keskiölaakeri ilman kierteitä
Kaikkihan tämän jo tiesi, mutta minulle tuli vaan aika suuri ahaa-elämys
BB30keskiöstä juttua.
Jujuhan tuossa on se, että ne suojatut "teollisuuslaakerit" laitetaan suoraan kiinni runkogossa oleviin laakeripesiin. Ei siis tarvi tehdä ufoja tuumakierteitä, ainoastaan sorvia sen verran, että saa laakeripesät + olat mitä vasten laakerit pysyy paikoillaan.
Noissa nykyisissä keskiöissä käytetään esimerkiksi seuraavaa laakeria:
6804: reikä 20 mm, ulkohalkaisija 32 mm, leveys 7 mm.
Tuollaselle kun tekee keskiöputken, niin avot. Noita on käytetty 3 tai 4 laakeria / keskiö, eli ainakin rattaiden puolelle kaksi laakeria ja toiselle puolelle yksi tai kaksi. Tuo laakerisysteemi vaatii siis sellaset kammet, joissa on se akseli kammissa kiinni. Niin ja jos tuolla tavalla meinaa laakerit laittaa, niin kannattanee katsoa sellanen laakeri, mikä passaa itelle parhaiten, eli joku 20mm reiällä oleva järeämpi laakeri voi olla suhteettoman halpa noihin edellä oleviin verrattuna.
Sietää miettiä mitä tekee, eli sorvaako kierteet, sorvaa pesät laakereille, ostaa valmiin pyörän vai tyytyy ajelemaan halvalla diiselillä....