Sivu 2/2

Re: Iskiaspyörän historia

Lähetetty: 28 Loka 2015, 12:45
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Edelleen vaikeuksia ymmärtää, miten ohjausnivel toimii. Kuinka yläpuoli nivelestä voi toimii eri tavalla ku alapuoli? Ja mitä tuo nivelen virtuaalisuus tarkottaa?

Yläpää on kiinni "pallonivelellä" ja alapää kahdella tangolla, jotka muodostavat virtuaalinivelen. Noista kuvista voi olla hieman vaikea hahmottaa, kun kaikki osat ovat romurautaa :roll:
Erik Wanneen takaohjatussa ABT-2 pyörässä oli samanlainen ohjausnivel. Siitä on helpompi hahmottaa.
Kuva
Haarukan kruunu on rungossa kiinni pallonivelellä ja alapää kahdella tangolla. Juuri kuten Jorillakin :wink:
Pyörä oli ajokelvoton ja Wannee piti ohjausta liian monimutkaisena että sitä voisi ymmärtää :lol:

samuel kirjoitti:

Onnistuisko jousituksen teko silleen että poljinkeskiö toimisi "kiertopisteenä" tai ainakin liikkuisi mahdollisimman vähän renkaan joustaessa?

Nuo päällekkäiset tangot muodostaa virtuaalinivelen jousitukseen. Suuntaa vaan niiden linjat kohtaamaan keskiön kohdalla niin onnistuu.


Re: Iskiaspyörän historia

Lähetetty: 30 Loka 2015, 14:27
Kirjoittaja Kaitsu62

Niin se oli näköjään tämäkin ajatus jo aiemmin keksitty ja tehty nojapyöräfoorumilla:

Kuva

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 186#p49119

Ei kuitenkaan vielä MBB:ssä?


Re: Iskiaspyörän historia

Lähetetty: 30 Heinä 2021, 20:44
Kirjoittaja Matteus
jooseha kirjoitti: 28 Loka 2015, 12:45
PW kirjoitti:

Edelleen vaikeuksia ymmärtää, miten ohjausnivel toimii. Kuinka yläpuoli nivelestä voi toimii eri tavalla ku alapuoli? Ja mitä tuo nivelen virtuaalisuus tarkottaa?

Yläpää on kiinni "pallonivelellä" ja alapää kahdella tangolla, jotka muodostavat virtuaalinivelen. Noista kuvista voi olla hieman vaikea hahmottaa, kun kaikki osat ovat romurautaa :roll:
Erik Wanneen takaohjatussa ABT-2 pyörässä oli samanlainen ohjausnivel. Siitä on helpompi hahmottaa.
Kuva
Haarukan kruunu on rungossa kiinni pallonivelellä ja alapää kahdella tangolla. Juuri kuten Jorillakin :wink:
Pyörä oli ajokelvoton ja Wannee piti ohjausta liian monimutkaisena että sitä voisi ymmärtää :lol:

samuel kirjoitti:

Onnistuisko jousituksen teko silleen että poljinkeskiö toimisi "kiertopisteenä" tai ainakin liikkuisi mahdollisimman vähän renkaan joustaessa?

Nuo päällekkäiset tangot muodostaa virtuaalinivelen jousitukseen. Suuntaa vaan niiden linjat kohtaamaan keskiön kohdalla niin onnistuu.

Eikös tuo muistuta varsin paljon Hollantlaisa Joutaa? Vai onko ihan samanlainen?


Re: Iskiaspyörän historia

Lähetetty: 30 Heinä 2021, 21:47
Kirjoittaja jori
Matteus kirjoitti: 30 Heinä 2021, 20:44
jooseha kirjoitti: 28 Loka 2015, 12:45
PW kirjoitti:

Edelleen vaikeuksia ymmärtää, miten ohjausnivel toimii. Kuinka yläpuoli nivelestä voi toimii eri tavalla ku alapuoli? Ja mitä tuo nivelen virtuaalisuus tarkottaa?

Yläpää on kiinni "pallonivelellä" ja alapää kahdella tangolla, jotka muodostavat virtuaalinivelen. Noista kuvista voi olla hieman vaikea hahmottaa, kun kaikki osat ovat romurautaa :roll:
Erik Wanneen takaohjatussa ABT-2 pyörässä oli samanlainen ohjausnivel. Siitä on helpompi hahmottaa.
Kuva
Haarukan kruunu on rungossa kiinni pallonivelellä ja alapää kahdella tangolla. Juuri kuten Jorillakin :wink:
Pyörä oli ajokelvoton ja Wannee piti ohjausta liian monimutkaisena että sitä voisi ymmärtää :lol:

samuel kirjoitti:

Onnistuisko jousituksen teko silleen että poljinkeskiö toimisi "kiertopisteenä" tai ainakin liikkuisi mahdollisimman vähän renkaan joustaessa?

Nuo päällekkäiset tangot muodostaa virtuaalinivelen jousitukseen. Suuntaa vaan niiden linjat kohtaamaan keskiön kohdalla niin onnistuu.

Eikös tuo muistuta varsin paljon Hollantlaisa Joutaa? Vai onko ihan samanlainen?

Siinä mielessä muistuttaa, että siinä on takaohjaus, eikä ole enää käytössä. Jouta oli perinteisellä kärrynakseliohjauksella varustettu takaohjattu kolmipyörä. Tuo Erik Wanneen pyörä on kaksipyöräinen ja sen takaohjaus on erittäin pitkällä negatiivisella jätöllä varustettu, nivelvarsilla toteutettu virtuaalinivelellinen viritys.

Takaohjaus nyt vaan ei toimi stabiilisti ajoneudossa, jonka massa on selvästi etupyörä(ie)n takapuolella.
Lisätään tähän vielä takaohjauksen määritelmä:
Jos kuskin massa (ajoneuvon painopiste) liikkuu ulkokaarteeseen kaarretta jyrkennettäessä, on kyseessä takaohjaus, eikä täyttä stabiilisuutta voida saavuttaa.


Re: Iskiaspyörän historia

Lähetetty: 20 Maalis 2023, 21:10
Kirjoittaja jori

Tässä demovideo tuon edellisen viestini sisällön demonstroimiseksi. Kaveri on tehnyt takaohjattavan pyörän. Ajo onnistuu satunnaisesti, kun ajetaan suoraan ja kuski ajaa seisten nojaten painon aivan etupyörän päälle. Heti kun pyörän ohjauskulma kasvaa, ei pyörä ole enää hallittavissa.