Sivu 1/4
Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 01 Loka 2015, 23:38
Kirjoittaja terppa
Historiaa:
Tilasin saarivaltiosta kuvan mukaisen 24" läskinrenkailla varustetun pystärin sen persolla, että siitä rakenteleisi jonkinlaisen läskinojakin. Tarjoushinta oli 729€ + rahti ja kun eri vaihtoehtoja ynnäsi yhteen niin halvemmaksi ja helpommaksi tuli tilata koko pyörä kuin läskiosat On-Onelta ja muut kilkkeet saksanmaan tarjouksista. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOBBYFAT/ ... y-fat-bike

Aatos oli ensin jos projektiin olisi käyttänyt Pioneerin runkoputkea ja osia mutta tuli mahdollisuus tehdä vaihtokauppaaa etuhaarukalla ja Eemeli6:n runko, etuhaarukka sekä jotain penkin kiinnitysmatskuja matkasi tänään Hämeenlinnasta Vääksyyn. Illan ratoksi löin aiemmin tilatun puolanpenkin paikallensa ja istahdin kokeilemaan ajoasentoa, päivällä olin palastellut pystärin ja laikannut runkoa niin sai kokeilla etäisyyksiä kun etupuomin oli laittanut jesarilla ja nippusiteellä suurinpiirtein paikalleen.
Nyt vaan näyttää siltä, että 20 cm taidan lyhentää runkoa, tulee etäisyydet paremmin mun mittaiselle ja voisi säätää lyhyemmällekin vielä. Ensin mietin penkin siirtämistä eteenpäin mutta kait helpommalla pääsisin kun lyhennän runkoa. Sitäkin mietin jos tästä saisi samalla keskeltä katkaistavan niin voisi hätätapauksessa kuljettaa autolla mutta taidampa jättää tällä kertaa. Keulalle runkoputkeksi vaihdan 48 millisen pakoputken niin tuo laikattu kampikeskiö/runkoputki sujahtaa sen päälle, kiinnitys pakoputkiklemmarilla tms.
Tiedä sitten miten ajo-ominaisuudet tai muut muuttuu lyhentämisen myötä. Tarakka tohon pitää pähkäillä kans kiinni. Huomiselle lupaa hitsausilmoja niin kai jotain taas askartelen.
Muoks. Valmiihko pyörä:

Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 00:04
Kirjoittaja mhelander
Nonni. Asiallinen projekti, saatat pysyä tm:n edellä rakentamisessa, kai.
Oliko tuo runko alumiinia ja miten ajattelit tehdä runkojen yhdistämisen ?
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 00:15
Kirjoittaja tm
mhelander kirjoitti:Nonni. Asiallinen projekti, saatat pysyä tm:n edellä rakentamisessa, kai.
Kovasti tuo terpan projekti on pitemmällä kuin omani, joka on ollut telakalla viime keväästä asti. Mitään ei ole tapahtunut sitten viime foorumipäivityksen. Nyt pitää polkaista se(kin) jälleen käyntiin, rospuuttokelit lähestyy. Terpan projektin edelle en kuitenkaan pääse, on siinä omassani vielä niin paljon kesken.
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 00:23
Kirjoittaja mhelander
No höh. Eihän tollasen jousittamattoman tai vajaa jousitetun tekemisessä nyt montaa iltaa mene... 
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 00:33
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:Nonni. Asiallinen projekti, saatat pysyä tm:n edellä rakentamisessa, kai.
Oliko tuo runko alumiinia ja miten ajattelit tehdä runkojen yhdistämisen ?
tm kirjoitti:mhelander kirjoitti:Nonni. Asiallinen projekti, saatat pysyä tm:n edellä rakentamisessa, kai.
Kovasti tuo terpan projekti on pitemmällä kuin omani, joka on ollut telakalla viime keväästä asti. Mitään ei ole tapahtunut sitten viime foorumipäivityksen. Nyt pitää polkaista se(kin) jälleen käyntiin, rospuuttokelit lähestyy. Terpan projektin edelle en kuitenkaan pääse, on siinä omassani vielä niin paljon kesken.
Tää oli melkein valmis ostaessa
ei tartte kun jotain pisteosia tehdä/modata ja loput on osien siirtämistä ja asentamista, missä muuten menee raja milloin pyörä on omavalmiste tai itse tehty?
Pystäri on alumiinia ja siitä rungosta siis tulee vaan tuo kampikeskiö, kun hitsaan 48 mm paksuisen pakoputken pätkän keulaan niin toi alumiiniputki menisi sen päälle säädettäväksi etupuomiksi, pieni viilto ja kiristys pakoputkiklemmarilla, jos alla oleva putki on tarpeeksi pitkä niin luulisi kestävän.
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 05:55
Kirjoittaja eemeli
Riittäiskö vain, jos laittaisi etäohjauksen ja laskis vähän penkkiä? Huomio tekemäni moka, että ketju ei mahdu kulkemaan kahdelle pienimmällä takarattaalle muuten kuin ohjaamalle sitä ketjupyörällä ylemmäksi...
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 06:01
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:Huomio tekemäni moka, että ketju ei mahdu kulkemaan kahdelle pienimmällä takarattaalle muuten kuin ohjaamalle sitä ketjupyörällä ylemmäksi...
Tämähän on helppo korjata jos päätyy lyhentämään runkoa. Tekee vain pienen, muutaman asteen mutkan runkoon lyhennyskohtaan.
Jukka
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 06:16
Kirjoittaja eemeli
jviirret kirjoitti:eemeli kirjoitti:Huomio tekemäni moka, että ketju ei mahdu kulkemaan kahdelle pienimmällä takarattaalle muuten kuin ohjaamalle sitä ketjupyörällä ylemmäksi...
Tämähän on helppo korjata jos päätyy lyhentämään runkoa. Tekee vain pienen, muutaman asteen mutkan runkoon lyhennyskohtaan.
Jukka
Jos Terppa siirtää keskiötä lähemmäksi samankokoisella eturaattaalla niin voi sekin jo riittää. Jos tekisi kuitenkin viillon takahaarukan etupuolella niin etuhaarukkakin kääntyisi hieman. Riittäiskö tuo että ylettäisi tangolle. Kauttarantain koitan ehkä sanoa, että kokeile ensi pitempirunkoista. Siihen voi vaikka tykästyä 
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 06:35
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:Kauttarantain koitan ehkä sanoa, että kokeile ensi pitempirunkoista. Siihen voi vaikka tykästyä 
Samaa mieltä 
Jukka
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 09:11
Kirjoittaja PW
Eemelil jotain uutta mieles?
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 09:41
Kirjoittaja eemeli
PW kirjoitti:Eemelil jotain uutta mieles?
Taakse olis tarkoitus laittaa iskari. Takahaarukkaa ja runkoa jo aloitellutkin salaa. Akseliväliä en ole vielä päättänyt. Vähän tekisi mieli tehdä amerikan mallinen lwb kun en ole ikinä tuollaista päässyt kokeileen... Mutta tästä sitten lisää omassa ketjussaan kun saan päätettyä...
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 10:12
Kirjoittaja jooseha
Polkimet tuossa on Terpalle törkeän kaukana. Rungon lyhentäminen on helpompaa kuin penkin kiinnikkeiden väkertely, niin itse päätyisin varmasti rungon lyhentämiseen. Ohjauksen tilleri vähenee samalla radikaalisti. Tekniseltä kannalta lyhentäminen taitaa tuoda vain etua ja pitkähköksi se lyhennettynäkin jää ellei jatka puomia samalla. Kivahan se tietysti olisi kuulla kokemukset lyhentämättömästä ja lyhennetystä 
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 11:09
Kirjoittaja eemeli
Mitäs kysymyksiä itselle herää, jos lyhentäisin runkoa 20cm...
Paljonkos polkimet nousee ja paljonko jättö muuttuu?
Pitääkö sitten pojimpuomiakin kääntää alaspäin?
Meneekö sitten ketju vieläkin huonommin?
Täytyykö tehdä uusi pidempi penkin takatuki, jotta penkki ei mene liian loivaan kulmaan?
Nouseeko penkki?
Ylettääkö jalat tukevasti maahan?
Pitääkö sitten tehdä myös uudet penkin alatuet? Ja mitä muuta vielä...
Itse voisin jopa pidentää tuota niin, että poljinkeskiö tulisi mahdollisimman lähelle emäputkea ja laittaisin mhelanderin tyyppisen etäohjauksen. Pidentämisessä kaikki noi yllä mainitut taitaa mennä parempaan suuntaan talviajoa ajatellen ja vaikka etupää kevenee niin uskon, että pitoa riittää läskirenkaassa tarpeeksi. Lisäksi voi pitää eturenkaassa todella pienet paineet...
Hauskoja nämä nojapyörät kuin mieltymyksiä voi olla minkälaisia
.
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 12:09
Kirjoittaja jooseha
Mä vaan mietin katoaako mielekkyys vanhan rungon käyttämiselle, jos siitä pitää kaikki kuitenkin muuttaa? Helpompi pian tehdä uusi kompromissiton 
Re: Eemeli kutosen uusi elämä
Lähetetty: 02 Loka 2015, 12:24
Kirjoittaja eemeli
jooseha kirjoitti:Mä vaan mietin katoaako mielekkyys vanhan rungon käyttämiselle, jos siitä pitää kaikki kuitenkin muuttaa? Helpompi pian tehdä uusi kompromissiton 
Tähän voisi laittaa sen peukun ylöspäin
...