Sivu 1/1

keskiölaakeri ilman kierteitä

Lähetetty: 14 Maalis 2008, 16:58
Kirjoittaja visiopetteri

Kaikkihan tämän jo tiesi, mutta minulle tuli vaan aika suuri ahaa-elämys :D

BB30keskiöstä juttua.

Jujuhan tuossa on se, että ne suojatut "teollisuuslaakerit" laitetaan suoraan kiinni runkogossa oleviin laakeripesiin. Ei siis tarvi tehdä ufoja tuumakierteitä, ainoastaan sorvia sen verran, että saa laakeripesät + olat mitä vasten laakerit pysyy paikoillaan.

Noissa nykyisissä keskiöissä käytetään esimerkiksi seuraavaa laakeria:
6804: reikä 20 mm, ulkohalkaisija 32 mm, leveys 7 mm.
Tuollaselle kun tekee keskiöputken, niin avot. Noita on käytetty 3 tai 4 laakeria / keskiö, eli ainakin rattaiden puolelle kaksi laakeria ja toiselle puolelle yksi tai kaksi. Tuo laakerisysteemi vaatii siis sellaset kammet, joissa on se akseli kammissa kiinni. Niin ja jos tuolla tavalla meinaa laakerit laittaa, niin kannattanee katsoa sellanen laakeri, mikä passaa itelle parhaiten, eli joku 20mm reiällä oleva järeämpi laakeri voi olla suhteettoman halpa noihin edellä oleviin verrattuna.

Sietää miettiä mitä tekee, eli sorvaako kierteet, sorvaa pesät laakereille, ostaa valmiin pyörän vai tyytyy ajelemaan halvalla diiselillä.... :lol:


Re: keskiölaakeri ilman kierteitä

Lähetetty: 14 Maalis 2008, 21:34
Kirjoittaja tavasti
visiopetteri kirjoitti:

Sietää miettiä mitä tekee, eli sorvaako kierteet, sorvaa pesät laakereille, ostaa valmiin pyörän vai tyytyy ajelemaan halvalla diiselillä.... :lol:

Tai ostaa valmiiksi sorvatun palikan?
http://sklep.poziome.pl/en/czesci_ramy.html


Re: keskiölaakeri ilman kierteitä

Lähetetty: 14 Maalis 2008, 22:35
Kirjoittaja visiopetteri
tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Sietää miettiä mitä tekee, eli sorvaako kierteet, sorvaa pesät laakereille, ostaa valmiin pyörän vai tyytyy ajelemaan halvalla diiselillä.... :lol:

Tai ostaa valmiiksi sorvatun palikan?
http://sklep.poziome.pl/en/czesci_ramy.html

Tossa on vaan pari juttua.. toi on mustaa rautaa :mrgreen: sitten se on valmis...

Voi olla, että tässä on nyt mopo karannut, ja tavoitteena on kevee pyörä.. noilla irtolaakereilla toteutettuna sen keskiön saa keveemmäksi. Muutenhan tuota ei jaksas ees miettiä kovasti, mutta kun trikessä(kin) on se keskiö irrallisessa puomissa, niin noitahan voi testailla. Johonkin normipyörään on jo vaikeempi vaihtaa keskiön kiinnitystä runkoon :)

Painaa tuossa sekin jotain, kun alko näyttään sille, että ne nelikanttikeskiön alkaa väistyyn pikkuhiljaa markkinoilta (ei välttis muutamassa vuodessa, mutta silti ;) )

PS: tänään selvis, että tarjolla ois kans 18mm putkea joka on 1mm seinämällä, niin vaihtu tadpolen takapäähän mietitty 19mm x1,65mm putki ohkasemmaks -ja taas säästetään grammoja.