Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Urea iacta est. Vai miten se meni. Rahat on joka tapauksessa lähteneet Sergiolle, nyt voin vain odottaa rahtipakettia, mennee tuonne kesä-heinäkuun vaihteeseen, sigh.

ZOX26 low on helposti purettavissa tai jaettavissa ('leicht abmontierbar') takahaarukan liitoskohdasta, joten senkin puolesta voin tässä pikkuhiljaa ruveta tilailemaan myös deltavirittelyyn tarvittavia osia. Pro-Hewa ei ole ainakaan vielä vastannut tiedusteluuni rumpujarrullisista 26" pyöristä - pitää varmaankin soittaa perään.

Kiitokset Tavastille katelinkistä: Novosportilta näyttää löytyvän sekä istuimista että katteista monipuoliset valikoimat. Valmiskatteissa lienee/on pari ongelmakohtaa kallistuvan deltatriken kannalta:

  • katteen sovittaminen takapyörien väliin ja liikkuviin heilurivarsiin,
  • turha ura keskellä olevaa takapyörää varten.

Voi olla, että menee kuitenkin tee-se-itse -hommiksi, jos kate vielä joskus realisoituu.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Yksi kivi vähemmän sydämellä, monta vielä jäljellä: ZOX-Sergio ilmoitti tänään maksusuorituksen saapumisesta tililleen eli kuutisen arkipäivää piti hermoilla pankkisiirron valmistumista. Eläköön IT. Toivon mukaan ZOX vilahtaa HKI-Vantaan pyöräteillä jo heinäkuun puolella.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tkarttu kirjoitti:

Valmiskatteissa lienee/on pari ongelmakohtaa kallistuvan deltatriken kannalta:

  • katteen sovittaminen takapyörien väliin ja liikkuviin heilurivarsiin,
  • turha ura keskellä olevaa takapyörää varten.

Voi olla, että menee kuitenkin tee-se-itse -hommiksi, jos kate vielä joskus realisoituu.

Tietysti tuollaista valmis-boxia voisi hyödyntää muotin teossa, yläosan muotista saisi tehtyä valmiin boxin päälle. Alaosa pitäisi tehdä itse.
Kun muotti on valmis, voisi kaupallisen boxin myydä pois.

Jos omalla työllä on joku tuntihinta, kannattaisi homma vaikka kaupallisen boxin myisi pois puoleen hintaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Current status

Sergio kertoi viestissään Zoxin rungon saapuneen pulverimaalaamosta ja ensi viikolla alkaa eturenkaan kokoaminen Rohloffin ympärille - kyllä: Rohloffin! Noudin tänään matkahuollosta Toxylta tilaamani ilmaiskarit, jotka on siis tarkoitus asentaa takapyörien heilurivarsiin. Mukana myös korkeapainepumppu iskarien säätöön. Viikonloppuna olisi myös tarkoitus tilata Pedalkraftilta 26" takapyörät Sturmey Archer -rumpujarrunavoilla.

Björn Hampurin seudulta kertoilee muuten tässä kokemuksistaan tuoreena Zox26 lown omistajana.

Mahtaako heilurivarsien ja rungon väliin löytyä valmiita laakeripesiä vai pitääkö teettää. Haku löysi ainakin tällaisen vaihtoehdon. Kysymällä selviää, tekeekö oikeankokoisia.

Lisäksi pitää ratkaista mm. kaapelien vienti takapyörien rumpujarruista kahvaan. Voisiko Y-liitos olla toimiva ratkaisu: jarrukahvasta lähtee vain yksi kaapeli, joka haarautuu molempiin takapyöriin. Liitoskohdasta voisi olla apua pyörän katkaistavuudelle. Vai pitäisikö suosiolla ostaa jarrukahva tuplakaapelia varten? Jonkinlainen jarrutustasapaino lienee kuitenkin tarpeellinen takarenkaiden välillä.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

Jonkinlainen jarrutustasapaino lienee kuitenkin tarpeellinen takarenkaiden välillä.

No aikoinaan tuolla ensimmäisellä deltallani( http://www.omanetti.fi/ninajukk/trike.htm ) ajelin pelkästään yhdellä jarrulla ja se otti toiseen takapyörään. Ei se minun mielestä mitään ongelmia aiheuttanut, pyörä meni suoraan jarruttaessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitos, Jviirret. Hyvä tietää, ettei jarrutasapainolla ole (niin) oleellista merkitystä. Pääasia, että jokin jarruttaa myös takana. Hätätilanteessa voi sitten olla apua kolmannesta (jarruttavasta) pyörästä :wink:. Itseasiassa, tuli mieleeni, että jos laittaisikin kaapelin kulkemaan rumpujarrusta toiseen takapyörien välille ja sitten jarrukahvasta tuleva kaapeli kiinni jonkinlaisella irrotettavalla Y-liittimellä. Pitäisi vaan saada varma liitos, ettei sitten kaduta hädän hetkellä.

Toxyn ilmaiskareiden kiinnitys taitaakin olla pulmallisempi juttu, kuin alunperin suunnittelin. Lieneekö jonkin standardin mukaista, mutta iskareiden päissä on reiät 8 mm akselille, josta noin 31 mm jää pesän sisälle. Varmasti tukeva rakenne, jos akselin molemmat päät kiinnitetään tukevasti. Valitettavasti en voi suoraan hitsata iskarien kiinnitysakseleita heilurivarsiin tai vipuvarteen. Syynä on se, että iskarien molemmat päät (ylä ja ala) kiertyvät kahteen suuntaan (= kahden akselin ympäri) varsien kiertyessä. Millaisella nivelakselirakenteella iskarit siis olisi järkevää kiinnittää varsiin?

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tkarttu kirjoitti:

Toxyn ilmaiskareiden kiinnitys taitaakin olla pulmallisempi juttu, kuin alunperin suunnittelin. Lieneekö jonkin standardin mukaista, mutta iskareiden päissä on reiät 8 mm akselille, josta noin 31 mm jää pesän sisälle. Varmasti tukeva rakenne, jos akselin molemmat päät kiinnitetään tukevasti. Valitettavasti en voi suoraan hitsata iskarien kiinnitysakseleita heilurivarsiin tai vipuvarteen. Syynä on se, että iskarien molemmat päät (ylä ja ala) kiertyvät kahteen suuntaan (= kahden akselin ympäri) varsien kiertyessä. Millaisella nivelakselirakenteella iskarit siis olisi järkevää kiinnittää varsiin?

Yksi tapa olisi kiinnittää iskarien päihin nivelvarret, http://en.wikipedia.org/wiki/Heim_joint
jolloin nivelvarren ruuviosa menisi heilurivarren lävitse.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Jarcco kirjoitti:

Yksi tapa olisi kiinnittää iskarien päihin nivelvarret, http://en.wikipedia.org/wiki/Heim_joint
jolloin nivelvarren ruuviosa menisi heilurivarren lävitse.

Varteenotettava idea, Jarcco.

Tässä kuvassa näkyy, miten Toxy on kiinnittänyt iskarinsa: sekä ylä- että alapään akseli on kiinnitetty vain toisesta päästään, mutta jäykästi (vaikka alapään kiinnitys pultilla ei siltä näyttäisikään). Iskarin kiinnitysakselit eivät (juurikaan) jousta eivätkä kierry ajon aikana.

tkarttu kirjoitti:

Syynä on se, että iskarien molemmat päät (ylä ja ala) kiertyvät kahteen suuntaan (= kahden akselin ympäri) varsien kiertyessä.

Tämä varmasti onnistuisikin nivelvarsilla. Nivelvarret olisivat todella yksinkertainen ja elegantti ratkaisu, mutta niistä tulee mieleeni pari mahdollista ongelmakohtaa:

  • Kestävätkö vain toisesta päästä kiinnitetyt akselit ja/tai iskarin päät vuosia jatkuvan vääntömomentin ja iskut?
  • Jos nivelvarsien liikettä ei ole rajoitettu (pallonivel!), iskari voi pyörähtää jonkin verran myös pituusakselin ympäri, mikä on turha tai epätoivottava liike, ks. kuva.

Kuva

Uudissuunnitelmani iskarin kiinnityskappaleeksi näyttää tältä.

Kuva

Iskarin pää tulisi reiällisten korvakkeiden väliin. Korvakkeet on hitsattu akselinpätkään, joka voi kiertyä sivusuunnassa U-mallisten liittimien varassa. Liittimien päät lienee helpointa porata helurivarren lävitse. Tässä ideassa on vielä avoinna

  • Mistä sellaisen saa ? (vastaus: todennäköisesti sama taho, joka hitsaa muutkin osat...)
  • Kitka ja kitinä: tarvitseeko akselinpätkä ympärilleen jonkinlaisen liukurenkaan - muovia, teflonia,..? Olisiko pieni laakeri jo overkillia, sille pitäisi kai olla pesäkin. Ja niitä tulisi 8 kpl.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Taas tipahti yksi paketti postiluukusta: 26" takapyörät Sturmey Archer -rumpujarrunavoilla ja 12 mm akselinrei'illä. Olisihan se kiva, jos Sergio saisi oman pakettinsa jakeluun jo tällä viikolla...

Olisiko tällainen (Varoitus: linkki voi muuttaa selainikkunan kokoa Composite dry sliding flanged bushings) SKF:n liukurengas omiaan vaimentamaan iskarin kiinnityskappaleen (ks. edellinen viesti) kitinöitä? L-reunus pitäisi liukurenkaan paikoillaan. Onko kellään kokemuksia vastaavanlaisista tuotteista?

Sitten vielä takajarrujen kaapelointiin liittyvä kysymys. Olen järkeillyt siten, että takapyöristä tulevan jarrukaapelin tulisi kulkea täsmälleen heilurivarren akselin keskipisteen kautta, jotta heilurivarren liikkeet pyörää kallistettaessa eivät aiheuttaisi vetoa kaapeliin. Menikö oikein?

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Komeat pyörät, mitä maksoi?

Olennaista näissä vaijerivedoissa on, että vaijerin vapaa pituus ei muutu. riittää, kun vapaana kulkevan vaijerin suojaputken pää on kiinni samassa kappaleessa, kuin liikkuva vaijerin pää. Ei siis ole tarpeen vetää akselin kautta. Se ei sitä paitsi ole mahdollista, ainakaan helposti, heilurivarren tapauksessa.
Käsittääkseni noissa rumpujarruissa on itsessään paikka vaijerikuoren kiinnitykselle, joten tuo edellinen ehto tulee täytettyä luonnostaan. Suojaputkessa kulkevan vaijerin liikkeet riippuvat sen taipumien yhteenlasketusta kulmamanmuutoksesta, eikä niinkään siitä, minkä pisteen kautta se kulkee. Loiva kaari mahdollisimman kaukaa muuttaa kaarensa kulmaa vähiten, so. vaijerin pituus muuttuu vähiten.

Jori

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Pyörät maksoivat yhteensä 230 € + lähetyskulut.

Ok: kallistuvan takapään kasaaminen helpottuu hieman, jos vaijerivedon sijoitus ei ole kriittinen.

Sain juuri hetki sitten Sergiolta viestin, että hänellä on nyt kaikki Zoxin osat käsillä ja hän kasaa pyörän loppuviikolla.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuossa on yhdistetty Zox- mallinen etuveto ja Flevotriken nivelöity takapää sekä alaohjaus:

http://kb7mxu2.home.mindspring.com/images/purple.jpg

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Peijakas. Kaverihan kurvailee näyttävästi nivelletyllä taka-akselisella, jollainen oli mukana loppusuoralle saakka, ennen kuin kallistuin :) heilurivarsiratkaisun puolelle. Jälkimmäinen on teknisesti haastavampi, mutta lienee toimivampi kallistustekniikka 26" pyörillä, jotka taas ovat mukavammat ilman etujousitusta ja toimivammat Suomen talvessa. Lisää vaan tällaisia videoita, niin vatsahaava varmistuu mahdollista virheratkaisua pelätessä.

Ei ole kuulunut Sergiosta mitään heinäkuun alun jälkeen - lieneekö lähtenyt viettämään hyvin ansaittua lomaa allekirjoittaneen kustannuksella.

Ja sitten kysymys: miten hyvin lukkopolkimien ja poljinvarsien kiinnitys on standardoitu? Toisin sanoen: jos ostan lukkopolkimet (& kengät) jo ennen pyörän saapumista, sopiiko ne varmasti poljinvarsiin?

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tkarttu kirjoitti:

Ja sitten kysymys: miten hyvin lukkopolkimien ja poljinvarsien kiinnitys on standardoitu? Toisin sanoen: jos ostan lukkopolkimet (& kengät) jo ennen pyörän saapumista, sopiiko ne varmasti poljinvarsiin?

Nykyisin on käytössä järjestään 9/16" x 20 tpi kierre, toinen vasenkätinen. Vanhoissa yksiosaisissa oli 1/2" kierteet, mutta niihin tuskin on lukkopolkimia edes tarjolla.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitos tiedoista. Sitten pitäisi vielä päättää, millainen lukkopoljin-kenkä -yhdistelmä kannattaisi hankkia. Tällä Suomen urheiluaitan sivulla esitellään muutamia mielenkiintoisia malleja, joista edulliset Look PP206 tai VP X-82 voisivat tulla kyseeseen, mutta noviisina kuulisin mieluusti kokeneempien vinkkejä, kokemuksia etc. PP206:lla on erinomainen hinta/paino-suhde, mutta X-82 sopisi myös tavallisille kengille -> koeajajat pääsisivät helpommalla :). Diadora Ergo -maantiekenkä sopinee yhteen Lookin kanssa, mutta lienee hyvä varmistaa ennen hankintaa. Polkimet tullevat halvemmaksi ulkomailta tilaten, mutta kenkien ostaminen sovittamatta taitaa olla melkoista hasardia.

Talviajoa varten voisi kenties tehdä tai teettää jonkinlaiset huopikkaat pyöräilykenkien päälle...

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Vastaa Viestiin