TMS kirjoitti:Ensimmäinen kunnon vesisadeajo oli tuossa viikolla. Ei siitä sen kummenpia huomioita, mutta vettä vain vain tuli huoltoluukusta läpi jonkun verran. Erityisesti se sattui pudottamaan vettä ohjautangon nivelen päälle ja se rupesi narisemaan pahasti. Rasvaus auttoi kyllä narinaan, mutta hieman ärsytävä asiahan tuo vuotaminen on. Euroopassa ovat jonkun veraan teippailleet noita luukkuja kiinni, se epäilemättä auttaa tuohon veden läpi tulemiseen.
En sitten tiedä pitäsikö jalkakyhmyjen kohdalle porata pohjaan pienet reiät kun sinne tuntuu vesi kerääntyvän.
Tottakai vesireiät pitää olla jalkakuopissa, kuten sellainen pitää olla avopyöränkin penkin syvimmällä kohdalla. Miksei sellaista poraisi, jos ei ennestään ole. Tuleehan niihin jalkakyhmyjen kohdille kulumallakin reikä, mutta joutuu kantamaan turhaan vettä mukanaan ja kastelemaan kantapäitään, jollei poraa. Kyhmyn kohdalla alla on imu, joten pienikin reikä riittää.
Huoltoluukun reunukset on tehty vähän hölmösti, Olisihan tuohon samaan hintaan, kun kerran muottiin tehtiin kohouma luukkua varten, voinut tehdä puolipyöreän puolitoistasenttisen vesiuran ympäri luukun. Tuohon uraan olisi saanut pehmeän tiivistepökäleen, jolloin ei olisi vesi tullut koppiin tai jos ei laittanut tiivistettä tai tiiviste vuosi, uran pohjalta keskeltä veden olisi voinut ohjata viemäriletkulla kopin läpi pohjasta ulos.
No, nyt se ura puuttuu, jotain pitää tehdä, mikä vain on mahdollista. Suosittelen asentamaan muovisen kourun kannen kourun alapuolelle ja laittamaan tuon kourun etureunasta letkun alas lattialle, kantapääkuoppaan tai vaikka suoraan läpi pohjasta. Vesi valuu kuitenkin kannen alapintaa pitkin, kunnes kertyy keskikourun alapinnalle ja valuu siitä rännikouruun ja sitä kautta syöksytorviletkuun.
Jos haluaa varmistaa, etteivät pisarat putoile ennen ränniä, voi kannen alapinnalle kiinnittää harvan vettä imevät kankaan, joka imee veden itseensä eikä päästä sitä putoamaan ennen kuin se on alimmalla kohdalla, jonne se kertyy, ennen kuin valuu ränniin. Tuo kangas toimii vieläpä osin tiivisteenä kannen ja rungon välissä. Kangas pitää liimata varovasti, ettei liima täytä huokosia, jolloin se ei enää johda vettä. Liimaa vain reunoille ja enintään pieninä pisteinä keskemmälle. Minä kokeilisin ensin käytöstä poistetulla t-paidalla.
Tuon letkun tilalla voi tietysti olla myös puuvillainen naru, jota pitkin vesi imeytyy ja valuu ulos.