Sivu 2/6

Re: SH28

Lähetetty: 26 Marras 2015, 12:13
Kirjoittaja jori

Tässähän oikeastaan on kyse mahdollisimman matalan takavaihtajan etsinnästä, ei niinkään kymppivaihteisen. Nuo nyt sattuvat olemaan matalarakenteisia nuo kympit. Taittopyöriin on kai muitakin. Yhtään en muista, mikä se vaihtajamalli oli Reippailijan Dahonissa. :?
Tässä on kuva, mutta ei näy mallinimi.
Kuva
Tässä näkyy myös merkki "Neos".
Kuva
Tässä näkyy tuo kapeus.
Kuva


Re: SH28

Lähetetty: 26 Marras 2015, 12:42
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Tässähän oikeastaan on kyse mahdollisimman matalan takavaihtajan etsinnästä, ei niinkään kymppivaihteisen.

<snip>

Tässä näkyy tuo kapeus.
Kuva

Kuva
Ei näytä paljoa kapeammalta kuin mun Shimano ZEE 10-vaihteinen Dyna-Sys vaihtaja. Tämä kiinnittyy ihan normaaliin korvakkoon tai jos akselin korvakkorakenne tukee vaihtamista niin Shimanon Direct-Mount korvakkoon jossa on yksi nivel vähemmän.

On muuten kuvassa 9-vaihteisen pakan kanssa vanhassa nojakissa, huomaa vaijerin ei-normaali kiinnitys pultin alle. Ja että se lisänivel näkyy tuossa korvakon ja vaihtajan rungon välissä.

Tässä näitä takahaarukan korvakoita Paragon Machine Works:n tekemänä (muiden rojujen seassa):

Kuva
Piti tilata isompi pinkka tuolta kun onnistuin ensiliukkailla taittamaan vähän evo-maasturin korvakkoa, näistä tehdään lyhytkasvuisille eli tyttärelle toinen evo-maasturi joku päivä...


Re: SH28

Lähetetty: 07 Joulu 2015, 08:50
Kirjoittaja irakas

Teinpä täsmennetyn kuvan SH28:sta.


Re: SH28

Lähetetty: 09 Joulu 2015, 18:50
Kirjoittaja Jarcco

Näyttää siltä että olen päätymässä sähköpyörä pohdinnassa hyvin samanlaiseen malliin Sakarin kanssa. Vielä kaksihaarainen jalusta motskarityyliin niin se on siinä!


Re: SH28

Lähetetty: 09 Joulu 2015, 19:04
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Näyttää siltä että olen päätymässä sähköpyörä pohdinnassa hyvin samanlaiseen malliin Sakarin kanssa. Vielä kaksihaarainen jalusta motskarityyliin niin se on siinä!

Ei kinneriä? :(

Jukka


Re: SH28

Lähetetty: 09 Joulu 2015, 20:14
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Näyttää siltä että olen päätymässä sähköpyörä pohdinnassa hyvin samanlaiseen malliin Sakarin kanssa. Vielä kaksihaarainen jalusta motskarityyliin niin se on siinä!

Ei kinneriä? :(

Jukka

Kinneriä kokeilleena SH18:ssa täytyy minun todeta, ettei se ole mikään autuus, varsinkin, jos varustaa laitteen kunnollisella sähköavustuksella. Avoimessa 2- tai 3-pyöräisessä sähköavusteisessa nojapyörässä on monta etua kinneriin verrattuna:

  1. keveys
  2. huolto on paljon yksinkertaisempaa, pääsee hyvin käsiksi eri kohteisiin
  3. hiljaisuus = ei korimelua, kuulee paremmin ympäristön äänet
  4. nopeus riittää hyvin pyöräteillä ajoon
  5. voi kokea ihanan ilmavirran
  6. kun on riittävä teho moottorissa, ei ilmanvastuksesta ole haittaa
  7. varustautuneena sadeasulla ei sateestakaan ole haittaa
  8. asettauminen kinneriin on paljon työläämpää
    7 etc...

Re: SH28

Lähetetty: 09 Joulu 2015, 20:21
Kirjoittaja irakas
Jarcco kirjoitti:

Näyttää siltä että olen päätymässä sähköpyörä pohdinnassa hyvin samanlaiseen malliin Sakarin kanssa. Vielä kaksihaarainen jalusta motskarityyliin niin se on siinä!

Joo, sellainen kannattaa ilman muuta laittaa. Helpottaa paljon pysähtyessä eri tilanteissa ja lastaamista. :mrgreen:


Re: SH28

Lähetetty: 09 Joulu 2015, 20:58
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Näyttää siltä että olen päätymässä sähköpyörä pohdinnassa hyvin samanlaiseen malliin Sakarin kanssa. Vielä kaksihaarainen jalusta motskarityyliin niin se on siinä!

Ei kinneriä? :(

Jukka

Kinneriä kokeilleena SH18:ssa täytyy minun todeta, ettei se ole mikään autuus, varsinkin, jos varustaa laitteen kunnollisella sähköavustuksella. Avoimessa 2- tai 3-pyöräisessä sähköavusteisessa nojapyörässä on monta etua kinneriin verrattuna:

  1. keveys
  2. huolto on paljon yksinkertaisempaa, pääsee hyvin käsiksi eri kohteisiin
  3. hiljaisuus = ei korimelua, kuulee paremmin ympäristön äänet
  4. nopeus riittää hyvin pyöräteillä ajoon
  5. voi kokea ihanan ilmavirran
  6. kun on riittävä teho moottorissa, ei ilmanvastuksesta ole haittaa
  7. varustautuneena sadeasulla ei sateestakaan ole haittaa
  8. asettauminen kinneriin on paljon työläämpää
    7 etc...

Pitää paikkansa ja kunnollisen kinnerin tekemiseen ei ole minulla intoa saati aikaa. Valmiit taas maksaa rahaa. Sähköpyörän hankinta voi olla jopa taloudellisesti kannattavaa jos sillä saa korvattua autokilsoja. Kinnerin pitäisi kulkea ainakin mopon nopeuksia että vähentäisi merkittävästi enemmän mun autoilua.


Re: SH28

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 17:21
Kirjoittaja irakas

Ensi tiistaina alkavat taas hommat kansalaisopistolla. Putkien taivuttelun helpottamiseksi tein SH28:sta 1:1 piirroksen pahville. Valitettavasti ei kuvassa juuri näy poikittaisleikkaukset. Kaksoisrungon putket ovat 22 x 1,5 mm:n huonekaluputkea.


Re: SH28

Lähetetty: 19 Tammi 2016, 17:42
Kirjoittaja irakas

SH28 lähdössä hitsaukseen.

SH28 18.1.2016.jpg

Täytyy myöntää, että taivuttelu oikeaan muotoon ei ole helppoa.


Re: SH28

Lähetetty: 19 Tammi 2016, 19:46
Kirjoittaja jooseha

Nätisti taipuu :D

Tuota katsellessa ei voi välttyä ajatukselta että tekisi kirkkaasta teräksestä ja kiillottaisi viimeistelyksi. Tulisi auringonpaisteisen kelin katseenvangitsija 8)


Re: SH28

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 11:18
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:

Nätisti taipuu :D

Tuota katsellessa ei voi välttyä ajatukselta että tekisi kirkkaasta teräksestä ja kiillottaisi viimeistelyksi. Tulisi auringonpaisteisen kelin katseenvangitsija 8)

Niin, pintaan vaan kirkas lakka, mutta miten on ruostumisen kannalta, kun ei ole ruostesuojapohjamaalausta? :roll:


Re: SH28

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 12:13
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Nätisti taipuu :D

Tuota katsellessa ei voi välttyä ajatukselta että tekisi kirkkaasta teräksestä ja kiillottaisi viimeistelyksi. Tulisi auringonpaisteisen kelin katseenvangitsija 8)

Niin, pintaan vaan kirkas lakka, mutta miten on ruostumisen kannalta, kun ei ole ruostesuojapohjamaalausta? :roll:

"kirkkaalla" taidettiin tässä tarkoittaa ruostumatonta terästä, sehän ei käytännössä ruostu ollenkaan, joten ei tarvi mitään pintakäsittelyjä.

Jukka


Re: SH28

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 12:42
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Nätisti taipuu :D

Tuota katsellessa ei voi välttyä ajatukselta että tekisi kirkkaasta teräksestä ja kiillottaisi viimeistelyksi. Tulisi auringonpaisteisen kelin katseenvangitsija 8)

Niin, pintaan vaan kirkas lakka, mutta miten on ruostumisen kannalta, kun ei ole ruostesuojapohjamaalausta? :roll:

"kirkkaalla" taidettiin tässä tarkoittaa ruostumatonta terästä, sehän ei käytännössä ruostu ollenkaan, joten ei tarvi mitään pintakäsittelyjä.

Jukka

Ruostumattoman pyöröteräksen putkivalikoima on ainakin K-Steelissä (entinen Kuusakoski) vaatimaton:
10x1,0 0,22 • 12x1,0 0,27 • 17,2x1,5 0,59 21,3x1,5 0,75 • 25x1,5 peilikirkas 0,89 25x1,5 hiottu 0,87 • 30x1,5 hiottu 1,08 • 35x1,5 hiottu 1,24 • 40x1,5 hiottu

Kansalaisopistolla olisi Rst-teräksien hitsaus vähän työlästä, kun hitsikoneeseen pitäisi aina vaihtaa sopiva hitsauslanka. Menee kai se ruostumatonki himmeeksi ajan kanssa?


Re: SH28

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 12:54
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Kansalaisopistolla olisi Rst-teräksien hitsaus vähän työlästä, kun hitsikoneeseen pitäisi aina vaihtaa sopiva hitsauslanka.

Menee se ruostuvallakin hitsaustavalla, sitten pitää vain saumat ja ruostuvasta tehdyt osat maalata. Tässä pyörässä näyttää olevan pitkät pätkät runkoa paljaana ilman hitsaustarvetta, joten ne osat voisivat ollakkin ruostumatonta. mun mielestä kuitenkin yksiväriseksi maalattu runko on hienompi.

irakas kirjoitti:

Menee kai se ruostumatonki himmeeksi ajan kanssa?

Ei se juuri himmene, varsinkin jos silloin tällöin vähän rätillä kiillottelee. Aterimet, kattilat yms. pysyy kiiltävinä karuissakin olosuhteissa kunhan niitä ei hierota hiekassa/kivikossa.
Haponkestävä sensijaan ei pysy niin hyvin kiiltävänä vaan harmaantuu.

Jukka