ukram2 kirjoitti:Itse haluaisin Fujinin näköisen pyörän, jossa on kääntymätön etupyörä ja etuveto, joka siis toimii normaalipituisella ketjulla, ja takaohjaus, joka pitää pyörän itsestään pystyssä jos ei pidä ohjaustangosta kiinni 20 km/h nopeudessa. Onnistuuko? Aktiiviohjaus on mielenkiintoinen vaihtoehto, tosin hieman epäilyttää että ohjaus lakkaa toimimasta kun akku hyytyy. Toisaalta voisi tietysti ladata akkua napadynamolla, jos se ohjauslogiikka toimii tarpeeksi pienellä virralla.
Takaohjattuna tuollaisella ajamisesta tulisi varmasti merisairaaksi, sillä oikealle kääntäminen tarkoittaa, että takapyörää ja siinä samalla kuskin pää kurvaa ensin oikealle (vastaohjaus ja kallistus oikealle), sitten heti reilusti vasemmalle (etupyörä käännetään kaarteen suuntaan) sitten nitkutellaan edestakaisin kuskin päätä tasapainon säilyttämiseksi ja kaarteen lopuksi jyrkennetään kaarrekiihtyvyyttä ohjaamalla rajusti sisäkaarteeseen oikealle ja jatketaan pään vatkaamista edestakaisin suoraan ajamista varten tarvittavien tasapaino-ohjausliikkeiden takia.
Edestä ohjattavassa pää kokee vain ohjausjärjestelmän resoluution suuruisia kulmapoikkeamia painovoiman suuntaan, eli sivukiihtyvyydet ovat vain prosentin parin suuruisia verrattuna painovoimaan. Takaohjatussa nämä kiihtyvyydet ovat dekadeja suurempia. Tästä voi vakuuttua katsomalla kaksipyöräisen jälkeä lumessa ja miettimällä kumman mukana –etu- vaiko takapyörän jäljen– haluaisi päätään kuljetettavan. 
Sekin on vielä varmistettava, että koska kaksipyöräisellä automaattiohjaus pitää pyörän pystyssä, pitää sitä kuitenkin kallistaa, jotta voi ohjata, siis tehdä kaarroksia. Ohjaaminen on melko outoa, kun automaatille pitää kertoa etukäteen, jotta kohta käännytään, että teepä nyt vastaohjaus, jotta pyörä kallistuu ja päästään varsinaiseen kurviin.
Sellaisen voisin kuvitella välivaiheessa mahdolliseksi ja joltisenkin helposti toteutettavaksi, että pyörä ajaa haluttua suoraa omaehtoisesti, mutta kaarteessa sille annetaan ohjeet kuten ennenkin. Kaksipyöräisen vastaohjauksen ja etukäteen tehtävän kallistuksen tarve tekee ohjaamisesta vaikeampaa. Miksei siihen tietenkin tottuisikin, että kaarrekäsky annetaan sen sekunnin aiemmin, jotta pyörä ehtii tehdä vastaohjausmanööverinsä.
Voisin tuollaisen automaatin kyllä kuvitella mahdolliseksi, mutta en takaohjattuna.
Kalpean aavistuksen takaohjatulla ajamisesta saa ajamalla nojapyörällä, jossa pää on takapyörän takapuolella. Kaksiraitesisessa kolmipyörässä kuskin pää on jonkin verran kiinteän kiekon takana. Aluksi tuntui kyllä melko epävarmalta kiemurtelultu, vaikka tuossa pää on vain akselivälin neljänneksen verran takana ja pyörä on sentään kolmipyöräinen, joten sitä ei tarvitse kallistaa kaarteeseen eikä tasapaino-ohjata. 
Olen teettänyt yhden kandintyön vetävillä parin asteen verran kääntyvillä etupyörillä toteutetusta monipyörästä. Tällä mekanismillahan tuo olisi mahdollinen. Etupyörä tekisi vain noita alle asteen suuntaansa liikkeitä, joilla pärjää kyllä erinomaisesti vauhdissa, vain hitaassa kaupunkiajossa tarvitaan ohjaavaa takapyörää ja merisairautta aiheuttavaa tasapaino-ohjausta. 