Sivu 1/3
Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 30 Marras 2015, 21:20
Kirjoittaja Tapani
Oli siinä ihmettelemistä juuri noiden pyörän ohjauskulmien kanssa. Jarrut ja vaihteensiirtäjät nyt seuraavaksi.
Opettelin lukemaan silloin kun Joka Poika lehti kirjoitteli amfibiokinnerillä kaverien Ruotsin matkasta joskus viime vuosituhannen puolenvälin paikkeilla.
Nyt sattui sopivasti aikaa joten jatkan silloin tekemääni päätöstä. Kinneri pitää tehdä! Ei täällä Hämeessä mihinkään kiire ole.
Etupyörän ohjaus toimii 6mm jäykällä rst. vaijerilla. Jäi joskus tähteeksi kun purjeveneen rakentaminen oli ajankohtaista. Penkki on 4mm vaneria 12mm neliöputken päälle muutamalla 5mm ruuvilla. Vetopyörän napa on sähköistetty. Saa nähdä sitten? Polkimien lätkät alumiinista turkkilevyä klemmarilla laakerin päälle, kääntyy aina inhottavasti alaspäin. Kammet on pätkistä, joten niiden muokkaaminen on pikkuhomma kunhan nyt pääsee kokeilemaan. Saa nähdä montako raitaa jää kunhan tulee ensilumi
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 30 Marras 2015, 21:44
Kirjoittaja jori
Mahtavaa! Onneksi olkoon ja tervetuloa nojapyöräilijäksi. 
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 30 Marras 2015, 22:09
Kirjoittaja jooseha
Hieno peli
Onko siinä olkatapit sivusuunnassa pystyssä?
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 01 Joulu 2015, 07:03
Kirjoittaja Pastori
Hieno homma. Lisäkuvia janotaan 
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 01 Joulu 2015, 13:01
Kirjoittaja Tapani
Yritin ainakin seitsemän kertaa voimakkaasti kallistettua olka-akselia mutta siinä pienikin astekulman muutos tuotti kummalisen keikahduksen vanteen kallistukseen. Lopulta tein tuon kurjenkaulan eli runko putkesta noin 300 mm pitkä aisa siten että olka-akseli on miltei suoraan kosketuspisteen kohdalla. Lopulta olin jo asentamassa tavallista etu haarukkaa, mutta ilman vastuksen vuoksi päätin ettei korkeus saa nousta. Suunnitelmissani on että katan koko komeuden jonkinlaisella korilla joten senkään vuoksi ei siitä korkeudesta ole väliä
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 01 Joulu 2015, 13:19
Kirjoittaja jviirret
Tapani kirjoitti:Yritin ainakin seitsemän kertaa voimakkaasti kallistettua olka-akselia mutta siinä pienikin astekulman muutos tuotti kummalisen keikahduksen vanteen kallistukseen. Lopulta tein tuon kurjenkaulan eli runko putkesta noin 300 mm pitkä aisa siten että olka-akseli on miltei suoraan kosketuspisteen kohdalla.
Pääasia että olkatappi on sivusuunnassa kallistettu ja osoittaa renkaan maakosketuskohtaa, muuten pattiin tai monttuun osuessa ohjaus nykäisee voimakkaasti ja muuttaa pyörän kulkusuuntaa.
Jukka
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 01 Joulu 2015, 13:34
Kirjoittaja PW
Hienoo ett näitä syntyy. Lisää kuvia oottelen miekin.
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 03 Joulu 2015, 21:14
Kirjoittaja Tapani
Jos nyt alkaisin kampien tekoon tekisin kolmesta alumiinilevystä kiekot jotka reiitäisin sopivasti valmiiksi kampiakseliksi 20mm putken pätkät joihin ½tuman putkikierteet ja laippamutterit päihin Saisi samalla vapaat kädet muuttaa kammen pituuksia kun alumiinilaipoihin porailisi mielensä mukaan polkimille uusia asemia. Ei olisi keskitys ongelmia kun nipussa läpi poraamalla mitoitus osuisi aina oikein. samalla hoituisi laakerin vaihto tarvittaessa päähän siten vaikka niittaamalla tai pultilla teräksinen vahvistus ja lukitus laippa.
katso: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 03 Joulu 2015, 22:20
Kirjoittaja jviirret
Tapani kirjoitti:Jos nyt alkaisin kampien tekoon tekisin kolmesta alumiinilevystä kiekot jotka reiitäisin sopivasti valmiiksi kampiakseliksi 20mm putken pätkät joihin ½tuman putkikierteet ja laippamutterit päihin
Ketjurattaan puoleinen "kiekko" ainakin pyörisi pultin ympärillä tyhjää vaikka kuinka kireälle vetäisi...
Jukka
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 03 Joulu 2015, 22:32
Kirjoittaja Tapani
niinpä. yritin piirtää että saisin asiani esille. En saanut Paintila mieleistäni kuvaa
Tietenkin vetopään - eli ketjun - puoleisen al.kiekkon pitää tehdä rautainen keskiö
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 12 Joulu 2015, 23:29
Kirjoittaja vaaka
http://respecta.digipap.eu/Respecta_201 ... x.html#3/z
HIntaa on, mutta tuolla tavalla voisi tehdä kolmi-, tai nelipyörän ei kätevä ihminen isolla rahalla kasi- ja kolmiraiteisena vastaavasti. Eli joku oli jo tuotteistanut idean apupyörästä, jota aiemmin esitin toisessa kaksiraiteisketjussa minkä tahansa kaksipyöränojakin muuttamisesta kaksiraiteiseksi kolmipyöräksi.
Huomatkaa myös kammenlyhennin samalla sivulla. ERilaisia polkimiakin samalla sivulla.
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 13 Joulu 2015, 13:52
Kirjoittaja Vilijami
vaaka kirjoitti:http://respecta.digipap.eu/Respecta_201 ... x.html#3/z
HIntaa on, mutta tuolla tavalla voisi tehdä kolmi-, tai nelipyörän ei kätevä ihminen isolla rahalla kasi- ja kolmiraiteisena vastaavasti. Eli joku oli jo tuotteistanut idean apupyörästä, jota aiemmin esitin toisessa kaksiraiteisketjussa minkä tahansa kaksipyöränojakin muuttamisesta kaksiraiteiseksi kolmipyöräksi.
Huomatkaa myös kammenlyhennin samalla sivulla. ERilaisia polkimiakin samalla sivulla.
Eka nojapyörään koitin ostaa astinlautoja ja kammenlyhentimiä, mutta eivät myy niitä ilman koko pyörän ostamista 
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 13 Joulu 2015, 14:32
Kirjoittaja Pastori
Suomi nousuun asenne siellä myös - kuten teräsputkikauppiailla.
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 13 Joulu 2015, 14:34
Kirjoittaja jooseha
Vähän sama kun kävin pyöräliikkeessä kysymässä bigapplea. Ei saa ellei osta koko 10kpl nippua 
Sitten vielä harmittelevat että ihmiset tilaavat mieluummin netistä 
Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä
Lähetetty: 13 Joulu 2015, 16:24
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:Vähän sama kun kävin pyöräliikkeessä kysymässä bigapplea. Ei saa ellei osta koko 10kpl nippua 
Sitten vielä harmittelevat että ihmiset tilaavat mieluummin netistä 
Kovasti yritän suosia lähikauppiasta - mutta kun se on niin h******n vaikeeta täällä iloisten itäsuomalaisten parissa. Mä en käsitä mistä ihmeestä nää jurottavat mykät on muiden suomalaisten mielestä iloisia ja vilkkaita.