kiikkeryys ja siihen vaikuttavat asiat
Ideoita löytyy ja jos matala katettu kaksipyöräinen ei olisi rannikkopuuskissa routavaurioilla vaarallinen, saattaa velomobiili pudota tärkeysjärjestyksessä, kun aerodynaamisempi, kevyempi ja pienemmällä vierintävastuksella varustettu vaihtoehto voisi ehkä toimia.
Ideana ja esikuvana toimi allaoleva pyörä.
http://www.toxy.de/index.php/en/products/toxy-zr
Penkin korkeudeksi luvataan huima 17-25 cm! Alin mihin olen törmännyt kaupallisia nojakkeja katsellessa. 406 takarenkaalla ei kai takavaihtajan rissojen kotelolla ole paljon maavaraa, joten jos koteloa jatkaisi renkaiden suojaksi, voi tulla maaston tarkkailun tarve vaurioiden välttämiseksi. Noin matala penkki antoi toiveita välttää osan tasapainoa haittaavien puuskien voimasta, kun tuuli on hitaampi matalalla kuin korkealla. Tämän havaitsin rreippaan vieressä Streetmachinella ja hän Geckolla ajaessa Hietaniemen minigolfradan viereisellä tiellä ennen mutkaa etelään, joka vie Hietsun uimarannan ravintolalle. Tuuli tuli ravintoloiden pohjoispuolisten kumpujen yli ja rreipas ei tuntenut kovaa vastatuulta istuessaan noin Toxyn penkin korkeudella. Minä kuuntelin tuulen huminaa korvieni ympärillä 63 cm penkin korkeudella.
Toxyssä istuinkulmaksi ilmoitetaan 28 astetta, mikä on 7 astetta enemmän kuin tuunatulla 58 cm penkinkorkeuden Streetmachinellani. Ja kun minulla istuimen yläosa ei kaarru eteen yhtä paljon kuin näkemissäni kaupallisissa penkeissä, efektiivisesti olen tottunut suurempaan takakenoon. On väsyneenä pitkän matkan lopussa keskittymistä vaativaa, jotta täysi kontrolli säilyy. Eli ei ihan joka kerta, välillä tulee kapeita tahattomia poikkeamia ja ylämäiden ulkopuolellakin silloin tällöin. Sikäli pystympi istuinkulma noin alhaisessa istuimessa hyvä, että se kompensoi jonkun verran mataluuden lisäämää kiikkeryyttä.
Ei ole riittävästi kokemusta edes keskikorkuisista istuimista, jotta voisin arvioida vähintään 7 asteen pystymmän istuinkulman ja max. 41 cm alemman penkin korkeuden kiikkeryyttä. Pitkään matkaan, eli väsymykseen ja herpaantuvaan keskittymiseen menee käyttötarkoitus, joten mitä raati on mieltä, vaatiiko noin matala penkki ja istuinkulma experttiä tasapainoilijaa ja ohjaajaa? Puhutaanko ohjauksessa ja vikuroinnin välttämisessä ohjaustarpeeltaan vain pään kevyttä kallistelua kaikilla nopeuksilla, vai onko yhtä vakaa kuin touring käyttöön sopiva junan vakaudella tehdasasetuksissa oleva Streetmachine, josta tuli äkäisen sporttinen nopeudeltaan ja käyttäytymiseltään. Ja vaatii jo löperöä ohjausta reitiltä poikkeamiin. Ekan vuoden kuskina ja aina heikkona tasapainoilultani sportimmassa versiossa Streetmachine kyllä vaatii enemmän kuin pystyn toistettavasti pitkän päälle hallitsemaan pyörää. Vielä ei ole pelottanut, mutta 100 % suorituskyky aina puuttuu.
Toxyssä on keskiö korkeammalla penkkiin nähden kuin Streetmachinessa, joten nokkakatteen sekä sisäsäilytystilan tarve on pienempi kuin Streetmachinen kattamisessa. Mitä ei ehkä koskaan tapahdu, kun tuuli on töninyt yhdellä kassillakin noin korkeaa pyörää. Toxy on 7 kg kevyempi, joten se tasoittaa jotain jalkojen pienempään verenpaineeseen noin sportilla pyörällä mäkien kiipeämisen lisähaastetta keskiön lisäkorkeudesta johtuen. Streetmachine on huonompi aeron osalta. Huonoin näkemäni kaupallinen aeroltaan nojakeista. Wanha. Siksi ja Toxyn hinnakkuuden vuoksi rakentaminen summittain tuonne päin voisi olla ok. Optiolla muokata 2t3 deltaksi, jos ei toimi. Jos raati peukuttaa ajettavuutta pää usvassa väsymyksestä ja uskallan kokeilla moista.
Onko tuollainen geometria kiikkerä ja vain pieniä pään liikkeitä sietävä, vai voiko sillä ajaa pitkää retkeäkin korkeintaan keskinkertaisilla hallintataidoilla varustettu kuski? Entä tottumallani 21 asteen istuinkulmalla. Tiivistettynä kuinka kauheasti ohjauksen nopeus sekä herkkyys kasvaa pudotettaessa istuinta kolmasosakorkeuteen ja onko kuolevaisilla asiaa pientareajoon pitkillä reissuilla? Kapeus on esimerkillinen 58 cm, mikä on hienoa kaupungin vilinässä.
Nousu ja istuuntuminen polven lievästä kulumasta kärsivälle on ongelma. Tiedän pitkistä reissuista, että jalat ovat tyhjät, jäykät ja kramppiherkät korkean penkin kanssakin. Siinä on miinus, jota pitäisi aeroeduilla katteineen voittaa toivottavasti tuulineutraalilla hallinnalla ainakin 20 m/s tuuliin asti väsyneenäkin. En halua riskeerata terveyttä ja pyörää hyytyneenä ajaessa kaikissa olosuhteissa, joissa muuten ajaisin. Ei ole paljon turvavaraa 20 m/s tuulensiedossa täällä päin.
En kuvista osaa Toxystä sanoa, onko kääntyväkeskiöinen, vai kiertyväketjuinen. Teksti oli hieman epäselvä, mutta arvaisin ensimmäiseksi ketteryysvaatimuksiltaan. Olen pituudeltani alarajoilla tuolle pyörälle. Toxy taittuu pieneen tilaan. Katteista riippuen voi omatekele jäädä pitkäksi ja siten ulos vuoden ympäri. Ei hyvä, mutta kerrostaloelämää ja kielto tuoda kämppään pyörä grr. Omatekeleestä on kai pakko irrottaa katteet talvella ja viedä katteet varastoon .
35 mm renkailla olen ajanut ja jouset itse tekemisessä voivat olla huono homma kokemuksen puutteesta johtuen. Jos ottaisin painorankkua leveästä renkaasta, joka on lattapohjainen tyyliin 50-60 mm leveä, lisääntyisikö tuulensieto ja ohjauksen epätarkkuuden sieto? Sekä vähenisikö herkkyys ohjausliikkeisiin?
Kaikki kommentit ovat tarpeen.