin.
Polkimet oli varmaan aiemmin 1cm liian kaukana.

Alkumatkalla ajoin pyörätiellä 1m levyiseen varmaan meteoriitin tekemään monttuun ja sisäkumi puhkesi.
Onneksi oli yksi vararengas mukana.
Pienellä riskillä jatkoin matkaa ilman paikkausvälineitä ja ehjää vararengasta.

Tässä tuhosin vasemman eturenkaani. Vaikea väistää, kun ei mahdu.
Tässä tuhosin vasemman eturenkaani. Vaikea väistää, kun ei mahdu.
Reikäpyörätielllä.JPG (106.52 KiB) Katsottu 19112 kertaa

Melkoisia korkeuseroja mahtui reitille.
Kyllähän sitä yhden ison mäen nousee, mutta kun niitä on useita peräkkäin.

Pisin nousu oli 4 km pitkä pätkä Sasista Pinsiöön.
Kiittivät kylän kyltillä, kun olin ajanut varovasti.
No ei siinä ylämäessä kyllä kovaa päässyt. :)

Ylöjärveltä Kolmenkulmaan (Tampere) ja sieltä Nokialle,
oli velomobiilille oikein sopivaa loivaa alamäkeä tai tasaista.

Lenkillä siis oli:
Hienot järvi ja maalaismaisemat.
Siuron koskikahvila.
Mahnalassa marjatilan kahvila. Olikohan vielä auki?
Urkin piilopirtti.
Pinsiön taidepiha.
Ja varmaan muutakin on.

Maalaismaisemaa parhaimmillaan. Järvi on vasemmalla.
Maalaismaisemaa parhaimmillaan. Järvi on vasemmalla.
Jumesniementie.JPG (112.12 KiB) Katsottu 19629 kertaa
Silta puupinnalla.
Silta puupinnalla.
Laitilansalmi.JPG (117.29 KiB) Katsottu 19629 kertaa
Risteilylaiva sattui kohdalle. Sauna katolla.
Risteilylaiva sattui kohdalle. Sauna katolla.
Purimo laiva.JPG (109.58 KiB) Katsottu 19629 kertaa
Aurinko paistaa.
Aurinko paistaa.
Sillalta länteen.JPG (87.73 KiB) Katsottu 19629 kertaa
Ketjut tippui kesken nousun. Mobiili kyljelleen retkipatjalle ja ketju takaisin. Onneksi jarrut pitivät.
Ketjut tippui kesken nousun. Mobiili kyljelleen retkipatjalle ja ketju takaisin. Onneksi jarrut pitivät.
Maisematien nousu.JPG (118.48 KiB) Katsottu 19629 kertaa
Mahnala hienot maisemat. Kelpaa poimia mansikoita.
Mahnala hienot maisemat. Kelpaa poimia mansikoita.
Mahnala marjatila.JPG (72.14 KiB) Katsottu 19629 kertaa

Toivottavasti ei ole liikaa kuvia.
No ei ole yhtään kuvaa Nokialta, Siurosta eikä Ylöjärveltä.

T: Jere

Viimeksi muokannut takakeno, 25 Loka 2015, 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14032
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGOILUA

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno reitti. Ajettiin joskus Lahtisen Markun kanssa tuo noin suuri piirtein sama lenkki. Sillä lenkillä Markku kaasi Mangonsa juuri tuon Sillanpään sillan päällä, josta tämä kuva on. Kuvaajan takana on makea mäki kohti siltaa ja vauhti kasvaa. Sillalla oli joku lauta muita ylempänä tai alempana ja takapyörä luisti märkää laudan reunaa pitkin, pyörä kääntyi vinoon ja kellahti kyljelleen ja liukui sillan kantta pitkin pysähtyen kaiteeseen. Taka-akseli taipui hiukan. Eipä juuri muita vaurioita. Tuokin akselin taipuma huomattiin vasta myöhemmin.
Kuva
Tuo silta on tosiaan nimetty F.E. Sillanpään mukaan. Kaverilla oli mökki juuri tuon sillan pään vieressä. :D
Tässä vielä aiemmat tarinat tuosta sillalta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 95&#p43895
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 645&#p1645

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin