Sivu 1/3
Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 20 Marras 2015, 18:28
Kirjoittaja jviirret
Hankin sitten minäkin tuollaisen KT-325r (navassa lukee KT2) navan: http://www.ktgroup.net/pro.php?m=d&pid=86&cid=45&f=1 täältä: http://www.kempeleenkylakauppa.com/
Ajattelin asentaa sen tuollaiseen kopiojopoon jonka ajokuntoon saattaminen on ollut takakiekosta kiinni. Kehäksi tulee siis 507.
Lähtökohta oli tällainen:
Risan nexuksen sain jo irroiteltua ja kehän taivuteltua parin millin tarkkudella suoraksi. Oletan että navan myyjä osasi myydä mulle oikean mittaiset pinnat kun otti mitat navasta ja sanoin että kehä on yksiseinämäinen 507. Ainakin pinnat on vähän pidemmät kuin nuo Nexuksessa olevat ja pinnalaippa kt2:ssa on vähän pienempi.
Nyt sitten vain huomiseen mennessä joku hyvä linkki kolme-ristiin(vai miten se nyt sanotaan) puolaukselle niin että venttiilin reikä osuu "vapaaseen väliin".
edit: siksi täällä päiväkirjaosiossa, kun ajattelin että tämä on tällainen yhden kiekon standardiohje/kasaamisen opettelu kokemus ketju. Voinee siirtää johonkin rakenteluketjun jatkoksi jos alkaa rönsyilemään laajemmaksi.
Jukka
Re: Kiekon rakentaminen
Lähetetty: 20 Marras 2015, 18:38
Kirjoittaja vph
Itse olen tehnyt kolme harjoittelukiekkoa legenda-Sheldonin ohjeilla: http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html. Riittävän yksityiskohtaiset ohjeet jopa minulle.
Re: Kiekon rakentaminen
Lähetetty: 20 Marras 2015, 18:51
Kirjoittaja jviirret
Jotta homma ei olisi näin helppoa niin minun vannekehässä pinnanreiät menevät siksakkia, ja juuri niinpäin ettei edes ensimmäisen pinnan laittaminen ohjeen mukaan ole mahdollista
Ok, onnistuuhan se tuolla ohjeella kun muistaa että puhuttaessa vapaarattaan puolesta ymmärtää sen toiseksi puoleksi...
Re: Kiekon rakentaminen
Lähetetty: 20 Marras 2015, 19:04
Kirjoittaja jooseha
Kysyitkö onko tuo mallinumero sama? Ainakin mun navoissa oli kumassakin 16T rattaat ja KT:n nettisivu ei tunne sitä kokoa. Näitä voi olla useampia sukupolvia
Kannattaa vaihtaa varastorasvat pois. Lopettaa niillä vaihtamisen lämmettyään. Kylmänä kyllä vaihtaa.
Ekan kiekon tein joskus poikasena ilman ohjeita. Purin vanhan ja kasasin sen takaisin valmista mallina käyttäen. Oli aivan kelpo.
Viimeksi kun tein, lunttasin tästä suomenkielisestä artikkelista muistin virkistämiseksi.
Re: Kiekon rakentaminen
Lähetetty: 20 Marras 2015, 19:36
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Kysyitkö onko tuo mallinumero sama? Ainakin mun navoissa oli kumassakin 16T rattaat ja KT:n nettisivu ei tunne sitä kokoa. Näitä voi olla useampia sukupolvia 
En kysellyt.
esim. tuolla myydään molempia värejä 16piikkisellä rattaalla http://www.ebay.com/itm/Bike-Bicycle-Re ... 2006421117
Tuolla kromin värisiä 18 piikkisellä: http://sportresort.ru/product_info.php?products_id=9601
Mulla siis tuollainen jossa tuli 16hampainen ratas.
jooseha kirjoitti:Kannattaa vaihtaa varastorasvat pois. Lopettaa niillä vaihtamisen lämmettyään. Kylmänä kyllä vaihtaa.
Taitaa olla enemmän kiinni Kiinalaisten tavasta vetää navat liian pienelle laakerivälykselle? Tuokin pyörii käsissä aika kankeasti. Toisaalta, voikohan tuo vaikuttaa mekanismin toimintaan
Kattoo sitä sitten kun(jos) saan kiekon joskus kasattua...
Jukka
Re: Kiekon rakentaminen
Lähetetty: 20 Marras 2015, 20:51
Kirjoittaja eemeli
Mä kasailin ensimmäisen "kiekon" tämän ohjeen mukaan
http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2002/kiekonrak2.pdf
Muoks. Ei näköjään onnistunut linkin laittaminen. Googleen->fillarilehti kiekon puolaaminen...
Re: Kiekon rakentaminen
Lähetetty: 20 Marras 2015, 21:08
Kirjoittaja eemeli
jooseha kirjoitti:
Pisteet perästä pois niin toimii. Mulla on sama linkki aiemmassa viestissäni 
Kiitos. Aikaisemmin ei ole pisteet haitannut.
Hankalia pienellä kännykän ruudulla nuo tekstiin muokatut linkit. Ei meinaa huomata...
Re: Kiekon rakentaminen
Lähetetty: 20 Marras 2015, 21:55
Kirjoittaja jooseha
Taitaa muuttaa vain linkin viimeisen pisteen tekstiksi. Tuossa oli kolme.
Kirjoitetaan nyt muutakin ettei mene aivan ot:ksi 
Kun hain omani, niin juteltiin navoista. Oli joku maahantuojan poistoerä maahantuonnin loppuessa. Alunperin oli ollut kolmekymmentä. Mun jälkeen jäi yksitoista.Tänä vuonna oli ollut kolme muuta ostajaa. Erä on siis luultavasti vuosia vanha. En huomannut kysyä kuinka vanha 
Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 20 Marras 2015, 22:35
Kirjoittaja jviirret
Eiköhän uudet ole tismalleen sama napa. Mustassa vain on KT-2 maalattu punaisella ja kromin värisessä se on tarra. Tässäkin yksi putiikki jossa on molempia:
http://www.wgbikes.com/en/category/coaster-brake-hubs/
Jukka
Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 20 Marras 2015, 23:03
Kirjoittaja jooseha
Mun epäilys perustuu täältä napattuun kommenttiin, jonka mukaan ensimmäisen sukupolven navassa olisi ollut toimintavarmuusongelma. Ei niissä varmaankaan isoa eroa ole. Jotain pientä hiomista korkeintaan.
Minkäs mittaiset pinnat muuten ovat? Itse mittailin navan ja vastaavan vanteen. Laskuri antoi pinnojen mitaksi 235,5mm.
.
Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 20 Marras 2015, 23:19
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Mun epäilys perustuu täältä napattuun kommenttiin, jonka mukaan ensimmäisen sukupolven navassa olisi ollut toimintavarmuusongelma. Ei niissä varmaankaan isoa eroa ole. Jotain pientä hiomista korkeintaan.
Minkäs mittaiset pinnat muuten ovat? Itse mittailin navan ja vastaavan vanteen. Laskuri antoi pinnojen mitaksi 235,5mm.
.
Eivät ole kuin 230mm, mutta sanoi että nippelit on pitkät. Saas nähdä ovatko riittävän pitkät, itse sain tuolla laskurilla vaadituksi pinnapituudeksi 234mm.
Jukka
Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 21 Marras 2015, 11:23
Kirjoittaja jviirret
Eikö tämä mennyt nyt ihan oikein:
Illalla lueskelin nuo ylläolevat ohjeet silmäilemällä läpi. Annoin asian hautua yön yli ja nyt on kiekko kassa. 3. ja 4. kerros piti kertaalleen purkaa kun meinasi tulla vain kaksi ristiin puolaus ja pinnoihin sentti liikaa pituutta
Ennen 3. vaihetta olisi siis kannattanut vilkaista ohjetta. Nippelit likos öljyssä ennen asennusta. Purkamisesta huolimatta tähän vaiheeseen ei mennyt kuin tunti aikaa.
Kaikki pinnat ovat nyt yhtä kireällä. Pyörittelin nippoja niin ettei pinnan kierre tunnu enää kynnellä. Vanne on vielä löysä. Eli nyt vain kiekko haarukkaan ja kierros kerrallaan jokaista pinnaa kireämmälle kunnes ne soi?
Jukka
Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 21 Marras 2015, 11:29
Kirjoittaja Nojanalle
Tuo lehti alla tekee kuvasta sekavan . 
Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 21 Marras 2015, 11:42
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Tuo lehti alla tekee kuvasta sekavan . 
Entä nyt? Tämän parempaan en kykene 
Jukka
Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta
Lähetetty: 21 Marras 2015, 11:48
Kirjoittaja Nojanalle
Nyt on hyvin . Ei muuta kuin rihlaamaan .