Aiempi vastaus hävisi bittiavaruuteen...
Minulla on ollut maastopyörässä Formulan hydrauliset jarrut vuodesta 2002, päivittäisessä käytössä, myös talvella (yöt lämpöisessä tallissa). Ensimmäistä B4-mallia piti ilmata säännöllisesti. IS-kiinnitys oli paloja vaihtaessa aika ikävä. Seuraava malli Oro oli jo varmatoimisempi. Kahvoihin piti kylläkin vaihtaa männät, kun muoviset alkuperäiset turposivat ja alkoivat ahdistaa pakkasella. Nyt ajossa olevat R1:t sain 2012. Niihin olen vaihtanut vain paloja, muuta remonttia en ole tehnyt. Takalevyn kylläkin vaihdoin kerran, Rohloffissa on nelipulttinen epästandardi kiinnitys.
Aika suppea otantahan tuossa on. Kaikissa siis nesteenä DOT. Hydrauliset toimivat niin hyvin, että itse en pitäisi vaijerivetoisia edes vaihtoehtona. Maastossa jarruilla on toki erilainen merkitys kuin tiellä. Toisaalta, on niillä merkitystä tielläkin. Jos pysähtymismatka olisi ollut 10 senttiä pidempi, Stop-merkin takaa pysähdyksistä lähtenyt Mondeo olisi ajanut jalkaterän yli. Vannejarrut eivät aina pure kovin hyvin talvella.
Olen harkinnut laittaa ensimmäiseen Nojakkiin (jos ja kun saan sen joskus kasaan) Orot, tällaiset pikaliittimet olisivat kätevät http://www.bike24.com/p229289.html, Formula Speed Lock valve. Tosin niitä ei voi sijoittaa kikkailematta vapaasti mihin kohtaan letkua tahansa.
Nuo ensimmäiset B4-jarrutkin ovat vielä käyttökunnossa ja paikoillaan vuoden 2002 asuun entisöidyssä Marin Mount Visionissa. Alunperin siinä oli vuonna 2000 XTR:n V-jarrut.