tm kirjoitti:
Viime elokuun Kiinan reissulla itärannikon pienessä miljoonakaupungissa nimeltä Qingdao näki karusti, että iso ongelma tielle mahtumisen lisäksi oli parkkipaikkojen puute: katujen varret (ja yleensäkin kaikki vapaa tila) oli täynnä autoja, mahdotonta löytää paikkaa autolle (muualta kuin hotellien maksullisilta parkkipaikoilta). Kyllä ne ovat helisemässä autojensa kanssa tuolla.
Syy tilaongelmiin on, että Kiina kaupungistui ja suuret kaupungit ehtivät kehittyä suuriksi jo ennen autoa, eikä autoja ollut vielä kommunistisen Kiinan aikaankaan kuin muutama. Toivottavasti ymmärtävät tehdä ratkaisunsa (siltä näyttää) niin, ettei autoille ruveta raivaamaan tilaa kaupungista, vaan pidetään autoilun osuus pienenä ja kulkeminen kaupungissa perustuu tulevaisuudessakin kevytajoneuvoihin, jotka aiemmin liikkuivat lihasvoimalla, mutta nyt säilykesähköllä.
Suurissa kaupungeissa tarvitaan lisäksi tietenkin metrot ja paikallisjunat, mutta autoilulle kaupungeissa ei ole tilaa. Ainoa seikka, joka ajaa autoilun yleistymistä Kiinassa on vaurastuva keskiluokka, jolla on varaa autoon, vaikkei tilaa ajaa sillä. Keskiluokan myötä nouseva yksilökeskeisyys johtaa autoiluun, jos sille vain suinkin on mahdollisuus. Onneksi tilaa ei ole ja kiinalaiset kykenevät (toivon kovasti) hyppäämään yksityisautoille suunnitellun kulttuurin yli.
Asetan toivoni kahteen seikkaan, suuriin tuloeroihin ja automaatioon. Suurten tuloerojen kaupungeissa taksikuski ei maksa liikaa ja noin periaatteessa yksityisautoilun palvelutason (baarista tullessa paremmankin) saa tilaamalla taksin, jolle ei varnsinaisesti tarvitse varata parkkitilaa kaupungissa. Kun yleinen palkkataso nousee, tai paremminkin tasaantuu länsimaiseen tapaan, onkin jo teknologia kehittynyt niin, että sama palvelutaso voidaan saavuttaa automaattisesti ohjautuvilla takseilla. Saman toivon kehittyvän myös länsimaisiin kaupunkeihin.
Kahdeksan vuotta sitten Shanghaissa, kenties nykyäänkin, on taksien keskinopeus merkittynä taksikuittiin. Keskinopeuslukemat kuiteissa keskikaupungilla olivat 10-15 km/h ja keskustan ja pientaloalueen välillä sielläkin vain hitusen yli 20 km/h. Tämä tarkoitti, että tuolloin nopein tapa liikkua kaupungissa oli polkupyörä. Sähköavusteinen polkupyörä on hidas, mutta silti nopein kulkuneuvo niin Kiinassa kuin muuallakin tiheästi rakennetulla alueella. Siksi niitä on siellä niin paljon.