Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Sohjossa ja eilisen kaltaisina päivinä jättäisin deltatrikeni suosiolla kotiin, koska perhe ei tule (ainakaan vielä) kokonaan toimeen ilman omaa autoa. Mutta etenemiskyky kovalla lumella olisi plussaa ja kokemustenne perusteella toimivin kompromissi lienee kolme kapeaa 26" rengasta, kesät talvet (?).

Tuollaisia trikeja ei tosiaankaan ole tullut vastaan surffaillessani. Jos sellaisen yrittäisi modata vaikka ZOX26 lowsta (http://www.zoxbikes.com/main/sframe26.htm#low), jonkinlainen kallistusmekanismi olisi aivan must jo korkeuden takia. Nivelletty taka-akseli Thom Lesterin tapaan (http://www.accrete.com/hpv/fwdtrike.htm) olisi se yksinkertaisempi ratkaisu, mutta kestäisivätkö 26" renkaat sivuttaisrasitusta? Ainakin kallistusrajoitin nyrjähdyksen estämiseksi olisi välttämätön. Ja jos taka-akseli lähtee kurvissa tilttaamaan, siinä ei taida riittää SA-INT -vanteetkaan. Toimivampi olisi oma kallistusvarsi kummallekin takapyörälle ja niiden välille vipuvarsi alkuperäisen suunnitelmani mukaan (mutta ilman itse-keskitystä). Muun pyörän mukana kallistuvat takapyörät voisivat olla kevyintä mallia. Teki kumman tahansa, taitaa mennä kokonaispaino yli 20 kg:n.

Jos tyytyisi 20" renkaisiin, ZOX-T20 Trikesta saisi kallistuvan hyvin pienellä vaivalla. Pienemmät renkaat kestäisivät sivurasitusta eikä taka-akselikaan tilttaisi niin helposti. Miten paljon tämä valinta sitten kaduttaisi lumisella tiellä?

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Talviajokokemuksia kannattaa lueskella tuolta "nojapyörän valinta" ja talviajo topic-ketjusta. 20/28 lowracer muuttuu 26/26lwb:n kanssa yhtä hitaaksi kun tiellä on lunta senttiä paria enempi. Kaksi 20" rengasta, niin olisi jo varmasti hitaampi kuin isopyöräinen lwb.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jukka ehti väliin. Tämä on vastaus edelliseen tkartun kysymykseen.

Ei se jäykkä taka-akseli kokonaisuutana, vähänkään korkeammassa pyörässä, mitenkään yksinkertainen ole, ongelmat ovat vaan toisaalla.
Nuo jäykkäakseliset, kuten Zox T20 trike ovat selkeästi kompromisseja. Taka-akseli on vedetty mahdollisimman eteen, jotta tukikolmion leveys olisi kuskin kohdalla riittävän leveä. Tämä johtaa lyhyeen akseliväliin, huonoon pitoon ylämäessä ja isoon raideleveyteenkin, koska pyörät eivät saa hangata kyynärpäihin, kun kädet lasketaan tangolta. Pystyssä pyörivät pyörät ja lyhyt akseliväli rasittavat takapyörien puolausta, koska korkea painopiste siirtää sivuvoimat lähes pelkästään ulomman pyörän kannettavaksi.
Pidempi akseliväli vaatisi saman sivustabiilisuuden aikaansaamiseksi pidennyksen suhteessa leveämmän akselivälin, joten painon siirtäminen etupyörälle kasvattaa pyörän kokoa kenties käyttökelvottoman leveäksi.

Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukaan heilurivarsilla kallistuva rakenne lisättynä tappi reikään lukituksella. Kun takaheilurit ovat riittävän pitkät, on ihan yhden tekevää, minkä kokoiset pyörät niihin kiinnität. Pitkät heilurit siirtävät painopisteen etupyörälle ja ylämäkipito paranee. Sivustabiilisuus riittää hyvin, koska varsinaiset kurvit ajat kuitenkin kaksipyöräisen tapaan lukko auki. (Sladikurveja tietysti kallellaan lukko kiinni) Pystyssä lukko kiinni ajelet rauhallisesti ja mahdut kapeammastakin raosta. Riittävän tiheällä lukitusreijityksellä voit säätää pyörän kulkemaan pystyssä myös vinolla tienpinnalla.

Itse päädyin työntävien iskunvaimenninpumppujen painon ja hinnan välttämiseksi sijoittamaan nivelpisteet ylemmäs, jolloin heilurien yhteen kytkevä mekanismi toimii nivelpisteen alapuolella pelkällä narulla.

Appropå:
Tuossa sinun alkuperäisessä suunnitelmassasi t-kappale taitaa olla väärin päin ja toimii siis labiilisti. Käsittääkseni nuo pumput välittävät työntävää ei vetävää voimaa, joten t-kappaleen nivel pitäisi stabiilin rakenteen aikaan saamiseksi olla työntäviä pumppuja kohti. Vetävässä rakenteessa tuo on oikea asento.

Jori

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

jviirret kirjoitti:

Talviajokokemuksia kannattaa lueskella tuolta "nojapyörän valinta" ja talviajo topic-ketjusta.

Kiitokset: ketjussa riittääpi lukemista.

jori kirjoitti:

Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukaan heilurivarsilla kallistuva rakenne lisättynä tappi reikään lukituksella. Kun takaheilurit ovat riittävän pitkät, on ihan yhden tekevää, minkä kokoiset pyörät niihin kiinnität. Pitkät heilurit siirtävät painopisteen etupyörälle ja ylämäkipito paranee. Sivustabiilisuus riittää hyvin, koska varsinaiset kurvit ajat kuitenkin kaksipyöräisen tapaan lukko auki. (Sladikurveja tietysti kallellaan lukko kiinni) Pystyssä lukko kiinni ajelet rauhallisesti ja mahdut kapeammastakin raosta. Riittävän tiheällä lukitusreijityksellä voit säätää pyörän kulkemaan pystyssä myös vinolla tienpinnalla.

Alkuperäinen intuitio taitaa voittaa, jälleen kerran. Jorin rintaääni kallisti vaakakupin takaisin ZOX26 Lown puolelle. Siihen vaihtotakapää pitkillä heilurivarsilla ja 26" pyörillä, 60 cm leveys saa riittää. Mikä mahtaa olla zoxien toimitusaika: kannattaisiko laittaa pyörätilaus heti vetämään ja aloittaa osien, materiaalien ja suostuvaisen konepajan/verstaan etsintä vasta sen jälkeen :?:.

jori kirjoitti:

Appropå:
Tuossa sinun alkuperäisessä suunnitelmassasi t-kappale taitaa olla väärin päin ja toimii siis labiilisti.

Seurasin Jetriken keskitys-geometriaa (http://www.jetrike.com/geometry.html), jonka pitäisi kyllä toimia stabiiliin suuntaan - ainakin piirrossimulaatioiteni sekä Henryn videopätkien mukaan. Toisaalta, nyt tekisin heilurivarret yhdistävän vivun joko hyvin lievällä itsekeskityksellä tai kokonaan ilman itsekeskitystä. Olisi tietysti kiva kokeilla käytännössä kumpaakin vaihtoehtoa, mutta se vaatisi vaihtovipuvarren ja -kiinnityspisteen. Saa nähdä, vieläkö virittely kiinnostaa, kun pyörän kokoaminen on oikeasti edessä.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

Toisaalta, nyt tekisin heilurivarret yhdistävän vivun joko hyvin lievällä itsekeskityksellä tai kokonaan ilman itsekeskitystä.

Miten tällaisella pyörällä ajo eroaa kaksipyöräisestä? Pyörää pidetään pystyssä ohjaamalla ja tasapainoilemalla kuten sitäkin. Uraisella tai lumisella talvikelillä renkaat "luiruaa" ja pakottaa ohjailemaan kuten kaksipyörälläkin. Lukittuna taas 40cm istumakorkeus ja 60cm leveä deltta ei kuulosta kovin vakaalta, lukitusta lienee turha enään sitte löysätä kun pyörä meinaa kaatua?
Mutta tosi mahtavaa jos joku tällaisen vihtii tehdä, eipähän tarvi enää arvailla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
tkarttu kirjoitti:

Toisaalta, nyt tekisin heilurivarret yhdistävän vivun joko hyvin lievällä itsekeskityksellä tai kokonaan ilman itsekeskitystä.

Miten tällaisella pyörällä ajo eroaa kaksipyöräisestä? Pyörää pidetään pystyssä ohjaamalla ja tasapainoilemalla kuten sitäkin. Uraisella tai lumisella talvikelillä renkaat "luiruaa" ja pakottaa ohjailemaan kuten kaksipyörälläkin. Lukittuna taas 40cm istumakorkeus ja 60cm leveä deltta ei kuulosta kovin vakaalta, lukitusta lienee turha enään sitte löysätä kun pyörä meinaa kaatua?
Mutta tosi mahtavaa jos joku tällaisen vihtii tehdä, eipähän tarvi enää arvailla.

Jukka

Silloin, kun ajetaan suoraan, tai vain loivia kurveja -eli valtaosan ajasta, pyörä on lukittuna kolmipyöräiseski. Suoraksi katsotaan kaikki tieosuudet, jotka voidaan ajaa kaksipyöräisellä mainittavasti kallistamatta. Hyvä arvio kallistustarpeen päättelemiseen on, voisiko kyseisen osuuden ajaa jäisellä tai muuten liukkaalla tienpinnalla. Jos se on mahdollista, voi siinä ajaa kallistamatta kolmipyörää.

Tuolla 600 raideleveydellä ja 600 painopisteen korkeudella maksimi kurvi vastaa kaksipyöräisen kallistumaa n. 15 astetta. Tämä vastaa sivukiihtyvyytenä tai ajopinnan kitkakertoimena arvoa 0,25 (0,25g ). Tämä on toki liukas alusta, mutta ei mikään jää todellakaan, vaan vastaa lähinnä kovaksi tampattua pakkaslunta. Eli niissä kohdin, jossa voit kuvitella ajavasi kaksipyöräisellä tampatulla pakkaslumella, voit ajaa tällä kolmipyörällä kallistuma keskiasentoon lukittuna.

Tätä jyrkemmän kurvin lähestyessä vapautetaan lukitus, pyörä kallistetaan esim. tuon 15 astetta kallelleen, lukitaan siihen ja ajetaan kaarre. Kaarteen jälkeen vapauteaan lukitus, nostetaan pyörä pystyyn ja lukitaan jälleen.

Kun kaarre ajetaan kallelleen lukittuna, pyörä sietää tuon 0,25 suuruisia kitkakerroin vaihteluja alustassa = sladi, tai vastaavasti kaarteen jyrkkyyden muutoksia, jotka vastaisivat tuota 15 asteen kallistusta molempiin suuntiin ilma kaatumisvaaraa.

Tuo 15 asteen kallistusvara vastaa tilannetta, jossa lumipalle tai aurausura heittää äkisti renkaita painopisteen linjasta sivulle 15 cm, mikä siis lukitulla kallistuksella ei aiheuta erityistä dramatiikkaa ajoon, mutta kaataa kaksipyöräisen varmasti

Lukituksen korvaaminen iskunvaimentimella saattaisi olla hyvä vaihtoehto niille, jotka pelkäävät motoriikkansa kykyä hallita lukituksen käyttöä kaarteessa. Melko kireäksi säädetty iskunvaimennin saa matalan nojapyörän käyttäytymään kallistumisen suhteen hitaasti, kuten korkea pystypyörä, eikä nopeat luiskahdukset välttämättä kaada pyörää, kuten kaksipyöräisen tapauksessa poikkeuksetta tapahtuu.

Tällä tavalla toimivia moottoripyöriä (tai skoottereita) on jo tehty ja ne toimivat aivan mainiosti. Painoa tämä lisäpyörä mekanismeineen kuitenkin väistämättä tuo.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tätä jyrkemmän kurvin lähestyessä vapautetaan lukitus, pyörä kallistetaan esim. tuon 15 astetta kallelleen ja lukitaan siihen ja ajetaan kaarre. Kaarteen jälkeen vapauteaan lukitus, nostetaan pyörä pystyyn ja lukitaan jälleen.

Aika luotto pitää olla, ettei kaarteessa/mutkassa tule esim. ketään(lapsi, koira) vastaan väärää kaistaa tai ole mitään muutakaan yllättävää. Tai äkkinäinen väistöliike/jarrutus suoralla tilanteessa jossa ei ehdi lukitusta löysäämään ja kallistamaan.
Eikö noissa auto/mp sovelluksissa ole tuo kallistus hoidettu sähköisesti/hydraulisesti ja se ottaa huomioon kääntökulman ja nopeuden?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Aika luotto pitää olla, ettei kaarteessa/mutkassa tule esim. ketään(lapsi, koira) vastaan väärää kaistaa tai ole mitään muutakaan yllättävää. Tai äkkinäinen väistöliike/jarrutus suoralla tilanteessa jossa ei ehdi lukitusta löysäämään ja kallistamaan.
Eikö noissa auto/mp sovelluksissa ole tuo kallistus hoidettu sähköisesti/hydraulisesti ja se ottaa huomioon kääntökulman ja nopeuden?

Päinvastoin, tuo 0,25g väistökiihtyvyys on heti kokonaisuudessaan käytettävissä -myös kaarteessa- molempiin suuntiin, eikä ole tarpeen vastaohjauksella ensin kallistaa pyörää, ja vasta sen jälkeen ohjailla ohi esteen.

Tuo 0,25g antaa 10m/s nopeudessa (10x10) / (0,25x9,81) = noin 40m väistösäteen. Kuulostaa loivalta, mutta tuollakin väistää 10 m matkalla 1,2 m sivuun ajolinjalta.

Kaksipyöräfillarilla väistö on mahdollinen vain etupyörän pitorajalle, eikä paluuta ole, jos sen yli menee. Kolmipyörällä luisto ei aiheuta dramatiikkaa, vaan hiekkaisen luistokohdan jälkeen pitävämpi pinta ohjaa taas oikeaan suuntaan.

Niissä kaupallisissa kallistuvissa kolmipyöräskoottereissa on sähköinen kallistuksen lukitus, joka automaattisesti lukitsee pyörän pystyasentoon, kun vauhti on riittävän alhainen. Kallistaminen tehdään vastaohjauksella, kuten kaksipyöräisessäkin.

Vähän kyllä pelkään -en tiedä, että kallistuslukitusta ei saa päälle kovavauhtisessa kaarteessa, kuten manuaalisessa kolmipyörässä.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuo 0,25g antaa 10m/s nopeudessa (10x10) / (0,25x9,81) = noin 40m väistösäteen. Kuulostaa loivalta, mutta tuollakin väistää 10 m matkalla 1,2 m sivuun ajolinjalta.

Olettaen että kuljettaja pysyy liukumatta väärään suuntaan kallistetun ajokkinsa penkillä, eikä pyörällä jarruteta väistöliikkeen aikana?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Minä suhtaudun hyvin luottavaisella mielellä heilurivarsilla toteutetun deltatriken ajettavuuteen. Kallistus ja kaartaminen eivät eroa juurikaan kaksipyöräisestä, kun lukko on auki ja kolmas pyörä vain lisää stabiiliutta - päin vastoin kuin ihmissuhteissa.

Mietin vielä parasta tapaa kallistuslukituksen toteuttamiseksi. Parhaat ajo-ominaisuudet saisin varmaankin levyjarrulla, jonka kahva tulisi ohjaustankoon -> portaaton lukituskulma sekä helppo ja nopea käyttää. Tappi reikään tulisi hivenen keveämmäksi ja halvemmaksi, mutta kustannukset karkaavat Rohloffin ansiosta jo muutenkin pilviin, joten pitäähän pyörään neljäs levyjarru saada.

Ennen kuin laitan ZOX-tilauksen sisään, haluaisin vielä varmistua, että saan todella hankittua kaikki tarvittavat osat kallistusmekanismia varten. Poljinkeskiön korkeuden takia haluan klipsipolkimet, joiden takia haluan modifioidun triken, en keskenjäänyttä kaksipyöräistä. Tässä tarvikelista lyhyesti:
2 x 26" pyörä monoripustuksella
2 x pyöränakseli
2 x heilurivarsi + kääntövarsi
2 x heiluriakselinpesä
1 x heiluriakseli
2 x iskunvaimennin
1 x suora tai T-mallinen vipuvarsi + akseli
3 x levyjarru

Listasta puuttuu mm. liittimet, laakerit, kaapelit yms.

Kuva

ZOX26 lown runko on siis ohuempaa neliöputkea, joka jatkuu istuimen jälkeen suoraan vaakasuunnassa taaksepäin. Tämän takia kääntäisin kääntövarret ja iskarit todennäköisesti samaan asentoon kuin Henry Thomaksen Jetrikessakin (http://www.jetrike.com/geometry.html).

Seuraavaksi kaipaisin vinkkejänne. Varret ja akselit lienevät helpommasta päästä, pitää vain valita teräksen ja alumiinin väliltä ja sopivat paksuudet. Erityisesti vinkit sopivien pyörien, akselipesien ja iskareiden löytämiseksi otetaan vastaan kiitollisuudella. Tarjoan kohdatessamme koeajon vinkinantajille.

Löytyykö valmiita pyöriä vai pitäisikö ostaa esim. Optiman mono hubit (http://www.recumbentparts.com/images/or ... rp1075.jpg), vanteet ja pinnat ja painua niiden kanssa pyöräliikkeeseen?

Pyöränakselit voinee hitsata heilurivarren päihin 45 asteen kulmaan porattuihin reikiin vai voiko? Pystyykö metallia poraamaan tarkasti muuten kuin suorassakulmassa?

Heiluriakseli hitsataan kiinni rungon läpi porattuun reikään, mutta heiluri- ja kääntövarret hitsaisin laakeroituihin akselipesiin? Mistä laakerit ja akselipesät - meneekö sorvaushommiksi?

Entäs iskarit, löysin netistä pikaisesti Marzocchit (http://www.marzocchi.com/System/56034/M ... _3PL_3.jpg), mutta varmaan muitakin löytyy?

Viimeksi muokannut tkarttu, 30 Maalis 2008, 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei tuossa riitä pelkät iskunvaimentimet. Jonkin rakenteen pitäisi ottaa vastaan heilurivarren tuottama VETOvoima. Ainakaan minä en ole nähnyt vetojousella varustettua iskaria. Ne on aina olleet puristuvia. Tämä on se syy, mikä erehdytti minut epäilemään, että t-kappale olisi väärin päin. Oikein se on, mutta vetävän iskarin löytäminen voi olla vaikeaa. Toisaalta ainahan voit korvata vetävät iskarit vaikka narulenkeillä.

Jori

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tkarttu kirjoitti:

Löytyykö valmiita pyöriä vai pitäisikö ostaa esim. Optiman mono hubit (http://www.recumbentparts.com/images/or ... rp1075.jpg), vanteet ja pinnat ja painua niiden kanssa pyöräliikkeeseen?

Pyöränakselit voinee hitsata heilurivarren päihin 45 asteen kulmaan porattuihin reikiin vai voiko? Pystyykö metallia poraamaan tarkasti muuten kuin suorassakulmassa?

Heiluriakseli hitsataan kiinni rungon läpi porattuun reikään, mutta heiluri- ja kääntövarret hitsaisin laakeroituihin akselipesiin? Mistä laakerit ja akselipesät - meneekö sorvaushommiksi?

Entäs iskarit, löysin netistä pikaisesti Marzocchit (http://www.marzocchi.com/System/56034/M ... _3PL_3.jpg), mutta varmaan muitakin löytyy?

Valmiita pyöriä ei löytyne, hyvä pyöräliike kyllä tekee puolauksen jollet sitten halua itse opetella tätä jaloa taitoa. Edesmennyt Sheldon Brown jätti jälkipolville mahtavan tietopankin polkupyörätekniikkaan:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Nuo Optiman navat ovat varmaan hyvä vaihtoehto. Pyörän akselina toimii hyvin pultti, M12 on muodostunut jonkinlaiseksi standardiksi. Heilurivarren päähän hitsataan holkki 12 mm reiällä.
En tiedä saako sopivia laakeripesiä mistään valmiina joten koneistushommiksi taitaa mennä. Thomasin piirustuksista saat näihin mitat.
Herra Thomas on lisännyt Jetrikeen jousituksen:
Kuva
Mitäs jos nuo punaiset kumit korvaisi yhdellä iskarilla? Tällöin se toimisi oikein päin puristusjousena, mutta aiheuttaisiko se jotain ei-toivottuja ilmiöitä kallistuksessa?

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Välttäisikö taakse rumpujarrut?

Navat sivun viisi yläreunassa voisi olla paras ratkaisu monessakin mielessä. Noi on suht edukkaat, ei tarvi erikseen jarruja, takana rummut riittää ihan varmasti, noi on pikairrotettavilla akseleilla, eli pyörän saa nopeasti kasaan (ko akselin voi myös korvata m12 pultilla). Toi jarrukkilven kiinnitys on halkaisijaltaan 16mm akselilla.

Normaalisti noi polkupyörien etunavat on 9mm akselilla, eli tollasia 12mm akselilla olevia ei ole ihan joka kaupassa.

Yks hyvä konsti ois hommata valmiina 20mm akselilla olevat etuvanteet, jos siis koko on sen 26". Valmiina noi tapaa olla halvempia kun osina ostetut, jos siis kasaamisen teettää liikkeessä.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitokseni. Visiopetterille rumpujarruista, ne todellakin riittävät taakse. Jarcolle pultti- ja puolausvinkeistä, Jetrikeen lisätty jousituskin tuli yllätyksenä.

Ja Jorille ajatusvirheeni huomaamisesta: kääntövarsiin kiinnitettyihin iskareihin kohdistuu todellakin vain vetoa, ei puristusta. Liekö Henry laittanut Jetrikeensä kääntövarret minimoidakseen heiluriakseliin kohdistuvaa sivuttaisvääntöä. Voimakkaasti itsekeskittävä T-kappale ainakin kääntää kiertyessään sisäkurvin puoleisen "iskarin" lähes poikittain runkoon nähden. Kun tyydyn minimaaliseen tai nolla-itsekeskitykseen, iskarit eivät käänny läheskään yhtä dramaattisesti. Siten kääntövarret lienevät tarpeettomat ja iskarit voinee kiinnittää suoraan heilurivarsiin kuvan osoittamalla tavalla. Tällöin niihin kohdistuu vain puristusta ja mahdollinen T-kappalekin on käännettävä ympäri, kuten Jori aiemmin kaavaili. Rakenne sen kuin yksinkertaistuu :)

Kuva

Punaiset pisteet tarkoittavat nivelakselia tai -pistettä. Vaakasuoran runkoputken jatkeeksi hitsataan "häntä" vinosti ylöspäin ja siihen nivelletään suora tai lievästi T-mallinen vipuvarsi. Vipuvarren päälle tulisi jarrulevysegmentti ja hännän yläreunaan levyjarru, joka toimisi kallistusstopparina ja -lukituksena (puuttuvat kuvasta).

Rungon pystyasennossa iskarien yläpäät ovat tarkoituksella

  • hieman etäämmällä toisistaan kuin alapäät. Vipuvarsi kiertyy rungon kallistuessa ja vetää iskarien yläpäät lähemmäksi rungon keskiviivaa.
  • hieman eteenpäin (keulaa kohti) kallellaan. Iskarien ja heilurivarsien nivelpiste kiertyy eteenpäin sekä heilurivarren noustessa että laskiessa.
    Sopivat kallistusarvot löytyvät Jetrikesta.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Laitoin hintatiedustelun tietystä ZOX26 low -kokoonpanosta Saksaan maanantaina: odottavan aika on pitkä.

tkarttu kirjoitti:

Voisiko ohjauksen toteuttaa Windcheetahin (http://www.windcheetah.co.uk/) tapaan? Ohjaustangon ja etuhaarukan välissä olisi murrosnivel: tankoa voisi käännellä vapaasti, vasta sen kiertäminen kääntäisi eturengasta.

Tässä vielä tarkempi kuva liitoksesta http://www.ajjrice.plus.com/reviews/ima ... CN4301.JPG. Sen verran olen kaivellut mielipiteitä universal jointista, että yksinkertaista ja halpaa ei ainakaan kannata ottaa. Yksinkertaisen (= kaksi haarukkaa ja niiden välissä nivelpalikka) murrosnivelen ongelmia ovat

  • epälineaarinen vai pitäisikö sanoa epäradiaalinen kääntyminen: input- ja output-kiertokulmat eroavat,
  • toimii vain pienellä input- ja output-akselien välisellä kulmalla.

Halpa murrosnivel tuo helposti välysongelmia. Toimivan ratkaisun voisi saada kaksinkertaisella laadukkaalla murrosnivelellä (= neljä haarukkaa ja kaksi nivelpalikkaa) tai ns. vakionopeusakselilla 'constant-velocity joint' http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint, joita on käytetty jo vuosikausia autoissa. Kaksinkertainen murrosnivel korjaa molemmat edellä mainitut puutteet, mutta vaatinee toisen emäputken ja sen pidikkeen hitsaamista ensimmäisen emäputken jatkeeksi. Polkupyörään sopivan vakionopeusakselin löytäminen voi taas olla mission impossible.

Alkuperäinen tavoitteeni oli siis Windcheetah tyyppinen joystick-ohjaus, jossa kädet voisi pitää rennosti ns. rukoilijasirkka-asennossa rinnan edessä. Onko vastaavanlaisesta kokemuksia? En ole vielä kokeillut, miltä ZOXin alkuperäinen ohjaustanko tuntuu käytännössä, mutta käsien pitäminen melko suorina, korkealla ja leveällä vaikuttaa ainakin ajatustasolla hieman rasittavaisehkolta. Useimpien OSS-nojapyörien pitkä ohjainkannatin ei taida sopia ZOXiin, jossa jalat tulevat tielle.

Kallistusmekanismi lukittuna vapaasti käänneltävä joystick-ohjaus ei tuottane ongelmia, mutta entäs kun lukitus aukaistaan kurviin mentäessä? Ajotuntuma muuttuu lähes vastaavaksi kuin kaksipyöräisellä eikä joystickin kääntelyllä voi vakauttaa pyörää. Vastaisiko tämä kädettä ajoa kaksipyöräisellä? Jos näin on, pitäisikö unohtaa joystickin käänneltävyys ja lukita varsinainen akseli emäputken sisään?

Joystickin input-akselista tulisi ZOXin tapauksessa jotakuinkin vaakasuora, joten sen kahvoja ei kannattane laittaa osoittamaan suoraan rintakehää ihan turvallisuuden takia.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Vastaa Viestiin