Sivu 1/1

Työkalut

Lähetetty: 19 Syys 2015, 18:47
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.bikester.fi/park-tool-pts-1- ... 14520.html
Onko kellään kokemusta kyseisestä työkalusta . Ainakin olisi helpo valmistaa .


Re: Työkalut

Lähetetty: 19 Syys 2015, 19:02
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

http://www.bikester.fi/park-tool-pts-1- ... 14520.html
Onko kellään kokemusta kyseisestä työkalusta . Ainakin olisi helpo valmistaa .

Ei oo kokemusta, en oo osannu tarvita tuommosta :roll:
Jos tulis tarve, ni tuohon hintaan kannattaa kyll tehdä ite :shock:


Re: Työkalut

Lähetetty: 19 Syys 2015, 19:11
Kirjoittaja Pastori

Eiks hyvät renkaat mee käsipelissä. Näin mulle uskotteli tm taannoin.


Re: Työkalut

Lähetetty: 19 Syys 2015, 19:16
Kirjoittaja Nojanalle

Menee ja menee . Mutta se suuri mutta . Esim. Kojakit kaapelilla menee helposti , taas taittuva malli vaatii ähellystä . Viellä sit samalla renkaalla 507 on pirskatin kiree , kun taas isommat koot menee helpommin.
Sitten vanteen proviili vaikuttaa kansa tähän . Kuinka paljon vanteen sisällä on tilaa renkaan liikkumiselle . Näytän kun käyt täällä JKL:sä .


Re: Työkalut

Lähetetty: 19 Syys 2015, 19:26
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Menee ja menee . Mutta se suuri mutta . Esim. Kojakit kaapelilla menee helposti , taas taittuva malli vaatii ähellystä . Viellä sit samalla renkaalla 507 on pirskatin kiree , kun taas isommat koot menee helpommin.
Sitten vanteen proviili vaikuttaa kansa tähän . Kuinka paljon vanteen sisällä on tilaa renkaan liikkumiselle . Näytän kun käyt täällä JKL:sä .

Tuo työkalu on tarpeen turvaharjanteellisissa vanteissa, joita käytetään sisärenkaattomissa kiekoissa. Saattaa olla myös hyödyllinen huonosti vanteelle istuvien pompottavien renkaiden pyöristämisessä, josta esimerkki tuossa seuraavan viestin videolla.
Kuva


Re: Työkalut

Lähetetty: 19 Syys 2015, 19:31
Kirjoittaja Nojanalle


Re: Työkalut

Lähetetty: 19 Syys 2015, 23:44
Kirjoittaja tm
Pastori kirjoitti:

Eiks hyvät renkaat mee käsipelissä. Näin mulle uskotteli tm taannoin.

En tunnusta moista, riippuu AINA renkaan JA vanteen yhdistelmästä. Jos vanteessa on keskellä syvä uoma, niin homma hoituu ilman rengasrautoja. Jos taasen keskiuoma on liian matala, niin ei mee vaikka olisi kuinka hyvät renkaat.

Isompi ero tulee sitten siinä, kuinka hyvin rengas asettuu vanteelle, kun pumppaa paineen renkaaseen. Toisiin ei jää heittoa vaikkei yhtään asettelisi, toisia taas ei saa asettumaan suoraan millään. Siinä tulee monesti ero laaturenkaan eduksi. Tästä Pastori muistaakseni juteltiin taannoin.


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 12:55
Kirjoittaja PW

Yrittäny ettii kaupungista 20mm metalliporanterää, ekan liikkeen hintaa 28,-, pelästyin ja menin viereiseen 48,- :shock: Nämä oli kartiokiinnityksellä. Normaaliin porakoneistukkaan sopivia ei löytynyt, 19mm oli suurin - sekin maksoi n.20,- joten tuo eka alko kuulostaa edulliselta :mrgreen:


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 13:35
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Yrittäny ettii kaupungista 20mm metalliporanterää, ekan liikkeen hintaa 28,-, pelästyin ja menin viereiseen 48,- :shock: Nämä oli kartiokiinnityksellä. Normaaliin porakoneistukkaan sopivia ei löytynyt, 19mm oli suurin - sekin maksoi n.20,- joten tuo eka alko kuulostaa edulliselta :mrgreen:

Motonetin hinta halpa mutt tavara loppu - Puuilossa viel halvempi 7,90, en tiedä onko tuota Lpr ja maksaa se bensakin - polkemalla pääsis halvalla. Voiko 7,90, 28,- ja 48,- poranterät olla samanlaatuset?


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 14:19
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Yrittäny ettii kaupungista 20mm metalliporanterää, ekan liikkeen hintaa 28,-, pelästyin ja menin viereiseen 48,- :shock: Nämä oli kartiokiinnityksellä. Normaaliin porakoneistukkaan sopivia ei löytynyt, 19mm oli suurin - sekin maksoi n.20,- joten tuo eka alko kuulostaa edulliselta :mrgreen:

Motonetin hinta halpa mutt tavara loppu - Puuilossa viel halvempi 7,90, en tiedä onko tuota Lpr ja maksaa se bensakin - polkemalla pääsis halvalla. Voiko 7,90, 28,- ja 48,- poranterät olla samanlaatuset?

Tarkoititko kierukkaporaa, vaiko reikäsahaa. Minä en löytänyt Motonetistä tämän halvempaa kierukkaporaa. Reikäsaha on kyllä hyvä myös, mutta sen tekemä reikä ei ole kovin mittatarkka. 20 mm terällä tulee n. 21 mm reikä.

20 mm pora motonet.png

Molemmissa porissa, kun teräsärmän materiaali on hiili- tai pikaterästä, pitää leikkuunopeus olla maltillinen. Tavalliselle rakenneteräkselle halpaporalla alle 15 m/min. Tämä tarkoittaa 20 mm poralle 235 r/min kierroksia. Kierrosluvun pitäminen tavallisessa käsiporassa noin maltillisena ei ole helppoa. Akkupora toimisi tässä mielessä paremmin. Pyörimisnopeutta ei saa päästää nousemaan, jottei pora pala tylsäksi.


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 14:23
Kirjoittaja PW

Kierukkaa etsin koska pitäs tarkka reikä saada siihen tandemin ohjauskouraan. Motonet vaan näyttää tyhjää hyllyä :? Kaveri tarkastaa "pakkinsa" illalla.


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 14:32
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kierukkaa etsin koska pitäs tarkka reikä saada siihen tandemin ohjauskouraan. Motonet vaan näyttää tyhjää hyllyä :? Kaveri tarkastaa "pakkinsa" illalla.

OK. Millä ajattelit pyörittää poraa. Tuo 20 mm poran vaatima reilu 200 kierrosta minuutissa on ärsyttävän hidas pyörimisnopeus tavalliselle käsiporakoneelle. Minä ostin aikanaan isojen reikien poraamiseen sekoituskoneen, jonka pyörimisnopeus on 450 rpm max. Lakkasivat porat palamasta ja reikää syntyi hyvin.
En löytänyt kuvitukseksi muuta kuin yhden Makita merkkisen. Se minun koneeni on samantapainen, muttei mikään Makita.


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 15:14
Kirjoittaja PW

Meinasin kaverin pylväsporakoneella jos vaikka tulis suorakin vielä reiästä.


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 16:45
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Meinasin kaverin pylväsporakoneella jos vaikka tulis suorakin vielä reiästä.

Hyvä suunnitelma. Muista laittaa siihenkin matalat kierrokset. Noin suurelle poralle kierrosluku on tavanomainen lyhytkampisen kruisailukadenssi, reilu kakssataa. :mrgreen:


Re: Työkalut

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 20:56
Kirjoittaja samuel
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Meinasin kaverin pylväsporakoneella jos vaikka tulis suorakin vielä reiästä.

Hyvä suunnitelma. Muista laittaa siihenkin matalat kierrokset. Noin suurelle poralle kierrosluku on tavanomainen lyhytkampisen kruisailukadenssi, reilu kakssataa. :mrgreen:

Mutta tässä ei pääse ketjut pakan ja vanteen väliin niinkuin mulla kävi 210 kadenssilla.