vaaka kirjoitti:Youtubessa olen nähnyt jos jonkinmoisia sähkökulkimia kahdella pyörällä, joiden määrittelemiseen ei tietoni riitä. Kukin voi päätellä, missä mennään, kun on pari kiloWattia sähkötehoa. Yksi moottoripyöräksi mieltämäni teki hiekkaiselta alustalta startissa puolivoltin ja vei kuskilta kengän jalasta. Muistelisin sähkömoposta nähneeni 120 km/h ajovideon. Aika epävakaan näköistä.
Eipäs nyt rinnastella, kuvitella ja nimitellä asioita ja laitteita ristiin miten sattuu, jottei luoda vartavasten vastustusta väärin rinnastetuille laitteille pelkkien hatarien mielikuvien takia.
Jos joku on mopoksi rekistetöity, saa sillä säännön mukaan ajaa vain erikseen tähän käyttöön kyltillä merkityllä pyörätiellä –muuten vain ajoradalla. Jos tuolla ei kuitenkaan aiheuta onnettomuuksia, vaan ainoastaan pahaa mieltä ylämäessä ohitetulle, minä sallisin ajon pyörätiellä siihen asti, kunnes se konkreettisesti osoittautuu vaaralliseksi. Polkupyörän näköisen mopon ajaminen ajoradalla aiheuttaisi nimittäin joka tapauksessa autoilijoiden osalta samanlaista sysimistä pyörätien suuntaan.
Tuota samaa pyörätiemäkeä alamäkeen hulluna lasketteleva työmatkatempoilija on varmasti vaarallisempi, koska hän pyrkii välttämään jarruttamista viimeiseen asti. Moottorillisella jarrutus ei ole niin suuri menetys, koska nopeus saadaan takaisin konevoimalla. Eihän konevoimalla ennätysten ajamisessa pyörätiellä ole mitään järkeä. Ajoradathan kulkevat kuitenkin suorempaan ilman rotvallinylityksiä ja nöyrryytysnappeja. Jos siis tällaisella ajaa pyörätiellä, ei menossa ole nopeusennätysjahti, vaan normaali liikennöinti.
Olen sitä mieltä, että kukin vastatkoon itse ajoratansa valinnasta oman järkensä varassa ja vastatkoon seurauksista itse. Liikennesäännöt eivät sitä vielä salli, mutta pelkkä säännön kirjaimen rikkomisesta moittiminen ei tässä asiassa ole kenenkään edun mukaista (paitsi ehkä Autoliiton edun). Kun säännön rikkominen on tarpeeksi yleistä, täytyy viimein sääntöä muuttaa. 
Kaikki karsinointi on pahasta!