Minulla on se HPV Scorpion FX tadpole. Sitä on tuunattu vakio-setupista ainakin näin:
Renkaat on kapeat ja samalla matalat 23 mm nakkimallit. Tämä lienee vaikuttanut olkapoikkemaan.
Taka-coiloverin kiinnityspistettä on muutettu ja jousikin poistettu. Tämä on muuttanut koko (etu)rungon asentoa aika paljon, caster on loiventunut ja jättö kasvanut - vai miten päin noista kulmista pitäisi sanoa, ei jaksa miettiä, päivä on vienyt vähäisen aivokapasiteetin.
Tälläinen ajettava siitä on sitten mun mielestäni tullut:
Ohjaus on nykyisellään vauhdissa aika raskas, kovassa vauhdissa sanoisin että ihan reilusti raskas.
Menee junamaisen suoraan kovassakin kyydissä (kunhan ei vaan koske jarruihin, sillä...).
Jarrutus puoltaa ihan sairaasti verrattuna vakioon (jos muistikuvani on yhtään oikea). Niin paljon, että melkein arveluttaisi antaa tuota ensikertalaisen käsiin alamäkiajeluun. Siperia on jo omat refleksini opettanut jarruttamaan ainakin melkein oikein.
Ohjaustangosta voi ihan huoletta irrottaa molemmat kädet (kypärän visiirin nostoa varten tätä tulee tehtyä usein, tarvii kaksi kättä), jos vaan vauhtia ei ole liikaa. En osaa sanoa vauhtirajaa, varmaan tien kunto ja kallistus vaikuttaa, mutta kuudenkympin tuolla puolen en varmasti ole käsittä ajanut.
Mutkapätkien "terminal velocity" on kasvanut paljon, mutta mahdoton sanoa miksi, tai millä asioilla on ollut mikäkin vaikutus: tottuminen, painopisteen alentuminen, ohjauskulmien muuttuminen, parempi roikkumistekniikka vai ihan vaanko vauhtisokeus.
Kiitos! Juuri tällaista ajofiilistelyä kaipasin.
Renkaan madaltaminen lisää positiivista olkapoikkeamaa, joten jarrujen puoltaminen lisääntyy.
Itselläni nopeus, jossa pitää uskaltaa löysätä irti tangosta on lähempänä 20 kuin 60km/h
Tämän ketjun innoittamana tuli eilen kokeiltua kädetöntä ajoa ScorpionFS26:ni. Huomasin että paitsi irroittaa kädet hetkellisesti tangosta, sitähän voi jopa ohjata kallistamalla kuskia Ei nyt toki mitään 90 -mutkia noin pääse mutta loivempimutkaista pyörätietä vaikka pitkät pätkät. En sen kummemmin älyä miksi näin, mutta ilman etujousitusta moinen ei kai mahdollista.
Tämän ketjun innoittamana tuli eilen kokeiltua kädetöntä ajoa ScorpionFS26:ni. Huomasin että paitsi irroittaa kädet hetkellisesti tangosta, sitähän voi jopa ohjata kallistamalla kuskia Ei nyt toki mitään 90 -mutkia noin pääse mutta loivempimutkaista pyörätietä vaikka pitkät pätkät. En sen kummemmin älyä miksi näin, mutta ilman etujousitusta moinen ei kai mahdollista.
Niko
Etujousi tekee saman, kuin renkaan madaltaminen (kapeamman renkaan valinta), eli siirtää ohjausakselin ja maan leikkauspistettä sisemmäs pois renkaan vierintälinjalta (positiivinen olkapoikkeama), josta muodostunut momenttivarsi vierintävastuksen avulla aiheuttaa ao. pyörän suuntaan vaikuttavan ohjausmomentin.
Periaatteessa positiivisen olkapoikkeaman geometrian pyörässä renkaan painuman kasvattaminen tekee saman ja trike kääntyy painon suuntaan. Negatiivisen olkapoikkeaman pyörässä homma toimii toisin päin, eli pyörä kääntyy kallistuksen suhteen vastakkaiseen suuntaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tämän ketjun innoittamana tuli eilen kokeiltua kädetöntä ajoa ScorpionFS26:ni. Huomasin että paitsi irroittaa kädet hetkellisesti tangosta, sitähän voi jopa ohjata kallistamalla kuskia Ei nyt toki mitään 90 -mutkia noin pääse mutta loivempimutkaista pyörätietä vaikka pitkät pätkät. En sen kummemmin älyä miksi näin, mutta ilman etujousitusta moinen ei kai mahdollista.
Niko
Tämä oli hieno huomio ja tärkeä tieto minulle. Kiitos!
Löytyisikö kuvia tuosta takaohjatusta?
Eikö ohjauksen keskialueelle tule aika kulmikas tunnelma?
Itse tätä ajaneena voin todeta että ei ollut kulmikasta. Nestevälitteinen ohjaus toimi hyvin.
Nokian radalla oli kiva ajaa, mutta kovemmassa vauhdissa kylmiltään ei tiukkaa mutkaa uskaltanut kääntää kun oli pelko että kippaa kyljelleen.
Tuossa KMX:ssä näyttää olkatapin sivukallistuma hurjan isolta?
Valmistaja kehuu hyvää ohjaustuntumaa. No niinhän ne kaikki
Onko tuosta ohjauksesta ajokokemuksia?
Ulkonäöstä en tunnista mallia. Kävin talvella edustajalla Tukholmassa istumassa Viper R malliin ja kun ei ollut firman vetäjä paikalla, ei onistunut ajaminen, joten tallissa istuin ja vahingossa tuuppasin 10 cm pyörää polkimella. Epäilyttävän suureksi taitaa jäädä kaupunkiliikenteeseen kääntösäde minun reisieni leveydellä. Ja en ole iso. taitavat olla maantieajoon sekä naisille ja lapsille suuniteltuja malleja monet noista, joten kokeilematta ei kannata ostaa ahtaimpiin paikkoihin ajettavaksi.
Kun Viljami etit parempaa kolmipyörää tarpeisiisi, onko sivuvetdelta jo hylätty ja jos niin miksi?
Totta, sehän menee suoraan ohjaamatta, jos yleensä mikään. Kaksitankoisella ohjauksella voit pitää ohjaustankoa toimivammassa kädessä ilman minkään moista kurkottelua. Jarrukahvat täytyy vielä laittaa siihen ohjauskahvaan, vaikkei kai esikuvassa olekaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kun Viljami etit parempaa kolmipyörää tarpeisiisi, onko sivuvetdelta jo hylätty ja jos niin miksi?
Totta, sehän menee suoraan ohjaamatta, jos yleensä mikään. Kaksitankoisella ohjauksella voit pitää ohjaustankoa toimivammassa kädessä ilman minkään moista kurkottelua. Jarrukahvat täytyy vielä laittaa siihen ohjauskahvaan, vaikkei kai esikuvassa olekaan.
Miun versios on jalkajarru, vaihdekahvan voi laittaa ohjauskahvaan. Jonkinaikaa voi ohjata reisillä jos kädet tarttee irrottaa, helpottasko keskitys jousi ohjaamista?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun Viljami etit parempaa kolmipyörää tarpeisiisi, onko sivuvetodelta jo hylätty ja jos niin miksi?
Ei missään nimessä oo hylätty! Suurin ongelma on sama mikä 2T3:ssa, kampiakselin tekeminen ja erityisesti helppokäyttöiset lukkopolkimet siihen.
Tosipuheessa en osaa päättää minkä tekisin
Päivittäin innostus vaihtelee 2T3, clwb tadpole, jetrike, hipsu, sivuvetodelta, loivakeulainen twistiketjudelta jne..
Saa kehua ylitsevuotavasti jotain mallia, että vois lukita valinnan
Jori, miksi sivuvetodelta menee helposti suoraan?
Sivuvetodeltastahan jalostuis sitten halutessa kohtuu helpolla 2T3. Jalkajarru ois kyllä kiva ja toiseen takarenkaaseen rumpu- tai levyjarrunapa. Tuolla yhdistelmällä pääsis yhdellä jarru- ja vaihdevivulla. Ohjauskahva vois sitte olla Jorin 2T3 tyyppinen eteen-taakse-malli vasemmalle kädelle. Siitä onnistunee ohjata polvella nokkaa pyyhkiessä.